Ptali jste se: Alena Nachtigalová

V další části našeho nového cyklu Zeptejte se sami, v němž kladete otázky vy, naši čtenáři, dnes přinášíme odpovědi umělecké manažerky Aleny Nachtigalové, jejíž společnost Nachtigall Artists je spojena především s recitály zahraničních zpěváků u nás.
*** 

Na úvod přeji všem čtenářům Opery Plus krásný adventní čas.

Vážená paní, přijede Simon Keenlyside do Prahy nebo ne? (Jarmila Dvořáková)

Ano, přijede, vymysleli jsme se Simonem moc hezký projekt a hledáme vhodný termín. Budeme určitě i prostřednictvím Opery Plus informovat.

Na koho dalšího se můžeme v rámci operních koncertů těšit? A koho dalšího má paní Nachtigalová v plánu? Na základě jakého klíče probíhá výběr umělců? Má paní Nachtigalová nějaký “dramaturgický plán”, anebo probíhá výběr více méně nahodile podle toho, jak je daný pěvec úspěšný, populární, kolik má nahrávek a podobně? Jaká jsou tedy kritéria výběru? Chtěl bych paní Nachtigalové popřát mnoho zdaru a poděkovat za vysokou úroveň profesionality! (Pepa)

Program roku 2013 je již téměř celý na našem webu. Malá doplnění určitě ještě přijdou.

A jak vybírám? Jsou projekty, které přebírám v rámci plánovaných evropských turné, tedy projekty, které jedou po trase Paříž – Mnichov – Berlín – Vídeň… a podobně. V každém případě musím být já osobně přesvědčena o tom, že interpret nebo projekt zaujme české publikum, že se mi podaří sehnat dostatek financí a diváků.

Všechny interprety, které přivážím, znám osobně, opakovaně jsem je viděla na jevišti. Důležitý je pro mne pocit z jejich energie, kterou vyzařují.

A za přání a pochvalu moc děkuji.

Největší hrozbou pro všechny pořadatele je zřejmě onemocnění sólistů. Vám se to nedávno přihodilo s D’Arcangelem. Co taková událost představuje pro vás, soukromou agenturu? Je vůbec možné se na související ztráty pojistit nebo to je prostě nutné podnikatelské riziko? (Jan Houda)

Děkuji za tuto otázku… Pro soukromého pořadatele je to opravdu osobní ztráta… Pojišťovny nás na „něco“ pojistí, ale s mnoha výjimkami. Jsme pro běžné pojistné smlouvy neobvyklý případ a osobně si myslím, že se nikdo nechce těmito „drobnými“ projekty zabývat. Nezbývá mi než věřit, že koncert v náhradním termínu bude skvěle navštíven a že to, co jsem ztratila, se zase vrátí.

Je to i výzva pro pojišťovny, uvítala bych větší flexibilitu…

Dobrý den, ráda bych viděla, a hlavně slyšela novou sopránovou hvězdu Genii Kühmeier. Uvažujete o jejím pozvání? Děkuji a přeji hodně zdaru. (Markéta Staňková)

V kombinaci s někým ano, nejsem přesvědčena o sólovém koncertu… Určitě patří mezi ty, které sleduji…

Proč u nás musejí být vstupenky tak nekřesťansky drahé? (Petr D.)

Myslím, že publikum si stále neuvědomuje, že náklady na všechny projekty jsou „evropské“ – honoráře, propagace, nájmy, služby okolo koncertů. Vstupné v relacích 200 – 500 Kč – 5.000 Kč jsou běžné evropské ceny. Pracuji v tomto momentě – až na malou výjimku – se soukromými zdroji. Nikdo z umělců a orchestrů se mne neptá na to, jak všechny náklady uhradím.

A co je drahá vstupenka – ty do Národního divadla, na Českou filharmonii, na koncerty všech abonentních řad městských orchestrů – dotujeme z daní…

A bohužel, v Praze a České republice vůbec stále neexistuje produkční spolupráce koncertních domů se soukromými pořadateli – jako je tomu například v Drážďanech, Berlíně, Mnichově, Vídni… U nás si stále města neuvědomují, že top kultura přináší i zisky – ze strany návštěvníků koncertů a turistů.

Dobrý den, vaše agentura je jednou z nemnoha, které na profesionální úrovni realizují koncertní aktivity a dovážejí pěvce na světové úrovni. Jako člověk, který se v branži pohybuje vím, že to je docela obtížné přivézt takového umělce, který je kvalitním a přitom dostatečně známým pro domácí publikum (které – přiznejme si to zcela otevřeně – není publikem příliš náročným). Nebojíte se, že 3x Juan Diego nebo Cecilia Bartoli už tolik nepotáhnou a nemáte chuť zkusit jiný koncept? Třeba spolupráci s Českou filharmonií a dodání kvalitních pěvců do nějaké jejich koncertní řady? – A druhá otázka souvisí s byznysem. Tenhle typ podnikání se prezentuje jako těžko výdělečný, vyžadující sponzory, granty nebo dotace… Do jisté míry je to ale hlavně mirakulum a zaklínadlo. Vás určitě tahle forma podnikání uživí velmi slušně. Prozradíte čtenářům váš roční zisk (tudíž výdělek) před zdaněním za loňskou sezónu? Děkuji. (Jan Khail)

Na mnohé jsem odpověděla již výše… Výsledky naší společnosti jsou prezentovány – dle příslušné sekce v obchodním rejstříku.

Těžce výdělečné podnikání – myslím, že máte velmi zkreslenou představu.

A spolupráce – ta probíhá: třeba nyní recitál Ferruccia Furlatta v Českého spolku pro komorní hudbu, Marina Rebeka – Dvořákova Praha, Janáčkův máj, snad i budoucí projekty FOKu. A dlouhá léta nabízím pomoc při špičkovém obsazení některých představení Národního divadla, Státní opery Praha, festivalů. Bohužel, k takové spolupráci musí být dvě „rozumné „ strany.

Vážená paní jednatelko, neuvažujete o pozvání Massima Giordana – lyrického tenoristy klasické italské školy? Sleduju jeho dráhu už několik let, zaujal mě především krásou hlasu a muzikálností. Zájem u publika by mohla vzbudit i skutečnost, že vbrzku vyjde v Německu kniha o jeho cestě z rodných Pompejí na pěvecký Olymp a na začátku příštího roku vydá u firmy BMG své první album operních árií italských autorů. (Dagmar Kozlíková)

Massimo Giordano zatím mezi plánovanými interprety není.

Nechtějte nám prosím namluvit, že koncerty pořádáte z pouhé dobročinnosti. Jaký je prosím váš průměrný čistý zisk u recitálu typu Kwiecieně, po odečtení všech nákladů s koncertem spojených? (Standa, Praha)

Viz má odpověď výše…

1/ Hodláte rozšiřovat své aktivity? Kdo chvíli zůstal stát… 2/ Proč se na Jolantě nepodílel některý z obvyklých velkých sponzorů? 3/ Máte ve svém hledáčku Joyce DiDonato? Přeji hodně elánu. (Miroslav Bárta)

1/ Ano, hodlám…
2/ Byli tam všichni… Každý se svými hosty
3/ Joyce DiDonato bude v Praze 5. 11. 2013 – projekt Drama Queen. Vstupenky se již prodávají .

Proč při koncertní, prakticky neznámé Jolantě chybělo v programu libreto? Nemyslíte, že by to měl být zvlášť za tu cenu lístků zcela samozřejmý servis návštěvníkům? (Eva K.)

Myslím, že paní Jitka Slavíková vše velmi hezky popsala ve slovu k programu. A vycházeli jsme z použitých materiálů turné. Pokud vám chybělo, omlouvám se.

Který z koncertů, co máte za sebou, byl z hlediska produkce nejobtížnější a proč? (Václav Kopecký, Brno)

Určitě Jolanta… Počet účinkujících, ale s důrazem na jednu jedinou interpretku, očekávání mnoha stran – pořadatele evropského turné, českého publika…. Byl to obrovský psychický tlak.

Děkuji všem příznivcům a těším se na viděnou.

Vše krásné,
Alena Nachtigalová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat