První sezona s FOKem a první ohlédnutí
Deset otázek pro šéfdirigenta Pražských symfoniků Pietari Inkinena
V Praze jste už dostatečně dlouho na to, abyste mohl udělat první bilanci svojí mise. Co hlavně se vám při tom vybaví?
Mám dojem, že pevné jádro našeho pražského publika přijalo mou spolupráci se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK velice dobře. Rovněž jsme během mé první sezony obdrželi velice nadšené a pozitivní ohlasy na našich turné po Spojeném království a Japonsku. Na takových základech se dá stavět naše budoucnost.
V čem si myslíte, že jsou nejsilnější stránky orchestru a co se naopak nejvíc snažíte vylepšovat?
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK má osobitý zvuk a styl hry, což je důležitá přednost. Neustále se budeme snažit nacházet nové způsoby, jak udržet a vylepšovat jeho základní kvality.
V čem zatím vidíte svůj dosavadní hlavní vklad do umělecké kondice tohoto tělesa?
Doufám, že je to styl, jakým tvořím hudbu. Doufám, že tento styl je inspirující jak pro hudebníky, tak pro publikum.
Co říkáte dosavadním ohlasům na svoje pražské angažmá? Sledujete třeba recenze vašich koncertů? Jaké souznění jste našel s pražským publikem?
Kritiky nečtu, ale samozřejmě je milé, když se dozvíte, že váš výkon byl kritiky ohodnocen kladně. Mám za to, že vzájemné porozumění si s publikem existuje již od počátku a že se neustále prohlubuje.
Prohloubil se během vašeho dosavadního působení v Praze nějak také váš vztah k českému repertoáru?
Ano, objevil jsem mnoho nových děl právě díky své spolupráci se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK. Tento trend jistě bude pokračovat i v následujících sezonách.
Jak jste jako šéfdirigent spokojen s dosavadní pražskou rezidencí Josého Cury? A co s ním chystáte dál?
Doufám, že zažít tohoto umělce na pódiu v naprosto odlišných rolích, byla pro naše publikum zajímavá zkušenost. Během první sezony jsem s ním dirigoval pouze jeden koncert. V současné době porovnáváme naše závazky a diáře a snažíme se vymyslet nějaký společný projekt do budoucna v rámci jeho rezidence u nás.
Jaké hlavní programové pilíře bude mít příští sezona? A co z nich je přímo vaše volba?
Kontinuita – začali jsme cyklem Beethovenových koncertů a Brucknerových symfonií a na něj navážeme Beethovenovým Klavírním koncertem č. 2 a Brucknerovou Osmou symfonií.
V sezoně 2015/2016 s námi vystoupil koncertní mistr Berlínských filharmoniků Daishin Kashimoto, v příští sezoně s námi vystoupí jako sólista na kontrabas Janne Saksala ze stejného orchestru.
Česká hudba – v Praze provedeme Mou vlast – kompletní cyklus a týden na to ho budeme hrát ve Vídni. Rovněž zahrajeme Dvořákův mistrovský opus – violoncellový koncert.
Při příchodu do Prahy jste sliboval více finského repertoáru. Co z něj konkrétně v nové sezoně nabídnete?
Na zahajovacím koncertu s námi vystoupí Vadim Repin v Sibeliově houslovém koncertu. Měli jsme naplánovanou jednu světovou premiéru, ale bohužel ji zatím musíme odložit. Nepovím vám, o co jde, abych neprozradil tajemství. Rovněž nás navštíví několik finských sólistů, kteří jsou i mými přáteli.
Váš nástup do čela Pražských symfoniků uvedl ředitel orchestru mimo jiné tím, že hledal dirigenta, který by orchestru otevřel dveře do zahraničí. Jak se vám v tomto směru daří?
Tohle je samozřejmě běh na dlouho trať. Neustále se snažíme, abychom orchestru vyjednali ty nejlepší podmínky a kvalitu turné. Naše první turné byla úspěšná a dávají nám silnější vyjednávací pozici do budoucna.
Máte při svých pobytech v Praze čas také na něco jiného, než je orchestr? Jaké zážitky v tomto směru máte – až už umělecké či z města jako takového?
Samozřejmě, toto město poskytuje mnoho krásných kulturních událostí a já se je snažím objevovat, kdykoliv jen mohu. Zvláštní zálibu nacházím v procházkách po Starém Městě. Je opravdu magické.
Děkujeme za vaše odpovědi.
Vizitka:
Finský dirigent Pietari Inkinen (1980) – od sezony 2015/2016 šéfdirigent Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Vystoupil poprvé se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v roce 2007 a v následujícím roce se stal hudebním ředitelem New Zealand Symphony Orchestra, se kterým podnikl v roce 2010 velmi úspěšné turné po Evropě (Vídeň, Lucern, Ženeva, Frankfurt nad Mohanem) se sólistkou Hilary Hahn. S orchestrem pořídil řadu oceňovaných nahrávek pro společnosti EMI a Naxos (například komplet Sibeliových symfonií).
V roce 2009 se stal hlavním hostujícím dirigentem Japan Philharmonic Orchestra, od roku 2015 zastává rovněž pozici hudebního ředitele Ludwigsburg Schlossfestspiele. V září 2016 se stane šéfdirigentem Japan Philharmonic Orchestra.
Pietari Inkinen spolupracoval s předními orchestry, mezi něž patří Mnichovská filharmonie, Dresden Staatskapelle, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Gewandhaus Leipzig, BBC Symphony, Maggio Musicale, Israel Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, National Symphony Orchestra Washington, Rotterdam Philharmonic, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonica della Scala, rozhlasové orchestry v Mnichově, Kolíně nad Rýnem, Vídni, Paříži.
V sezoně 2015/2016 vystoupí Pietari Inkinen kromě Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s Japan Staatskapelle Dresden, Tonkünstler-Orchester Wien, Národní filharmonií v Moskvě, Philharmonic Orchestra, Bamberger Symphoniker, Vancouver Symphony Orchestra, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken a dalšími.
Do výčtu sólistů, se kterými Inkinen úspěšně spolupracoval, patří Vadim Repin, Hilary Hahn, Pinchas Zukerman, Nikolaj Znaider, Jean-Yves Thibaudet, Alexander Toradze, Elisabeth Leonskaja, Arabella Steinbacher a mnozí další.
Pietari Inkinen je aktivní také na poli opery. Dosáhl velkého úspěchu při svém debutu v Královském divadle La Monnaie v Bruselu v roce 2006 se Svěcením jara s Pina Bausch Dance Company. Na jaře 2012 debutoval v Berlínské státní opeře a v Bavorské státní opeře v Mnichově s Evženem Oněginem, v roce 2013 dirigoval v Palermu Zlato Rýna a Valkýru. Právě za Zlato Rýna získal Pietari Inkinen Cenu za nejlepší představení od Italské národní asociace hudebních kritiků. V roce 2013 nastudoval v Austrálii s velkým úspěchem Wagnerovu operní tetralogii Prsten Nibelungův. V srpnu 2014 byl Inkinen za toto nastudování oceněn prestižní australskou Helpmannovou cenou. Sezona 2014/2015 zahrnovala Stravinského Svěcení jara jako debut s operou v Kolíně nad Rýnem. V červnu 2016 nastuduje v Drážďanské opeře Evžena Oněgina.
Inkinenovo CD s Wagnerovými áriemi a orchestrálními čísly pro EMI s Bavorskou komorní filharmonií bylo časopisem BBC Music Magazine zvoleno nahrávkou měsíce.
Pietari Inkinen dosáhl uznání také jako sólový hráč na housle, vystupoval s Finským rozhlasovým orchestrem, Filharmonií Helsinki, WDR Köln, RAI Torino, Teatro Carlo Felice Genova, Norrköpings Symphony a Orchestre National de Lyon. Bohatá je také jeho činnost na poli komorní hudby. Se svým Inkinen Trio vystupoval například ve Wigmore Hall a St. John’s Smith Square.
Pro zajímavost musíme zmínit, že v lednu 2015 dirigoval v Miláně s Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi koncerty s ryze českým programem, na kterých uvedl Smetanovu Vltavu, Koncert pro dva klavíry Bohuslava Martinů a Dvořákovu Osmou symfonii.
Inaugurační koncert Pietari Inkinena na postu šéfdirigenta Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK se uskutečnil v rámci Pražského jara 21. května 2015.
(Zdroj: www.fok.cz)
Rozhovor přeložil Jan Sebastian Tomsa
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]