Premiéru Borise Godunova provázel potlesk už po prvním jednání
Už po prvním z osmi jednání provázel premiéru opery Boris Godunov v zaplněném Národním divadle potlesk. Dílo skladatele Modesta Petroviče Musorgského hudebně nastudoval umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň. V režii Lindy Keprtové se v titulní roli představil ruský basista Michail Kazakov.Sólista moskevského Velkého divadla byl odměněn aplausem a výkřiky bravo už před přestávkou v polovině představení, když pěvecky ztvárnil vnitřní boj Godunova zmítaného výčitkami svědomí. „Role Borise Godunova je jednou ze stěžejních pro pěvce basového oboru, zejména pro ruské pěvce. A ani já nejsem výjimkou. Pro mě osobně je nejoblíbenější jednak pro svou hudební rovinu, ale také díky možnosti ukázat herecký dramatický talent,” uvedl před představením Kazakov. V Česku se absolvent Kazaňské konzervatoře představil již loni v srpnu v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov na galakoncertě hvězd moskevského Velkého divadla.
Publikum ocenilo výkony i dalších účinkujících. Například další host Národního divadla ukrajinský pěvec Jevhen Šokalo sklidil potlesk na otevřené scéně za svůj výstup v roli potulného mnicha Varlama.
V dalších rolích se na včerejší premiéře objevili Sylva Čmugrová (Fjodor), Michaela Kušteková (Xenie), Valentin Prolat (Kníže Šujskij) a Michal Lehotský jako Lžidimitrij. Vedle orchestru a sboru Národního divadla se na představení podílel Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor.
Přestože opera nese jméno po významném ruském carovi, Boris Godunov není jedinou hlavní postavou díla, opera je shakespearovskou mnohoznačnou studií lidské společnosti na prahu krize autorit, tradic a zákonů, Děj se odehrává v letech 1598 až 1605 po smrti cara Fjodora I., syna Ivana Hrozného, kdy se vlády ujal šlechtic Godunov. Musorgskij se v libretu podle básníka Alexandra Sergejeviče Puškina a historika Nikolaje Michajloviče Karamzina přiklání k hypotéze, že Godunov při své cestě na carský trůn násilně odstranil malého careviče Dimitrije.
Opera Boris Godunov, debut režisérky Keprtové na jevišti první scény, bude mít v Národním divadle druhou premiéru 29. března. Další operní premiérou Národního divadla bude rodinná pohádka Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka v novém českém překladu a přebásnění Radka Malého. V hudebním nastudování hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse a v režii Matěje Formana bude mít ve Státní opeře premiéru 23. dubna.
Foto Hana Smejkalová
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]