Pražský Tristan: Problém byly změny v obsazení Isoldy

Před pár dny zaujal jako Wagnerův Tristan při pražské premiéře ve Státní opeře. Zaujal a překvapil. Překvapil nejednoho z návštěvníků, kteří jeho jméno do té doby neznali. A překvapil také nejednoho z pesimistů, kteří pochybovali o tom, zda enormní pražskou zkouškovou zátěž – coby jediný představitel přetěžké titulní role ve Státní opeře – zdárně vydrží až do premiéry.

Než ruskému tenoristovi dáme slovo, připomeňme jeho oficiální životopis. Leonid Zakhozhaev patří od roku 1995 k předním sólistům Mariinského divadla v Petrohradu, na jehož scéně vytvořil řadu významných rolí. Jen namátkou: Wagnerův Siegfried, Tristan, Parsifal a Lohengrin, Mozartův Tamino, Berliozův Cellini, Gounodův Faust, Offenbachův Hoffmann, Čajkovského Lenskij (Evžen Oněgin), Musorgského Dimitrij. Leonid Zakhozhaev se představil také na řadě evropských scén – ve Vídeňské státní opeře zpíval roli Čajkovského Heřmana, jako Wagnerův Lohengrin vystoupil na festivalu v italské Ravenně, Vaudemonta z Čajkovského Jolanty předvedl v Mnichově, v Prokofjevově opeře Vojna a mír zpíval v pařížské opeře.
V roce 2003 zaujal jako Sergej v Šostakovičově Lady Macbeth Mcenského újezdu v Baltimoru, v roce 2006 ztvárnil Siegfrieda v obou dílech Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův za řízení Valery Gergieva v Petrohradě a také na festivalu v Baden-Badenu a na wagnerovském festivalu ve Wroclawi. V roli Siegfrieda vytoupil rovněž v inscenaci torontské Canadian Opera a v roce 2007 debutoval jako Wagnerův Tristan v Hannoveru. Siegfrieda zpíval i pod taktovkou Zubina Mehty v červnu 2008 ve Valencii, měsíc poté vystoupil jako Beethovenův Florestan v zahajovacím představení festivalu v Las Palmas. V roce 2009 se poprvé představil ve Florencii, a to ve Wagnerově Soumraku bohů jako Siegfried.

R.Wagner: Tristan und Isolde (Státní opera Praha – C.Hunold jako Isolde)

V pražské inscenaci Wagnerovy opery jste jediným Tristanem. Jak jste vůbec sám, bez alternace zvládal všechny zkoušky a pak ještě s úspěchem odzpívat premiéru? Musí to být velmi vyčerpávající. Co je při tom nejdůležitější? Správně rozvrhnout síly?

Jsem zvyklý na hodně zkoušek a role bez alternace. Jsem také momentálně jediný Tristan v St. Petersburgu… Myslím, že mám již velkou zkušenost z předchozích produkcí. Vím, jak šetřit síly. Tristana jsem zpíval již osmadvacetkrát. Musím pouze přiznat, že přidané zkoušky v Praze – kvůli změnám v roli Isoldy těsně před premiérou – byly vyčerpávající. Nicméně, jak jsem řekl, mám zkušenost s náročným zkouškovým plánem. Když jsem nabídku přijímal, věděl jsem, že na to budu sám!

R.Wagner: Siegdried (Wroclaw – N.Secunde jako Brünnhilde)

Kde a kdy jste zpíval svého prvního Tristana? Jak dlouho jste se roli učil a co je podle vás na ní nejtěžší?

Poprvé jsem Tristana zpíval v roce 2006 v Rusku, potom s Valery Gergievem v Baden-Badenu. Roli jsem se učil tři čtyři měsíce, ale samozřejmě to chvilku trvá, než si role „sedne“! Člověk ji vlastně studuje celý život, po celou svoji kariéru. A co je složité? Někdy právě produkce, která se vám úplně nelíbí…
Přál bych si kombinaci těch, které jsem již odzpíval!

R.Wagner: Siegfried (Petrohrad)
 
Jak se vám líbí pražská inscenace Tristana a Isoldy? A kterou z inscenací této opery, ve kterých jste zatím zpíval, považujete po režijní stránce za nejzdařilejší?
 
Je snadné v ní pracovat, je stabilní, velmi příjemný inscenační tým… Pouze byl problém, jak už jsem říkal, mnoho změn v roli Isoldy. Cítil jsem se v Praze moc fajn. Těžké říci, která byla nejlepší produkce pro mne ve výsledku, ale ta pražská patří k těm nejpříjemnějším… Samozřejmě každá produkce má svá plus i minus… Někdy je lepší režie, někdy hudební nastudování, také můj výkon není stále stejný…
V repertoáru máte i Janáčka. Jak se vám líbí a zpívá?
Ještě jsem Janáčka nezpíval, ale znám roli Borise, učil jsem se ji, měla to být produkce v Rusku, ale nakonec se nerealizovala. Pokud přijde nabídka, velmi rád bych si zazpíval také Lacu, z koncertního repertoáru pak určitě Glagolskou mši!

R.Wagner: Tristan und Isolde (Nantes)

Vystupujete hodně po světě, ale vaší domácí scénou je přece jen pořád Mariinské divadlo v Petrohradě. Jaká je podle vás současná úroveň jeho operních produkcí? A na jakou konkrétní inscenaci byste nás pozval a proč?

Jako mnoho operních pěvců již nejsem v Petrohradě členem, pouze hostem. Velmi rád tam zpívám, velmi rád se vracím. 7. června tam budu opět zpívat Tristana, opět s Gergievem. Potřebuji být trochu nezávislý….

R.Wagner: Tristan und Isolde (Petrohrad)

A má nejoblíbenější role? Těžké říci. Mám rád role, se kterými se umím ztotožnit, které korespondují se mnou. Určitě Heřman, Hráč, Lohengrin, Forestan. K německému repertoáru mne přivedl právě Valery Gergiev. Škoda, že již nemá na Mariinsky tolik času. To je někdy i znát na běžných představeních. Vše se koncentruje do Bílých nocí, kdy přijedou hvězdy z celého světa. Ale pouze tyto dva měsíce… Zbytek roku je situace jiná. Je velmi málo času na nastudování, pro velké role.

Na jaké role se teď chystáte a ve kterém divadle?

Nyní se budu vracet zpět do Petrohradu. Čeká mě zmíněný Tristan, Hráč, Agrippa, a také koncerty.

Děkujeme za rozhovor!

R.Wagner: Siegfried (Valencie)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře