Pražský komorní balet pozastavuje činnost a zveřejňuje petici

Pražský komorní balet je pro českého, ale též zahraničního diváka již 50 let známým a tradičním českým tanečním souborem, který v roce 1975 založil prof. Pavel Šmok po svém návratu ze švýcarské Basileje. PKB navázal na svého předchůdce, Studio Balet Praha, založené Lubošem Ogounem, Pavlem Šmokem a Vladimírem Vašutem v roce 1964. Souborem prošla celá řada vynikajících českých i zahraničních tvůrců a tanečníků. Soubor však nyní v předvečer 50. výročí svého založení, oznámil pozastavení činnosti z důvodu snížení veřejné podpory.
Dominik Vodička v inscenaci Kytice Pražského komorního baletu (foto Serghei Gherciu)
Pražský komorní balet – Kytice (Dominik Vodička, foto Serghei Gherciu)

„Právě v letošním roce bychom si měli připomínat 50. výročí vzniku PKB (1975–2025), a právě v letošním roce opětovně eskaluje dlouhodobý problém nesystémového financování tohoto jedinečného českého nezávislého tanečního souboru,“ komentuje situaci ředitelka PKB Ladislava Dunovská Jandová. „PKB již od roku 2013 nabízí stálá angažmá profesionálním tanečníkům a absolventům tanečních konzervatoří a pravidelně reprezentuje Českou republiku a hlavní město Praha v zahraničí. Soubor má srovnatelné výkonové ukazatele s baletními soubory kamenných divadel (např. v oblasti repertoáru, návštěvnosti či počtu představení). V rámci četné zájezdové činnosti PKB zajišťuje dostupnost tanečního umění ve všech českých regionech, nabízí vzdělávací pořady pro studenty základních a středních škol, čímž vychovává nové publikum tanečního divadla.“

O+

Jak uvádí vedení souboru, úspěchy posledních let, jako jsou ceny a nominace na Ceny Thálie (Cena Thálie pro Dominika Vodičku a řada dalších nominací v posledních letech – Linda Svidró, Tereza Hloušková, Ondřej Vinklát, Bára Müllerová, Ennio Zappalà), úspěšná a vyprodaná představení (Kytice v choreografii a režii Petra Zusky oceněná nejlepší inscenací roku 2019, Bubeníčkova La Strada či komponovaný večer Petra Zusky PRO MOU VLAST v rámci Roku České hudby), jména dalších vynikajících českých choreografů (Jiří Pokorný, Marek Svobodník, Alena Pešková), patronát Jiřího Kyliána, a blížící se 50. výročí souboru však nestačily k tomu, aby soubor získal potřebnou finanční podporu Ministerstva kultury na celoroční činnost souboru.

„Grantová komise MKČR složená z různých odborníků na tanec, pohybové divadlo či nový cirkus přidělila PKB nejnižší dotaci v okruhu celoroční činnosti na letošní rok 2025. Naprosto nedostačující je též výše veřejné podpory Magistrátu hl. m. Prahy. Pro profesionální taneční divadlo s 23členným cestovním souborem a každodenním pracovním režimem je stávající celková veřejná podpora ve výši 4,5 mil. Kč ročně naprosto nedostatečná s ohledem na celkový roční rozpočet přesahující 17 mil. Kč,“ dodává ředitelka souboru konkrétní čísla.

Pražský komorní balet – Listy důvěrné (foto Serghei Gherciu)
Pražský komorní balet – Listy důvěrné (foto Serghei Gherciu)

Díky výsledkům grantového řízení MKČR je soubor aktuálně postaven do nezáviděníhodné situace, která vede k pozastavení kontinuální činnosti po téměř 50 letech existence. „Je to nedůstojná situace pro všechny členy PKB, kteří celá léta drželi soubor nad vodou, podávali stoprocentní výkony, reprezentovali Českou republiku v zahraničí (například v Jižní Koreji, Japonsku, Turecku a mnoha dalších) a podíleli se na šíření dobrého jména hlavního města Prahy.“ Z důvodu naprosto nedostatečné veřejné podpory PKB tedy dojde k 1. červnu 2025 k pozastavení kontinuální činnosti PKB, přičemž se soubor bude snažit splnit část uměleckých závazků do konce kalendářního roku. Dojde ke zrušení více jak 12 pracovních míst, respektive uměleckých smluv.

Z uvedených důvodů vznikla petice s názvem „Jsme pro zachování Pražského komorního baletu“, kterou mohou diváci a fanoušci PKB podepsat na podpisových arších v Divadle na Vinohradech (vstupní foyer), Městské knihovně v Praze (foyer) a Domu tanečního umění v Braníku (1. patro).

Rok 2025, kdy si Pražský komorní balet připomíná padesáté výročí svého vzniku, měl být příležitostí k důstojnému bilancování. Místo oslav ale přináší bolestné rozhodnutí – přerušení činnosti, které je výsledkem dlouhodobě nevyrovnaného a nedostatečného financování nezávislých souborů v oblasti tanečního divadla. Od roku 2013 PKB funguje v režimu profesionálního souboru s celoroční činností. Vytváří nové inscenace, pravidelně reprezentuje Českou republiku v zahraničí a nabízí taneční umění v regionech, kde jinak nemají diváci možnost kvalitní taneční představení zhlédnout. Pořádá také edukativní programy pro mladé publikum. Po stránce výkonu – počet představení, návštěvnost, dramaturgická náročnost – je PKB srovnatelný s baletními soubory kamenných divadel. „Pro soubor s denním provozem, který zaměstnává dvě desítky profesionálů, je tato situace neudržitelná. Po pečlivém zvážení všech možností jsme byli nuceni přistoupit k dočasnému pozastavení činnosti. I nadále však věříme, že se podaří nalézt řešení a k umělecké činnosti se vrátíme,“ dodává Ladislava Dunovská Jandová.

K situaci Pražského komorního baletu připravuje redakce rozhovor.

PKB po posledním představení Kytice 25. 5. 2025 (foto Martin Divíšek)
PKB po posledním představení Kytice 25. 5. 2025 (foto Martin Divíšek)

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře