Jiří Bělohlávek není zdaleka jen vážným mužem ve fraku a s taktovkou v ruce na stupínku Dvořákovy síně. V úterý je hlavní postavou open air koncertu žáků i profesionálů na Hradčanském náměstí. A v březnu při Karnevalu v Rudolfinu na sebe naopak vzal podobu pohádkového „bělokněžníka“. I toho je šéfdirigent schopen v zájmu České filharmonie a české hudby. Bezprecedentní akce pro děti, spojená s hudebními dílnami, zábavou, interaktivními úkoly, soutěžemi masek, prohlídkami zákulisí a sálů i setkáním se skutečnou hudbou, stejně jako nyní plenérový koncert pro Pražany, to jsou jen některé z projevů proměňování filharmonie v současnou moderní kulturní instituci s mnohem širším posláním, než je pouhé hraní na koncertech. To už dnes nestačí. Orchestry nabízejí besedy před vystoupeními, edukativní programy, přispívají k alternativní kulturní nabídce a kultivaci a vycházejí přitom vstříc audiovizuální době, které není nic svaté a která se chce bavit. Ale ve skutečnosti především zápasí s většinovým okolím a s nesčetnými jinými lákadly o budoucí publikum a tedy o samu podstatu a smysl své existence.
Bezprecedentní akce pro děti, spojená s hudebními dílnami, zábavou, interaktivními úkoly, soutěžemi masek, prohlídkami zákulisí a sálů i setkáním se skutečnou hudbou, stejně jako nyní plenérový koncert pro Pražany, to jsou jen některé z projevů proměňování filharmonie v současnou moderní kulturní instituci s mnohem širším posláním, než je pouhé hraní na koncertech. To už dnes nestačí. Orchestry nabízejí besedy před vystoupeními, edukativní programy, přispívají k alternativní kulturní nabídce a kultivaci a vycházejí přitom vstříc audiovizuální době, které není nic svaté a která se chce bavit. Ale ve skutečnosti především zápasí s většinovým okolím a s nesčetnými jinými lákadly o budoucí publikum a tedy o samu podstatu a smysl své existence.
V koncertní síni bylo možné v končící sezóně vidět s filharmoniky při speciálních programech herce Pavla Lišku, Marka Ebena, Pavla Budaře či Pavla Tesaře. Jeden z programů pro děti se jmenoval Tučňáci v Rudolfinu a hudebníky v černých fracích prezentoval s notnou dávkou sebeironie. Jiný měl název Fakt hustá Česká filharmonie a podněcoval starší mládež k úvahám o poslání hudby. Jindy s tělesem regulérně vystoupili malí a mladí amatéři, kteří vzešli z projektu Zahraj si s Českou filharmonií. Nabídka nových aktivit se rozšíří ještě dál – například na programy pro sociálně vyloučené skupiny. I proto v létě pojedou někteří filharmonici na zkušenou s Idou Kelarovou do romských osad na Slovensku… Orchestr se snaží viditelně vystupovat z obvyklých mantinelů, a tak s ním také pod širým nebem na Hradčanském náměstí dostávají prostor žáci základních uměleckých škol, kteří pro tuto příležitost vytvořili pod dohledem filharmoniků vlastní orchestr.
Nabídka nových aktivit se rozšíří ještě dál – například na programy pro sociálně vyloučené skupiny. I proto v létě pojedou někteří filharmonici na zkušenou s Idou Kelarovou do romských osad na Slovensku… Orchestr se snaží viditelně vystupovat z obvyklých mantinelů, a tak s ním také pod širým nebem na Hradčanském náměstí dostávají prostor žáci základních uměleckých škol, kteří pro tuto příležitost vytvořili pod dohledem filharmoniků vlastní orchestr.
Klasická podoba a původní poslání České filharmonie se nicméně na úkor těchto nápadů nevytrácí. V Praze s ní hrála hvězdná pianistka Hélène Grimaud, během jara koncerty nastudovali mimo jiné dirigenti Manfred Honeck a Marin Alsop a vůbec poprvé přijel – pro jeden mimořádný koncert mimo abonmá – dirigent Valerij Gergijev, jeden z nejžádanějších umělců dneška. Už předtím se těleso pohostinsky objevilo ve skvělém sídelním sále Berlínských filharmoniků a v květnu se po úvodním koncertu na Pražském jaru vypravilo na velký zájezd do Pekingu, Šanghaje, Hongkongu a Jižní Koreje. Léto bude mimo jiné časem prestižního hostování na festivalu BBC Proms v Londýně a na festivalu v Edinburghu a podzim se má stát časem turné do USA. Určujícím uměleckým momentem letoška je však pro Českou filharmonii uzavření kompletu symfonií Antonína Dvořáka a jeho uvedení na světový trh. Původní skromnější záměr natočit s Jiřím Bělohlávkem znovu tuto hudbu – protože už uplynulo čtvrtstoletí od poslední souborné nahrávky pořízené s filharmonií Václavem Neumannem – se brzy rozrostl v mnohem ambicióznější projekt. Devět symfonií a houslový, violoncellový a klavírní koncert se právě objevily na kompaktních deskách firmy Decca. Budou mít také podobu televizního záznamu doplněného slovem. K tomu se řadí filmový dokument mapující život a dílo Antonína Dvořáka a zachycující nahrávání jeho symfonií i zázemí filharmoniků a jejich šéfdirigenta. Záznam a dokument vyjdou rovněž na DVD. To je vedle některých koncertních programů asi nejpodstatnější a mezinárodně nejviditelnější příspěvek České filharmonie k Roku české hudby.
Určujícím uměleckým momentem letoška je však pro Českou filharmonii uzavření kompletu symfonií Antonína Dvořáka a jeho uvedení na světový trh. Původní skromnější záměr natočit s Jiřím Bělohlávkem znovu tuto hudbu – protože už uplynulo čtvrtstoletí od poslední souborné nahrávky pořízené s filharmonií Václavem Neumannem – se brzy rozrostl v mnohem ambicióznější projekt. Devět symfonií a houslový, violoncellový a klavírní koncert se právě objevily na kompaktních deskách firmy Decca. Budou mít také podobu televizního záznamu doplněného slovem. K tomu se řadí filmový dokument mapující život a dílo Antonína Dvořáka a zachycující nahrávání jeho symfonií i zázemí filharmoniků a jejich šéfdirigenta. Záznam a dokument vyjdou rovněž na DVD. To je vedle některých koncertních programů asi nejpodstatnější a mezinárodně nejviditelnější příspěvek České filharmonie k Roku české hudby.
Má symbolizovat, že „návrat mezi světové orchestry“ myslí vedení filharmonie vážně, ne jen jako proklamaci pro PR. Dvořákovský komplet, který začal vznikat v souvislosti s druhým příchodem Jiřího Bělohlávka do čela orchestru po dvacetileté pauze, se může v dnešní době médií skutečně stát viditelným mezníkem. Předchozí dvě desetiletí totiž filharmonie procházela krizí, která započala s ne zcela podařeným povoláním Gerda Albrechta. První cizinec mezi šéfdirigenty v historii filharmonie, který počátkem letošního února zemřel, vydržel v polovině devadesátých let v Praze jen několik málo roků. Ideální stav nenastal ani poté. Skutečnou stabilizaci rozkolísané situace v orchestru a kolem něj přinesl až klidný a umělecky evidentně plodný Bělohlávkův příchod zpět v roce 2012, úzce a dobře propojený s působením ředitele instituce Davida Marečka. 
Foto archiv ČF / Petra Hajská, Martin Kabát

 
								 
					 
			 
                               