Ptali jste se: Emmanuel Villaume

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Dallas je mým operním domovem, stejně jako Praha je teď mým domovem symfonickým  

Nastupující šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia Emmanuel Villaume odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus


Dočetla jsem se, že vedle symfonických orchestrů dirigujete také v opeře, konkrétně v Dallasu, kde šéfujete. Jaký program tam máte a co z něj je vám nejbližší? (Anna V.) 

Diriguji a svůj život dirigenta rozděluji rovnoměrně mezi operní a symfonický a také rovnoměrně mezi Spojené státy a Evropu. Myslím, že pro dirigenta je velice důležité, aby se jeho srdce i duše pohybovaly v obou světech. Kvality, které potřebuje dirigent opery mít, jako smysl pro drama a flexibilitu, jsou také velice důležitými kvalitami v oblasti symfonického světa, ale občas v něm chybějí. A precizní smysl formátu, struktury a absolutní integrity v hudební a orchestrální rovnováze a barvě je symfonickou kvalitou, která je velmi, velmi hodnotná, pokud dirigujete operu. Takže kombinace obojího je pro mne velice důležitá, a když se podíváte na velké dirigenty, všichni se rovnováhou opery a symfonie vyznačují.

V Dallasu jsem hudebním ředitelem, ale právě jsem vystupoval v Metropolitní opeře a příští rok se chystám na vystoupení v Covent Garden v Londýně. Dallas je mým operním domovem, stejně jako Praha je nyní mým symfonickým domovem. V Dallasu máme velmi různorodý program, od Pucciniho až po současnost. Téměř každý rok uvádíme novou operu amerických skladatelů, takže jsme zastánci velmi progresivní politiky uvádění nových oper, což je velice vzrušující a zajímavé, ale také náš repertoár rozšiřujeme o muzikály, takže vedle oper Tosca, Manon a nové opery, kterou uvádíme, se také chystáme uvést muzikálovou komedii Show Boat.

Dobrý den, kterým směrem chcete PKF dále vést, v čem chcete navázat na svého předchůdce a co naopak chcete dělat jinak? Děkuji za odpověď. (PN, Praha)

V současné době je orchestr v té nejlepší formě. Práce, kterou odvedl můj předchůdce, je vynikající a já mám v plánu veškerými svými schopnostmi vytěžit z kvality, které bylo dosaženo prací mistra Bělohlávka a později Jakuba Hrůši. Budu se snažit nadále pracovat na skvělých kvalitách orchestru a zároveň si myslím, že velmi nové, tedy alespoň pro nadcházející sezonu, je to, že budeme vystupovat na nových lokacích – ve Foru Karlín a Lobkowiczkém paláci. To je prvek, který ovlivní hru orchestru. Mám v úmyslu orchestru pomoci v jeho úžasné reputaci, co se týče příležitostí k zahraničním turné a také k nahrávání. Co se týče programu, jeho jádrem je rozhodně komorní orchestr a hudební integrita, ale občas se pustíme do poněkud širšího repertoáru. Také myslím, že je velice důležité reprezentovat celé spektrum skladeb, od začátků klasiky až po současnost.

Jak se vám pracovalo s Annou Netrebko na kompaktním disku Souvenirs? Je při práci hodně náročná a kdo dával dohromady dramaturgii tohoto CD? (Verča)

Při nahrávání Souvenirs s Annou jsem se vlastně dostal do kontaktu s PKF poprvé. Byl to úžasný zážitek. Anna je umělkyně, která skutečně ví, co chce, ale zároveň je velmi dobrou kolegyní, která pozitivně reaguje na zpětnou vazbu. Orchestr i samotné nahrávání v Rudolfinu si zamilovala. Anna měla silné povědomí o tom, co chce zpívat. Deutsche Grammophon a já jsme jen přidali několik árií, ale zásadní rozhodnutí určitě činila ona. Atmosféra při nahrávání byla prodchnuta směsicí profesionality a radosti. I já jsem si orchestr okamžitě zamiloval a to jakýmsi způsobem zpečetilo začátek velmi plodné spolupráce mezi námi všemi.Dobrý den, pane dirigente, jak dlouho PKF kontinuálně sledujete a co všechno sehrálo roli v tom, že jste přijal místo jejího šéfdirigenta? (Antonín P., Praha)

V minulosti jsem se zúčastnil mnoha koncertů s PKF. Spolupracoval jsem s ní při turné a několika sezonních koncertech a také při nahrávání Souvenirs pro Deutsche Grammophon s Annou Netrebko, kde jsme se setkali poprvé. Okamžitě na mě udělala dojem profesionalita orchestru, hudební integrita jeho členů, jejich flexibilita, která byla zřejmá v celém repertoáru. Nejvíce mě zaujalo zanícení a štědrost hudebníků, což jsou vlastnosti, které hrály velkou roli v přijetí této pozice. Všechny koncerty, které od té doby proběhly, mě jen utvrdily v tom, že jsem učinil správnou volbu. Neustále mě ohromuje kvalita hudby, kterou toto seskupení vytváří, a také láska jeho členů k hudbě.

Ako to bude s Vaším angažmán v Bratislave? Chystáte sa odísť predčasne? Ak áno, prečo? Ďakujem. (Laco)

Se Slovenskou filharmonií zůstávám do konce sezony 2015/2016 a nadále s ní budu udržovat vztahy, ale 16. června odcházím z pozice hudebního ředitele. Pozici jsem zastával sedm let, což je velmi dobrá doba pro funkční období. Pracovat s tímto orchestrem pro mne bylo velkým potěšením a cítím obrovskou vděčnost. Jde o těleso, které je mi velice drahé a které hluboce respektuji. Můj kalendář je však velmi plný, a tak není v mých silách pracovat pro obě organizace. Ale pozici ředitele jsem chtěl udržet až do konce svého mandátu, tedy do 16. června 2016.

Dobrý den, zajímalo by mě, jaký bude váš pracovní úvazek u PKF – myslím tím nejen počty koncertů, ale i další povinnosti. Děkuji a přeji hodně úspěchů. (Filip Burian)

Kromě dirigování koncertů abonentní sezony, turné a nahrávání, což je samo o sobě velice časově náročné, je zde také umělecky administrativní aspekt této práce, který je velice naplňující, ale rovněž velmi časově náročný. Od vytváření sezony přes získávání kontaktů kvůli speciálním akcím až po každodenní chod orchestru, to vše je vedle mých povinností činnost, která je plně vytěžující. Není jediného dne, kdy bych nebyl v kontaktu se svými kolegy. Tato moderní doba se svými mobily a internetem znamená, že ať jsem kdekoli ve světě, jsem vždy hudebním ředitelem PKF – Prague Philharmonia a vždy se tak také cítím. Také často píšu e-maily nebo volám ohledně záležitostí PKF, a to skutečně každý den.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat