Pražský Trubadúr: Poslouchat, nekoukat!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Státní opera Praha na svých internetových stránkách uvádí novou inscenaci Verdiho Trubadúra (Il trovatore) jako spletitý příběh s nepravděpodobnými zápletkami a cituje slavného tenoristu Leo Slezaka, který prohlásil: „Zpíval jsem Trubadúra nejméně stokrát, a přesto nemám nejmenší tušení, o co v této opeře jde!“ Tato věta může být argumentem proti libretu opery, ale stejně dobře může svědčit o některých povahových či dokonce inteligenčních kvalitách umělce nebo jeho přístupu k roli. Vzpomínám, jak jsem já (ano já, neprofesionál, amatér) poučil jednoho operního zpěváka o tom, že hlavní postava opery La traviata se nejmenuje Rodolfo, ale Alfredo, a na jeho žádost mu děj převyprávěl., aby věděl, o co jde. Pikantní na celé věci je, že v té době Alfreda studoval.

Reklama


Ano, opět se hodlám zastat libreta, které pro Giuseppe Verdiho vytvořil podle hry El Trovador Antonia Garcii y Gutiérreze Salvatore Cammarano (a po jeho smrti dokončil Emanuele Bardare). Kurt Honolka napsal, že „pokud jde o formulaci, „Trubadúr“ není horší než texty Piavovy… Při výtce nedostatečného motivování výstupů (…) nesmíme zapomínat, že právě tady vzrušovala Verdiho melodramatická bezprostřednost základních lidských situací. Vedle „Kouzelné flétny“ svědčí právě „Trubadúr“ nejvelkolepějším způsobem o autonomii hudby; o její schopnosti učinit z nejnepravděpodobnějšího děje věrohodný – to dokáže jedině opera.“ (Honolka: Na začátku bylo libreto, Praha1967, s. 88). Ale jsou dějové události v opeře Trubadúr tak nepravděpodobné, tak absurdní? A pro koho? Uvědomme si, že opera měla premiéru v roce 1853. Romantismus vrcholí, publikum prahne po exaltovaných citech a vášních, dějových zvratech, soubojích, scénách šílenství, smrtí náhlých i pomalého umírání. Hranice, na nichž umíraly čarodějnice, v té době již byly minulostí, ale ne tak vzdálenou, aby jejich představa nevyvolávala silná pohnutí. Dalším faktorem, na který musíme myslet, je skutečnost, že lidé se tehdy do divadla chodili zejména bavit. Italská divadla, tradičně veřejně přístupná, skýtala možnost prakticky každodenní zábavy skutečně širokým vrstvám společnosti. Lidé na galeriích neočekávali intelektuální jemnůstky ani pro ně divadlo nebylo místem společenského setkání jako pro níže sedící smetánku. Požadovali opravdovou zábavu nebo napětí, jako když večer zapneme televizi nebo jdeme do kina. V posledním měsíci jsem v kině viděl dva filmy a odvážně přiznám i tituly: Vřískot 4 a Zdrojový kód. Co si budou potenciální diváci říkat za sto let? Že příběh vražd podle filmového klíče v americkém městečku je nepravděpodobný? Že cestování v čase na osm minut (i když vlastně o cestování v čase nejde!) je absurdní? A jestliže si my můžeme vybrat z nepřeberného množství způsobů, jak se večer bavit, měli jich v polovině 19. století mnohem méně. Není divu, že žádali stále nové a nové opery.


Ani Verdi nechtěl svým dílem vytvořit „umění“, ale populární… zábavu. Při komponování měl na mysli především diváka. Ve svých dopisech napsal: „Dlouholetá zkušenost mě utvrdila v názorech, které jsem vždycky měl na divadelní působivost…“ „Přeji si nové, silné, krásné, rozmanité, smělé náměty – a smělé až do krajnosti, s novými formami atd…“ Radil Cammaranovi jak zvýšit atraktivitu děje: „Scéna převlečení za jeptišku musí zůstat zachována (je příliš originální, než abych se jí mohl zříci; naopak je nutno z ní dostat maximum, všechny myslitelné efekty. Pokud nechcete, aby jeptiška dobrovolně prchla, nechejte trubadúra (s četnou družinou), aby ji v mdlobách unesl.“ Protože Cammaranovi se námět zřejmě nelíbil a první náčrty libreta Verdiho neuspokojily, uvažoval skladatel o tom, že jej odloží: „…je lépe se nám tu vzdát, když není možné zachovat všechnu novost a bizarnost španělského dramatu…“ Vidíme tedy Verdiho, který nejen že nezachraňuje chabé libreto svou skvělou hudbou, ale naopak libretistu nutí do vyhrocených situací (když trubadúr, tak s družinou, když únos, tak jeptišky, když jeptiška, tak v mdlobách). Přehlédnout nelze ani jeho fascinaci pomstou, po níž cikánka Azucena prahne (také v Rigolletovi jsou kletba a pomsta hlavními motivy) a kterou kombinuje v mocném efektu s mateřskou láskou. V dopise z 9. dubna 1851 Verdi Cammaranovi zasílá podrobné poznámky k rozvrhu děje a čísel a důrazně mu připomíná: „Nečiňtě Azucenu šílenou.Jsouc zničena únavou, bolem, hrůzou, bděním, není schopna souvislého hovoru. Její smysly jsou potlačeny, ale není šílená. Je třeba zachovat až do konce dvě velké vášně této ženy: lásku k Manriquovi(sic!) a divokou žízeň po pomstění matky.“ (in Kuneš: Giuseppe Verdi. Životopis v dopisech, Praha 1944, s. 266).

A Verdimu vše vyšlo, snad dokonce až příliš: opera byla v Římě přijata s obrovským úspěchem, přesto kritik z Gazetta Musicale di Milano zmiňuje kromě ovací v průběhu opery i to, že „po posledním tercetu v žaláři při znovuobjevení hraběte zasáhla příkrost děje příliš citlivé mysli a způsobila, že poslední hudební takty byly přijaty poněkud chladně“. Některá místa tedy působila na publikum téměř šokujícím dojmem. Recenzent pokračuje: „Jsou zde vpády strhujícího nadšení, části jsou tak otřesné – jako například Eleonořino (sic!) Miserere a rondo, že je možno se sotva udržet na sedadle“. Nebyly pocity publika podobné, jako jsou dnes při sledování thrilleru? (citace v tomto odstavci pochází z programu Trubadúra, vyd. v roce 1999). Ano, v ději je mnoho nelogičností, „je však příznačné, že soudobé výhrady proti „Trubadúru“ nikdy nešly tímto směrem. Spíš se opera zdála příliš pochmurná, bez světlejších kontrastů. Výtka dějové nesrozumitelnosti zůstala vyhrazena až pozdějším dobám a nejhlasitěji ji pronášeli divadelní pracovníci, kteří začali škrtat druhou sloku Ferrandova vypravování, kde je klíč k ději“ (Bachtík: Giuseppe Verdi, Praha 1963, s. 137).
Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Trubadúr (SOP/ND Praha)

[Celkem: 4    Průměr: 3.8/5]

Mohlo by vás zajímat


56
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
56 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VT Slajer

Tak tuto ohlasenou recenzi jsem ocekaval s mimoradnym zajmem – a dockal jsem se hned po veceri (v Montrealu). Potesilo me, ze je v ni hned na zacatku background information, take si nejsem dejem Il Trovatore moc jisty. Operu jsem slysel nekolikrat v radiu (zive z Met), ale na scene nikdy nevidel. Co cloveka potesi jeste vice je pozitivni hodnoceni vsech ucinkujicich (a Pavel je prisny a spravedlivy kritik). Ze by se v umirajici SOP stal dnes vecer zazrak? Co tomu rikaji ostatni divaci. Urcite budou zajimave komentare. Moc dekuji, je radost to cist a navic hned po predstaveni, to… Číst vice »

Anonymous

Žádný zázrak se nestal. Jen se znovu potvrdilo to, co zasvěcení a rozumní ví již dávno. Cesta ke zlepšení nevede přes spojování divadel a nesmyslné rekonkurzy. Je potřeba kvalitní umělecké vedení (dirigent).
Pokud dirigují archiváři a mávalové 8. kategorie, tak se umění opravdu dělat nedá. Další překážkou je bezpochyby to, že se MK snaží SOP "umučit hlady". Stav, kdy kumštýři pobírají zhruba 50% průměrné mzdy, je opravdu žalostný.

Anonymous

Pokud bych měl co říci k celkovému večeru, ať už z hlediska pěveckému, hudebnímu a tolik kritizované režii: vím, že diváka – kritika nezajímá poměry za jakých vzniká inscenace. Přesto nemám pocit, že by režie nějak zaostávala. Většinu vztahových dějů jsem pochopil a pokud by to nepochopil divák, tak by nebyl tak bouřlivý potlesk… To by se divák na to nedíval.Divák přišel,viděl, slyšel a odešel spokojen.Víteční zpěváci a do detailů hrající orchestr. Spíše než co diváci, kteří jsou důležití a nikdo to nezpochybňuje, je to co na to vedení divadla (a zřizovatel, který opět nedorazil ), které se ani neráčilo… Číst vice »

Lucie

Ráda bych touto cestou projevila hlubokou úctu všem, kteří se podíleli na včerejší premiéře Trubadúra. Byl to nezapomenutelný zážitek. Závěrečné dlouhotrvající ovace patřily po zásluze všem – inscenátorům, perfektnímu orchestru, výtečnému sboru a hvězdným sólistům. Je opravdu tristní, že se pan ministr (ani žádný z jeho nohsledů) opět nedostavil – tím jen dokazuje svůj naprostý nezájem o osud Státní opery a plive do tváře všem, kteří něco skutečně umí a včera to bez výjimky dokázali.Je patrné, že kdyby soubor SOP měl umělecké vedení tandemu Koenig+Padmore, jeho úroveň by neustále stoupala. O něčem takovém si můžeme v případě uměleckého pseudonymu Rocc… Číst vice »

Anonymous

Skvělí pěvci (pan Sem opravdu pomalu, ale jistě začíná přesahovat evropský formát), skvělý orchestr (vytříbený zvuk plný krásných momentů) a v neposlední řadě skvělý sbor (po srdci mne pohladil sbor dam, coby jeptišek). Celý tento nadstandardní potenciál byl ale nevyužit naprosto nudnou režií, která se jen zmohla na "zapíchnutí" pěvců na značky, jejich odchod a popisná gesta. Nebýt titulků, nepoznali bychom kdo koho miluje a kdo koho nenávidí (a o to přeci hlavně v italské opeře jde). Azucenin vozíček s ohněm nám připadal už jen smutně směšný. Bylo nám to líto, protože i scéna a nasvícení bylo (občas) docela zajímavé…Přesto… Číst vice »

Anonymous

S tak malym rozpoctem nelze delat bombastickou show typu Met! Kdyby pan Cerny prilil nejake penize z naddimenzovaneho rozpoctu ND (spis mam ale pocit, ze penize tecou opacnym smerem), bylo by i na pekne kulisy, kostymi a dekorace. Podle meho nazoru to melo i svuj pozitivni ucinek – ty tri desky vyzname zlepsily akustiku jeviste (zakryly zvuk pohlcujici bocni saly a vytvorily jakousi akustickou musli) cimz vyzname pomohly zpevakum a minimum rezie dovolilo pevcum venovat se vyhradne hudebnimu podani. Proste takove koncertni provedeni..ale vynikajici! Jen tak dal Statni opero!
Alena

Anonymous

Pana VT Slajera bych se zeptala, jak ví, že Pavel Šimáček je spravedlivý kritik, když si jako Kanaďan nemůže jím popisované inscenace ověřit vlastní návštěvou.
Jinak Trubadúr byl dobrý.
Jana

Anonymous

Zdravím všechny, kteří fandí Trubadúrovi (aspoň po hudební stránce)! Mám upřímnou radost, že se Maestru Koenigovi opět podařilo "neslýchané"! Ono se mu to ostatně daří pokaždé, když mám to štěstí ho vidět a prožívat jeho opravdu mimořádné výkony! Říkala jsem to tady už loni před Tristanem, kdy tomu asi málokdo věřil! Ten by SOP skutečně mohl pomoci, ale jak to tam nakonec dopadne, to v kontextu ostatních kroků MK raději nechci vidět! Co se týče vizuální stránky, tak to mne – už vzhledem ke zmiňovanému šetření – vůbec nepřekvapuje, není to určitě problém jen SOP… A kromě toho, třeba ND… Číst vice »

Anonymous

Zajímavě napsáno, ale musím se vyjádřit k tomu, že se autor zastává libreta (v zásadě libret, jako takových). Nesouhlasím s jeho názorem, vyjadřujícím jinými slovy myšlenku, že libreta vycházející ze zajímavých literárních předloh jsou hodnotná. Nejsou. Libreta jsou libreta a většinou zjednodušují myšlenky psané v předloze do krátkých úsečných vět a opakovaných rýmů. Jsou a musí být poplatná složené hudbě. Takže i já, stejně jako mnoho jiných současných posluchačů opery, tvrdím, že mnohá libreta jsou nesmyslná a někdy hraničící až s přihlouplostí či směšností. Bez ohledu na to, zda literární předloha je skvělý a umělecky hodnotný text či příběh. Nadruhou… Číst vice »

Dan

pro Alenu (spíš bych ale řekl, že pro M :-). Nevím, jestli všechny produkce v Met jsou bombastickou show. Z toho, co letos přenášeli do kin to byla snad jen Valkýra. Ono o to nejde, jestli je nebo není inscenace bombastická show, jako spíš jestli je po scénické a režijní stránce dobře udělaná. Některé produkce Met, kdyby se netvářily jako bombastické show, by také mohly být lepší – viz letošní Don Carlos :-))
Otázka je, jaké budou reprízy tohoto Trubadůra. Premiéra je vycizelovaná skoro vždy ale reprízováním se většinou secvičenost ztrácí a inscenace se tzv. rozjede. Kéž by vydržela.

Pavel Šimáček

Dobrý den, anon. 13:36. Pozor: netvrdil jsem, že libreto Trubadúra (ani jiná) jsou nebo nejsou hodnotná (ani jsem se nezabýval tím, co to je být „hodnotný“). Pokusil jsem se upozornitt, v jakém dobovém kontextu vznikalo a co se od něj očekávalo. Chtěl jsem nastínit mentalitu tehdejšího publika. Poněkud zvulgarizováno: Trubadúr je thriller, zatímco Capriccio filmový klub na Dvojce. Za povšimnutí stojí i skutečnost, že porovnáváme (resp. Vy jste uvedl) libreta vzniklá v odlišné době (Verdi proti Janáček, Strauss, ale i raný Verdi proti pozdní Verdi). Pojetí opery jako zábavy a umění se za tu dobu mohlo změnit. Také faktor ne/spolupráce… Číst vice »

VT Slajer

@ Jana z 11:51 – Lidi, s vami je trapeni. V Montrealu je sede a destive dopoledne, tady je treba odpovedet na spravne polozenou otazku, skoda ze je prilis brzo na scotch. But since you’ve asked, rad odpovim. A nebude to zjednodusene jako zde reaguji mnozi anonymove – Pavel je spravedlivy kritik because I say so. A jdeme dal… Predne zelezna opona zmizela pred vice nez 20 lety a ja si velmi povazuji nahodneho privilegia moci navstevovat Prahu s ceskym pasem a odjizdet s kanadskym. Za poslednich 10 let jsem tam byl docela casto a hodne opernich a divadelnich inscenaci… Číst vice »

Anonymous

Jak můžete chtít, aby pan ministr přišel na premiéru, když podepisuje bourání památkově chráněného domu na Václavském náměstí. Jak sleduji jeho stanovisko k SOP, možná by i rád podepsal demolici tohoto divadla. Třeba by se na jeho místě mohl postavit nějaký supermarket. Třeba by z toho dostal něco "domů". Možná tak dostal i za ten dům na Václavském náměstí. Myslel jsem, že ministr kultury je tu od toho, aby kulturu chránil a za ni bojoval, to, co doktor Besser dělá, mi připadá úplně obrácené.

Emil

velmi mě pobavila tato pasáž:
"V posledním měsíci jsem v kině viděl dva filmy a odvážně přiznám i tituly: Vřískot 4 a Zdrojový kód. Co si budou potenciální diváci říkat za sto let?" vsadím svoje boty, že potenciálnímu divákovi tyto tituly na rozdíl od trubadúra budou zcela neznámé ;-) a ještě bych autorovi recenze doporučil, aby nakládal se svým časem hospodárněji a nemrhal jím na americký brak…

Anonymous

Dobrý den pane Šimáčku, každý skutečný umělec má na prvním místě diváka – posluchače, liší se pouze obsah sdělené informace. Někteří autoři chtějí primárně působit na lehce identikovatelné emoční součásti osobnosti posluchače, někteří předpokládají již určitou vyspělost duševní a duchovní. Verdi se rozhodně řadí k druhé skupině autorů. Nelze spojovat jeho kompoziční styl s obsahem, který chtěl svým dílem vyjádřit. Vaši formulaci by šlo chápat, že Verdiho cílem bylo diváka bavit. S tím nesouhlasím, protože Verdi do každé své opery vložil – geniálně nenápadným způsobem – zásadní otázky smyslu lidské existence. Jako příklad uvedu Nabucca, kde se za hlavní a… Číst vice »

Anonymous

Předchozí: Verdiho cílem to nesporně bylo. Pobavit, mít úspěch. Stejně jako je to cílem muzikálovýchz sutorů nyní. Opera, jak autor, uvedl nebyla stratifikována do "velkého umění", jak se o to snaží domácí úzká skupinka jakýchsi publicistů nyní, ale normální zábava. Takže prosím nedělejme z Trubadůra ani dalších Verdiho oper nějaké přehnané umění. Vznikaly v kontextu doby jako zábava pro široké vrstvy, jak píše autor. To jen nyní se z toho dělá "nadpozemské" umění pro vyvolené a to je špatně.

Anonymous

ad posledny prispevok: TOTALNY NEZMYSEL

Anonymous

Neslouhlasím,nesmys to je,ale ne totální,je to jen příliš zjednodušené…On i Mozart psal spoustu věcí myšlenou pro zábavu,jen mu to nedalo a stejně se mu do nich nějak ta genialita dostala….

Pavel Šimáček

Emil: Děkuji za Váš zájem o můj čas. Věřte, že bych si sám přál mít dvakrát tolik. Takže jsem např. ze svého života eliminoval televizi (pět let jsem neviděl televizní reklamu, jaká slast!), ano, občas mi unikne něco, co bych rád viděl, ale zase mám dost času na jiné věci. Kromě koncertů a představení, o kterých jsem tu psal nebo komentoval, jsem také navštívil několik činoherních představení v ND, Divadle Komedie a Na zábradlí. Takže si občas dovolím nemyslet a dívat se na americký brak (ten Zdrojový kód zas takový brak není), kromě toho mám i soukromý život, a tedy… Číst vice »

Emil

@pavel šimáček
nechápu, proč srovnáváte opomíjená umělecká díla s nějakým komerčním škvárem, který si nezaslouží nic jiného než být co nejrychleji a nejhlouběji zapomenut.

Anonymous

Velmi zajímavá diskuse. 1. děkuji panu Šimáčkovi za za výbornou recenzi, představení jsem bohužel neviděla, ale jsem strašně moc ráda, že se po hudební a pěvecké stránce tak vydařilo. Jaká to "úleva" číst Vaše slova, oproti hodnocení interpretů (kdykoli) z pera paní Drápalové. Díky i za Vaše citace z Verdiho dopisů s libretisty. Ze kterého pramenu prosím čerpáte – můžete mi sdělit – ráda bych si jej opatřila (je-li v antikvariátě k sehnání), protože Verdi je můj nejvzácnější = mému srdci nejdražší skladatel.2. Verdi měl každopádně velmi rád lidi – je to znát z jeho hudby i celého života (i… Číst vice »

Anonymous

Anonymní z 9:31Carmen od Bizeta a Carmen z Karlína – např. – to chcete srovnávat?To, že ti, co jdou na Carmen do Karlína možná nejdou na Carmen do SOP, protože se opery "bojí", že to je "moc složité, komplikované" a oni se chtějí jen pobavit po práci a odpočinout si – možná netuší, o co se připravují. Ale masivní marketing jim vysvětlí, že Carmen v Karlíně je pro ně to pravé… Nic proti Lucii Bílé, mám ji ráda, ale bez ní je tenhle musikál už úplně na nic. A co myslíte, která se bude hrát za 50, 100 let? Ta… Číst vice »

Anonymous

Vážení, především se ta "diskuse" zvrhla v "plkání", a to díky jednomu/dvěma exhibicionistům, kteří potřebují světu stále sdělovat svá moudra. K Trubadurovi bych pouze řekla, že sice není zrovna z oper "filozofických" jako Wagner, stejně bych si ale nedovolila říkat že byla napsána jen pro zábavu publika. Svědčí to hodně o tom, kdo takto přemýšlí, a přisuzuje Verdimu vlastní malost. Jinak představeení bylo dost dobré, vyzdvihnula bych Ch. Vasilevu. Pro autora kostymu mám jako pro svého jmenovce samozřejmě slabost :))) T. Jelínková

Anonymous

Dobrý den,k premiéře Trubadúra v SOP chci říci jen toto: Měl jsem možnost představení vidět a musím říci, že bylo naprosto fantastické! Sólisté byli úžasní, především Ch.Vasileva, ale samozřejmě i všichni ostatní. Scéna a režie k současné situaci v SOP mi přišla výborná, nenudil jsem se a bylo stále na co se dívat a co poslouchat. Nejsem odborníkem na svět opery, ale rozhodně jsem z představení odcházel plný zážitků a emocí a s dobrým pocitem, že jsem mohl vidět něco krásného, co mě oslovilo, co mi něco dalo, a myslím si že o to také jde, nemyslíte? Souhlasím s názorem,… Číst vice »

Anonymous

Tak jak to vlastně s tou SOP je? Pokud pan Šimáček ve svých předchozích přízpěvcích píše (S určitým posunem významu naopak doufám, že činnost Státní opery Praha v budoucnu nebude mít s tou současnou nic společného), (Nechci se přít o to, zda pražské obyvatelstvo skutečně potřebuje dvě opery, aby byly naplněny jeho kulturní tužby, ale je iluzorní se domnívat, že SOP může existovat tak, jako dosud), tak jsem zmaten současnou chválou. Přesto děkuji panu Šimáčkovi za každý článek zde.

Anonymous

Se SOP je to tak, že v současném stavu (macešský přístup zřizovatele, 4x do roka jiný ředitel, absolutní nejistota, totální podfinancování, bídné platy, až na výjimky špatní dirigenti atd.) opravdu dlouho existovat nemůže. Rozhodně by si zasloužila jiný přístup, než plány na zrušení, či nějaké pofidérní slučování.
Z MK znějí fráze o efektivnosti provozu a umělecké kvalitě.
SOP dokazuje, že je, i přes současné ostudné podmínky zaměstnanců, schopna naplnit obojí měrou vrchovatou.

Anonymous

Není povinností státu bojovat za instituci, kde ze strany zaměstnanců neexistuje trvalá snaha o co nejvyšší kvalitu. Celá ekonomika ČR je v zoufalém stavu a přežít (doslova) mohou jen ti nejlepší. Špatné podmínky zaměstanců jsou důsledkem jejich nekvalitní práce. Několik povedených představení není měrnou hodnotou pro skutečnou kvalitu, která by stála za státní podporu. Pouze trvalou špičkovou prací, obětavostí a s maximálním nasazením lze v dnešní době v umění uspět. Kdo není státní zaměstnanec to chápe!

Anonymous

Špatné podmínky jsou důsledkem nekvalitní práce? Zřizovatelem a zároveń hlavní dozorčí organizací je MK. Má rozhodovací právo o lidech na hlavních postech, tudíž na chodu instituce. Pak je možné uvažovat o tom, zda MK rozhoduje správně a podmínky svým institucím měří stejně. Pak sklízí plody svého řízení.

Anonymous

to Anonym 29. května 2011 21:38- Nikdo po zřizovateli nechce aby bojoval. Úplně by stačilo kdyby dělal dobře svou práci. Zaměstnanci opravdu nemohou za to, že se za poslední rok vystřídali v SOP 4 ředitelé a že je SOP trvale podfinancovaná. A že neexistuje snaha o kvalitu? To si opravdu myslíte, že zaměstnanci SOP chodí do práce s tím, že budou schválně pracovat špatně?

Anonymous

ad 29. kvetna 21:38
Bezte se lecit. Nez neco napisete, premyslejte o tom, co chcete psat. Jak vite, ze zamestnanci SOP se nesnazi o kvalitu? To tomu tak dobre rozumite a znate prostredi SOP? Predpokladam, ze jako "nezamestnanec" asi ne, ze? Proc mluvite o necem, o cem nic nevite? Kolik by muselo, podle vas byt povedenych predstaveni, aby to pro vas predstavovalo snahu o kvalitu? A pokud jde o obetavost…vy jste Mirek Dusin? Za tech par korun, co tam kvalifikovani umelci pobiraji…vy byste to delal? A vidite, prece to delaji…

Anonymous

pro 29. května 2011 21:38
Aha, takže VŠ vzdělaný umělec, který se na výkon povolání připravoval 15-20 let a má plat 15tis hrubého není obětavý?

Anonymous

Opět je možné zde číst agresivní příspěvky z řad zaměstnanců SOP, které napadají kdekoho, kdo zrovna nepěje chválu na tento končící stánek.
Je totiž otázka, zda zmíněná produkce, která po delší době opět není propadák, náhodou není tím, čemu říkají lékaři "předsmrtné klamné zlepšení".

Anonymous

a) kolik by muselo být povedených představení, aby byla SOP považována za perspektivní instituci? odpověď: VŠECHNY! rozdíl může být v pouze intenzitě prožitku posluchače, ale ne v základních věcech jako je intonace, technika, souhra! b) skutečný umělec se nepřipravuje na výkon povolání 15 – 20 let, nýbrž celý život. Navíc kdo trochu zná prostředí konzervatoří a HAMU, JAMU – ví, že to s tou intenzivní přípravou u většiny studentů zase tak pravdivé není! c) i za 15tisíc hrubého měsíčně může mít člověk to nejvyšší nasazení. Nebo vlastně musí – pouze tím přesvědčí zřizovatele o svém potenciálu a tím i o… Číst vice »

Anonymous

Fando kvalitní opery,mám jen 3 poznámky:myslím,že by bylo dobré,kdyby jste se podepsal a za svým názorem si stál,takhle to vypadá na ekonoma-fandu agrorocku….nevím,proč si myslíte,že na konz+AMU se nedře?Ti,co nedřou,se do orchestru nedostanou,to mi skutečně věřte.A dře se sakra hodně už roky před konzervatoří…2.)názor hrajte maximáně kvalitně za minimání ohodnocení=makejte a držte ústa.To by se hodilo tomu,kdo chce za málo peněz hodně muziky! :-) kdo někdy hrál v orchestru,ví,že "výmluva" na špatného dirigenta+špatný harmonogram zkoušení+ špatné podmínky není výmluva :-) 3.) hlavní problém opravdu bude v přístupu ministerstva,šetřit se možná musí,ale ministr by měl přesvědčovat,proč má jít na kulturu větší… Číst vice »

Anonymous

Pro umění platí toto: "Srdce člověka bývá před pádem zpupné, kdežto slávu předchází pokora." (Carmen Sylva) … opravdoví umělci nepřesvědčují o svých kvalitách v internetových diskuzích a na demonstracích u MK, ale při představeních, koncertech. … aneb: "S veškerou pokorou tvrdím, že pravdu nemůže odhalit ten, kdo nemá rozvinutý smysl pro pokoru. Protože každý si nárokuje právo slyšet hlas svědomí, a přitom nechce dodržovat žádnou disciplínu, říkají se spousty lží a v našem světě panuje zmatek." Mahátma Gándhí

Jan

Vždycky si u každé zmínky o SOP její zaměstnanci udělají agitku v diskusích. Inu i v tomto případě.

30. května 2011 8:25 Fanda má zcela úplnou, naprostou a neotřesitelnou pravdu. Shrnul do několika výstižných bodů něco, co platí velmi obecně pro všechny tvůrčí profese, umělecké nevyjímaje. Děkuji za takto pregnantní vyjádření. V diskusích se málokdy najde :-)

Anonymous

Všichni se tu pouští do zaměstnanců SOP. A často je tu i urážejí, to není vůbec hezké! Umělecký potenciál v SOP je, jak orchestr zahrál dobře pod dirigentem Koenigem – opravdu je znát, kdo před orchestrem stojí. Ale pěvci, dle mého názoru, zpívali všichni (kromě Horáka a Levicové) špatně. Ale ti se dají vyměnit (Kettner, Bogza, Hajnová, Jalovcová), jen tomu rozumět.Když něco umělecky moc nefunguje, není řešením divadlo zavírat nebo po nejedlovském způsobu fúzovat – ale odvolat vedení a některé málo zdatné umělce a angažovat nové. A také trochu přidat na penězích, aby bylo i na kvalitní režiséry a pěvce!… Číst vice »

Anonymous

Fando kvalitní opery, jestli si myslíte, že zřizovatel "chodí" po divadlech a "kontroluje", jak se kde hraje a podle toho pak ohodnocuje dané domy, tak jste velmi naivní. Zřizovatel se totiž vůbec neobtěžuje přijít. K prostředí na uměleckých školách. Nevím, ze které máte zkušenosti Vy, ale pokud člověk necvičí hodiny a hodiny denně po mnoho let, tak konkurz do orchestru prostě neudělá. To, že jsou někteří studenti méně pilní neplatí jen pro umělecké školy, ale obecně.

Anonymous

Se Sop se zjednodušeně dá udělat a) zavřít b)vylepšit jí=zlepšit její podmínky c)nezavřít ani nevylepšit a čekat,jestli se sama nepřetvoří v Met za desetinu ceny.Těžko. Pokud zavřít,otevřeně se k tomu přihlásit a uhájit to.A ne nechat vyhladovět koně a pak se ho zbavit,že už netáhne. Každá země,natož my,co Češi to muzikanti,potřebujeme rozvíjet artificiální umění,jinak za pár let uvidíme!

Anonymous

Že křičíte kvůli penězům a cítíte se podhodnoceni,to chápu. Výkřiky o kvalitě chápu již méně a proč se anonym z 10.12 naváží v diskusi o Tubadúrovi ze SOP do Národního divadla,tak to už nechápu vůbec. Když dojdou argumenty,začnu kopat do jiných kolegů??

Anonymous

Já pořád nechápu – jak souvisí kvalita umění s platem? Hudba je přece pořád jedna a buď se hraje dobře nebo špatně. Nikdo nebere umělcům právo na výrazně lepší ohodnocení, ale obhajovat špatné výkony argumenty o nízkých honorářích mi připadá nelogické. Umělec je buď dobrý nebo špatný. Bez ohledu na honorář. Umělec, který by takto vůbec mohl být pojmenován, je především natolik silná osobnost, aby si za svým výkonem stála vždy a všude. Svalovat vinu za své špatné výkony na druhé, je projevem egocentrismu a arogance a především abcence opravdových uměleckých schopností. Fanda :-)

Anonymous

Citovat Sylvu, Gándhího a aplikovat na orchestr sice vypadá hezky, ale falešně. Můžete mít pokoru a píli vrchovatě, nedosáhnete valného výsledku bez talentovaného, invenčního, pokorného a pilného vedení dirigenta. To platí také o jakékoliv jiné firmě a jeho vedení, či ministerstvu kultury a ministrovi. Přál bych si ministra, který má pokoru, úctu k druhému a nenazývá arcibiskupy černoprdelníky. Je klidně možné, že tuto pekelnou rozepři rozviřuje nějaký snaživý náměstek.

Anonymous

anonym Fanda 30. května 2011 12:24 – Zářný příklad překrucování slov. Jestliže někdo položí otázku (VŠ vzdělaný umělec, který se na výkon povolání připravoval 15-20 let a má plat 15tis hrubého není obětavý?), odpoví: 30. května 2011 12:24. Proč překrucujete význam vět?

Anonymous

anonym 30. května 2011 10:12
Jestli se dušujete tím, že opeře, zpěvu rozumíte, pak je mi líto, že jste neocenil výkon Vasilevy, Sema, Lehotského a chcete je nahradit. :-) Asi šlo o vtip???

Anonymous

Fando, pokud čtu dobře, tak zde špatné výkony nikdo neobhajuje. Nikdo zde nepíše, že by hrál za víc peněz lépe a že teď schválně hraje špatně.
Jak píšete: "Nikdo (sice) nebere umělcům právo na výrazně lepší ohodnocení", ale jakmile na tristní fin. podmínky někdo poukáže, tak je hned potřeba ho označit za nepokorného lajdáckého vyžírku, že?

Anonymous

OK, Všichni do jednoho v SOP hrají skvěle s vysokým nasazením a za svým výkonem si po každém představení stojí. Pak ale nechápu, proč se zde tolik obhajují, vždyť by mohli nad názory posluchačů (kterým je tento web určený) mávnout rukou. Vždyť se svým sebevědomím mohou jít protestovat třeba rovnou na ministerstvo :-)

Anonymous

to 30. května 2011 13:47
Už se v tom vážně ztrácíte :-)
Překrucujete, měníte a nesmyslně vykládáte příspěvky jiných, mícháte jablka s hruškami a s odpuštěním plácáte páté přes deváté.

Anonymous

Tato debata je na takové "úrovni",že čekám,že dopadne podobně jako debata o zpěvačce z Olomouce;snad se k tomu O+ vyjádří. O.C.

Anonymous

Souhlasím s O.C., tato debata je na takové úrovni, že dopadne jako SOP, prostě skončí :-)

Anonymous

Proč by měla skončit?,že má úspěch a je vyprodáno?