Představuje se nový hudební projekt Kchun

Duo renomovaných pěvců, jež své zkušenosti doposud sbíralo především v různých komorních vokálních seskupeních včetně souboru Schola Gregoriana Pragensis, představí zcela ojedinělý vokální projekt pro tenor a baryton, který čerpá z hudebního odkazu středověku a renesance a vychází z literární předlohy Božské komedie Danta Alighieriho.

KCHUN je spojením dvou hlasů, dvou myslí v jednu řeč. Filozofie hudebního projektu se opírá o druhý hexagram nejstarší čínské knihy I-t‘ing – Knihy proměn, kde slovo KCHUN znamená země a vyjadřuje přijetí. Přijetí v mnoha směrech – přijetí daru hlasu, výzvy a možnosti tuto proměnnou darovat. Nové pěvecké duo je spojením dvou letitých přátel, hudebních kolegů a lidí, kteří vnímají tento projekt jako přirozenou cestu jejich další spolupráce. Martin Prokeš (tenor) a Marek Šulc (baryton) považují zpěv jako službu hudbě, lidem, sobě samým, Bohu. „Víme a cítíme, že spolu chceme a MUSÍME zpívat! Tak vnímáme nosnou myšlenku i námi přijatý odkaz Knihy proměn, který zní: ´Přirozená reakce (PŘIJETÍ) přináší mimořádný pokrok!´ – pokrok v rozhodnutí a v přesvědčení ve společný hudební projekt, který je v České republice unikátní a svou dramaturgií jedinečný, “ upřesňují svou vizi společně oba pěvci.

Pro začátek si pěvci vybrali téma z díla italského předrenesančního velikána Dante Alighieriho a nový projekt nazvali Purgatio, tedy očistec. „Velkým okamžikem dějin křesťanství bylo zrození očistce. Toto “třetí místo” nemá zakotvení v Písmu, přesto se stalo součástí křesťanského myšlení, součástí představy o onom světě. “Čistota”, “očista”, “očištění se” – význam těchto slov v křesťanské nauce středověku mě inspiroval k vytvoření koncertního programu, který jsem výmluvně nazvala Purgatio / Očištění. K tématu očistce bylo již kousek, stačilo otevřít Božskou komedii Danteho a začíst se do jeho veršů. Dante Alighieri (1265 – 1321), florentský básník, na kterého se často pohlíží jako na symbol středověku, vytvořil snad nejvznešenější obraz očistce, jaký lidský duch zrodil. Jeho ambicí bylo interpretovat hlas Boží, Komedie si nárokuje místo třetího Písma, jakéhosi apokryfního evangelia. Proto se stává kostrou projektu a povede nás tak, jako Vergilius či Beatrice vedli Danteho po zajisté nesnadné cestě k ráji,“ upřesňuje k programu Martin Prokeš spolu s Barborou Kabátkovou, která se na přípravě tohoto unikátního projektu podílela.

Středověká a renesanční inspirace Božskou komedií Dante Alighieriho v podání pěveckého dua KCHUN je nejen hudbou a zpěvem, ale i mluveným slovem. Program čerpá z různých klášterních kodexů a rukopisů tuzemské i zahraniční provenience a nabízí předivo hymnů a vícehlasých zpěvů.

Autorkou úvodního hymnu Primus parens hominum o stvoření je abatyše z alsaského kláštera Hohenburg Herrad. O několik století starším liturgickým zpěvem je i Urbs Jerusalem beata inspirovaný textem Zjevení sv. Jana. Významným pramenem obsahujícím kondukty dvanáctého století je Codex Las Huelgas z cisterciáckého kláštera Santa María Real de Las Huelgas v Burgosu. Obsahuje skladby typické pro první polovinu třináctého století. Program z něj uvádí Conductus – planctus (pláč) Quis dabit capiti meo, zkomponovaný na biblický text proroka Jeremiáše a vzácný nápěv Jeremiášovy lamentace z rukopisu benediktinského kláštera Santo Domingo de Silos. Z Tropáře pražského děkana Víta koncert uvádí tropus Inmense Conditor k mešnímu zpěvu Kyrie. Tropus O quam dulciter voces ibi resonant ke zpěvu Sanctus pochází z pramene spojeného s nově založenou pražskou univerzitou z druhé poloviny čtrnáctého století. Univerzitní rukopis obsahuje také Lejch Vanitas vanitatum o marnostech světa. V Itálii ve stejné době již vládlo jiné ovzduší. Typickou formou trecenta byl madrigal, o poznání virtuóznější a rytmicky specifický. Madrigaly Lo lume vostro a La bella stella napsali přední představitelé ars nova, nového umění, které zejména ve Francii a Itálii ovládlo hudební kulturu čtrnáctého století.

Barytonista Marek Šulc se hudbě se věnuje již od dětství. V letech 1989 – 1997 byl členem chlapeckého sboru Boni Pueri. Na Akademii múzických umění v Praze absolvoval zpěv (profesor Miloslav Podskalský) a hudební management. Opakovaně se zúčastnil mistrovských kurzů barokní hudby v rakouském Gmundenu (umělecký vedoucí Martin Haselböck). Od roku 2004 je členem souboru Schola Gregoriana Pragensis (umělecký vedoucí David Eben). Spolupracuje se soubory Collegium 1704 a Cappella Mariana. V roce 2010 účinkoval na několika koncertech Bobbyho McFerrina jako člen jeho profesionálního vokálního ansámblu. Tenorista Martin Prokeš vystudoval teplickou konzervatoři a poté pokračoval ve studiu v Praze na HAMU ve třídě profesorky Magdaleny Hajóssyové. Jako sólista byl pozván ke spolupráci se Severomoravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Hradec Králové, Janáčkovou filharmonií. S těmito orchestry se například podílel na provedení Oratoria ke sv. Mikuláši Benjamína Brittena či Matoušových pašijí Johanna Sebastiana Bacha. Spolupracuje se soubory specializovanými na historicky poučenou interpretaci staré hudby (Musica Florea, Ensemble Inegal, Capella Regia). Dvacet let byl stálým členem souboru Schola Gregoriana Pragensis a dvanáct let také jeho manažerem. Již patnáctý rok vede MHF Lípa Musica, jako jeho zakladatel a ředitel.

Premiéra tohoto projektu se uskuteční v úterý 27. září v kostele sv. Kříže v německé Žitavě v rámci patnáctého ročníku MHF Lípa Musica.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]