Přiměřená dávka krutosti souboru DOT504

Současná česká taneční scéna má své stálice, které každý rok připraví pro publikum nový program. Nejvíce nabitý premiérami bývá tradičně podzim, a tak pár dní po VerTeDance byli diváci konfrontováni také s novým projektem souboru DOT504. I ten vsadil na osvědčený postup a tvůrčí tým – oslovil opět ke spolupráci choreografické duo Jozef Fruček a Linda Kapetanea, které pro něj v minulosti vytvořilo úspěšné inscenace a souboru de facto vtisklo jeho fyzicky intenzivní tvář.
Fruček/Kapetanea: You Are Not the One, Who Shall Live Long - DOT504 Dance Company - Jatka 78 Praha 2016 (foto Mike Rafail)
Fruček/Kapetanea: You Are Not the One, Who Shall Live Long – DOT504 Dance Company – Jatka 78 Praha 2016 (foto Mike Rafail)

I tentokrát si pohrávají s fyzickou akcí a s obvyklou dávkou krutosti a manipulace, již rádi ztvárňují. Novinka s pochmurným názvem You Are Not the One, Who Stall Live Long je sledem výjevů, které rozehrává čtveřice performerů v mezinárodním složení – jak již i očekáváme: známými interprety jsou Pavel Mašek, který patří k souboru už od jeho založení, Belgičan Nathan Jardin, Švéd Knut Vikstrøm Precht a nováčkem v projektu je Korejka Hyaejin Lee.

Jozef Fruček a Linda Kapetanea se letos objevili i na Tanci Praha RootLessRoot Company a ukázali tam své aktuální směřování od tance k divadlu a od problematiky obecně mezilidských vztahů k sociálním otázkám současné společnosti. V inscenaci You Are Not the One, Who Shall Live Long se trochu onoho tance a fyzické akce opět vrací do hry. Nejde však o pohybovou smršť, která by publikum chytila pod krkem a smýkla s ním v jedné energetické vlně, ale spíše o řadu znepokojivých obrazů, které jsou volně předloženy k interpretaci. Můžeme je vnímat jako neradostné vylíčení naší budoucnosti i skrytou tvář současnosti.

Problematickým se jeví mluvený monolog, který se v inscenaci opakuje dvakrát, jako prolog a epilog. Diváky ukolébá zaručeně v obou částech inscenace… Mikrofon na jevišti si v dnešní době neodpustí téměř žádný tvůrce a občas už to zavání šablonou. Práci si však příliš neulehčují, protože hledat spojnici mezi textem, který je často abstraktnější než samotný tanec, jenž pak sledujeme, bývá obtížné. Ani zde v promluvě o ženě, noci a smrti nenajdeme příliš jasné vodítko, nefunguje ani jako pomyslné plátno, na něž se mají načrtnout obrazy zvrácených vztahů. Ačkoli na scéně je prakticky stále přítomná temnota i žena. Mluvené slovo trčí z inscenace jako nalomený zub, který máme chuť vytrhnout z dásně celý.

V úvodní scéně zaujme postava v kostýmu robota jako vystřiženém z počítačové hry typu Warhammer. Nikoho však nezavraždí, jen se nenápadně přesouvá po jevišti krabím tempem jako memento… čeho? Možná prst, varovně vztyčený nad technokratickou společností. Slušelo by mu další zapojení a rozpracování, přechází však jen jako stín noční můry. Nebo je to možná jen hromada oživlého smetí, kterým se moderní civilizace chystá zalknout. Pomalé pohyby podkresluje zcela minimalistická plocha hudby a ruchů, vzduch těžkne únavou.

Fruček/Kapetanea: You Are Not the One, Who Shall Live Long - DOT504 Dance Company - Jatka 78 Praha 2016 (foto Mike Rafail)
Fruček/Kapetanea: You Are Not the One, Who Shall Live Long – DOT504 Dance Company – Jatka 78 Praha 2016 (foto Mike Rafail)

Skutečnou noční můru pak prožívá žena, manipulovaná muži a nucená k promluvám a tanci. Manipulátoři jí přisuzují čínskou národnost. Za zvuku perkusí se odehrává cosi jako rituální tanec. Do široka otevřená ústa ženy nerezonují jejím vlastním křikem, ale hlasem opodál stojícího Švéda. A zatímco do nich dívce Pavel Mašek vkládá smotky papíru jako nestvůrné kolo druhých zubů, její tělo se dál svíjí v kontrakci vnitřní bolesti. Oplakává zaniklou přírodu a tisíce nenarozených dětí svých bratří. Od výjevu je obtížné odtrhnout oči, ačkoli se můžete i otřást ošklivostí.

V nejdynamičtější a nejdivočejší pasáži se na scénu vrací starý „drive“ tvůrčí dvojice, intenzivní energie, vzájemné napojení tanečníků, nárazy těl, prudká gesta rukou, prosekávající vzduch, a agresivita. Nechybí ale ani katarze objetí, téměř něžného. Znechucení, humor, dynamika i ospalost pozdního večera, to jsou navzájem si odporující dojmy, jež tato směs vyvolává. Fyzický tanec pojí s minulostí a roztříštěná kompozice díla ukazuje aktuální směr. Je z něj patrné nutkání vyjádřit se k neutěšenému stavu našeho světa, ale chvílemi také působí jen jako postmoderní pastiš, směs navršených nápadů, které nebyl čas osahat a zpracovat v cosi hutnějšího a kompaktnějšího. Ani DOT504 letos nepřekračuje svůj vlastní stín, ačkoli předkládá silné náměty k zamyšlení.

 

Hodnocení autorky recenze: 70 %

You Are Not the One, Who Shall Live Long
Koncept a choreografie: RootLessRoot Company – Jozef Fruček, Linda Kapetanea
Scénický design: Jozef Fruček
Světelný design: Periklis Mathiellis
Hudba a zvukový design: mastroKristo
Kostýmní koncept: Linda Kapetanea
Design a realizace kostýmů: Kristina Nováková Záveská
Umělecký ředitel DOT504: Mgr. Lenka Ottová
Produkce: Klára Elšíková
Producent: © DOT504 Dance Company 2016
Koproducent: Jatka78
DOT504 Dance Company
Premiéra 23. listopadu 2016 Jatka 78 Praha

Učinkují – Nathan Jardin, Hyaejin Lee, Pavel Mašek, Knut Vikstrøm Precht

www.dot504.cz
www.jatka78.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Fruček/Kapetanea: You Are Not the One, Who Shall Live Long (DOT504 Dance Company)

[yasr_visitor_votes postid="233624" size="small"]

Mohlo by vás zajímat