Premiéry nové sezony našich souborů v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Reichovy Three Tales, Kašlíkův Krakatit a třetí operní dílo, vzniklé na objednávku Národního díla v Praze – opera Žádný člověk Jiřího Kadeřábka (narozen 1978) – tvoří myšlenkový triptych o úloze technologií i propagandy ve dvacátém století. Kadeřábkova opera se zabývá osudy pomníku Josifa Vissarionoviče Stalina na pražské Letné i jeho tvůrce. Režii má Katharina Schmitt, která je i spoluautorkou libreta. Druhý autor libreta Lukáš Jiřička vytvoří scénografii pro Novou scénu Národního divadla v Praze. Téma je v současnosti dosti frekventované, příběh sochaře Otakara Švece je v těchto dnech natáčen i jako film a zanedlouho vyjde i literární podoba.


Klasická opereta
Operní nabídku příští sezony doplňuje též několik operetních titulů. Potěšitelné je, že se do repertoáru českých divadel vedle děl klasické vídeňské operety vrací vtipná díla Jacquese Offenbacha. Olomouc nastuduje Lehárovu Zemi úsměvů (premiéra 5. května 2017) a Opava Straussova Cikánského barona (premiéra 25. června 2016). Plzeňský soubor nabídne Offenbachův Pařížský život (premiéra 4. března 2017 ve Velkém divadle) a pražské Národní divadlo uvede v Hudebním divadle v Karlíně Orfea v podsvětí v režii bratří Cabanů. V rolích Eurydiky a Orfea se představí také Kateřina Kněžíková nebo Jana Sibera a Josef Moravec nebo Richard Samko. V Českých Budějovicích zazní přední opus anglického zábavního divadla – Mikádo legendárního libretisticko-skladatelského týmu William Schwenck Gilbert a Arthur Sullivan v novém českém překladu Michaela Žantovského (dirigent Jan Bubák, režie Dominik Beneš, premiéra 5. května 2017).

Jihočeské divadlo České Budějovice (foto archiv)
Jihočeské divadlo České Budějovice (foto archiv)


A zahraniční epilog tohoto vydání:
Výstavy týdne
Komponist und Kosmopolit –  Carl Orff auf Reisen (Skladatel a kosmpolita – Carl Orff na cestách). Mnichov, Carl Orff – Zentrum, Kaulbachstrasse 16.

Carl Orff – Die Kluge. Comic-Ausstellung (Carl Orff – Chytračka. Komiksová výstava). Tamtéž, obě výstavy trvají do 30. září 2016.

V souvislosti s uvedením Orffových děl na české operní scény je vhodné připomenout dvě současné výstavy, které se zabývají jeho dílem. První z nich si za téma bere skladatelovy cesty a pobyty mimo vlast, a především se soustředí na jeho vnímání cizích kultur, hudebních prostředí i celoživotní zájem o mimoevropské hudební nástroje, které se pak výrazně projevily v jeho originálním díle.

Carl Orff v Egyptě v roce 1966 (foto © Carl Orff-Stiftung/archiv Orff-Zentrum München)
Carl Orff v Egyptě v roce 1966 (foto © Carl Orff-Stiftung/archiv Orff-Zentrum München)

Druhá výstava shrnuje výsledky soutěže o komiksové stripy inspirované současným provedením jeho opery Chytračka souborem Kinderoper der Oper Köln. Zastoupeny jsou práce dětí a mládeže ve věku dvanáct až dvacet let, které představují jedinečný výtvarný ohlas hudebně-dramatického díla moderní výtvarnou formou. Carl Orff by měl radost…

Carl Orff: Die Kluge (zdroj orff-zentrum.de/© Enya Obert)
Carl Orff: Die Kluge (zdroj orff-zentrum.de/© Enya Obert)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


12
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Herbert

Dobrý den.
Myslím, že datum premiéry opery Bouře je uvedeno chybně…
Poněkud zvláštně a „předčasně“ je hodnoceno Vrchlického libreto. To je součástí kompozice a záleží na inscenaci, jak bude „fungovat“ na jevišti.

Dobré dopoledne, premiéra ostravské inscenace Fibichovy Bouře je plánována na 1. prosince 2016. Děkujeme za upozornění, již jsme opravili, omluva za autora.

fidelio

Dobrý den, i když se programově zdá být nová sezona v českých divadlech pestrá, až na vzácné výjimky (Orff, Fibich, Ades, Britten, Cherubini) je to bohužel stále omílání jedněch a těch stejných kusů. Světový repertoár je mnohem bohatší a bohužel vedení operních souborů nemá dostatek odvahy “vstoupit do neznámých vod (rozuměj neznámých vod pro českého diváka). Neustále hrát Verdiho a Pucciniho a k tomu Dvořákovu Rusalku je totiž bez rizika = sice obohacení místního kulturního života to sice moc není, ale je to sázka na jistotu (bohužel).

leonora3

Vazeny Fidelio, ako leonora3 by sa s vami iste na mnohych veciach okolo opery zhodla (napriklad suhlasim s vasomu nasledujucou poznamkou o nezmyselne az hlupo inovovanych opernych produkciach) ale nezhodnemm sa s vami v tom, ze by Verdi a Puccini, ci Rusalka neobohatili miestny kulturny zivot. Myslim, ze riaditelia opernych divadiel v mensich mestach ako je Praha (sama v takom meste byvam) pri dvoch (!) opernych produkciach za rok (vedla dvoch operiet) musia premyslat inak ako vo velkych mestach, kde premier je viacej. Kto chce vidiet a hlada novinky, rarity a pod. nic mu nebrani vycestovat a tieto produkcie si… Číst vice »

fidelio

Ještě jedna poznámka: recenzent dopředu předjímá význam Wagnerova Lohengrina jako vrchol pražské sezóny (údaje protože se podařilo získat režisérskou osobnost mezinárodního věhlasu).To mi opravdu připadá předčasné; nechci prorokovat ani debakl této inscenace, ale minulý týden jsem v Bayreuthu zhlédl inscenaci Tristana a Isoldy v režii Kathariny Wagner a setkal jsem se bohužel s vysokou mírou režisérské nezručnosti a netalentovanosti u pravnučky R. Wagnera. Inscenace K. Wagner nazývá recenzent kontroverzními, to by byla možná velká pochvala pro tuto režisérku, inscenace jsou bohužel především hloupé a bez kloudných nápadů. Ale možná nás pražský Lohengrin překvapí….

HonzaB

Co by v souvislosti s dalším směřování repertoáru českých operních domů nemělo zapadnout, je připomínka autora tohoto článku, že pro rok 2018 by vzhledem k výročí vzniku ČSR bylo žádoucí, kdybychom se dočkali více českých oper. Pro letošní sezónu vidím jako úžasný dramaturgický počin ostravské opery to, že uvede Fibichovu Bouři. Moc doufám,že nás něčím pěkným českým v příštím a přespříštím roce překvapí i pražské ND. Začít by mohli třeba Smetanovým Daliborem a pokračovat něčím méně známým od Dvořáka (třeba Dimitrij) nebo dalším Fibichem (nejlépe Hedy). Jinak co mi pro letošek přijde dost smutné, je ústup od ruského repertoáru. Pan… Číst vice »

scala

Co se mne týká, měl pan dramaturg Hučín pravdu. Netoužím po kultivaci tohoto druhu.

HonzaB

Samozřejmě Vás názor respektuju. Ale mohu vědět důvody? Nejde jen o předsudky dané tím, že nemáte třeba zrovna pozitivní vztah k současnému Rusku (Putinovi). Protože vztah k ruské kultuře a politice by se podle mě neměl spojovat. Já třeba současné Rusko a Putinovu politiku dost nemusím, ale nechápu, proč by to mělo afektovat můj vztah k ruské opeře. Nemohu si pomoct, ale takový Borodinův Kníže Igor je lahůdka. Nebo třeba Chovančina od Musorgského s nádhernou předehrou. Co asi u nás nemá moc šanci uspět je Rimskij-Korzakov, i když třeba Sadko je zajímavá opera. A z novodobějších skladatelů určitě stojí za… Číst vice »

scala

Vidět za kde čím hned předsudky je úsměvné. Je to mnohem jednodušší – mám jiný hudební vkus než vy.

Ctirad

Ono je těžké z toho množství oper, které za více než 400 let existence opery byly napsány, vybrat ty čtyři nebo pět titulů (některá divadla u nás už tak upadají, že uvádí jen jednu premiéru). Odpověď na to, proč se ta či ona opera hraje, by měla dát inscenace. Chytrý šéf opery a ředitel s publikem pracuje, možností je spousta, příklady známe z německých divadel. Samozřejmě je cestou do pekel nasazování samých „kasaštyků“. Jistě, nikdo nezpochybňuje ony operní hity, na které publikum nejvíce chodí, ale sestavit sezonu např. takto: Carmen – Butterfly – Rusalka – Rigoletto – je hloupé a… Číst vice »

Milek

Dobrý den, také bych souhlasil s výše uvedeným postřehem pana Ctirada. Očekával bych též od našeho Národního divadla Praha nasazení podstatně lepší inscenace od Donizettiho než je Viva la Mama,když mám v souboru skvělý koloraturní mezzosoprán v podobě Michaely Kapustová, že by dramaturgie zaspala? No každopádně se budeme jako diváci těšit na nadcházející sezónu a v té další budeme možná mile překvapeni.

HanaS

Taky bych od ND očekávala nějaký klasický český titul – jak dlouho už třeba nehrají Dalibora?