Procházení hudbou. V Brně začala letošní Expozice nové hudby

  1. 1
  2. 2

Je to asi dva roky zpátky, kdy jsem zahájil osobní boj za zvedání hlavy při procházení městem. Tradiční průchod brněnskými ulicemi je vázán na přesun po předem stanovené úsečce vázané na pečlivé sledování terénu, jež má vést k jejímu překonání v co možná nejkratším čase. Prostým zvednutím hlavy ke střechám domů, jejichž přízemní výklady velmi dobře známe, se najednou ocitneme v prostoru nepoznaném a cizím. Seznamujeme se s tváři chrličů, obrovskými latinskými nápisy, rámy vlnících se funkcionalistických staveb… A je samozřejmě jen na nás, zda-li tyto věci chceme vědět, jestli je potřebujeme. Stejně to funguje i se zvuky, s hudbou. A právě ono vážení si okamžiku a uvědomování si jeho pomíjivosti tvoří páteř osmadvacátého ročníku Expozice nové hudby, který tyto okamžiky nastřádá v programu nazvaném Procházení hudbou. Festival putující v ročním provozu mezi dvěma festivaly (Moravský podzim, Velikonoční festival duchovní hudby) opět bere na svá bedra snahu vstupovat do města a nabídnout možnost zvednout hlavy nad úroveň chodníků. V názvu zmíněné procházení tedy nabývá dvou rovin, přičemž ta první byla naznačena výše, slovy dramaturga Viktora Pantůčka jde o „obnovu aurální stránky,“ a stránkou druhou bude skutečný fyzický pohyb po destinacích vytyčených festivalovou dramaturgií.

Když se na tato místa podíváme shora, je možné v ní uvidět velmi srozumitelnou strukturu. Strukturu, která se různými způsoby snaží kompilovat historickou a současnou „auru“ místa, kterou přímo konfrontuje s daným hudebním dílem, koncertem či instalací anebo jej prostě jen tak nechá znít. Zároveň tento dialog úzce váže na město, ve kterém festival probíhá a nabízí (což je příznačné a velmi typické slovo v dramaturgické rétorice festivalu) zvukovou intervenci do míst, která známe z každodenního procházení po úsečkách, stejně jako otevírá zapomenuté prostory města jenom pro danou událost, pro daný okamžik. Ono neustálé vědomí pomíjivosti okamžiku vlastně umožňuje vytvářet cokoliv a kdekoliv a přímo to svádí k nařčením z alibismu či otázkám, zda-li takovou věc vlastně potřebujeme. Pro mě osobně tato potřeba existuje neustále. A ne snad úplně potřeba, ale radost z možnosti poslouchat těma stejnýma ušima jako každý den, ovšem s novými vnuknutími. Úroveň a objem myšlení, které jsme ochotni danému okamžiku věnovat je sice vždy jen na nás, ovšem v rámci Expozice je možné a vlastně i žádané odkázat se na vědomosti konkrétní. Pomocí návodů přichystaných k jednotlivým instalacím či návodům rozmístěným po různých místech Brna tak, že dohromady tvoří jednu site-specific skladbu pro každého zvlášť. Jako další z apelů směrem k současnosti program Expozice letos pevně sídlí ve Fóru pro architekturu a média PRAHA, kde se v rámci Procházení hudbou 2.0 budou odehrávat noční konfrontace s festivalovým tématem, snad i s festivalem samotným.

Bylo několikrát naznačeno, že Expozice je svátkem bláznů, kdy se podivíni na týden vyrojí do ulic s nastraženýma ušima směrem k projíždějící tramvaji či dělníkovi rovnající povrch nové silnice. Existence této slonovinové věže ovšem stojí a padá dle pohledu člověka spěchajícího po svých úsečkách. Je pro nás stařík poslouchající cvrkot ptactva v hukvaldských lesích dnes stejným bláznem? Skupinka těchto „podivínů“ ve středu 10. června krátce po páté zahájila letošní ročník festivalu.Okolo troubila auta a řinčely tramvaje a některým slovům Viktora Pantůčka nebylo rozumět. Sám na nádvoří Besedního domu nabádal přítomné, ať se snaží rozumět spíše zvukům přítomného okolí. Přítomnost Besedního domu ve výše naznačeném „procházení“ působí jaksi prkenně a je otázkou, zda-li v takto koncipovaném programu má stále co dělat. Alespoň částečnou odpovědí byl zahajovací koncert festivalu, který se konal ve zcela naplněném sále tohoto sídla brněnské Filharmonie.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Filharmonie Brno -M.Ivanović (Expozice nové hudby-10.6.2015)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na