Premiérové tituly Moravského divadla sází na emoce, humor a momenty překvapení

Moravské divadlo Olomouc uvede v sezoně 2022/2023 dvanáct premiér. Na své si přijdou milovníci klasické i současné tvorby. Diváci se mohou těšit na Manon Lescaut, Hello, Dolly!, Rusalku, Bolero a Carmen/Carmen, Fantastické divadlo nebo Přelet nad kukaččím hnízdem. Moravské divadlo na nich spolupracuje s předními českými i zahraničními umělci. Na postu režiséra se objeví Daniela Špinar, Libor Vaculík, Hana Mikolášková, Cabani, David Drábek či Pavel Khek. V Olomouci dále přivítají italského choreografa Riccarda de Nigrise a katalánského choreografa Cayetana Sota.
Tisková konference Moravského divadla Olomouc, 16. srpna 2022 – Radoslava Müller jako Rusalka, (zdroj Moravské divadlo Olomouc)
Tisková konference Moravského divadla Olomouc, 16. srpna 2022 – Radoslava Müller jako Rusalka, (zdroj Moravské divadlo Olomouc)

„Připravili jsme pestrou nabídku premiérových inscenací, aby si vybrali všichni. Kontrast vnímáme jako příležitost oslovit a zaujmout nové publikum. Zároveň se ale soustředíme na naše věrné diváky, které chceme potěšit klasikou, jež jsme dlouhá léta nehráli, v režii těch nejlepších,“ uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.

Soubor baletu chystá pod vedením uměleckého šéfa Jana Fouska dvě premiéry, které se ponesou v duchu velkých jmen a protikladů. „Taneční technika jde strmě nahoru, ale poněkud se vytrácí ona uměleckost a citovost, které, dle mého názoru, činí z tance jedno z nejkrásnějších divadelních umění. A to je směr, kterým se chci se souborem vydat,“ uvedl k nové sezoně Jan Fousek. Balet Ivan Hrozný na hudbu Sergeje Prokofjeva a komponovaný taneční projekt s názvem Bolero a Carmen/Carmen odlišuje stylová různorodost, individuální uchopení tématu a jeho zpracování. Hlavním pojítkem naopak budou emoce. „Tanec je uměleckým oborem, ve kterém se skrze naše tělo a jeho pohybový výraz na diváky snažíme přenést emoce. A právě emoce budou jedním ze základních pilířů nadcházející divadelní sezony,“ dodal Fousek.

První premiérou bude dramatický balet Ivan Hrozný na hudbu Sergeje Prokofjeva v choreografii a režii Libora Vaculíka, který tak naváže na své dřívější tituly, které pro Moravské divadlo v minulosti připravil. Do Olomouce tak znovu zavítá po více než dekádě od uvedení Snu noci svatojánské. Další taneční novinkou sezony bude komponované představení na hudbu slavných klasických skladatelů. „Na jaře uvedeme složený večer, ve kterém se objeví Ravelovo Bolero, v choreografii Itala Riccarda de Nigrise, a Carmen/Carmen v choreografii Katalánce, dnes již světového choreografa, Cayetana Sota, na hudbu George Bizeta, ale i jiných španělských skladatelů. Z hudebního hlediska je není třeba blíže představovat, svým choreografickým pojetím však jistě v mnohém překvapí. Pro olomoucký balet to bude krok vpřed a všechny tyto choreografie jistě zpestří náš repertoár,“ sdělil Jan Fousek.

Na postu umělecké šéfky souboru opery a operety nastupuje od nové sezony zakladatelka a umělecká šéfka kolektivu RUN OPERUN Veronika Loulová. „Dramaturgický plán na příští sezonu jsem z respektu k předchozímu vedení nechtěla výrazně ovlivňovat, u některých titulů došlo ke změně, ale převážně u inscenačních týmů,“ sdělila Loulová s tím, že na diváky čeká pestrá nabídka titulů. „Každá premiéra nabídne kompletně jinou podívanou. Od divoké a velkolepé Rusalky bratří Cabanů, přes intimní Modrovousův hrad v režii Daniely Špinar, až po Mozartovu lehce politickou satiru La Clemenza di Tito od režiséra filmu Vlastníci a Mimořádná událost Jiřího Havelky, se má divák i celý soubor rozhodně na co těšit,“ zdůraznila Loulová.

První hudební premiérou nové sezony bude slavný broadwayský muzikál Hello, Dolly! Příběh šarmantní vdovy, která se živí jako dohazovačka, převede na jeviště Andrea Hlinková, která se souborem opery a operety v minulosti spolupracovala na inscenacích oper Bohéma či Così fan tutte. Velkou událostí bude bezpochyby inscenace českého operního klenotu Rusalka. Slavnou Dvořákovou operu uvidíme v nastudování oceňovaných tvůrců Michala a Šimona Cabanů. Po sedmi letech se na olomoucké jeviště vrátí rytíř s modrým vousem, tentokrát ovšem operetu Jacquese Offenbacha vystřídá symbolistická opera Bély Bartóka s názvem Modrovousův hrad. Titul nastuduje bývalá kmenová režisérka a umělecká šéfka činohry pražského Národního divadla Daniela Špinar. Tvůrčí tým slibuje silný emocionální zážitek. Závěr sezony pak bude patřit opeře La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart zkomponoval u příležitosti korunovace Leopolda II. na českého krále. Režie se ujme šéfka souboru opery a operety Veronika Loulová spolu s divadelním a filmovým režisérem Jiřím Havelkou.

Kvůli rostoucím nákladům na všechny dostupné služby bylo vedení Moravského divadla nuceno sáhnout pro příští sezonu k mírnému zdražení. Běžné vstupné bude v příští sezoně dražší o 10 až 12 procent v závislosti na typu představení a cenovém pásmu. Stále je také možné zakoupit cenově výhodnější předplatné v 15 ABO skupinách.

I v příští sezoně mohou zájemci o divadlo ve věku od 15 do 26 let vstoupit do Klubu mladého diváka Arter Olomouc a získat slevu na vstupném či přístup na exkluzivní akce pořádané pro členy klubu. Další zájemci mohou vstoupit do Mecenášského klubu. Patroni umělců, kteří přispějí divadlu finanční částkou, se mohou (dle výše darované částky) stát zlatými, stříbrnými či bronzovými mecenáši. Vedle dobrého pocitu z podpory Moravského divadla získá takový donátor i řadu výhod, například slevy na vstupenky, účast na zkouškách a tiskových konferencích, prohlídku zákulisí a další.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments