První rok nové ředitelky Pražského filharmonického sboru

  1. 1
  2. 2

Mimo našeho samostatného koncertu v kostele sv. Šimona a Judy 12. dubna tohoto roku se v nejbližší době – 19. a 20. dubna – opravdu těším na provedení náročného celovečerního díla Kniha sedmi pečetí skladatele Franze Schmidta s dirigentem Manfredem Honeckem a Českou filharmonií. Jde o českou premiéru a skutečnou událost. V době, kdy jsem pracovala v České filharmonii, jsme toto dílo s Manfredem Honeckem do programu plánovali. Tenkrát se to nezdařilo a jsem ráda, že u toho s Pražským filharmonickým sborem nyní budu.

Pokud jde o příští sezonu, musím zmínit naší řadu samostatných koncertů, opět v Rudolfinu, v sále Martinů a v kostele sv. Šimona a Judy. Ze zahraničních angažmá nemohu opomenout pozvání na nahrávání jedné z prvních Wagnerových oper „Das Liebesverbot“ v Mnichově s orchestrem bavorského rozhlasu. Dále pak pozvání do berlínské Komické opery v květnu a červnu příštího roku, kde budeme celkem pětkrát vystupovat v představení opery Solaris skladatele Davida Glanerta. V berlínském Konzerthausu a v pařížské Národní opeře vystoupí ještě mužská část sboru v Šostakovičově Symfonii č. 13. Společně s Českou filharmonií bychom měli také účinkovat v červenci na festivalu v Bad Kissingen. Velký projekt, připravovaný pro příští sezónu, konkrétně na duben 2013 – Schönbergova opera Mojžíš a Aron s Christophem von Dohnányim a Izraelskou filharmonií – byl bohužel pro stále trvající rekonstrukci sálu v Tel Avivu přesunut na pozdější termín.

Samostatnou kapitolou je spolupráce Pražského filharmonického sboru na operních produkcích, ať už doma – v Národním divadle, či venku. Něco už jste prozradila, co ještě můžete v tuto chvíli zveřejnit?

Sladit provoz operního domu s provozem samostatného koncertního sborového tělesa je velmi obtížné. Přesto takováto pozvání, zvlášť pokud jsou od prestižních operních domů, rádi přijmeme. Mimo Národního divadla, kde nyní vystupujeme v Parsifalovi a ve Hrách o Marii Bohuslava Martinů, a  zmíněné plánované spolupráce s berlínskou operou, jsme v současné době v kontaktu s jedním z německých operních domů a o případné spolupráci jednáme…Ještě přece jen k aktuálním věcem: Právě v těchto dnech vrcholí soutěž na novou skladbu pro Pražský filharmonický sbor. Co o tom můžete již teď prozradit? A proč jste tuto soutěž vůbec vypisovali a co si od ní slibujete?

S nápadem přišel náš hlavní sbormistr Lukáš Vasilek asi před rokem. Bylo to v době, kdy jsme uvažovali o dramaturgii acappellové řady a diskutovali o nových, současných skladbách, které by byly zajímavé a bylo by možné je zařadit do programu našich koncertů. Pan sbormistr si stěžoval, že nová díla vlastně nevznikají. A to už byl jenom krůček od toho vypsat soutěž. Uzávěrka byla teď 31. března a sešlo se nám více než 120 skladeb z celého světa, což nás naprosto ohromilo. Projdeme nyní všechny přihlášené skladby, zda splňují předepsané formální náležitosti, a potom bude mít ustavená komise tedy opravdu co dělat! Vítězné dílo provede sbor v průběhu příštích dvou sezon na našich samostatných koncertech a zároveň bychom ho měli nahrát pro Český rozhlas. Slibujeme si tedy od soutěže nejen příležitost provést vynikající současnou skladbu pro smíšený pěvecký sbor, ale i podnítit skladatele, aby pro smíšené sbory skládali.

Proslýchá se též, že připravujete Akademii sborového zpěvu. O co přesně půjde?

Akademie sborového zpěvu je náš nejnovější projekt, který právě rozbíháme. Jde nám o to nabídnout mladým lidem, především studentům konzervatoří a hudebních fakult, zkrátka těm, kteří uvažují o profesionální pěvecké dráze, možnost zkusit práci v profesionálním sboru, a připravovat se tak na své možné budoucí povolání. Zatím akademii připravujeme jako jednoletý projekt – od září do června – jehož účastníci budou mít možnost se seznámit se stěžejním sborovým repertoárem pod vedením obou našich sbormistrů. Zároveň budou spolu se členy sboru účinkovat na vybraných koncertech. „Akademici“ budou ovšem nejprve muset projít náročným dvoukolovým konkurzem. Všechny potřebné informace jsou na naší webové stránce nebo na facebooku.

Mám pocit, že jako příjemci státní dotace jsme k něčemu takovému skoro povinováni. Když se ohlédnete za těmi prvními vašimi měsíci, strávenými v Pražském filharmonickém sboru, co bylo snadnější, než jste čekala a co vám naopak dalo zabrat víc, než jste předpokládala?

Když jsem loni v lednu nastoupila, zjistila jsem, že není vůbec připravena aktuální sezóna, tedy září 2011 – červen 2012, že v ní není jediný koncert. První tři měsíce jsem tedy nevěnovala ničemu jinému, než sjednáváním angažmá, která už měla být dávno dohodnuta, a jsem ráda, že se to nakonec všechno podařilo. Poté jsem se vedle plánování dalších sezón intenzivně věnovala vnitřnímu upořádání organizace, v níž nefungovaly některé základní mechanismy, které by usnadňovaly a zprůhledňovaly její chod. Bylo potřeba postupně nastavit pravidla, která budou jasná a závazná. Nejsme ještě u konce, ale jsem ráda, že i pro tuto nepopulární práci jsem našla pochopení větší, než jsem předpokládala.

Vaše největší přání, spojené s Pražským filharmonickým sborem?

Mé přání je neskromné. Mám vlastně dvě přání. Samozřejmě si přeji, aby se sboru dařilo, aby se zvýšil počet lidí, kteří budou rádi chodit na naše samostatné sborové koncerty, a zároveň abychom byli zváni na ta nejprestižnější pódia ke světovým orchestrům. To předpokládá trvalé vynikající výkony bez zakolísání. Ty ale nejsou možné bez určité míry pohody a dobrých vztahů v organizaci. Mým přáním jsou tedy nejen vynikající recenze z prestižních pódií, ale mou snahou je zároveň vytvoření takového prostředí, ve kterém se všem mým kolegům bude pracovat dobře a s chutí. Nejen zpěvákům. Aby měl každý pocit, že je platný, že svou prací přispívá k něčemu, co má smysl a přináší radost. O to se budu snažit. Může to snad znít jako fráze, ale pro mě skutečně není.

Díky za rozhovor.

www.filharmonickysbor.cz

Ptal se Vít Dvořák
Foto PFS 
 

 

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
pistalka

V souvislosti s ucinkovanim na prestiznich zahranicnich festivalech me zaujala informace, ze PFS je angazovan na cele prazdniny na opernim festivalu v Bregenzu. Jiste je to manazersky uspech ziskat takove angazma v konkurenci dalsich evropskych sboru. Ale neni to o tom, ze nasi sboriste tam ucinkuji za ministerske diety (cca 45,-EUR/den) a kvalitni zapadoevropske sbory tak nemaji sanci konkurovat? Toto se samozrejme tyka i vsech nasich orchestru.

Dan

Stejně jako v Pesaru a ještě tam vezmou rodiny na pár dní a ještě ušetří :-)

Ale proč ne, co je na tom špatného paní exdramaturgyně ze Státní opery alias píšťalko? :-)

Marel

Musím říct, že takovéto hodnocení mi přijde hodně drsné… Pokud vím, naše sbory na takových akcích odvádějí špičkové výkony i přes ppodmínky, v jakých často fungují. Takže se mi toto zdá velmi zjednodušující a podceňující, protože kdyby tam jistá kvalita nebyla, jistě by si “nás” nebrali … :-/

pistalka

Co je na tom spatneho? Spatneho je na tom to, ze honorar by pro kazdeho zpevaka PFS mel byt adekvatni honorarum spickovych evropskych sboru. Nebo mate Dane jiny nazor? Pesaro jste si mohl odpustit. Co tam usetri?
Marel> ja netvrdim, ze nase sbory maji horsi uroven. Spatne jste me pochopil. Chtela jsem jen upozornit na podminky, za kterych statni sbory (orchestry) pracuji v zahranici. Potom to vypada, jak mame vynikajici a kvalitni manazery…
Dane, jste uplne vedle. Nikdy jsem nepracovala ve Statni opere.