Předehra festivalu Dvořákova Olomouc se nesla v barokním duchu

  1. 1
  2. 2
19. ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Olomouc se bude konat od 13. do 23. května 2021, ovšem zatím jen online. Stejně tak, jako se konal koncert ve čtvrtek 6. května 2021, který byl předehrou k tomuto festivalu a pozval nejen na krásnou hudbu, ale také do krásných barokních prostor historické Olomouce.

Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Barbora Valečková (foto Moravská filharmonie Olomouc)
Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Barbora Valečková (foto Moravská filharmonie Olomouc)

První část představila úchvatný slavnostní sál Fakultní základní školy Komenium, který byl od roku 1892 v provozu školy užíván jako tělocvična, přestože se tu nacházejí neuvěřitelně krásně propracované fresky malíře Josého Hilbera, které mají edukativní poslání. Jejich stav samozřejmě utrpěl a byl natolik špatný, že vyžadoval rekonstrukci. Ta byla realizována od roku 2016 do října 2018 týmem akademického restaurátora Radomíra Surmy do podoby, která bere dech. Proto je dnes prostor využíván jen ke slavnostním akcím, jako byla ta, která festival zahájila. Koncert byl tedy rozdělen do tří částí, každá z nich se odehrála v jiném prostředí, ale všechny byly překvapivě působivé. Každou destinaci uváděl noblesně, zasvěceně a poutavě prestižní moderátor Jiří Vejvoda, který neopomněl uvést pohnutou historii každého místa a připomněl jeho kulturní hodnotu a důležitost pro město Olomouc.

Dramaturgie vybrala pro koncert barokní skladby komorní orchestr a sólisty. Umělci jsou všichni členové Moravské filharmonie Olomouc a toto vystoupení bylo pro ně velmi výjimečné. Hrát barokní hudbu v malém obsazení, to znamená daleko vyšší koncentraci a nasazení a daleko vyšší nároky na souhru i na výraz. A pro hráče, kteří zde vystupovali jako sólisté, byla zodpovědnost ještě vyšší. První housle a současně i sólové party hrála Barbora Valečková, na flétnu koncertovala Eliška Honková, na hoboj Magdalena Moníková Franková a na piccolo (sopránovou) trubku Ondřej Moťka. Koncert tak prověřil kvalitu a profesionalitu mladých umělců a patří jim nejvyšší uznání.

Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Eliška Honková (foto Moravská filharmonie Olomouc)
Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Eliška Honková (foto Moravská filharmonie Olomouc)

Ve slavnostním sále Fakultní ZŠ Komenium se odehrála první třetina koncertu. Dvanáct hudebníků, posazených v rozestupech do oblouku, hrálo bez roušek, cembalo a harmonium stály vzadu za hudebníky, sólisté před orchestrem. Sál je poměrně velký a vysoký, přesto byl zvuk souboru kompaktní, za což je jistě nutné vzdát uznání nahrávacímu týmu. Souhra byla i bez dirigenta, ovšem pod vedením houslistky Barbory Valečkové bezchybná. Jako první zazněla skladba od Georga Friedricha Händela Atalanta Overture. Sólové housle, flétna a hoboj zněly vyrovnaně a barevně sladěně, jen snad housle postrádaly oproti ostatním sólovým nástrojům větší nosnost. Následovalo Trumpet Concerto J. A. Grosse,  třídílná skladba, ve které exceloval jásavými a intonačně bezchybnými tóny trumpetista. Oboe Concerto No. 2 od Tomasa Albinoniho byla příležitost pro hobojistku Magdalenu Moníkovou Frankovou k předvedení zpěvné kantilény a krásných dlouhých tónů s výraznou dynamikou. Třídílná skladba je výrazově kontrastní a emotivní a sólistka do ní dala niterný výraz.

Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Magdalena Moníková Franková (foto Moravská filharmonie Olomouc)
Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Magdalena Moníková Franková (foto Moravská filharmonie Olomouc)

Druhá část koncertu se přenesla do exkluzivního barokního prostoru Kaple Božího těla v bývalém jezuitském konviktu, ve kterém dnes sídlí Umělecké centrum Univerzity Palackého. V souvislosti s rekonstrukcí v roce 2002 byla odsvěcena a je využívána univerzitou jako koncertní a výukový sál. Jde o výjimečný prostor se skvělou akustikou a je ideální pro provozování komorních koncertů. Zaznělo zde Concerto No. 9 Antonia Vivaldiho s částmi Allegro, Larghetto a Allegro. Soupeřily zde housle s trubkou, ale housle ve zvuku poněkud splývaly se zvukem orchestru a vůči trubce působily jako echo. Trubka vévodila v jímavé melodii i v závěrečné smršti Allegra virtuozitou a přesností.

Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Markéta Böhmová (foto Moravská filharmonie Olomouc)
Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Markéta Böhmová (foto Moravská filharmonie Olomouc)

Následovalo vystoupení pěvecké. Sopranistka Markéta Böhmová přednesla skladbu Georga Friedricha Händela Let the Bright Seraphim. Byl to skvělý souboj sopránu s trubkou a vítězství si neodnesl ani jeden. Soprán se nesl jiskřivě a jásavě a provokoval žesťový témbr trumpety. Pěvkyně sama působila jako královna a jako zářivý šperk. Byl to výjimečný výkon, naplněný radostí z muzicírování, přesnými koloraturami, s přirozeným suverénním projevem. Stejně tak vyzněla i druhá Händelova árie Air: With Plaintive Notes and Am’rous Moan, kdy zpěvačku doprovázelo šest smyčcových nástrojů a cembalo s harmoniem. Pěvecké vystoupení zakončila árie La Flora M. A. Zianiho, půvabná hříčka pro soprán, trubku, violoncello a cembalo. I zde zpěvačka potěšila lahodným koloraturním sopránem s bezchybnou technikou a jasným nosným témbrem, včetně půvabného vzhledu a přirozeného projevu.

Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Ondřej Moťka (foto Moravská filharmonie Olomouc)
Dvořákova Olomouc, Olomouc Barokní: Ondřej Moťka (foto Moravská filharmonie Olomouc)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments