Operní manažer pěje chválu na vína z oblasti z Rhôny a Sardinie
  Peter Gelb, generální ředitel Metropolitní opery v New Yorku, tráví velkou část svého léta v Evropě. Vyhledává nové hudební talenty a ochutnává vína z oblasti  Rhôny a Provence. A také letošní růžové ze Sardinie. Pan Gelb a jeho manželka Keri-Lynn Wilson – dirigentka na volné noze – navštěvují Sardinii podle svých slov „tak často, jak to jen jde“ a pijí co možná nejvíce Rosé, když tam jsou, neboť jako pan Gelb sám řekl: „Jsme předávkování Sardinii „.
Peter Gelb, generální ředitel Metropolitní opery v New Yorku, tráví velkou část svého léta v Evropě. Vyhledává nové hudební talenty a ochutnává vína z oblasti  Rhôny a Provence. A také letošní růžové ze Sardinie. Pan Gelb a jeho manželka Keri-Lynn Wilson – dirigentka na volné noze – navštěvují Sardinii podle svých slov „tak často, jak to jen jde“ a pijí co možná nejvíce Rosé, když tam jsou, neboť jako pan Gelb sám řekl: „Jsme předávkování Sardinii „.  Osmapadesátiletý Gelb je člověk, který jasně ví, jak se bavit – a taky jak se odreagovat od kritiky, která se na jeho práci snáší. Poslední, nejednou dost bouřlivou veřejnou diskusi rozpoutal tento operní manažer umělecky nepříliš zdařilým a kontroverzním a hlavně pak mimořádně drahým (16 miliónů dolarů) Wagnerovým Prstenem, který se celý v Metropolitní opeře odehrál v květnu a teď po celém světě běží propagační dokument s názvem Wagnerův sen – dokument o výrobě tohoto superdrahého projektu. Na rozdíl od povrchního amerického operního publika, uvyklého na inscenace oper „jako z pohádky“, se hudebním kritikům a odborné veřejnosti často nelíbí masivní konstrukce, která není ani uměleckým dílem ani vzhledným artefaktem, a kritizují i to, jak svým hlukem ničí celé hudební nastudování díla.
Osmapadesátiletý Gelb je člověk, který jasně ví, jak se bavit – a taky jak se odreagovat od kritiky, která se na jeho práci snáší. Poslední, nejednou dost bouřlivou veřejnou diskusi rozpoutal tento operní manažer umělecky nepříliš zdařilým a kontroverzním a hlavně pak mimořádně drahým (16 miliónů dolarů) Wagnerovým Prstenem, který se celý v Metropolitní opeře odehrál v květnu a teď po celém světě běží propagační dokument s názvem Wagnerův sen – dokument o výrobě tohoto superdrahého projektu. Na rozdíl od povrchního amerického operního publika, uvyklého na inscenace oper „jako z pohádky“, se hudebním kritikům a odborné veřejnosti často nelíbí masivní konstrukce, která není ani uměleckým dílem ani vzhledným artefaktem, a kritizují i to, jak svým hlukem ničí celé hudební nastudování díla. 
Další diskuse, které Gelb v průběhu svého funkčního období musí přetrpět, stojí ještě více za pozornost a týkají se projektu Met Opera: Live in HD. Například Courtney Smith, hudebník a publicista žijící v Miláně se domnívá, že projekt Met Opera: Live in HD udělal pro operu víc škody, než užitku, protože zahnal potenciální diváky do kina namísto do hlediště divadla, a navíc také začal celému světu ukazovat produkce typicky americké, tedy poplatné vkusu amerického diváka. Spor o přenosy zčásti již zvětralých a zčásti americkému vkusu přizpůsobených nových inscenací Met do kin, které začaly před šesti lety, je ovšem podle Gelba zbytečný, protože u lidí má tento projekt úspěch a je populární a má podle něj finanční úspěch. Právě u vína se na Sardinii také o tom všem trochu více rozpovídal…
  Co se Ringu týče si Peter Gelb myslí, že někteří operní publicisté nedokázali pochopit Lepageovy režijní záměry. „Z technického hlediska byl Ring opravdu náročný a velkolepý“, řekl Gelb nad sklenkou vína v baru a pokračoval: „Robert Lepage se pokouší vyprávět příběh o prstenu velmi vizuálním způsobem a zároveň způsobem pochopitelným pro diváka, který jej nezná.“
Co se Ringu týče si Peter Gelb myslí, že někteří operní publicisté nedokázali pochopit Lepageovy režijní záměry. „Z technického hlediska byl Ring opravdu náročný a velkolepý“, řekl Gelb nad sklenkou vína v baru a pokračoval: „Robert Lepage se pokouší vyprávět příběh o prstenu velmi vizuálním způsobem a zároveň způsobem pochopitelným pro diváka, který jej nezná.“ 
A nad sklenkou se Peter Gelb také rozmluvil o tom, že jeho pracovní doba je nepřetržitá: „Moje smlouva říká, že musím být v pohotovosti čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu,“ řekl zahleděn na displej svého BlackBerry i iPhonu. „Třeba, když jsem byl v Římě, dostal jsem SMS z New Yorku od jednoho z kolegů, který psal: Umělec se zhroutil během Madamy Butterfly a já nevím, co máme dělat,“ pokračoval Gelb. „Volejte náhradníka, řekl jsem.- Zpěváci mají velmi křehký nástroj – hlas a ten je vystaven všem vnějším i psychologickým vlivům. Máte-li zpěváka, jako Debbie Voigt, který zazpívá tři cykly Ringu za sebou, jde o hrdinství, které je neuvěřitelné.“
A Peter Gelb také prozradil, že jeho práce pro operu začala tím, že byl právě v hledišti Met uvaděčem, a to ještě v době, když byl na střední škole. Později pak pracoval v oblasti public relations pro Boston Symphony. Následně se stal hlavou Sony Music Classical a v roce 2006 se dostal na svůj nynější vysněný post.
 Na závěr svého povídání o profesním životě, ale i o lásce k francouzským a italským vínům se Peter Gelb u sklenky přiznal, že jeho profesní život se může zdát mnohým  kontroverzní, ale osobní život má díky své ženě a dobrým růžovým vínům prý dost sladký. 
 
 (The Wall Street Journal, srpen 2012)

 
								 
					 
			 
                               