Premiéry souboru Musica Forea se přiblížily: Florea Theatrum ožije hudbou a tancem

Představení souboru Musica Florea patří v letní sezoně ke stálicím pražského kulturního programu. Premiéry na prknech barokního divadla Florea Theatrum se přiblížily: novodobá premiéra opery Camilla již zítra 18. července a na roztančený koncert Bachových suit Bach Dansant se můžete těšit v pondělí 21. července, vždy od 21:00 hodin. Florea Theatrum již vyrostlo ve dvoraně Lichtenštejnského paláce. Vstupenky na obě představení jsou v prodeji v síti GoOUT.cz.
Zájezd do Polska před pražskou premiérou (foto archiv souboru Musica Florea)
Zájezd do Polska před pražskou premiérou (foto archiv souboru Musica Florea)

Láska a intriky v barokní opeře
V pátek 18. července zazní barokní operaCamilla italských skladatelů Giovanniho a Antonia Marii Bononciniho. Inscenace plná milostných i politických intrik přenese diváky do časů, kdy se na Apeninském poloostrově rozrůstala Římská říše. Režie se ujala Andrea Miltnerová, hudebního nastudování umělecký šéf souboru Marek Štryncl. V titulní roli Camilly vystoupí sopranistka Pavla Radostová a v dalších rolích Vojtěch Pelka, Štěpán Pokorný, Eliška Minářová, Martin Javorský, David Nykl a Michaela Šrůmová.

Hlavní hrdinkou opery je neohrožená Camilla, která vede svůj lid v boji proti králi Latiovi, jenž si chce její zemi podrobit. Náhoda tomu však chce, že se do ní zamiluje jeho syn, a také králova dcera si za ženicha vybere jeho mocenského soka. Opera nešetří převleky a dalšími oblíbenými inscenačními postupy té doby, zajímavostí ale je, že v ní nevystupují žádné nadpřirozené ani alegorické postavy. Hrdinské skutky zde konají lidé, kteří se musí spolehnout na svou sílu, chytrost, ale také ušlechtilé vlastnosti, jako je láska a soucit. Italská verze opery měla premiéru v roce 1696, Musica Florea uvede druhou verzi na anglické libreto, která byla s velkým úspěchem uvedena v Londýně v roce 1706.

„Protože budeme uvádět verzi, která měla premiéru v londýnském Královském divadle na Drury Lane, rozhodla jsem se spolu s kostýmním výtvarníkem Chrisem Vinzem, který se stejně jako já narodil a vyrostl v Anglii, nastudovat typicky ‚anglickou‘ verzi. Inspiraci čerpáme z období těsně po první světové válce, kdy se v divadlech londýnského West Endu vrátila na jeviště v oblasti scénografie a kostýmů estetika 18. století. Kostýmy tedy nesou rysy baroka, ale mají svěžejší a lehčí styl typický pro toto období. To odpovídá i povaze samotné opery,“ vysvětluje režisérka nastudování Andrea Miltnerová.

Před více než pěti lety Musica Florea provedla v novodobé premiéře pozoruhodnou barokní operu Muzio Scevola, na které se podíleli tři slavní autoři: Filippo Amadei, Giovanni Bononcini a Georg Friedrich Händel. „Z hlediska hudebně operního umění bylo zřejmé, že Händel má vedle sebe nebývale kvalitní konkurenty, což platí zejména o Giovannim Bononcinim (1670–1747), o němž mnozí současní hudebníci a muzikologové tvrdí, že v umění vyvolávání afektů prostřednictvím hudby překonává samotného Händela,“ vysvětluje umělecký šéf souboru Musica Florea Marek Štryncl. Rozhodl se představit Bononciniho jako operního autora v novém samostatném programu. Hudba k opeře Camilla (Il trionfo di Camilla) je připisována oběma bratrům, jak Giovannimu, tak Antoniu Mariovi Bononcinimu.

Vstupenky na premiéru opery pod širým nebem zakoupíte zde.

Johann Sebastian Bach v r. 1748 na portrétu Eliase Gottloba Haussmanna
Johann Sebastian Bach v r. 1748 na portrétu Eliase Gottloba Haussmanna

Roztančený koncert jako oslava Bachovy hudby
Večer pondělí 21. července se Florea Theatrum roztančí nejen s Musicou Floreou, ale také souborem Epochal Dances. V choreografii Heleny Kazárové a Veroniky Rehbergerové ožijí čtyři Bachovy orchestrální suity v pořadu Bach Dansant. Letošní 340. výročí narození tohoto hudebního velikána si připomínáme dobovými tanci, které byly v 18. století rozšířeny po celé Evropě i v osidlované Americe. Šlo o kosmopolitní výrazový prostředek, etablovaný jak v plesové kultuře, tak na jevištích divadel či při provozování koncertní hudby. Těsné spojení Bachovy hudby s tanečním vyjádřením pramení ze znalosti dobových tvůrčích postupů, ale ve své vizualitě do sebe absorbuje i současného ducha a tep naší doby.

Tance tak přinášejí na jeviště energii a vitalitu, jednou evokují pocity osamění a kontemplace, jindy zase vzrušivou radost a vášeň. Diváci se mohou těšit na špičkové provedení Bachovy hudby a zároveň barokem inspirovanou soudobou choreografii: 20 tanečních miniatur pro osm interpretů. „Ráda bych hudbu orchestrálních suit J. S. Bacha pro diváka/posluchače zhmotnila skrze tanečníky a choreografie do vizuální podoby. Aby všechny tvary, barvy a emoce, které poslech suit vyvolává, před ním vyvstaly jako zhmotnění jeho světa fantazie,“ svěřuje se s uměleckým záměrem Veronika Rehbergerová.

„Ve své tvorbě se řídím principem následování, který znamená, že jako tvůrci využíváme nebo se snažíme používat stejné prameny a zdroje jako někdejší autoři, vycházíme ze zákonitostí žánrů a stylů daného období. Divák však před námi stojí současný, proto se umění staré doby nesnažíme napodobovat, ale právě následovat, v ryze autorské tvorbě,“ vysvětluje H. Kazárová tvůrčí principy své tvorby, které předává i nové generaci. Historický výzkum, hluboké pochopení prostředí a dějinného i společenského kontextu jsou základem, z něhož vzniká živé umění pro nové publikum. Letošní program Bachových suit navíc nemá žádnou známou jevištní předlohu či závaznou synopsi, choreografky tedy mohly pracovat s naprostou tvůrčí svobodou!

Vstupenky na roztančeného Bacha najdete zde.

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře