Projekt Preparovaný klavír mění baroko na zvukový experiment století
Projekt Preparovaný klavír, vedený skladatelem a ředitelem Portedo o.p.s. Robertem Mimrou, navazuje na předchozí umělecké aktivity kočovné opery Psí srdce. Jeho cílem je zkoumat možnosti preparovaného klavíru v kombinaci s cembalem, bicími nástroji, zpěvem a dalšími prvky.
Čtyři úrovně preparace klavíru
Preparovaný klavír je v rámci projektu využíván ve čtyřech různých úrovních:
- Koncertní křídlo – Klasická hra na klávesy kombinovaná s hrou na struny a údery do desky.
- Standardní klavír – Struny jsou preparovány pomocí šroubů, vrutů, izolačních pásek, gumy a dalších materiálů.
- Totálně preparovaný klavír – Sestavy s cembalem a bicími nástroji.
- Pizzicato klavír – Pancéřový rám je osazen harfovými strunami.
Technologické výzvy a inovace
Mimra experimentoval i se samplery, aranžéry, efekty, mixy aj., živou hru doplnil předem nahranými stopami. Kromě klasické hry na klávesy využívá Mimra pizzicata, flažolety a zvuk kovového řetízku, který vložil na struny. Projekt Preparovaný klavír odstraněním klaviatury i mechaniky překonává omezení tradičního klavíru. Počet strun byl snížen na sedmdesát pět s přídavkem dvaceti diskantových strun pro mikrointervalové efekty. Tato redukce umožňuje rychlejší pizzicato a nové způsoby využití různých typů paliček. Součástí setu je také pětioktávový spinet typu Silbermann a sada bicích nástrojů.
Premiéra na YouTube
Český skladatel Robert Mimra zveřejnil v pondělí 18. listopadu 2024 na YouTube nahrávky tří skladeb, které ilustrují různé podoby práce s preparovaným klavírem.
Ve Třech preludiích se představilo efektní cembalo v podání Roberta Mimry obohacené o netradiční zvuky. Na základě přirovnání k barokním preludiím non mesuré můžeme kromě jiného zaznamenat ametrické notace a improvizační prvky.
Skladba Pět zpěvů nabízí spojení soudobé hudby s italskými texty ze tří oper Antonia Vivaldiho a barokně stylizovaným textem Jiřího Schmidta. Tématem textů je voda, která v období baroka symbolizovala spojení s mytologií. Pěveckých partů se na nahrávce zhostila sopranistka Lucie Laubová, o hudbu se postaral Robert Mimra.
Poslední ze zmíněných nahrávek je experimentální skladba Sedm obrazů, kde se můžeme zaposlouchat do efektů akustických a elektrických houslí v podání Davida Mimry, cembala, na které zahrál osobně Robert Mimra, a perkusí v interpretaci Cécile Boiffin.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]