První bílý Otello v Met s řadou výhrad, hlavně k režii

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Z ohlasů v zahraničním tisku

Nový Otello v Met, smělý i váhavý

Broadwayští režiséři počítají s týdny zkoušek, při nichž může být představení vyzkoušeno a mohou být ověřeny reakce publika a provedeny úpravy. Operní svět takový luxus neumožňuje. Koná se jenom generálka s malým publikem, pokud vůbec s nějakým.

V pondělí večer, když Met zahajovala sezonu nadšeně očekávanou novou inscenací Verdiho Otella v režii nositele ceny Tony Bartletta Shera, jsem se přistihl, jak o tom přemýšlím. Jde o Sherův šestý režijní počin v Met; v určitém ohledu je to jeho nejodvážnější a nejlepší dílo. Nejsem si však stále zcela jist. V některých pasážích působila režie váhavě, když představení – a to pod ohnivou taktovkou dirigenta Yannicka Nézet-Séguina v orchestřišti a se skvělým obsazením na jevišti – jaksi do sebe úplně nezapadalo.

Pana Shera, jehož úspěšná inscenace Král a já pokračuje dalšími reprízami v Lincolnově centru, si obvykle nespojujeme s odvážnými režijními koncepcemi a abstraktním scénografickým designem. V tomto Otellovi je obojí. Pan Sher chápe tuto operu jako psychologické drama, jako zkoumání jinakosti. Otello (tenor s mužným hlasem Alexandrs Antonenko) je outsider, mouřenínský generál ustanovený mocnou Benátskou republikou guvernérem Kypru. Když Otellův pobočník Jago (úchvatný barytonista Željko Lučić), muž zrůzněný zlobou a závistí zpochybní nevinnost jeho novomanželky Desdemony (zářivá sopranistka Sonya Yoncheva), je Otello polapen v bažině svých vlastních vjemů, jak to pan Sher pojal. Komu má věřit? Co je pravda?

Giuseppe Verdi: Otello - Aleksandrs Antonenko (Otello), Sonya Yoncheva (Desdemona) - Met 2015 (foto Met- Ken Howard)
Giuseppe Verdi: Otello – Aleksandrs Antonenko (Otello), Sonya Yoncheva (Desdemona) – Met 2015 (foto Met- Ken Howard)

Děj je v inscenaci přenesen do konce devatenáctého století, do doby, kdy opera měla roku 1887 svou premiéru. Britská scénografka Es Devlin, spolupracující s panem Sherem, ve zdařilém debutu v Met vytvořila sérii posuvných, průsvitných stěn, jež se protínají, a naznačují tak buď ohromné venkovní prostory, nebo naopak soukromí ložnice. Postavy se pohybují uvnitř i vně stěn a téměř skrze ně mohou vidět a navzájem se pozorovat.

Scénické ztvárnění prologu této opery je vždy náročné. Strašlivá bouře hrozí potopením Otellovy lodi dřív, než zakotví. Obyvatelé Kypru, zpívající Verdiho burácivý sbor, hledí na moře s hrůzou. Sboristé v pojetí pana Shera hledí upřeně přímo do hlediště. Vše se ale stane abstraktním a kalným spolu s projekcemi (autorem je Luke Halls) zobrazujícími mlhy, vítr a vzdouvající se vlny. Kypřané – členové skvělého sboru Met oblečení do podivných zimních hávů (navržených Catherine Zuber) – vehementně zpívají tuto zběsilou hudbu, zatímco orchestr pod vedením pana Nézet-Séguina hraje s prudkým zápalem. Vyděšení lidé bouři nejen pozorují; obrazně jsou do ní vtaženi.

Přesto však inscenace v této scéně postrádala nějakou konečnou míru intenzity a ostrosti. Sboristé vypadali spíš prkenně a nejistě, než ztuhlí strachem. Když Otellova loď bezpečně zakotvila a Kypřané s úlevou zazpívali „È salvo!“ („Je zachráněna!“), sboristé se uvolnili a začali se pohybovat s patrnou větší jistotou. Ta pasáž zřejmě potřebuje jen trochu více cviku.

Ve druhém dějství během prodloužené scény, kdy Jago zasévá do Otellovy mysli pochybnosti o Desdemoně, zpívali pan Lučić a pan Antonenko a chodili přitom kolem stěn, které se stále přesouvaly. Pan Antonenko není rozený herec, chvílemi vypadal zmateně, jako by se snažil vzpomenout si, kam má jít. Vztah mezi nimi se zintenzivnil, když se oba muži ocitli v nepravděpodobné blízkosti v Otellově ložnici a sedí na okraji postele. Pletichářský Jago se snaží Otella přesvědčit, že mladý kapitán Cassio je Desdemonin milenec, a připomíná, jak ho nedávno pozoroval spícího. Ze spaní mluvil o své touze po Desdemoně, tvrdí Jago. Toto setkání, při němž jsou oba zpěváci nuceni sedět na posteli, vystupňovalo napětí prostřednictvím nezvyklé intimity a dokonce snad i náznaku homoerotické manipulace z Jagovy strany.

Tato inscenace vyvolala zájem médií, už když Met v září oznámila, že v rozporu s dosud zavedenými zvyklostmi nebude u Otella jakkoli naznačena tmavá barva pleti. Používání tmavého make-upu zdůrazňujícího rasový původ postavy už dávno působilo zastarale a necitlivě. Pan Sher argumentuje tím, že zatímco Shakespearův Othello se setkává se zjevným rasismem, opera s libretem Arriga Boita tyto postoje změkčuje a zdůrazňuje téma jeho odlišnosti.

Libreto jistě obsahuje několik zásadních odkazů na barvu Otellovy pleti a Jago pronese několik nenávistných rasistických poznámek na adresu svého velitele. Potýkání ses s tímto komplexním problémem zůstává výzvou ve všech divadelních sférách. To, že pan Antonenko, původem z Lotyšska, neměl tmavé líčení, bylo však vzhledem k problémům, jimiž se opera zabývá, nepodstatné.

Podstatné však bylo, že pan Antonenko má pro tuto náročnou roli vhodný hlas, čímž se řadí do vybrané skupiny pěvců. Ačkoli není silným Otellem, má zvučný hlas a do svého zpěvu vnáší měkkou barevnost a pronikavé tóny. Prubířským kamenem je pro Otella třetí dějství, kdy se v zoufalém monologu ptá Boha, proč na něj ze všech lidských zkoušek seslal právě nevěrnou manželku, jedinou potupu, kterou Otello nedokáže snést. Pan Antonenko zde předvedl svůj nejdráždivější a nejosobnější zpěv, vrcholící mrazivým vysokým hes v závěru.

Pan Lučić se za své ztvárnění Jaga mohl dočkat největších ovací večera. Jeho příjemný, konzistentní hlas je vyrovnaný v celém svém rozsahu. Zpívá s nenucenou silou a utváří verdiovské fráze pružným legatem. Přestože má v hlase přirozenou expresivitu, může občas působit slabě a dramaticky vágně. I on potřebuje režiséra, aby ze sebe dostal to nejlepší. Vrozená zdrženlivost se ovšem k jeho pojetí Jaga hodí. Jago je tu vemlouvavý, opatrný a přirozeně přesvědčivý; „čestný Jago“, jak ho nazývá Otello.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Otello (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="187882" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments