Pražský filharmonický sbor představuje 89. sezonu
Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který proběhne pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, věnuje stému výročí založení Českého rozhlasu. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm mimo jiné světová premiéra Vánoční kantáty, kterou si Pražský filharmonický sbor objednal u skladatele Jana Ryanta Dřízala. Jarním koncertem s výběrem českých operních árií a sborů se Pražský filharmonický sbor připojí k oslavám nadcházejícího Roku české hudby 2024. Vedle toho čeká sbor spolupráce s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK či Janáčkovou filharmonií Ostrava. V zahraničí pak koncerty s Berlínskými filharmoniky, orchestrem NDR Elbphilharmonie a Drážďanskou filharmonií. Vystoupení na festivalech zahrnují jak Pražské jaro a Smetanovu Litomyšl, tak dvojí účinkování v Baden-Badenu a návrat na letní festival v rakouském Bregenzu. Na podzim letošní roku vyjde u Supraphonu profilové CD Pražského filharmonického sboru s hudbou Janáčka, Stravinského a Bartóka.
„Po náročných covidových letech se nám podařilo znovu nastartovat uměleckou činnost tak, jak jsme byli dříve zvyklí, a dobře navázat tam, kde jsme před pandemií skončili. V nadcházející sezoně připravíme řadu zajímavých projektů v České republice a radost mám také z koncertů, které nás čekají na prestižních zahraničních pódiích a pod taktovkou slavných světových dirigentů. Nadále budeme rozvíjet také edukační projekty pro děti a těším se i na spolupráci s novými členy naší studentské Akademie,“ říká hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru Lukáš Vasilek.
Vlastní koncertní řada Pražského filharmonického sboru nabídne repertoár, který bude zejména ve druhé polovině sezony akcentovat českou hudbu. Dramaturgie Zahajovacího koncertu zahrnuje kromě Mendelssohnovy První Valpuržiny noci také vystoupení Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu a účinkování houslisty Jana Mráčka. Na Adventním koncertu vedle Vánoční kantáty vzniklé na objednávku Pražského filharmonického sboru zazní stejně jako ve dvou uplynulých letech pásmo koled Vánoční Luboše Fišera. Stejně jako v předchozích letech proběhne koncert pod režijním dohledem Jiřího Stracha. Poslední z trojice vlastních koncertů se odehraje ve Španělském sále Pražského hradu a pod vedením Lukáše Vasilka na něm zazní výběr scén z oper Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka i jubilanta Bedřicha Smetany.
Pražský filharmonický sbor se nadále věnuje také edukačním aktivitám. Sbormistr Lukáš Kozubík ve spolupráci s dramaturgyní a moderátorkou Klárou Boudalovou připraví tři tematické programy. Vedle tradičního dopoledního formátu pro školní skupiny, nabídne každý program také alternativní podobu pro rodiny s dětmi. Součástí profesionálního vzdělávání je pěvecká Akademie Pražského filharmonického sboru. Té se momentálně účastní šestice mladých zpěváků, kteří se zapojí do domácích i zahraničních projektů v průběhu celé sezony.
Pražský filharmonický sbor bude nadále intenzivně spolupracovat se svým dlouhodobým partnerem, orchestrem PKF – Prague Philharmonia. Zajímavé umělecké počiny připravuje také s Českou filharmonií. Obě tělesa se společně představí v celkem osmi projektech a pod taktovkou prvotřídních dirigentů. Listopadové provedení Brahmsovy Nänie bude řídit Antonio Pappano, Händelova Mesiáše odborník na barokní hudbu Nicholas Kraemer a Jakub Hrůša uvede Sukovu symfonickou báseň Zrání. Spolupráce s šéfdirigentem České filharmonie Semjonem Byčkovem bude zahrnovat Beethovenovu Devátou a také nastudování Mahlerovy Třetí symfonie. Ta zazní na koncertech v Praze, na velikonočním festivalu v Baden-Badenu a bude také součástí pokračujícího mahlerovského cyklu, který Česká filharmonie nahrává pro společnost Pentatone. V rámci Roku české hudby 2024 se Pražský filharmonický sbor zapojí do nové produkce Smetanovy Libuše, kterou v březnu a v květnu uvede Janáčkova filharmonie Ostrava s dirigentem Robertem Jindrou.
Mezi zahraničními angažmá Pražského filharmonického sboru vyniká především spolupráce s Berlínskými filharmoniky. Jejich šéfdirigent Kirill Petrenko nastuduje Straussovu operu Elektra. Ve scénické podobě bude uvedena na festivalu v Baden-Badenu a následovat budou dvě koncertní provedení v Berlíně. Nadále se bude prohlubovat také spolupráce s Drážďanskou filharmonií i s orchestrem NDR Elbphilharmonie. V Hamburku Pražský filharmonický sbor vystoupí celkem dvakrát. Se Semjonem Byčkovem nastuduje Mahlerovu Osmou symfonii a s Alanem Gilbertem připraví Symfonii č. 4 Charlese Ivese. Přímo pod vedením Lukáše Vasilka se Pražský filharmonický sbor tamtéž představí také a cappella v Schönbergově Míru na zemi. V letních měsících se sbor vrátí na festival do Bregenzu, kde se zúčastní produkcí Rossiniho opery Tancredi a Weberova Čarostřelce. S Vídeňskými symfoniky, rezidenčním orchestrem festivalu, vystoupí také koncertně. Pod taktovkou Petra Popelky zazní nová skladba pro sbor a orchestr, kterou komponuje rakouský skladatel Thomas Larcher.
Do 89. sezony vstupuje Pražský filharmonický sbor s novým logem a vizuální identitou. Jejich autory jsou Matej Vojtúš a Josefina Karlíková. „Logo Pražského filharmonického sboru vizuálně odráží hudební linku a v ní spojující se hlasy. Pomocí odskočení mimo písmové účaří také naznačuje hranice, kam až je možné zajít v rámci notové osnovy. Samotná vizuální identita pracuje v této sezoně s fotografiemi papoušků, jejichž výraz lze chápat jako volnou ilustraci barevně bohatého zpěvu, stejně jako ilustraci jednotlivě tematicky oddělených koncertních projektů,“ uvádí Karlíková.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]