Přehled nominovaných umělců na Ceny Thálie

Přinášíme vám seznam nominovaných umělců na divadelní ceny Thálie za uplynulou sezonu.
Slezské divadlo Opava, La Traviata: Jana Sibera (zdroj FB)

Opera
nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon

O+

Užší nominace
Ženy

  • Jana Sibera
    • Role: Violetta
    • Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
    • Hudba: Giuseppe Verdi
    • Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
    • Režie: Jana Andělová Pletichová
    • Premiéra: 15. prosince 2019
    • Slezské divadlo Opava
    • Violetta Valéry je jednou z nejobtížnějších rolí sopránového oboru. Vyžaduje od sólistky vše: od brilantní koloratury přes náročnou kantilénu až po vypjatý a niterně intimní závěr. Kreace Jany Sibery v opavském nastudování připomněla, jak silný může být divácký zážitek z dokonale zazpívané a prožité jevištní postavy. Pěvkyně je nominována i s přihlédnutím k roli Isabelly v inscenaci opery Giacoma Meyerbeera Robert ďábel v Národním divadle moravskoslezském.
  • Jana Šrejma Kačírková
    • Role: Julietta / Soprán
    • Inscenace: Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas
    • Hudba: Bohuslav Martinů / Francis Poulenc
    • Hudební nastudování: Marko Ivanović
    • Režie: David Radok
    • Premiéra: 14. června 2019
    • Národní divadlo Brno
    • Inscenace složená z Tří fragmentů z Julietty a Lidského hlasu je velkým sólem pro Janu Šrejmu Kačírkovou. V obou partech rozvinula svůj soprán oplývající jiskrností i dramatickou naléhavostí, vyjádřila jak rozverně bezstarostnou ženskou koketerii Julietty, tak osamělost ženy, která se ve snaze zachránit vztah zmítá mezi zdrceným zoufalstvím a záblesky naděje, vybuchuje v podrážděném rozčilení, hašteřivě koketuje, zoufale vyčítá, hystericky se směje, odevzdaně propadá bezvýchodnosti nebo vydírá vyvoláváním vzpomínek.
  • Kristýna Vylíčilová
    • Role: Míkal
    • Inscenace: Saul
    • Hudba: Georg Friedrich Händel
    • Hudební nastudování: Roman Válek
    • Režie: Tomáš Ondřej Pilař
    • Premiéra: 25. července 2019
    • Hudební festival Znojmo
    • Mladá sopranistka osvědčila v roli Míkal věrnost svým kořenům a dokonalé ovládání stylu autentické interpretace. Při scénickém provedení oratoria na znojemském hudebním festivalu uplatnila tónovou kulturu bez zbytečného vibrata, s měkkým nasazením, čistou intonací. A také s jemným, avšak bezpečně znělým pianissimem. To vše ladí s hereckým pojetím této role coby něžné a jemné dívky, žijící svůj život pod tvrdou rukou otce-válečníka a dominantní starší sestry.

Užší nominace
Muži

  • Pavel Klečka
    • Role: Giorgio Germont
    • Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
    • Hudba: Giuseppe Verdi
    • Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
    • Režie: Jana Andělová Pletichová
    • Premiéra: 15. prosince 2019
    • Slezské divadlo Opava
    • Výkony barytonisty Pavla Klečky již řadu let vykazují solidní pěvecký projev podepřený přesvědčivým herectvím. Svůj talent a zkušenosti zúročil ve svrchované míře v postavě Giorgia Germonta. Má vzácný dar upoutat diváka sugestivním a soustředěným hereckým výkonem. Jeho Germont je živou jevištní postavou, která však nezůstává nic dlužna tomu nejdůležitějšímu, co činí operu operou – zpěvu. Pěvec je nominován i s přihlédnutím k roli Nabucca v Jihočeském divadle České Budějovice.
  • Richard Samek
    • Role: Princ
    • Inscenace: Rusalka
    • Hudba: Antonín Dvořák
    • Hudební nastudování: Jakub Klecker
    • Režie: Radovan Lipus
    • Premiéra: 17. října 2019
    • Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
    • Tenorista Richard Samek osvědčil bohaté zkušenosti, které v této roli již nasbíral. Zpívá ho znělým hlasem ve všech polohách, s citem pro romantickou frázi, s dokonalou srozumitelností a hlasovým objemem. V souladu s režijní koncepcí prezentoval svou postavu jako promyšlený oblouk od lehkomyslného mladíka, toužícího po erotickém naplnění, kterého nezajímá, že tím někomu může fatálně ublížit. A dospěl k zoufalému muži, který si trosky dřívějšího světa dokáže uvědomit a připsat na svůj účet. A v jediném okamžiku tak dospívá – i umírá.
  • Lukáš Zeman
    • Role: Hrabě Almaviva
    • Inscenace: Figarova svatba
    • Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
    • Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
    • Režie: Jana Andělová Pletichová
    • Premiéra: 23. února 2020
    • Slezské divadlo Opava
    • Lukáš Zeman dominoval v roli hraběte jako žárlivý rozzuřený pruďas i záletný proutník, který si ani při závěrečném pokání vůči podváděné manželce neodpustí zájem o pozadí sváděné Zuzanky. Třebaže opavský soubor musí obsáhnout celé stylové spektrum operního repertoáru, díky nastudování V. Spurného opřenému o studium dobových pramenů mohl Lukáš Zeman vedle své muzikality a technicky skvěle vedenému barytonu skvěle uplatnit své bohaté zkušenosti s historicky poučenou interpretací.

Širší nominace

  • Markéta Böhmová – za roli Hraběnky v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
  • Markéta Cukrová – za roli Múzy / Nicklausse v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
  • Monika Jägerová – za roli Timanta v inscenaci Demofoonte (Hof-Musici Český Krumlov)
  • Václava Krejčí Housková – za titulní roli v inscenaci Carmen (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Martina Masaryková – za roli Olympie v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
  • Lenka Pavlovič – za roli Jitky v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
  • Marta Reichelová – za roli Oscara v inscenaci Maškarní ples (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Jaroslav Březina – za roli Václava v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Václav Čížek – za roli Raimbauta v inscenaci Robert ďábel (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Jan Hnyk – za roli Martina v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Daniel Matoušek – za roli Nadira v inscenaci Lovci perel (Moravské divadlo Olomouc)
  • Josef Moravec – za titulní roli v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
  • Jaromír Nosek – za titulní roli v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
  • František Zahradníček – za roli Timura v inscenaci Turandot (Národní divadlo Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Vojtěch Babka, Marta Cihelníková, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Tomáš Šimerda a Jan Štych.

Balet, tanec a pohybové divadlo
nominace na Ceny Thálie 2020 za mimořádný jevištní výkon

Užší nominace
Ženy

  • Irina Burduja
    • Role: Olga
    • Inscenace: Oněgin
    • Choreografie: John Cranko
    • Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
    • Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
    • Premiéra: 20. února 2020
    • Národní divadlo Praha
    • Irina Burduja ztvárnila roli s technickou jistotou a obdařila postavu Olgy správnou mírou bezstarostnosti, nespoutanosti, veselí, šarmu a koketérie. Její Olga je roztomilá kráska bavící se tancem, která se zamilovala do Lenského, ale nedohlédla následků svého jednání. V druhém jednání nezávazně flirtuje s Oněginem, aniž by tušila, jakou tragédii může svým chováním způsobit.
  • Frederika Kvačáková
    • Role: Frida 1
    • Inscenace: Frida
    • Choreografie a režie: Marika Hanousková Mikanová
    • Hudba: Ellion Goldenthal, Francisco Tárrega, Manuel de Falla a další
    • Premiéra: 21. února 2020
    • Severočeské divadlo Ústí nad Labem
    • Frederika Kvačáková je ideální interpretkou pro choreografické ztvárnění životního příběhu komplikované osobnosti mexické malířky Fridy Kahlo. Klasická taneční technika se u ní snoubí s přirozeným tanečním a hereckým projevem. Její výkon je velmi vyzrálý a přesvědčivý. Dá se říci, že je převtělením Fridy Kahlo, a nenechá tak nikoho na pochybách o prožívaných pocitech malířky ve všech jejích životních peripetiích.
  • Alina Nanu
    • Role: Taťána
    • Inscenace: Oněgin
    • Choreografie: John Cranko
    • Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
    • Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
    • Premiéra: 20. února 2020
    • Národní divadlo Praha
    • Alina Nanu v roli Taťány zúročila dosavadní sólistické zkušenosti a opět prokázala stoupající úroveň svého interpretačního umění. Postavu vedla od naivní venkovské dívenky přes emotivní vyjádření hlubokých citů až po zralou ženu v závěru dramatu, které kulminuje strhujícím duetem. Její skvělá technika a plasticita se stává prostředkem k vyjádření emocí ve vztahu k Oněginovi – Patriku Holečkovi.

Užší nominace
Muži

  • Michal Heriban
    • Role: sólo
    • Inscenace: Panoptikum
    • Choreografie a režie: Lenka Vagnerová
    • Hudba: Ivan Acher
    • Premiéra: 7. listopadu 2019
    • Lenka Vagnerová & Company Praha
    • Michal Heriban strhává na sebe pozornost v průběhu celého představení. Je principálem a hybatelem kontroverzního panoptika; až démonickým a bezcitným manipulátorem ve světě profitujícím z lidského neštěstí. Heriban zaujme svým výrazným charismatem, propracovaným hereckým vedením role i technickou zdatností, díky čemuž je pevným svorníkem vydařené inscenace. Jeho výkon se právem řadí mezi mimořádné.
  • Patrik Holeček
    • Role: Oněgin
    • Inscenace: Oněgin
    • Choreografie: John Cranko
    • Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
    • Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
    • Premiéra: 20. února 2020
    • Národní divadlo Praha
    • Nominace je stvrzením strmého interpretačního vývoje Patrika Holečka v posledních letech. I přes svůj mladý věk se mu v této roli podařilo podat přesvědčivý a psychologicky detailně propracovaný výkon, prostý jakýchkoliv manýr. Náročný pohybový slovník Johna Cranka zvládá s lehkostí, ve virtuózních duetech je spolehlivým a rovnocenným partnerem zkušenější Alině Nanu, s níž vytvořil vynikající pár.
  • Ondřej Vinklát
    • Role: Josef K.
    • Inscenace: Kafka: Proces
    • Choreografie: Mauro Bigonzetti
    • Hudba: A. Bononcini, D. Buxtehude, H. Górecki, C. Gesualdo, T. Merula, C. Monteverdi, M. P. Musorgskij
    • Premiéra: 13. června 2019
    • Národní divadlo Praha
    • Ondřej Vinklát patří v tanečním oboru k absolutní špičce. Charismatický všestranný umělec, dlouholetý sólista Baletu Národního divadla v Praze, vládne vynikající technikou a neutuchající energií. V herecky a tanečně nelehké roli Josefa K. vytvořil psychologicky do detailů propracovanou postavu, která se od úvodního nadhledu na absurdní situaci, v níž se ocitá, postupně propadá do stále silnějších vnitřních pochybností až ve finále do bezvýchodné sklíčenosti a odevzdanosti.

Širší nominace:

  • Helena Arenbergerová – za sólovou roli v inscenaci Generace X (Pulsar Praha)
  • Tereza Hloušková – za sólovou roli v inscenaci Fo(u)r One uvedené v
  • programu Carmina Vetera (Pražský komorní balet)
  • Yui Kyotani – za roli Myrthy v inscenaci Giselle (Městské divadlo Olomouc)
  • Nikola Márová – za roli Rosetty v inscenaci Leonce & Lena (Národní divadlo Praha)
  • Kristýna Němečková – za roli Novinové dívky v inscenaci Kafka: Proces (Národní divadlo Praha)
  • Rita Pires – za sólovou roli v inscenaci Rossiniho karty (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Klaudia Radačovská – za roli Marguerity Gautierové v inscenaci Dáma s kaméliemi (Národní divadlo Brno)
  • Rory Ferguson – za roli Truffaldina v inscenaci Sluha dvou pánů (Divadlo F. Šaldy Liberec)
  • Alexandre Katsapov – za roli Krále Petra v inscenaci Leonce & Lena (Národní divadlo Praha)
  • Viktor Konvalinka – za sólovou roli v inscenaci Panthera (420PEOPLE Praha)
  • Zdeněk Mládek – za roli Soudruha Pilného v inscenaci Inscenační porada (Jihočeské divadlo České Budějovice)
  • Koki Nishioka – za sólovou roli v inscenaci Rossiniho karty (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Jakub Rašek – za sólovou roli v choreografii Gods and Dogs v inscenaci Kylián – Mosty času (Národní divadlo Praha)
  • Matěj Šust – za roli Lenského v inscenaci Oněgin (Národní divadlo Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Jan Fousek, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Pavel Knolle, Ivanka Kubicová, Zdeněk Prokeš.

Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry
Nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon

Užší nominace
Ženy

  • Michaela Štiková Gemrotová
    • Role: Elisabeth
    • Inscenace: Elisabeth
    • Hudba: Sylvester Levay
    • Libreto a písňové texty: Michael Kunze
    • Překlad: Michael Prostějovský
    • Hudební nastudování: Kryštof Marek
    • Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
    • Režie: Lumír Olšovský
    • Premiéra: 30. listopadu 2019
    • Divadlo J. K. Tyla Plzeň
    • Náročná titulní role Alžběty-Sisi se potkala s ideální pěveckou formou Michaely Štikové, jež zazářila i herecky. Problematický vztah k oběma partnerům, císaři i Smrti, sehrála v celém rejstříku role, od mladé dívky až po stárnoucí a umírající ženu.
  • Markéta Sedláčková
    • Role: Donna Sheridanová
    • Inscenace: Mamma Mia!
    • Hudba: Benny Andersson, Björn Ulvaeus
    • Libreto a písňové texty: C. Johnson, B. Andersson, B. Ulvaeus
    • Překlad: Adam Novák
    • Hudební nastudování: Daniel Kyzlink, Martin Procházka
    • Choreografie: Hana Kratochvilová
    • Režie: Petr Gazdík
    • Premiéra: 19. října 2019
    • Městské divadlo Brno
    • Markéta Sedláčková ztvárňuje Donnu jako charismatickou silnou ženu se sklony ke zmatkování, která má však vše plně pod kontrolou. S neutuchající mladistvou energií osciluje mezi lehkou hravostí i vážnějšími tóny. Pěvecké party zvládá bravurně až s uhrančivou silou.
  • Erika Stárková
    • Role: Dívka
    • Inscenace: Lazarus
    • Hudba a písňové texty: David Bowie
    • Libreto: Enda Walsh
    • Překlad libreta: Michal Zahálka
    • Hudební nastudování: Jan Aleš
    • Pohybová spolupráce: Stanislava Vlčeková
    • Režie: Marián Amsler
    • Premiéra: 12. října 2019
    • Městská divadla pražská (Komedie) Praha
    • Tajemná, dětsky naivní a upřímně bezelstná, s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze kraluje nejen herecky. Přidává i pěvecky velmi vyzrálý projev. Její interpretace a originální pojetí písně „Life on Mars“ se pak stává jedním z vrcholů celého představení.

Užší nominace
Muži

  • Pavel Režný
    • Role: Smrt
    • Inscenace: Elisabeth
    • Hudba: Sylvester Levay
    • Libreto a písňové texty: Michael Kunze
    • Překlad: Michael Prostějovský
    • Hudební nastudování: Kryštof Marek
    • Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
    • Režie: Lumír Olšovský
    • Premiéra: 30. listopadu 2019
    • Divadlo J. K. Tyla Plzeň
    • Pavel Režný je synonymem pro spojení „komplexní muzikálový výkon“, s každou další velkou rolí „roste“. Postava Smrti klade na své představitele vysoké nároky, Režný nezaváhal ani ve skutečně „smrtících“ výškách. Podmanivě uhrančivé pojetí učinilo z jeho role jednu z nejvýraznějších postav inscenace.
  • Tomáš Savka
    • Role: Jamie Wellerstein
    • Inscenace: Pět let zpět (The Last Five Years)
    • Hudba, libreto a texty písní: Jason Robert Brown
    • Překlad: Tomáš Novotný
    • Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
    • Hudební nastudování: Marek Prášil
    • Pohybová spolupráce: Adéla Laštovková Stodolová
    • Premiéra: 26. září 2019
    • Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
    • Tomáš Savka dokonale vystihl osobnost a složitou povahu mladého úspěšného spisovatele. Uplatnil přitom své všestranné herecké dispozice, temperament a intuici. Bravurně zvládl obtížný pěvecký part s nonšalantní lehkostí, brilantní intonací a přesvědčivým výrazem.
  • Tomáš Šulaj
    • Role: Billy Flynn
    • Inscenace: Chicago
    • Hudba: John Kander
    • Libreto: Fred Ebb, Bob Fosse
    • Písňové texty: Fred Ebb
    • Překlad: Ivo T. Havlů
    • Hudební nastudování: Josef Fojta
    • Choreografie: Hana Achilles
    • Režie: Linda Keprtová
    • Premiéra: 22. června 2019
    • Slovácké divadlo Uherské Hradiště
    • Již mnoho let dokazuje svoji skvělou hereckou formu v činoherních rolích i v muzikálu. Jeho Billy Flynn je sebestředný hejsek s obrovským šarmem a sebejistotou. Hercův precizní výkon (je již nositelem Ceny Thálie z roku 2005) uchvacuje ve všech jeho složkách.

Širší nominace

  • Soňa Hanzlíčková – za titulní roli v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Pavlína Hejcmanová – za roli Velmy Kellyové v inscenaci Chicago (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
  • Kateřina Herčíková – za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wickwed) (GoJa Music Hall Praha)
  • Dita Hořínková – za roli Kaly v inscenaci Tarzan (Divadlo Hybernia Praha)
  • Dagmar Křížová – za roli Sophie Sheridanové v inscenaci Mamma Mia! (Městské divadlo Brno)
  • Eliška Ochmanová – za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wickwed) (GoJa Music Hall Praha)
  • Martina Vlčková – za roli Catherine Hiatt v inscenaci Pět let zpět (The Last Five Years) (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Pavel Klimenda – za roli Johnnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Štěpán Komárek – za roli Gaba v inscenaci Ne/normální (Art4rent / Divadlo Na Prádle Praha)
  • Jan Kříž – za roli Smrti v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Lukáš Ondruš – za roli Tunnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Přemysl Pálek – za roli Christiana Graye v inscenaci 50 ODSTÍNŮ! (Divadlo Radka Brzobohatého Praha)
  • Ondřej Ruml – za roli Thomase Jeroma Newtona v inscenaci Lazarus (Městská divadla pražská – divadlo Komedie)
  • Roman Tomeš – za roli Lukáše v inscenaci Voda (a krev) nad vodou (Divadlo Kalich Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Ludmila Machytková, Jolana Nováková, Miroslav Ondra, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře