Při neznalosti výše finanční podpory je velmi těžké plánovat: S Jaroslavem Slavickým o Bohemia Baletu

Jak se daří Bohemia Baletu? Soubor, který slouží mladým tanečníkům jako „most“ mezi konzervatorním studiem a praxí a zároveň oslovuje a doslova vytváří nové publikum tanečního umění, vznikl již v roce 2009. Ačkoliv jde o repertoárové těleso s kontinuální činností, pravidelnými tréninky, zkouškami a představeními, je odkázán na grantovou podporu. O tom, jak lze a nelze v této nejistotě plánovat, jak nákladné je komorní baletní soubor vést, co jeho provoz obnáší, o tom jsme si povídali s jeho uměleckým šéfem Jaroslavem Slavickým. Náročnost takového provozu a jeho udržitelnost možná čtenáře, kteří se nepohybují v oboru, překvapí. Jsou tu ale i pozitiva, například ohlasy diváků v regionech, kteří se někdy jeho prostřednictvím setkávají s žánrem baletu vůbec poprvé. Pražské publikum může v této sezoně vidět Bohemia Balet ještě 19. června v divadle Komedie, představí zde průřez svým aktuálním repertoárem.
Jaroslav Slavický, umělecký ředitel Bohemia Baletu (foto Kristýna Housková)
Jaroslav Slavický, umělecký ředitel Bohemia Baletu (foto Kristýna Housková)

Bohemia Balet se stal na konci minulého roku samostatnou neziskovou organizací. Jak se to odrazilo ve vašem fungování, organizaci práce, plánování?
Abychom byli přesní, neziskovou organizací je zapsaný spolek Společnost tance, který je zřizovatelem Bohemia Baletu. Je ale pravda, že ve druhé polovině roku 2024 došlo k zásadním změnám, a to nejen ve fungování souboru, ale především samotné Společnosti tance z. s., která se z důvodu nezájmu nového vedení TK HMP o spolupráci musela po 27 letech, kdy sloužila jako servisní organizace potřebám školy, přetransformovat a stala se pouze zřizovatelem Bohemia Baletu. Znamenalo to nejen změnu jména, správního orgánu, stanov, adresy, ale také obsahu a náplně činnosti. To se podařilo uskutečnit na prosincové valné hromadě v roce 2024. V současné době je Společnost tance z. s. zřizovatelem a produkční jednotkou Bohemia Baletu, již ne souboru TK HMP, neboť i ten musel opustit zázemí školy, paradoxně v období, kdy v něm působí pouze absolventi TK HMP: Byly to skutečně zásadní změny a jsem rád, že se je podařilo, za pomocí právní kanceláře, zvládnout.

O+

Kdo všechno vlastně Bohemia Balet je, kdo v něm má jaké kompetence?
Společnost tance je řízena tříčlenným výborem, její výkonnou ředitelkou je paní Marika Blahoutová, která zároveň zastává funkci baletního mistra, produkční, light designéra a případně také choreografa. Já funguji jako umělecký ředitel, dramaturg, pedagog, baletní mistr a dosti často jako šofér mikrobusu. Na smlouvu pak platíme jednotlivé grafické služby a propagaci – Instagram, Facebook, webové stránky, fotografa a videozáznamy. Na smlouvy o dílo nebo DPP spolupracujeme také s asistenty choreografie, případně pedagogy současných technik. Zdá se vám to málo? Nejste sama, grantové komisi – určité její části – se to zdálo také málo, ráda by viděla širší realizační tým. Ale z čeho ho zaplatit? Chceme-li dále fungovat, obracíme „každou korunu“ a snažíme se fungovat maximálně úsporně. Jen pro informaci – od Ministerstva kultury ČR (MK ČR) jsme dostali na rok 2025 o 1 000 000 Kč méně, než v roce v roce 2024 (a bylo nám pohrozeno, že pokud nezlepšíme činnost nebude projekt podpořen). Komisi se zdál projekt příliš obecný, málo konkrétně zpracovaný.

Podotýkám, že na taneční scéně působí Bohemia Balet jako profesionální soubor od roku 2009 (po Pražském komorním baletu nejdéle v ČR), má za sebou stovky a stovky představení, mnoho choreografií uvedených v české premiéře, hostování doslova po celém světě – Japonsko 11x, Kolumbie 9x, Čína 3x, Německo xkrát, Francie xkrát, Polsko xkrát, Slovensko xkrát a další… Musím se zeptat, jestli je tedy důležitější formální zpracování žádosti než konkrétní činnost, která je dohledatelná a doložitelná? Na podzim 2023 se konečně podařilo realizovat, po 14 letech (!), původní projekt pro 10 tanečníků a do června 2024 jsme dále uvedli 8 nových choreografií (5 nastudovaných zahraničními tvůrci, 2 předními českými choreografy a 1 vytvořenou – včetně hudby, kostýmů a choreografie – třemi mladými členy BB), ale Magistrát hl. m. Prahy (MHMP) nám po 8 letech nepřiznal víceletý grant, a tak nevíme, co bude v lednu roku 2026. Jen opět pro zajímavost, finanční podporu od MK pro tento rok jsme obdrželi až v květnu.

Bohužel, nejste sami, kdo čekal až do května na prostředky z grantu. Pokud jde o praktické fungování, vím, že jste museli vyřešit mnoho otázek, například, kde uskladnit fundus kostýmů, kde zkoušet a trénovat. Jak se tedy tyto věci „usadily“?
Byly to skutečně zásadní změny a jsem rád, že se je podařilo, alespoň zatím, zvládnout. Je úžasné, že i v českém „tanečním rybníčku“ se najdou lidé, kteří jsou, v případě složité a téměř neřešitelné situace, ochotni pomoci. Prostory pro tréninky a zkoušky nám byly poskytnuty ve studiu Contemporary v Národním domě na Vinohradech. Je třeba velmi poděkovat, skutečně velmi poděkovat (!), majitelce Contemporary paní Vendule Poznarové, která nám pronajala prostory za podmínek, které byly pro nás akceptovatelné. Našli jsme v Contemporary zázemí pro naši činnost. A Vendula Poznarová s námi jako choreografka pracovala na dubnové premiéře. Další velký dík si zaslouží pan Ing. Antonín Schneider a vedení TCP, neboť nám nabídlo prostory pro uskladnění kostýmů a rekvizit, protože do března jsme museli vyklidit prostory v budově TK HMP v Křižovnické ulici. TCP nám umožňuje i večerní zkoušky v případě, že zkoušíme s hosty, kteří s námi v některých titulech spolupracují. Velmi si této velkorysosti vážím, tím spíše, že jsme jakoby „konkurenční“ soubor.

Jaké využívá Bohemia Balet možnosti financování? Daří se vám navázat kontakty i se soukromým sektorem?
Jednoduše řečeno, všechny, které využít lze. Samozřejmě jsou to především dotační řízení MHMP a MK ČR, které poskytují nejvíce finančních prostředků a díky nimž již od roku 2009 fungujeme. Snažíme se získat finanční podporu z dalších vypsaných řízeních MK (Národní plán obnovy – NPO, Státní fond kultury – SFK), menší částku lze získat od městských částí, další případně Nadace ČEZ aj. Kontakty se soukromým sektorem? Lucie, vždyť žijeme v ČESKU! Kdybychom kopali do „mičudy“, nebo honili puk po ledě, snad! Ale balet-tanec?!

Myslím, že je pro diváky těžké si představit finanční náročnost provozu. Můžete třeba zhruba naznačit, jaké a na co musí soubor vynakládat během roku prostředky?
Provoz, byť tak malého, komorního souboru, je finančně velmi náročný. Především musíme zaplatit tanečníky/ce. Mají smlouvu minimálně na 10 měsíců. Smysl naší práce vidíme v kontinuální činnosti, sestávající z pravidelných tréninků, zkoušek a představení. Jen tak může Bohemia Balet plnit svůj cíl – tvořit jakýsi „most“ mezi školou a profesionální praxí, umožnit absolventům školy další umělecký rozvoj, získání jevištních zkušeností, zvýšit jejich konkurenceschopnost pro uplatnění v profesionální taneční praxi. Při několikanásobné vyšší nabídce před poptávkou, otevření evropského trhu a požadavku šéfů baletních souborů získat tanečníky s praxí je to nezbytné. Od roku 2009 prošlo souborem více jak 70 tanečnic a tanečníků, z nichž minimálně 80 % působilo, nebo ještě působí na českých i zahraničních scénách.

Tak to jsou výkonní umělci. Už jsem se zmínil o úhradě zkušebních prostor, musíme ale také zaplatit pedagogy, asistenty choreografa při vedení zkoušek, choreografy, kteří pro soubor tvoří, výtvarníky a výrobu kostýmů, případně scénickou výpravu, výrobu dekorací, nákup rekvizit a taneční obuvi, propagaci – webové stránky, sociální sítě, plakáty, programy, fotografy, pořízení videozáznamů. Finančně velmi náročné jsou pronájmy hracích prostor, které jdou do deseti až statisíců korun. V Praze můžeme hrát pouze touto formou. V regionech se daří uvádět představení v koprodukci s kulturním zařízením, kde se představení hraje. Není ale vůbec jednoduché takového odvážlivce, který bere na sebe případnou finanční ztrátu, najít. Mnohem častěji se setkáte s nezájmem (proboha, balet!), při osobním kontaktu s odmítnutím pro předpokládaný malý zájem diváků, nebo sdělením, že už jeden balet pro sezonu mají a více nehodlají pořádat. Finanční podpora získaná z dotační podpory MHMP či MKČR tvoří jen 70 % vynaložených prostředků, 30 % částky musí být pokryto z činnosti souboru. Kontinuální činností jsou také vytvářena pracovní místa, tedy podpora programu zaměstnanosti i dlouhodobě udržitelný repertoár, který lze uvádět při četných představeních souboru, a to i v místech, kde se divák nemá možnost setkat s tanečním uměním jako s formou svébytného hudebně dramatického umění.

Chystá Bohemia Balet nějakou další premiéru?
Ano, samozřejmě chystáme. Požádali jsme o příspěvek na premiéru, kterou jsme chtěli realizovat v minulém roce, ale nebyla NPO podpořena, letos žádáme přes SFK. Jedná se o projekt připravovaný zahraničními tvůrci, který je finančně značně náročný, neboť vedle honorářů za choreografii, náklady na kostýmy apod. přistupují ještě náklady na cestu a ubytování. Pokud bychom neuspěli ani letos, máme již připravenou záložní choreografii.

Udržuje Bohemia Balet i další styky se zahraničím, má nějaká pozvání na hostování?
Tato vaše otázka souvisí s předcházející odpovědí. Velmi rádi bychom zahraniční kontakty realizovali, a to jak po stránce tvůrčí spolupráce s choreografy, tak po stránce interpretační, tj. účastí na zahraničních vystoupeních. Bohemia Balet vystoupil v prosinci 2024 v Takaoce v Japonsku, kde se „podělil“ o představení s Kasai Dancing Company a v červnu vystoupí na festivalu Europen Connection v německém Halberstadtu, kde uvedeme Trio g moll Bedřicha Smetany v choreografii Pavla Šmoka.

Kolik má nyní soubor členů? V květnu proběhl konkurz – jaký byl zájem a vybrali jste nové tanečníky?
Soubor má tolik členů, kolik je jich schopen zaplatit. V této sezoně jsou 4 stálí členové a až 6 tanečnic a tanečníků, kteří spolupracují se souborem v případě potřeby doplnit obsazení. Jak jsem již uvedl, projekt byl vypracován v roce 2008 na 10 tanečníků. Tento stav se podařilo realizovat až v sezoně 2023/24, kdy jsme získali podporu Národního plánu obnovy (tedy finance EU), smutná bilance! Ptáte se na konkurz. Zájem byl obrovský, téměř 100 uchazečů. Musel jsem pak již zájemce odmítat, protože by nebylo možnost konkurz organizačně zvládnout. Nakonec jsem pozval 36 – dívky i chlapce. Přijelo 20 dívek, z nichž jsme oslovili 3. Problém, opět peníze! Jak to bude, uvidíme.

Jaká je frekvence hraní? Pravidelně vystupujete v divadle Komedie, vychází vám divadlo vstříc například výhodnějšími podmínkami pronájmu?
Snažíme se hrát co nejvíce, ale není to vůbec jednoduché a také to nemůžeme moc ovlivnit. Nemáme vlastní divadlo, jsme odkázání na pronájem, což v Praze znamená Divadlo Komedie, Vinohradské divadlo nebo Divadlo Na Rejdišti. Nemáme finance na komerční pronájem, a jak jsem již uvedl, jedná se minimálně o desetitisícové (v lepším případě) či stotisícové částky. V divadle Komedie, o kterém se zmiňujete, hrajeme moc rádi, našli jsme tam výborné spolupracovníky – osvětlovače, jevištního mistra, zvukaře a skvělou produkční Martinu Čackou, kteří nám velmi pomáhají v realizaci představení, ale žádné výhodnější podmínky pronájmu nemáme.

Zmínil jsem se už o problémech v regionech, ale jsou tam výjimky. Ve Vrchlického divadle v Lounech jsme byli letos po 21 (!), představení jsou vyprodaná, dokonce dávají ještě „židličky“, aby uspokojili zájemce. Podobně je to v Hálkově divadle v Nymburce, kde jsme byli letos po 20 (!). Opět vyprodáno, a pokud hrajeme i dopolední představení pro školy, přijde v Nymburce na balet za den více jak 800 diváků! Ano, tam se nebáli a pravidelnými tanečními představeními naučili diváky na balet chodit. V květnu jsme uspořádali první představení profesionálního tanečního souboru v Kulturním domě Svět v Českém Brodě. Nebylo vyprodáno, ale úspěch byl velký a již je plánována další spolupráce. Dvakrát jsme měli letos vyprodáno a standing ovation v Mladé Boleslavi, a to poznáte, že jsou lidé upřímní a zájem jen nepředstírají.

Kromě klasických představení v divadlech, na jakých akcích Bohemia Balet vystupuje, respektive mohl by vystupovat (a je nějaký typ akce, na které byste vůbec nevystoupili)?
Mohou to být různé společenské akce – předtančení na plesech, vernisáže výstav, spoluúčast na hudebních produkcích apod. Pokud máme možnost prezentovat tanec na potřebné úrovni, pak není problém. Zatím jsme nemuseli žádnou akci odmítat.

Jaké má v ideálním případě Bohemia Balet dramaturgické plány?
Obecnou zásadou dramaturgie souboru je uvádění jednak děl významných, etablovaných choreografů, v nichž musejí interpreti dokázat schopnost vyrovnat se s náročností choreografie, a vedle toho poskytujeme možnost rozvoje mladým začínajícím choreografům, kdy jde o oboustranný tvůrčí proces. Této koncepce se dlouhodobě držíme a mám radost, že se ji daří naplňovat. V konkrétní rovině to však není vůbec jednoduché, neboť při neznalosti výše finanční podpory je velmi těžké oslovovat se značným předstihem choreografy a žádat je o spolupráci, když nevím, kolik členů bude soubor mít a bude-li vůbec nějaká finanční podpora. Jak připravovat jarní premiéru roku 2026 a sezonu 2026/27, když momentálně pro toto období nemáme potvrzenou jakoukoliv podporu? Přesto se mi podařilo získat příslib od významných českých choreografů, kteří jsou ochotni se souborem pracovat, což by bylo skvělé, ale jestli to bude možné, nevím, takže bych nerad uváděl konkrétní tvůrce. Bohemia Balet je tzv. „mladý balet“, kde se stránka umělecká úzce pojí se stránkou pedagogickou. Naší snahou není prezentovat se jako soubor autorských inscenací současné tvorby, naopak, snažíme se členům souboru poskytnout širokou škálu tanečních forem a stylů a tím jim umožnit další „zrání“. Je to důležité pro jejich profesionální růst, ale výhodné i pro diváky, neboť různorodost repertoáru umožňuje přizpůsobit představení požadavkům pořadatele.

Taneční scénu rozvířila zpráva o pozastavení činnosti Pražského komorního baletu z důvodu nízké podpory. Máte mnoho společného – flexibilní program z většinou kratších titulů, důraz na estetiku a technickou excelenci, také se shodně věnujete vystupování v regionech. Neuvažovali jste o tom, že byste třeba své aktivity koordinovali, nebo že byste se společně pustili do lobbingu za systémovou změnu podpory takového typu souborů, jako jsou právě vaše, pro které je stabilní zázemí důležitější než pro ty, kdo záměrně tvoří projekty, a nikoliv repertoár?
Ohledně Pražského komorního baletu je to velmi smutná zpráva, a hlavně skutečnost, která jen potvrzuje postavení tanečního umění u nás. Stále si kladu otázku „kde je ten zakopanej pes“? Proč v Česku má tanec tak špatné postavení, proč stojí na pokraji zájmu a nemá skutečnou celospolečenskou podporu. Pohybuji se v oblasti tance více jak 60 let a je to stále stejné. Neznalost, nezájem těch, kteří mohou rozhodovat, nevraživost a nesnášenlivost uvnitř oboru, hluboká podfinancovanost, nedostatečná propagace atd. atd. Je smutné, že Pražský komorní balet je na tom stejně jako za totality. Soubor nesporných kvalit, tehdy pod vedením Pavla Šmoka, neměl nikdy vlastní scénu, neměl vlastní zkušební prostory, tvořil a působil v jakési poloilegalitě přesto, že jezdil a reprezentoval české taneční umění doslova po celém světě. Situaci se nepodařilo změnit ani v 90. letech, přes snahu MK pod vedením Pavla Dostála. Podobná situace již nastala před 5 lety, kdy se ji podařilo řešit nesystémovým opatřením (tak to bylo nazváno MK), ale jak to bude tentokrát? PKB měl být už dávno příspěvkovou organizací buď MK, nebo některého územněsprávního celku (kraj, město, městská část). Co se týká lobbingu, něco se děje.

MK ČR se snaží řešit situaci v grantovém systému tím, že by se do budoucna grantová komise rozdělila na část pro kontinuálně pracující soubory a ty, které se věnují jednotlivým projektům. Komisi je však třeba rozdělit také podle tanečních oborů. Ne všichni, kteří se pohybují, tančí. V jednom „pytli“ je tak tanec, balet, pohybové divadlo, fyzické divadlo, pantomima, nový cirkus apod. Proč má jedna komise řešit tak rozdílné pohybové formy, když každá z nich má své potřeby a specifika? V hudbě je komise pro vážnou (klasickou) hudbu a druhá pro alternativní hudbu. Za tanec jako takový jsou v komisi pouze 2 členové, a jak to tam chodí, napsala v Dance Contextu paní Jana Návratová. Nevím, jak to bylo u jiných souborů, ale o podpoře Bohemia Baletu na rok 2026 rozhodovali lidé, kteří neviděli ani jedno představení souboru. U ostatních to asi bude stejné. MK ČR uskutečnilo v dubnu setkání zástupců nezávislých souborů, uspořádalo mezi nimi dotazníkové šetření. Situace se řeší, ale co z toho vzejde, to teprve uvidíme.

Z čeho čerpáte energii a optimismus do další práce?
Z výkonů mladých tanečnic a tanečníků a z krásných představení, která se setkávají s velkým diváckým ohlasem.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře