Premiéru Borise Godunova provázel potlesk už po prvním jednání

Už po prvním z osmi jednání provázel premiéru opery Boris Godunov v zaplněném Národním divadle potlesk. Dílo skladatele Modesta Petroviče Musorgského hudebně nastudoval umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň. V režii Lindy Keprtové se v titulní roli představil ruský basista Michail Kazakov.Sólista moskevského Velkého divadla byl odměněn aplausem a výkřiky bravo už před přestávkou v polovině představení, když pěvecky ztvárnil vnitřní boj Godunova zmítaného výčitkami svědomí. „Role Borise Godunova je jednou ze stěžejních pro pěvce basového oboru, zejména pro ruské pěvce. A ani já nejsem výjimkou. Pro mě osobně je nejoblíbenější jednak pro svou hudební rovinu, ale také díky možnosti ukázat herecký dramatický talent,” uvedl před představením Kazakov. V Česku se absolvent Kazaňské konzervatoře představil již loni v srpnu v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov na galakoncertě hvězd moskevského Velkého divadla.

Publikum ocenilo výkony i dalších účinkujících. Například další host Národního divadla ukrajinský pěvec Jevhen Šokalo sklidil potlesk na otevřené scéně za svůj výstup v roli potulného mnicha Varlama.

V dalších rolích se na včerejší premiéře objevili Sylva Čmugrová (Fjodor), Michaela Kušteková (Xenie), Valentin Prolat (Kníže Šujskij) a Michal Lehotský jako Lžidimitrij. Vedle orchestru a sboru Národního divadla se na představení podílel Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor.

Přestože opera nese jméno po významném ruském carovi, Boris Godunov není jedinou hlavní postavou díla, opera je shakespearovskou mnohoznačnou studií lidské společnosti na prahu krize autorit, tradic a zákonů, Děj se odehrává v letech 1598 až 1605 po smrti cara Fjodora I., syna Ivana Hrozného, kdy se vlády ujal šlechtic Godunov. Musorgskij se v libretu podle básníka Alexandra Sergejeviče Puškina a historika Nikolaje Michajloviče Karamzina přiklání k hypotéze, že Godunov při své cestě na carský trůn násilně odstranil malého careviče Dimitrije.

Opera Boris Godunov, debut režisérky Keprtové na jevišti první scény, bude mít v Národním divadle druhou premiéru 29. března. Další operní premiérou Národního divadla bude rodinná pohádka Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka v novém českém překladu a přebásnění Radka Malého. V hudebním nastudování hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse a v režii Matěje Formana bude mít ve Státní opeře premiéru 23. dubna.

Foto Hana Smejkalová

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na