Prodaná nevěsta na jihočeské scéně

  1. 1
  2. 2
K uctění století české státnosti připravilo Jihočeské divadlo premiéru Smetanovy Prodané nevěsty. Je skutečně záslužné, že se toto Smetanovo dílo snaží přinést svým divákům i oblastní divadla. V případě budějovické inscenace mají navíc místní diváci možnost slyšet v roli Mařenky místní rodačku Janu Šrejmu Kačírkovou, která úspěšně vystupuje na nejvýznamnějších scénách v České republice.
Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Michal Siroň)

Argentinský dirigent Mario de Rose odstartoval předehru, často považovanou za nejefektnější v českém operním repertoáru, v živém tempu. Brzy se ale ukázalo, že toto tempo bylo nad technické možnosti orchestru, především smyčcové skupiny. Dirigent navíc během úvodu předehry několikrát nečekaně zrychlil. Sólové dechy se tak pokoušely marně trefit do ne zcela jasných kontur houslí a viol. Orchestr se celkově potýkal s intonaci během celého představení.

Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Peter Paleček)

Zbytek opery se téměř celý nesl v tempech spíše těžkopádných. Především u jednotlivých tanců, kde má orchestrální složka velkou příležitost zaperlit, byla volena tempa dost vzdálená od toho, jak by polka, furiant nebo skočná měly vypadat. Jednotlivá čísla opery dirigent navazoval téměř celou dobu „attaca“, jako by se mu nelíbilo, že Prodaná nevěsta je složena z uzavřených čísel. Celková absence hudební gradace poodhalila, že argentinského dirigenta naše hudba buď nebaví nebo ji nepochopil. Recitativy, které jsou samy o sobě komplikované složitým textem, orchestr nedoprovázel, ale na mnoha místech vpadal do nedokončeného textu, zvláště v případě Vaška, kterému nenechal dostatečný prostor pro prezentaci charakteristické koktavé mluvy. Občasné nesouhry orchestru a jeviště se nesly v podstatě celým představením. Dalším úskalím inscenace byl výkon sboru (sbormistr Martin Veselý), kdy se zvláště v mužském ansámblu “To pivečko” na začátku druhého jednání odhalily pěvecké limity tenorové sekce. V ostatních částech sbor zpíval sekaně až toporně.

Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Michal Siroň)

Postavu Mařenky ztvárnila herecky i pěvecky vyzrále Jana Šrejma Kačírková. Je znát, že tuto roli nestuduje poprvé, ale zúročuje zkušenosti z ostravské inscenace a pohrává si s detaily. Je jí dobře rozumět text a herecky je velmi přirozená. Režijní pojetí nechalo vyniknout především Mařenčinu upřímnou a také paličatou stránku postavy. Jeníka na premiéře zpíval velmi mladý slovenský tenorista Amir Khan. Z hudebního hlediska byl mnohde rytmicky přibližný a jeho čeština nebyla úplně srozumitelná. Herecky působil nepříliš výrazně a duetech s Kecalem ho temperamentní, vtipný a nekarikující Jan Šťáva snadno přehrál. Šťáva disponuje krásnou barvou hlasu a je znát, že si roli náležitě užívá. Jeho muzikalita celý večer převyšovala ostatní sólisty. Oproti tomu snaha Aleše Voráčka předvést postavu Vaška nikoli jako jednostrunného hlupáčka, ale i jako postavu s osobní tragédií, vyzněla poněkud křečovitě. Pěvecky svému partu dostál bez obtíží.

Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Michal Siroň)

Z inscenace čněl Principál Lukáše Randáka, kterému režijní pojetí vnutilo kostým i vystupování pitvořícího se transvestity. Pokus s rádoby vtipným použitím mikrofonu nezakryl fakt, že Randák je zpěvák muzikálu a klasický zpěv neovládá. O to více pobavila půvabná a hlasově dobře disponovaná Zuzana Benešová v roli Esmeraldy, která podle životopisu také vystupuje v muzikálech.

Z ostatních pěveckých výkonů jsem si všiml nerytmičnosti Alexandra Beně v roli Krušiny a zcela sedřeného hlasu Ivy Hošpesové v roli Ludmily.

Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Peter Paleček)

Režijní pojetí mladého slovenského režiséra Marka Mokoše se v textu programu odvolává na návrat k zachování tradičních hodnot, odklon od zkažené společnosti, před kterou se Jeník poučený cestováním po cizině snaží ochránit vesnici, kam se vrací. Danou “vsí” jsou v zajímavě řešené scénografii Andreje Ďuríka v náznaku samotné České Budějovice. To je sympatický nápad, který se čas od času v různých scénografiích objeví. Režie se v těchto kulisách snaží rozehrát reálné situace, které spíše zachraňují herecké dispozice jednotlivých aktérů, než nápad samotný. Neustálé bezradné přenášení a převážení krabic po scéně, z nichž jedna je zároveň Kecalův pracovní stůl, příliš inscenaci neprospívá, stejně jako viditelný „product placement“ značky Budvar. Ztvárnit Prodanou nevěstu “současně” se pokoušela řada dalších režisérů. Mnozí si však včas uvědomili, že prostý vesnický příběh nelze jednoduše přetvarovat do paušální alegorie dnešní doby a vzít mu jeho původní kulturní kontext.

Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Peter Paleček)

K celkově zmatené režijní koncepci přispívají i kostýmy. Na stránkách divadla slibují “překrásné folklorní kostýmy, které jsou symbolem čistoty a dotváří národní charakter inscenace”. Skutečných krojů se však nedočkáte. Většina aktérů je oblečena à la 50. léta 20. století. To, co vzdáleně připomíná kroje je užití folklórních elementů u dam na vzorovaných zástěrách. Tato podoba nekoresponduje s tím, že opera se odehrává během posvícení, kdy si každý oblékl to nejhezčí, co měl.

Na konto režie bychom mohli v tomto případě polemizovat a dokážu si představit, že se někomu může i líbit, nicméně v hudební složce se objevilo tolik závad, které ukázaly, že soubor budějovické opery momentálně na Prodanou nevěstu nedosáhne.

Prodaná nevěsta, Jihořeské divadlo 2018 (foto Peter Paleček)

Hodnocení recenzenta: 30%

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
Premiéra 12. října 2018 – Jihočeské divadlo České Budějovice

Aktualizace: Recenzi 2.premiéry od Heleny Havlíkové si můžete přečíst zde

Reklama
  1. 1
  2. 2

12
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lida M.

Tenhle článek o premiéře jsem tady četla až dneska. Jinak bychom asi byli na vážkách, jestli máme jít. To, co se dělo na sobotním představení bylo snad ještě horší, než co tu píšou o pátečním. Na scéně samý nevkus a hlouposti. Vrchol byl, když se zpěváci v jednom místě začali plést. Tahalo to za uši. Když všichni přestali, zakřičela jedna paní do ticha „fuuj“ tak nahlas, že to slyšel i pan dirigent a vyděšeně se na ní otočil. To jsme tu ještě nezažili. Operní produkce v Budějovicích navštěvujeme docela často, ale už nás několikrát zklamaly. Například dětské představení Dítě a kouzla působilo… Číst vice »

redmen

Holt… když lid očekává od “prodanky” výjev selského baroka s vykrojovanou Mařenkou a Jendou, jak ruku v ruce se zvlhlým okem hledí na “lunu” pějíce věrné milování, tak se nedočkají…:-) A TO JE DOBŘE. Dle pátečních ovací naštěstí nejsem sám.

Louskáček

Ano, s vlhkým okem budeme vzpomínat na režiséry, kteří ctili stylovou integritu a dokázali při tom být originální. Jejich dílo zůstane nadčasové. Dnes vznikají až příliš často bláboly pro jednorázové pobavení a sezónní použití. Ale chápu, roztěkaná doba si to žádá a produkuje. Aktualizace na jeviště už k našemu životu patří stejně jako aktualizace internetového prohlížeče nebo systému v mobilu. Pokud myslíte, že kdokoli tento trend nevyznává, je příslušníkem “lidu” – stáda ovcí, tak to je dost omezený postoj. Nakonec do Vašeho šuplíku by asi sklouzli i mnozí skladatelé, kteří by se velmi divili, jakým jejich dílo žije někdy životem… Číst vice »

Tom

Že někdo ujede, se může stát i těm nejlepším, rozhodně to ale není v JD standard. Když se někdo v hledišti neumí ovládnout, tomu také nejde zabránit, ani takové projevy u nás zatím standardní nejsou. Z Vašeho příspěvku mám ale pocit, že se Vám v JD z celkem širokého repertoáru nelíbí ale lautr nic, tak to je mi líto.

Tom

Vážený, pane Kratochvíle, vážená redakce, jakožto umělecký šéf souboru opery JD považuji za nutné na tento text reagovat. Předesílám, že se opravdu nebráním kritice přísné, ani kritice s vyhraněným estetickým názorem. Něco takového nemám ve zvyku a naopak snažím se každou kritiku přijímat, a pokud možno si z ní vzít něco pozitivního. Čemu se bráním, jsou ničím nepodložené smyšlenky, spekulace a argumentační fauly, které odbornou kritiku posouvají kamsi mimo seriózní odbornou diskusi. Abych však nezůstal jen u nařčení a zachoval zcela střízlivý a věcný tón rád bych vše vysvětlil podrobněji. Začnu od začátku. Ponechme stranou, kde autor bere jistotu, co… Číst vice »

Viktor1957

To jsou teda argumenty – “zkušeného publicisty Vebera…”, vždyť toho člověka vyhodili z Vltavy a tady v autorech Operyplus už taky není. Místo toho si evidentně udělal vlastní blog který názvem Operu kopíruje,kde píše chvalozpěvy na svoje kamarádíčky. Pana Kratochvíla taky neznám ale dneska tady vyšla kritika od paní Havlíkové, kterou známe dobře a koukám, že p. Kratochvíl byl ještě docela mírný.

Tom

Recenzi p. Vebera neuvádím ve svém komentáři jako argument, ale jako tip, pro ty, kteří si chtějí přečíst něco i z jiného zdroje. Koukám že argumentační fauly jsou u operních bojovníků za tradice běžným komunikačním prostředkem. :-)

Viktor1957

No mně se teda zdá, že argumentační fauly tu děláte spíš Vy. Pokud jsem tu kritiku dobře četl, není tam nikde, že by p. kratochvíl loboval za kroje, ale kritizuje, že na webu slibují překrásné folklórní kostýmy a ve skutečnosti to jsou hadry z padesátek. A psát tady, že ta kritika není dost odborná, tak to napište paní Havlíkové k její kritice, která to taky odsoudila, na to si asi už netroufnete.

ZDIR

Po přečtení předchozího sledu komentáře a reakcí na něj (Tom + Viktor)začínám mít pocit, že dokud si autor Tom řádně neposype hlavu popelem a neomlátí o zeď divadla, tak autor Viktor spokojený nebude, protože je to PŘESNĚ tak, jak napsal pan Kratochvíl a nijak jinak, protože to v následné kritice potvrdila i paní Havlíková. Ale vážený Viktore, autor Tom přece neobhajoval tuhle verzi ani zdaleka tak tvrdošíjně, jako Vy obhajujete své kritiky… Naopak leccos připouští, stejně jako já, která představení také viděla, ale nechává stále prostor i pro názory jiných. A jen mě zaráží, jak máte “odvahu” se do někoho… Číst vice »

Tom

Pane Viktore, promiňte, ale čtete opravdu špatně. Skoro úplně všechno obracíte naruby a snažíte se pouze útočit. Já jsem se snažil vysvětlit své stanovisko slušně a věcně. Pokud jste text nepochopil, je mi to velice líto, ale nic s tím nemohu dělat. Poroučím se Vám.

Kapr

To, co se děje na jevišti teda hezký není. Snažili jsme se aspoň hrát dobře, ale to, co Lida popisuje se fakt v sobotu stalo. Prostě zpěváci se rozsypali a někdo na to křičel fuj..

ZDIR

I my jsme byli v sobotu na druhé premiéře Prodané nevěsty a ještě předtím jsme si vyslechli několik “zaručených” názorů a pohledů. A jak už to tak bývá, “co člověk, to názor”. Spíš mohu být v šoku z komentářů vševědoucích odborníků typu autora tohoto článku, který přesně ví, co dirigent “nečech” cítil nebo necítil, kde ho to bavilo či nebavilo, kde kdo “ujel” v tempu atd. Netvrdím, že bylo vše naprosto perfektní, ale upřímně, kdo z Vás kritiků je? Opravdu děláte ve svém životě věci tak, že by si na nich nikdo nesmlsl? Ať už se jedná o umělecký nebo… Číst vice »