Přehled nominovaných umělců na Ceny Thálie

Přinášíme vám seznam nominovaných umělců na divadelní ceny Thálie za uplynulou sezonu.
Slezské divadlo Opava, La Traviata: Jana Sibera (zdroj FB)

Opera
nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon

Užší nominace
Ženy

  • Jana Sibera
    • Role: Violetta
    • Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
    • Hudba: Giuseppe Verdi
    • Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
    • Režie: Jana Andělová Pletichová
    • Premiéra: 15. prosince 2019
    • Slezské divadlo Opava
    • Violetta Valéry je jednou z nejobtížnějších rolí sopránového oboru. Vyžaduje od sólistky vše: od brilantní koloratury přes náročnou kantilénu až po vypjatý a niterně intimní závěr. Kreace Jany Sibery v opavském nastudování připomněla, jak silný může být divácký zážitek z dokonale zazpívané a prožité jevištní postavy. Pěvkyně je nominována i s přihlédnutím k roli Isabelly v inscenaci opery Giacoma Meyerbeera Robert ďábel v Národním divadle moravskoslezském.
  • Jana Šrejma Kačírková
    • Role: Julietta / Soprán
    • Inscenace: Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas
    • Hudba: Bohuslav Martinů / Francis Poulenc
    • Hudební nastudování: Marko Ivanović
    • Režie: David Radok
    • Premiéra: 14. června 2019
    • Národní divadlo Brno
    • Inscenace složená z Tří fragmentů z Julietty a Lidského hlasu je velkým sólem pro Janu Šrejmu Kačírkovou. V obou partech rozvinula svůj soprán oplývající jiskrností i dramatickou naléhavostí, vyjádřila jak rozverně bezstarostnou ženskou koketerii Julietty, tak osamělost ženy, která se ve snaze zachránit vztah zmítá mezi zdrceným zoufalstvím a záblesky naděje, vybuchuje v podrážděném rozčilení, hašteřivě koketuje, zoufale vyčítá, hystericky se směje, odevzdaně propadá bezvýchodnosti nebo vydírá vyvoláváním vzpomínek.
  • Kristýna Vylíčilová
    • Role: Míkal
    • Inscenace: Saul
    • Hudba: Georg Friedrich Händel
    • Hudební nastudování: Roman Válek
    • Režie: Tomáš Ondřej Pilař
    • Premiéra: 25. července 2019
    • Hudební festival Znojmo
    • Mladá sopranistka osvědčila v roli Míkal věrnost svým kořenům a dokonalé ovládání stylu autentické interpretace. Při scénickém provedení oratoria na znojemském hudebním festivalu uplatnila tónovou kulturu bez zbytečného vibrata, s měkkým nasazením, čistou intonací. A také s jemným, avšak bezpečně znělým pianissimem. To vše ladí s hereckým pojetím této role coby něžné a jemné dívky, žijící svůj život pod tvrdou rukou otce-válečníka a dominantní starší sestry.

Užší nominace
Muži

  • Pavel Klečka
    • Role: Giorgio Germont
    • Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
    • Hudba: Giuseppe Verdi
    • Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
    • Režie: Jana Andělová Pletichová
    • Premiéra: 15. prosince 2019
    • Slezské divadlo Opava
    • Výkony barytonisty Pavla Klečky již řadu let vykazují solidní pěvecký projev podepřený přesvědčivým herectvím. Svůj talent a zkušenosti zúročil ve svrchované míře v postavě Giorgia Germonta. Má vzácný dar upoutat diváka sugestivním a soustředěným hereckým výkonem. Jeho Germont je živou jevištní postavou, která však nezůstává nic dlužna tomu nejdůležitějšímu, co činí operu operou – zpěvu. Pěvec je nominován i s přihlédnutím k roli Nabucca v Jihočeském divadle České Budějovice.
  • Richard Samek
    • Role: Princ
    • Inscenace: Rusalka
    • Hudba: Antonín Dvořák
    • Hudební nastudování: Jakub Klecker
    • Režie: Radovan Lipus
    • Premiéra: 17. října 2019
    • Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
    • Tenorista Richard Samek osvědčil bohaté zkušenosti, které v této roli již nasbíral. Zpívá ho znělým hlasem ve všech polohách, s citem pro romantickou frázi, s dokonalou srozumitelností a hlasovým objemem. V souladu s režijní koncepcí prezentoval svou postavu jako promyšlený oblouk od lehkomyslného mladíka, toužícího po erotickém naplnění, kterého nezajímá, že tím někomu může fatálně ublížit. A dospěl k zoufalému muži, který si trosky dřívějšího světa dokáže uvědomit a připsat na svůj účet. A v jediném okamžiku tak dospívá – i umírá.
  • Lukáš Zeman
    • Role: Hrabě Almaviva
    • Inscenace: Figarova svatba
    • Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
    • Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
    • Režie: Jana Andělová Pletichová
    • Premiéra: 23. února 2020
    • Slezské divadlo Opava
    • Lukáš Zeman dominoval v roli hraběte jako žárlivý rozzuřený pruďas i záletný proutník, který si ani při závěrečném pokání vůči podváděné manželce neodpustí zájem o pozadí sváděné Zuzanky. Třebaže opavský soubor musí obsáhnout celé stylové spektrum operního repertoáru, díky nastudování V. Spurného opřenému o studium dobových pramenů mohl Lukáš Zeman vedle své muzikality a technicky skvěle vedenému barytonu skvěle uplatnit své bohaté zkušenosti s historicky poučenou interpretací.

Širší nominace

  • Markéta Böhmová – za roli Hraběnky v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
  • Markéta Cukrová – za roli Múzy / Nicklausse v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
  • Monika Jägerová – za roli Timanta v inscenaci Demofoonte (Hof-Musici Český Krumlov)
  • Václava Krejčí Housková – za titulní roli v inscenaci Carmen (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Martina Masaryková – za roli Olympie v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
  • Lenka Pavlovič – za roli Jitky v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
  • Marta Reichelová – za roli Oscara v inscenaci Maškarní ples (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Jaroslav Březina – za roli Václava v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Václav Čížek – za roli Raimbauta v inscenaci Robert ďábel (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Jan Hnyk – za roli Martina v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Daniel Matoušek – za roli Nadira v inscenaci Lovci perel (Moravské divadlo Olomouc)
  • Josef Moravec – za titulní roli v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
  • Jaromír Nosek – za titulní roli v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
  • František Zahradníček – za roli Timura v inscenaci Turandot (Národní divadlo Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Vojtěch Babka, Marta Cihelníková, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Tomáš Šimerda a Jan Štych.

Balet, tanec a pohybové divadlo
nominace na Ceny Thálie 2020 za mimořádný jevištní výkon

Užší nominace
Ženy

  • Irina Burduja
    • Role: Olga
    • Inscenace: Oněgin
    • Choreografie: John Cranko
    • Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
    • Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
    • Premiéra: 20. února 2020
    • Národní divadlo Praha
    • Irina Burduja ztvárnila roli s technickou jistotou a obdařila postavu Olgy správnou mírou bezstarostnosti, nespoutanosti, veselí, šarmu a koketérie. Její Olga je roztomilá kráska bavící se tancem, která se zamilovala do Lenského, ale nedohlédla následků svého jednání. V druhém jednání nezávazně flirtuje s Oněginem, aniž by tušila, jakou tragédii může svým chováním způsobit.
  • Frederika Kvačáková
    • Role: Frida 1
    • Inscenace: Frida
    • Choreografie a režie: Marika Hanousková Mikanová
    • Hudba: Ellion Goldenthal, Francisco Tárrega, Manuel de Falla a další
    • Premiéra: 21. února 2020
    • Severočeské divadlo Ústí nad Labem
    • Frederika Kvačáková je ideální interpretkou pro choreografické ztvárnění životního příběhu komplikované osobnosti mexické malířky Fridy Kahlo. Klasická taneční technika se u ní snoubí s přirozeným tanečním a hereckým projevem. Její výkon je velmi vyzrálý a přesvědčivý. Dá se říci, že je převtělením Fridy Kahlo, a nenechá tak nikoho na pochybách o prožívaných pocitech malířky ve všech jejích životních peripetiích.
  • Alina Nanu
    • Role: Taťána
    • Inscenace: Oněgin
    • Choreografie: John Cranko
    • Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
    • Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
    • Premiéra: 20. února 2020
    • Národní divadlo Praha
    • Alina Nanu v roli Taťány zúročila dosavadní sólistické zkušenosti a opět prokázala stoupající úroveň svého interpretačního umění. Postavu vedla od naivní venkovské dívenky přes emotivní vyjádření hlubokých citů až po zralou ženu v závěru dramatu, které kulminuje strhujícím duetem. Její skvělá technika a plasticita se stává prostředkem k vyjádření emocí ve vztahu k Oněginovi – Patriku Holečkovi.

Užší nominace
Muži

  • Michal Heriban
    • Role: sólo
    • Inscenace: Panoptikum
    • Choreografie a režie: Lenka Vagnerová
    • Hudba: Ivan Acher
    • Premiéra: 7. listopadu 2019
    • Lenka Vagnerová & Company Praha
    • Michal Heriban strhává na sebe pozornost v průběhu celého představení. Je principálem a hybatelem kontroverzního panoptika; až démonickým a bezcitným manipulátorem ve světě profitujícím z lidského neštěstí. Heriban zaujme svým výrazným charismatem, propracovaným hereckým vedením role i technickou zdatností, díky čemuž je pevným svorníkem vydařené inscenace. Jeho výkon se právem řadí mezi mimořádné.
  • Patrik Holeček
    • Role: Oněgin
    • Inscenace: Oněgin
    • Choreografie: John Cranko
    • Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
    • Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
    • Premiéra: 20. února 2020
    • Národní divadlo Praha
    • Nominace je stvrzením strmého interpretačního vývoje Patrika Holečka v posledních letech. I přes svůj mladý věk se mu v této roli podařilo podat přesvědčivý a psychologicky detailně propracovaný výkon, prostý jakýchkoliv manýr. Náročný pohybový slovník Johna Cranka zvládá s lehkostí, ve virtuózních duetech je spolehlivým a rovnocenným partnerem zkušenější Alině Nanu, s níž vytvořil vynikající pár.
  • Ondřej Vinklát
    • Role: Josef K.
    • Inscenace: Kafka: Proces
    • Choreografie: Mauro Bigonzetti
    • Hudba: A. Bononcini, D. Buxtehude, H. Górecki, C. Gesualdo, T. Merula, C. Monteverdi, M. P. Musorgskij
    • Premiéra: 13. června 2019
    • Národní divadlo Praha
    • Ondřej Vinklát patří v tanečním oboru k absolutní špičce. Charismatický všestranný umělec, dlouholetý sólista Baletu Národního divadla v Praze, vládne vynikající technikou a neutuchající energií. V herecky a tanečně nelehké roli Josefa K. vytvořil psychologicky do detailů propracovanou postavu, která se od úvodního nadhledu na absurdní situaci, v níž se ocitá, postupně propadá do stále silnějších vnitřních pochybností až ve finále do bezvýchodné sklíčenosti a odevzdanosti.

Širší nominace:

  • Helena Arenbergerová – za sólovou roli v inscenaci Generace X (Pulsar Praha)
  • Tereza Hloušková – za sólovou roli v inscenaci Fo(u)r One uvedené v
  • programu Carmina Vetera (Pražský komorní balet)
  • Yui Kyotani – za roli Myrthy v inscenaci Giselle (Městské divadlo Olomouc)
  • Nikola Márová – za roli Rosetty v inscenaci Leonce & Lena (Národní divadlo Praha)
  • Kristýna Němečková – za roli Novinové dívky v inscenaci Kafka: Proces (Národní divadlo Praha)
  • Rita Pires – za sólovou roli v inscenaci Rossiniho karty (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Klaudia Radačovská – za roli Marguerity Gautierové v inscenaci Dáma s kaméliemi (Národní divadlo Brno)
  • Rory Ferguson – za roli Truffaldina v inscenaci Sluha dvou pánů (Divadlo F. Šaldy Liberec)
  • Alexandre Katsapov – za roli Krále Petra v inscenaci Leonce & Lena (Národní divadlo Praha)
  • Viktor Konvalinka – za sólovou roli v inscenaci Panthera (420PEOPLE Praha)
  • Zdeněk Mládek – za roli Soudruha Pilného v inscenaci Inscenační porada (Jihočeské divadlo České Budějovice)
  • Koki Nishioka – za sólovou roli v inscenaci Rossiniho karty (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Jakub Rašek – za sólovou roli v choreografii Gods and Dogs v inscenaci Kylián – Mosty času (Národní divadlo Praha)
  • Matěj Šust – za roli Lenského v inscenaci Oněgin (Národní divadlo Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Jan Fousek, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Pavel Knolle, Ivanka Kubicová, Zdeněk Prokeš.

Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry
Nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon

Užší nominace
Ženy

  • Michaela Štiková Gemrotová
    • Role: Elisabeth
    • Inscenace: Elisabeth
    • Hudba: Sylvester Levay
    • Libreto a písňové texty: Michael Kunze
    • Překlad: Michael Prostějovský
    • Hudební nastudování: Kryštof Marek
    • Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
    • Režie: Lumír Olšovský
    • Premiéra: 30. listopadu 2019
    • Divadlo J. K. Tyla Plzeň
    • Náročná titulní role Alžběty-Sisi se potkala s ideální pěveckou formou Michaely Štikové, jež zazářila i herecky. Problematický vztah k oběma partnerům, císaři i Smrti, sehrála v celém rejstříku role, od mladé dívky až po stárnoucí a umírající ženu.
  • Markéta Sedláčková
    • Role: Donna Sheridanová
    • Inscenace: Mamma Mia!
    • Hudba: Benny Andersson, Björn Ulvaeus
    • Libreto a písňové texty: C. Johnson, B. Andersson, B. Ulvaeus
    • Překlad: Adam Novák
    • Hudební nastudování: Daniel Kyzlink, Martin Procházka
    • Choreografie: Hana Kratochvilová
    • Režie: Petr Gazdík
    • Premiéra: 19. října 2019
    • Městské divadlo Brno
    • Markéta Sedláčková ztvárňuje Donnu jako charismatickou silnou ženu se sklony ke zmatkování, která má však vše plně pod kontrolou. S neutuchající mladistvou energií osciluje mezi lehkou hravostí i vážnějšími tóny. Pěvecké party zvládá bravurně až s uhrančivou silou.
  • Erika Stárková
    • Role: Dívka
    • Inscenace: Lazarus
    • Hudba a písňové texty: David Bowie
    • Libreto: Enda Walsh
    • Překlad libreta: Michal Zahálka
    • Hudební nastudování: Jan Aleš
    • Pohybová spolupráce: Stanislava Vlčeková
    • Režie: Marián Amsler
    • Premiéra: 12. října 2019
    • Městská divadla pražská (Komedie) Praha
    • Tajemná, dětsky naivní a upřímně bezelstná, s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze kraluje nejen herecky. Přidává i pěvecky velmi vyzrálý projev. Její interpretace a originální pojetí písně „Life on Mars“ se pak stává jedním z vrcholů celého představení.

Užší nominace
Muži

  • Pavel Režný
    • Role: Smrt
    • Inscenace: Elisabeth
    • Hudba: Sylvester Levay
    • Libreto a písňové texty: Michael Kunze
    • Překlad: Michael Prostějovský
    • Hudební nastudování: Kryštof Marek
    • Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
    • Režie: Lumír Olšovský
    • Premiéra: 30. listopadu 2019
    • Divadlo J. K. Tyla Plzeň
    • Pavel Režný je synonymem pro spojení „komplexní muzikálový výkon“, s každou další velkou rolí „roste“. Postava Smrti klade na své představitele vysoké nároky, Režný nezaváhal ani ve skutečně „smrtících“ výškách. Podmanivě uhrančivé pojetí učinilo z jeho role jednu z nejvýraznějších postav inscenace.
  • Tomáš Savka
    • Role: Jamie Wellerstein
    • Inscenace: Pět let zpět (The Last Five Years)
    • Hudba, libreto a texty písní: Jason Robert Brown
    • Překlad: Tomáš Novotný
    • Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
    • Hudební nastudování: Marek Prášil
    • Pohybová spolupráce: Adéla Laštovková Stodolová
    • Premiéra: 26. září 2019
    • Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
    • Tomáš Savka dokonale vystihl osobnost a složitou povahu mladého úspěšného spisovatele. Uplatnil přitom své všestranné herecké dispozice, temperament a intuici. Bravurně zvládl obtížný pěvecký part s nonšalantní lehkostí, brilantní intonací a přesvědčivým výrazem.
  • Tomáš Šulaj
    • Role: Billy Flynn
    • Inscenace: Chicago
    • Hudba: John Kander
    • Libreto: Fred Ebb, Bob Fosse
    • Písňové texty: Fred Ebb
    • Překlad: Ivo T. Havlů
    • Hudební nastudování: Josef Fojta
    • Choreografie: Hana Achilles
    • Režie: Linda Keprtová
    • Premiéra: 22. června 2019
    • Slovácké divadlo Uherské Hradiště
    • Již mnoho let dokazuje svoji skvělou hereckou formu v činoherních rolích i v muzikálu. Jeho Billy Flynn je sebestředný hejsek s obrovským šarmem a sebejistotou. Hercův precizní výkon (je již nositelem Ceny Thálie z roku 2005) uchvacuje ve všech jeho složkách.

Širší nominace

  • Soňa Hanzlíčková – za titulní roli v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Pavlína Hejcmanová – za roli Velmy Kellyové v inscenaci Chicago (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
  • Kateřina Herčíková – za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wickwed) (GoJa Music Hall Praha)
  • Dita Hořínková – za roli Kaly v inscenaci Tarzan (Divadlo Hybernia Praha)
  • Dagmar Křížová – za roli Sophie Sheridanové v inscenaci Mamma Mia! (Městské divadlo Brno)
  • Eliška Ochmanová – za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wickwed) (GoJa Music Hall Praha)
  • Martina Vlčková – za roli Catherine Hiatt v inscenaci Pět let zpět (The Last Five Years) (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
  • Pavel Klimenda – za roli Johnnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Štěpán Komárek – za roli Gaba v inscenaci Ne/normální (Art4rent / Divadlo Na Prádle Praha)
  • Jan Kříž – za roli Smrti v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Lukáš Ondruš – za roli Tunnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
  • Přemysl Pálek – za roli Christiana Graye v inscenaci 50 ODSTÍNŮ! (Divadlo Radka Brzobohatého Praha)
  • Ondřej Ruml – za roli Thomase Jeroma Newtona v inscenaci Lazarus (Městská divadla pražská – divadlo Komedie)
  • Roman Tomeš – za roli Lukáše v inscenaci Voda (a krev) nad vodou (Divadlo Kalich Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Ludmila Machytková, Jolana Nováková, Miroslav Ondra, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments