Slezské divadlo Opava, La Traviata: Jana Sibera (zdroj FB)
Opera nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon
Užší nominace Ženy
Jana Sibera
Role: Violetta
Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
Hudba: Giuseppe Verdi
Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
Režie: Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 15. prosince 2019
Slezské divadlo Opava
Violetta Valéry je jednou z nejobtížnějších rolí sopránového oboru. Vyžaduje od sólistky vše: od brilantní koloratury přes náročnou kantilénu až po vypjatý a niterně intimní závěr. Kreace Jany Sibery v opavském nastudování připomněla, jak silný může být divácký zážitek z dokonale zazpívané a prožité jevištní postavy. Pěvkyně je nominována i s přihlédnutím k roli Isabelly v inscenaci opery Giacoma Meyerbeera Robert ďábel v Národním divadle moravskoslezském.
Jana Šrejma Kačírková
Role: Julietta / Soprán
Inscenace: Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas
Hudba: Bohuslav Martinů / Francis Poulenc
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Režie: David Radok
Premiéra: 14. června 2019
Národní divadlo Brno
Inscenace složená z Tří fragmentů z Julietty a Lidského hlasu je velkým sólem pro Janu Šrejmu Kačírkovou. V obou partech rozvinula svůj soprán oplývající jiskrností i dramatickou naléhavostí, vyjádřila jak rozverně bezstarostnou ženskou koketerii Julietty, tak osamělost ženy, která se ve snaze zachránit vztah zmítá mezi zdrceným zoufalstvím a záblesky naděje, vybuchuje v podrážděném rozčilení, hašteřivě koketuje, zoufale vyčítá, hystericky se směje, odevzdaně propadá bezvýchodnosti nebo vydírá vyvoláváním vzpomínek.
Kristýna Vylíčilová
Role: Míkal
Inscenace: Saul
Hudba: Georg Friedrich Händel
Hudební nastudování: Roman Válek
Režie: Tomáš Ondřej Pilař
Premiéra: 25. července 2019
Hudební festival Znojmo
Mladá sopranistka osvědčila v roli Míkal věrnost svým kořenům a dokonalé ovládání stylu autentické interpretace. Při scénickém provedení oratoria na znojemském hudebním festivalu uplatnila tónovou kulturu bez zbytečného vibrata, s měkkým nasazením, čistou intonací. A také s jemným, avšak bezpečně znělým pianissimem. To vše ladí s hereckým pojetím této role coby něžné a jemné dívky, žijící svůj život pod tvrdou rukou otce-válečníka a dominantní starší sestry.
Užší nominace Muži
Pavel Klečka
Role: Giorgio Germont
Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
Hudba: Giuseppe Verdi
Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
Režie: Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 15. prosince 2019
Slezské divadlo Opava
Výkony barytonisty Pavla Klečky již řadu let vykazují solidní pěvecký projev podepřený přesvědčivým herectvím. Svůj talent a zkušenosti zúročil ve svrchované míře v postavě Giorgia Germonta. Má vzácný dar upoutat diváka sugestivním a soustředěným hereckým výkonem. Jeho Germont je živou jevištní postavou, která však nezůstává nic dlužna tomu nejdůležitějšímu, co činí operu operou – zpěvu. Pěvec je nominován i s přihlédnutím k roli Nabucca v Jihočeském divadle České Budějovice.
Richard Samek
Role: Princ
Inscenace: Rusalka
Hudba: Antonín Dvořák
Hudební nastudování: Jakub Klecker
Režie: Radovan Lipus
Premiéra: 17. října 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tenorista Richard Samek osvědčil bohaté zkušenosti, které v této roli již nasbíral. Zpívá ho znělým hlasem ve všech polohách, s citem pro romantickou frázi, s dokonalou srozumitelností a hlasovým objemem. V souladu s režijní koncepcí prezentoval svou postavu jako promyšlený oblouk od lehkomyslného mladíka, toužícího po erotickém naplnění, kterého nezajímá, že tím někomu může fatálně ublížit. A dospěl k zoufalému muži, který si trosky dřívějšího světa dokáže uvědomit a připsat na svůj účet. A v jediném okamžiku tak dospívá – i umírá.
Lukáš Zeman
Role: Hrabě Almaviva
Inscenace: Figarova svatba
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
Režie: Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 23. února 2020
Slezské divadlo Opava
Lukáš Zeman dominoval v roli hraběte jako žárlivý rozzuřený pruďas i záletný proutník, který si ani při závěrečném pokání vůči podváděné manželce neodpustí zájem o pozadí sváděné Zuzanky. Třebaže opavský soubor musí obsáhnout celé stylové spektrum operního repertoáru, díky nastudování V. Spurného opřenému o studium dobových pramenů mohl Lukáš Zeman vedle své muzikality a technicky skvěle vedenému barytonu skvěle uplatnit své bohaté zkušenosti s historicky poučenou interpretací.
Širší nominace
Markéta Böhmová – za roli Hraběnky v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
Markéta Cukrová – za roli Múzy / Nicklausse v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
Monika Jägerová – za roli Timanta v inscenaci Demofoonte (Hof-Musici Český Krumlov)
Václava Krejčí Housková – za titulní roli v inscenaci Carmen (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Martina Masaryková – za roli Olympie v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
Lenka Pavlovič – za roli Jitky v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Marta Reichelová – za roli Oscara v inscenaci Maškarní ples (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Jaroslav Březina – za roli Václava v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Václav Čížek – za roli Raimbauta v inscenaci Robert ďábel (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Jan Hnyk – za roli Martina v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Daniel Matoušek – za roli Nadira v inscenaci Lovci perel (Moravské divadlo Olomouc)
Josef Moravec – za titulní roli v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Jaromír Nosek – za titulní roli v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
František Zahradníček – za roli Timura v inscenaci Turandot (Národní divadlo Praha)
Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Vojtěch Babka, Marta Cihelníková, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Tomáš Šimerda a Jan Štych.
Balet, tanec a pohybové divadlo nominace na Ceny Thálie 2020 za mimořádný jevištní výkon
Užší nominace Ženy
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby
přímo do Vaší schránky