První Isolde v Čechách

20. května bude mít ve Státní opeře Praha premiéru nové nastudování Wagnerovy opery Tristan und Isolde. Již nyní internetové stránky SOP v krátké anotaci upozorňují, že opera měla premiéru roku 1865 v Mnichově a v budově Státní opery Praha (tehdy Novém německém divadle) zaznělo dílo poprvé v roce 1896. Nešlo však tehdy o první uvedení v Praze ani v Čechách. To se uskutečnilo 30. dubna 1886 v dnešním Stavovském divadle a v roli Isoldy tehdy vystoupila Marie (Edle von) Moser – Steinitz. Podívejme se na osudy této zpěvačky, která je dnes neznámá i naprosté většině odborné veřejnosti. Stačilo však velmi málo a její jméno se mohlo skloňovat daleko častěji. Za vysněnou interpretku svých rolí ji totiž považoval sám Richard Wagner.
Civilní fotografie
Narodila se jako Marie Moser 21. ledna 1847 ve Vídni, vystudovala tamní konzervatoř a ještě za studií – patnáctiletá – debutovala s úspěchem v Grazu (Štýrském Hradci). V sezóně 1864/1865 byla angažována v Brně, vystupovala také v Budapešti, dvorní opeře ve Vídni, Augspurgu, Braunschweigu a mezi roky 1868 – 1871 opět v Grazu.

V době působení ve Štýrském Hradci – Grazu

V roce 1868 se Marie provdala za Eduarda (Ritter von) Steinitze. Svatba se sice konala ve Vídni, Eduard se ve Vídni také narodil, ale pocházel z Čech. Rodina Steinitzů vlastnila až do konce padesátých let 19. století velký statek v Rybňanech u Žatce, Eduardův dědeček Wenzel Steinitz otevřel v Praze slavnou kavárnu v Mostecké ulici č. 55. Píše o ní Jan Neruda v Povídkách malostranských a dům, jenž Wenzel Steinitz nechal přestavět do dnešní podoby, je ještě občas nazýván U Šteiniců. Nechal také obnovit – dnes znovu zdevastovanou – Šlechtovu restauraci ve Stromovce. Čechy se pak na téměř dvě desetiletí staly novým domovem také pro Marii…

Velký okamžik ji čekal na přelomu let 1872 a 1873 při hostování v Brémách. Zpívala Evu v Mistrech pěvcích norimberských a při jednom představení v hledišti seděl také Richard Wagner. Výkon Marie von Moser – Steinitz musel být zřejmě naprosto výjimečný, protože jí skladatel po představení poslal kytici a osobně ji požádal, aby přijela do Baryeuthu – rád by ji totiž viděl jako Sieglindu na Slavnostních hrách, jež už v té době plánoval, a také by s ní rád probral hlavní role svých oper. Na posledním lístku, který jí Wagner tehdy poslal, stálo: „Na shledanou v Bayreuthu!“.

V době svého působení v Brémách

Mezitím došlo k přeložení Eduarda von Steinitz do Prahy a 29. dubna 1873 Marie ve Stavovském divadle s úspěchem zpívala Hraběnku v Mozartově Figarově svatbě. Ředitelství s ní ihned uzavřelo smlouvu o angažmá.

Korespondence s Richardem Wagnerem pokračovala a v červnu 1873 dorazila Marie von Steinitz – Moser s manželem do Bayreuthu. Wagner tehdy ještě nebydlel ve vile Wahnfried, ale měl pronajatý dům. Stěny i podlaha hudebního pokoje byly pokryty koberci a na oknech byly závěsy, aby se ztlumil zpěv. Zároveň však vzniklo akustické prostředí, které na zpěváky a zpěvačky působilo tísnivě, ale skladatel nebyl rušen, pokud se v pokoji zpívalo a on se věnoval jiné činnosti nebo spal. Nad tím bděla Cosima: když návštěva přišla dříve, šeptala prý: „Mistr spí!“ nebo „Mistr pracuje!“. Občas přišel někdo požádat o autogram nebo fotografii : „Jenom ne dnes, proboha, dnes ne!“ opakovala, když měl Wagner zrovna špatnou náladu, vzpomínala později Marie von Steinitz – Moser. Když přijela Wagnera navštívit, pobýval ve městě také Liszt. Wagner nejprve začal se zpěvačkou cvičit roli Elsy. Posadil se ke klavíru a začal doprovázet Elsin sen. Zasnil se sám a po několika taktech hrál cosi jiného a zpěvačka marně čekala na nástup. Liszt se vztyčil, zaklepal na klavír a odstrčil Wagnera se slovy: „Jsi určitě dobrý skladatel, ale špatný klavírista.“ Dál doprovázel on. Po Else přišla na řadu Elisabeth (Alžběta) z Tannhäusera a Senta z Bludného Holanďana. Zejména Senta se Wagnerovi líbila, dlouhý čas strávili s její baladou a podrobně zpěvačce vyložil, jak ji má dle jeho představ přednést. Osobně také zpíval Holanďana.

Když Marie von Steinitz – Moser jednou neprozřetelně zmínila jeho operu Rienzi, Wagner se s předstíranou zvědavostí žertem zeptal: „Rienzi? Od koho to je?“ (Jde o jednu z oper, které vyloučil z provádění na Slavnostních hrách). Na konci pobytu předal Wagner zpěvačce partituru Prstenu Nibelungova a vlastní portrét. Ještě z Brém iniciovali manželé Steinitzovi založení severoněmeckého Wagnerova spolku a vedli korespondenci s Cosimou ohledně založení podobných spolků v Rakousku.

S manželem

Někdy v té době muselo dojít k nemilé příhodě. Tenorista brémského divadla jakýmsi inzerátem v novinách urazil Marii i jejího manžela. Ten jako pravý voják (v té době byl kapitánem) nelenil, zpěváka vyhledal a ranou jezdeckým bičíkem jej vyzval na souboj a vytasil šavli. Tenorista vytáhl revolver, byl však omráčen prudkou ranou do hlavy. Eduardovi to vyneslo dva měsíce vězení a vojenský soud a hrozilo mu vyloučení z armády. Baletní mistr Augustin Berger ve svých pamětech vzpomíná na Marii von Steinitz – Moser dvakrát. Jednou se zasadila o to, že nebyl odveden, a podruhé prý zase zachránila svého manžela kvůli jisté karetní příhodě, kdy mu také hrozilo vyloučení z armády. Šlo o jednu nebo dvě události? To už se asi nedozvíme, odhodlaná zpěvačka však prý odjela do Vídně, kde se při veřejné audienci vrhla císaři Františku Josefovi k nohám a prosila o odpuštění pro svého manžela. Císař tak učinil a Eduard to později dotáhl až na generála.

Civilní fotografie

V pozdním létě 1874 začaly v Bayreuthu přípravy na uvedení Prstenu. Marie von Steinitz – Moser měla slíbeno, že se bude moci tři měsíce účastnit zkoušek v Německu, pokud tuto skutečnost oznámí alespoň tři měsíce předem, aby za ni bylo možno zajistit náhradu. Wagner však 2. září zaslal telegram s tím, že zpěvačku potřebuje hned následujícího dne. To samozřejmě možné nebylo a sen o Sieglindě se rozplynul. Na pamětní desce ve Festspielhausu je proto vyryto jméno první Sieglindy Therese Vogl. Steinitzovi navštívili Wagnera ještě jednou roku 1875 (uvítal je jako „bratránka a sestru z milé Prahy”), k další spolupráci však již nedošlo.

V jedné ze svých nejúspěšnějších rolí – Královna ze Sáby

Marie se pak plně věnovala své kariéře v Praze. Jaký měla hlas (a spolu s ní všechny další zpěvačky před nástupem zvukových nahrávek) si můžeme jen domýšlet. Býval nazýván sopránem i mezzosopránem, musel mít velmi velký rozsah a ohebnost pro koloratury: krátce po Hraběnce nastudovala totiž jak Elsu, tak Ortrudu z Lohengrina, Sentu (Bludný Holanďan), Elisabeth (Tannhäuser) Weberovu Euryanthu, Vitelii (Mozart – Titus), Donnu Annu (Don Giovanni), Leonoru (Síla osudu) – a dále Belliniho Normu či Donizzetiho Lucrezii. V roce 1875 vystoupila v titulní roli v české (myšleno zeměpisně, zpívalo se v německém překladu) premiéře Aidy. Je zajímavé, že v tomtéž nastudování zpívala i roli Amneris. Byla to také Marie von Steinitz – Moser, kdo ztělesnil v Praze první Carmen (1880). Ve stejném roce se zhostila sopránového partu v premiéře Verdiho Requiem. Ohromný úspěch sklízela jako Královna ze Sáby ve stejnojmenné Goldmarkově opeře nebo opět Donna Anna, tentokrát v italském nastudování ke stému výročí pražské premiéry. Mezi dalšími rolemi najdeme dále třeba: Markétku ve Faustovi, Alici v Meyerbeerovově Robertu ďáblovi, Leonoru z Fidelia či Gluckovu Armidu.

Další úspěch ji čekal v roce 1885, kdy pod řízením Gustava Mahlera nastudovala roli Brűnhilde v pražské premiéře Valkýry, a v roce 1887 při prvním kompletním provedení Prstenu Nibelungova. „Zpívá-li, uchvacuje bolestným měkkým tónem, a mlčí-li, nespustí z ní divák oči,“ napsal tehdejší kritik. Znovu byly vyzdvihovány její herecké schopnosti: „paní von Moser se vyznačovala poetickým vzletem a žárem vášně,“ „celá závěrečná scéna (roz. ze Siegfrieda) poskytla posluchačům veliký umělecký zážitek, neboť také paní von Moser zpívala s úchvatnou vřelostí a hrála s imponujícím dramatickým výrazem a znovu nám poskytla důkaz, že se zdá být předurčena k dokonalému provádění mistrových ženských postav.“ Stejná scéna přivedla jiného kritika k ještě většímu nadšení: „ Zato paní von Moser je pro Brűnnhildu už vnějším vzhledem, malebnou krásou a imponující výškou jako stvořená. Nikdy nebyl v lásce…dán tak strhující, pravý a působivý výraz jako to dokázala tato vzácná umělkyně zpěvu, když se probudí a spatří toho, jejž si okamžitě zamiluje a jehož… prosí, aby ji opustil. Nikdy nebyla hlubší záhada lidského srdce přivedena na jevišti k působivějšímu výrazu.“

Jako Brűnhillde

Vrcholem její kariéry se stala 30. dubna 1886 Isolde: „umělkyně zpívala roli nejen hudebně pevně a jistě, nýbrž se strhujícím žárem a za skvělého rozvinutí vynikajícího hereckého talentu… tento den může být označen za milník v dějinách pražského německého divadla,“ psalo se v jedné z recenzí. Ředitel divadla Angelo Neumann prý nikdy neslyšel lepší Isoldu a věnoval zpěvačce svou fotografii s věnováním „Nejideálnější Isoldě!“. Přečtěmě si na závěr ještě jednu delší pasáž z jiné kritiky premiéry Tristana a Isoldy: „Paní von Moser provedla Isoldu, jejíž part co do rozsahu a nároků převyšuje part Brűnnhildy, impozantně. Je krásná zjevem, věnovala jí dramatickou sílu a vášeň, hudebně byla znamenitá i pokud jde o vytrvalost, což je možné jen při ryzosti jejího pěveckého umění vůbec a ve Wagnerově případě zvláště jen při určitém zdůvěrnění s jeho dílem, neboť je nutno zvláštního zacházení s hlasem, nemá-li pěvkyně zaniknout ve valícím se proudu tónů orchestru. U paní von Moser neexistoval okamžik, jenž by nedošel uplatnění, neměl charakteristický výraz a na vrcholném místě své role, ve scéně s Tristanem ve druhém dějství, byla právě tak vynikající, jako v nádherné scéně „smrti z lásky“ na konci opery, kde ještě dokázala dát Isoldě nejjemnější, nejněžnější tónové nuance.

Dopis neteři, ve kterém se zmiňuje o svém odjezdu z Prahy

V roce 1891 byl plukovník Eduard Ritter von Steinitz přeložen do Krakova a Marie von Steinitz – Moser se rozhodla ukončit svou kariéru a následovat ho. S vojenskou posádkou cestovala po celém Rakousku Uhersku, definitivně se s manželem usadili v roce 1905 v Brucku an der Mur ve vile Eduardova bratra, jenž téhož roku zemřel. Před několika lety švagra přemluvila, aby dovolil své dceři vdát se za vojáka – jistě si sama vzpomněla, že nelehký život „oficírské paničky“ vyváží šťastné manželství. Celou rozvětvenou rodinou byla vnímána jako jakýsi „dobrý duch“, její milou a dobrosrdečnou povahu oceňovali přátelé a kolegové již v dobách pražského působení, hvězdnými manýrami pravděpodobně netrpěla. Poslední měsíce života ji těžká nemoc donutila přesídlit do Vídně, kde 18. května 1911 zemřela. Stejného dne skonal Gustav Mahler. Přesně půl roku po té procházel generál Ritter von Steinitz po prodloužené Kärtnerstrasse. Jen kousek od Opery si při přecházení Ringstrasse nevšiml projíždějící tramvaje, zraněním podlehl následující den ve vojenské nemocnici, kde zemřela i Marie von Steinitz – Moser. Pohřbeni jsou na hietzingském hřbitově.

Úmrtní oznámení

Pro zajímavost dodávám, že prapravnuk Alexander (von) Steinitz působí jako dirigent v Německu, v lednu 2010 s úspěchem debutoval ve vídeňské Volskoper.

Poznámka k pramenům a literatuře:

Obsáhlé heslo o Marii von Steinitz – Moser obsahuje encyklopedie Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století (napsala ho hlavní autorka knihy Jitka Ludvová, vydal Divadelní ústav – Academia, 2006). Citace kritik Prstenu Nibelungova a Tristana a Isoldy pochází z publikace Richard Wagner a česká kultura (Národní divadlo, 2005). Paměti Augustina Bergra vyšly v roce 1942 (Orbis, Praha). Další informace, včetně popisu pobytu u Wagnera, jsem čerpal zejména z dobového denního tisku.

Fotografie jsou z majetku autora, kromě první, která je z Divadelního odd. Národního muzea. Až na Brűnnhildu nebyly dosud publikovány.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře