Průzkum: Proč platit, když je to zadarmo?

Za nějakou formu audiovizuálního obsahu, tedy lístek do kina, DVD a jiný nosič nebo stažení či přehrání audiovizuálního obsahu na webu, v posledním roce zaplatilo 87 procent lidí starších 15 let. Nejčastěji to byla návštěva kina, kterou za uplynulý rok podnikly téměř tři čtvrtiny dotázaných (72 procent). Četnost návštěv biografu se ale spíše snižuje. Vyplývá to z průzkumu agentury Millward Brown z konce loňského roku, jehož výsledky dnes novinářům představila Asociace producentů v audiovizi.

“Audiovizuální obsah se zatím stále nejčastěji platí v kinech, ale frekvence návštěv klesá a množství alternativních příležitostí roste,” poznamenali autoři průzkumu. Největší část představují diváci, kteří do kina zavítají zhruba jednou za tři měsíce (37 procent). Jednou za měsíc do kina zajde zhruba pětina lidí. Chování je tak prakticky totožné s chozením do divadla a na koncerty. K častější návštěvě by podle získaných odpovědí motivovalo především nižší vstupné.

“Celkový počet návštěvníků zůstává několik let stejný. Spíše jde o to, jakým způsobem diváci sledují filmy v jiných formátech a jiném prostředí,” poznamenal ke zjištěním předseda asociace producentů Pavel Strnad. Nepříznivá je podle něj skutečnost v oblasti takzvaného home videa, kde pokles prodeje nosičů DVD a Blue-Ray zatím nevyrovnaly tržby z on-line. Jako dobrou zprávu naopak vidí spokojenost s kvalitou českých filmů, která se podle 42 procent dotázaných zvyšuje. “To nás samozřejmě těší, tam je určitě potenciál,” dodal Strnad.

Průzkum ukázal, že audiovizuální obsah na internetu v uplynulém roce sledovala již téměř polovina populace. V drtivé většině to byly filmy (82 procent), seriály (48 procent) či krátká videa (46 procent) například na Youtube. Současně se na filmy dívají poměrně často, například skupina označená jako “intenzivní stahovači”, tedy diváci filmů nebo seriálů na internetu nebo stažených z webu minimálně několikrát do měsíce, představuje 24 procent. Nepříliš příznivým zjištěním je to, že naprostá většina audiovizuálního obsahu je stažena nelegálně.Hlavním důvodem je podle průzkumu obecně nízká motivace k placení. Na 85 procent dotázaných se brání argumentem “proč platit, když je to zdarma”. Víc než desetina lidí uvedla, že nezná servery, kde by bylo možné za film zaplatit. A stejný podíl lidí pak má nedůvěru k placení přes internet. Za sledování nebo stahování nikdy nezaplatily zhruba dvě třetiny lidí. U těch co zaplatili, to naposledy bylo v průměru 178 korun.

Z pohledu investice kino patří k nákladnějším aktivitám. Ve srovnání s jinými činnostmi, které uspokojují stejné potřeby jako odpočinek, odreagování nebo zlepšení nálady, pak jde o čtyř- až šestinásobek jejich ceny. Celkový zážitek, tedy například včetně nákupu občerstvení, byl u biografu vyčíslen na 310 korun, zatímco u sledování filmů doma na 55 korun. Ještě nákladnější je návštěva divadla nebo koncertu s průměrnými 438 korunami nebo večer strávený s přáteli či rodinou za 422 korun.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments