Ptali jste se: Emmanuel Villaume

Dallas je mým operním domovem, stejně jako Praha je teď mým domovem symfonickým  

Nastupující šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia Emmanuel Villaume odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus


Dočetla jsem se, že vedle symfonických orchestrů dirigujete také v opeře, konkrétně v Dallasu, kde šéfujete. Jaký program tam máte a co z něj je vám nejbližší? (Anna V.) 

Diriguji a svůj život dirigenta rozděluji rovnoměrně mezi operní a symfonický a také rovnoměrně mezi Spojené státy a Evropu. Myslím, že pro dirigenta je velice důležité, aby se jeho srdce i duše pohybovaly v obou světech. Kvality, které potřebuje dirigent opery mít, jako smysl pro drama a flexibilitu, jsou také velice důležitými kvalitami v oblasti symfonického světa, ale občas v něm chybějí. A precizní smysl formátu, struktury a absolutní integrity v hudební a orchestrální rovnováze a barvě je symfonickou kvalitou, která je velmi, velmi hodnotná, pokud dirigujete operu. Takže kombinace obojího je pro mne velice důležitá, a když se podíváte na velké dirigenty, všichni se rovnováhou opery a symfonie vyznačují.

V Dallasu jsem hudebním ředitelem, ale právě jsem vystupoval v Metropolitní opeře a příští rok se chystám na vystoupení v Covent Garden v Londýně. Dallas je mým operním domovem, stejně jako Praha je nyní mým symfonickým domovem. V Dallasu máme velmi různorodý program, od Pucciniho až po současnost. Téměř každý rok uvádíme novou operu amerických skladatelů, takže jsme zastánci velmi progresivní politiky uvádění nových oper, což je velice vzrušující a zajímavé, ale také náš repertoár rozšiřujeme o muzikály, takže vedle oper Tosca, Manon a nové opery, kterou uvádíme, se také chystáme uvést muzikálovou komedii Show Boat.

Dobrý den, kterým směrem chcete PKF dále vést, v čem chcete navázat na svého předchůdce a co naopak chcete dělat jinak? Děkuji za odpověď. (PN, Praha)

V současné době je orchestr v té nejlepší formě. Práce, kterou odvedl můj předchůdce, je vynikající a já mám v plánu veškerými svými schopnostmi vytěžit z kvality, které bylo dosaženo prací mistra Bělohlávka a později Jakuba Hrůši. Budu se snažit nadále pracovat na skvělých kvalitách orchestru a zároveň si myslím, že velmi nové, tedy alespoň pro nadcházející sezonu, je to, že budeme vystupovat na nových lokacích – ve Foru Karlín a Lobkowiczkém paláci. To je prvek, který ovlivní hru orchestru. Mám v úmyslu orchestru pomoci v jeho úžasné reputaci, co se týče příležitostí k zahraničním turné a také k nahrávání. Co se týče programu, jeho jádrem je rozhodně komorní orchestr a hudební integrita, ale občas se pustíme do poněkud širšího repertoáru. Také myslím, že je velice důležité reprezentovat celé spektrum skladeb, od začátků klasiky až po současnost.

Jak se vám pracovalo s Annou Netrebko na kompaktním disku Souvenirs? Je při práci hodně náročná a kdo dával dohromady dramaturgii tohoto CD? (Verča)

Při nahrávání Souvenirs s Annou jsem se vlastně dostal do kontaktu s PKF poprvé. Byl to úžasný zážitek. Anna je umělkyně, která skutečně ví, co chce, ale zároveň je velmi dobrou kolegyní, která pozitivně reaguje na zpětnou vazbu. Orchestr i samotné nahrávání v Rudolfinu si zamilovala. Anna měla silné povědomí o tom, co chce zpívat. Deutsche Grammophon a já jsme jen přidali několik árií, ale zásadní rozhodnutí určitě činila ona. Atmosféra při nahrávání byla prodchnuta směsicí profesionality a radosti. I já jsem si orchestr okamžitě zamiloval a to jakýmsi způsobem zpečetilo začátek velmi plodné spolupráce mezi námi všemi.Dobrý den, pane dirigente, jak dlouho PKF kontinuálně sledujete a co všechno sehrálo roli v tom, že jste přijal místo jejího šéfdirigenta? (Antonín P., Praha)

V minulosti jsem se zúčastnil mnoha koncertů s PKF. Spolupracoval jsem s ní při turné a několika sezonních koncertech a také při nahrávání Souvenirs pro Deutsche Grammophon s Annou Netrebko, kde jsme se setkali poprvé. Okamžitě na mě udělala dojem profesionalita orchestru, hudební integrita jeho členů, jejich flexibilita, která byla zřejmá v celém repertoáru. Nejvíce mě zaujalo zanícení a štědrost hudebníků, což jsou vlastnosti, které hrály velkou roli v přijetí této pozice. Všechny koncerty, které od té doby proběhly, mě jen utvrdily v tom, že jsem učinil správnou volbu. Neustále mě ohromuje kvalita hudby, kterou toto seskupení vytváří, a také láska jeho členů k hudbě.

Ako to bude s Vaším angažmán v Bratislave? Chystáte sa odísť predčasne? Ak áno, prečo? Ďakujem. (Laco)

Se Slovenskou filharmonií zůstávám do konce sezony 2015/2016 a nadále s ní budu udržovat vztahy, ale 16. června odcházím z pozice hudebního ředitele. Pozici jsem zastával sedm let, což je velmi dobrá doba pro funkční období. Pracovat s tímto orchestrem pro mne bylo velkým potěšením a cítím obrovskou vděčnost. Jde o těleso, které je mi velice drahé a které hluboce respektuji. Můj kalendář je však velmi plný, a tak není v mých silách pracovat pro obě organizace. Ale pozici ředitele jsem chtěl udržet až do konce svého mandátu, tedy do 16. června 2016.

Dobrý den, zajímalo by mě, jaký bude váš pracovní úvazek u PKF – myslím tím nejen počty koncertů, ale i další povinnosti. Děkuji a přeji hodně úspěchů. (Filip Burian)

Kromě dirigování koncertů abonentní sezony, turné a nahrávání, což je samo o sobě velice časově náročné, je zde také umělecky administrativní aspekt této práce, který je velice naplňující, ale rovněž velmi časově náročný. Od vytváření sezony přes získávání kontaktů kvůli speciálním akcím až po každodenní chod orchestru, to vše je vedle mých povinností činnost, která je plně vytěžující. Není jediného dne, kdy bych nebyl v kontaktu se svými kolegy. Tato moderní doba se svými mobily a internetem znamená, že ať jsem kdekoli ve světě, jsem vždy hudebním ředitelem PKF – Prague Philharmonia a vždy se tak také cítím. Také často píšu e-maily nebo volám ohledně záležitostí PKF, a to skutečně každý den.

Dobrý deň, pán Villaume, prečo odchádzate z Bratislavy do Prahy? Dali vám snáď v Prahe lepšie podmienky? Uvidíme vás na slovenskom aj v budúcej sezóne? Ďakujem za odpoveď. (PU)

Jak jsem již řekl, svou práci hudebního ředitele v Bratislavě jsem měl velice rád. Bylo však stanoveno, že můj mandát vyprší 16. června a já také hodlám až do 16. června 2016 zůstat. Také doufám, že si i nadále udržím dobré vztahy s orchestrem, který velice respektuji a s jehož členy jsem si vybudoval skutečná přátelství, která vydrží na celý život. Vzhledem ke svému pracovnímu vytížení jsem si rozhodně nemohl ponechat dvě pozice hudebního ředitele symfonického orchestru; jde o práci, která je velice náročná, a to i z hlediska časového vytížení. Takže na Slovensku budu nejen do konce této sezony, ale také v určité míře i v dalších sezonách a velice se na to těším.Dobrý den, jaký repertoár je vám nejbližší a nakolik jste se mohl podílet již na sestavování programu příští sezony? Na co z ní se těšíte nejvíc? A nechystáte také nějakou spolupráci s pražským Národním divadlem? Ať se vám daří. (Marek Zvěřina, Praha)

Snažím se skutečně o co největší různorodost a tím nemyslím pouze mezi symfonickým a operním repertoárem, ale také od klasiky až po soudobou hudbu. A i v rámci soudobé hudby také rád zasahuji do rozdílných žánrů, tím myslím spektralismus, dodekafonii, neoklasiku nebo free jazz. Všechny jsou pro mě zajímavými a právoplatnými součástmi soudobé hudby.

Jelikož pocházím ze Štrasburku, mám velmi blízký vztah jak k německému repertoáru, tak k francouzskému repertoáru. Je pro mě velice důležité pravidelně dirigovat Mahlera, Beethovena, Mozarta, Strausse, Brucknera, Mendelssohna, ale také Debussyho, Ravela a Berlioze. V hudebním světě jsem považován za francouzského dirigenta, a tím pádem jsem možná v první řadě viděn jako odborník na francouzský repertoár a rozhodně myslím, že do této oblasti mám vzhledem ke svému zázemí čím přispět, ale nerad bych jím byl limitován. Například Debussymu nelze rozumět, pokud neznáte Wagnera. Pokud chcete rozumět francouzskému repertoáru, musíte znát německý repertoár a italský repertoár, které jej výrazně ovlivnily.

Program vznikl spoluprací, samozřejmé já jsem měl hlavní slovo, ale tvorba dramaturgie sezony je záležitost, při které je třeba vzít v úvahu mnoho faktorů, jako prvky materiální, organizační, ale i čistě umělecké. Snažili jsme se o vyváženou sezonu vystavěnou kolem Martinů a francouzské hudby první poloviny dvacátého století, která měla na Martinů obrovský vliv, a program jsme ještě rozšířili o mendelssohnovský leitmotiv. Snažíme se vytvořit dramaturgii, která by byla pro publikum srozumitelná, ale zároveň různorodá a rozmanitá. Nemyslím, že tvorba programu by měla být dílem pouze jediného člověka. Získávám zpětnou vazbu od hudebníků, od naší umělecké rady a úzce spolupracuji s vedením, ale výsledná zodpovědnost leží na jediném člověku a já tuto zodpovědnosti přijímám s hrdostí.

A na co se těším nejvíce? Nemohu si vybrat jediný koncert. Ať už jde o koncerty, které diriguji sám, nebo moji kolegové, všechny jsou velice zajímavé a vzrušující a já doufám, že to publikum bude cítit stejně.

Co se týká spolupráce s Národním divadlem, to je obtížná otázka. Ve všech městech, kde jsem působil jako hudební ředitel, jsem byl velmi otevřen spolupráci s ostatními institucemi. Nejsem pouze symfonický dirigent, ale také operní dirigent, takže každý pražský partner by byl smysluplný, což zahrnuje také Národní divadlo.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

Vizitka:
Francouzský dirigent Emmanuel Villaume (1964) řídil svou taktovkou při úchvatných představeních ty nejvýznamnější operní soubory a symfonické orchestry na světě. Maestro Villaume působí druhou sezonu jako hudební ředitel Dallaské opery, sezonu 2014–2015 zahájil operou Figarova svatba a chystá se opět dirigovat zřídka uváděnou operu Jolanta od Čajkovského. S touto operou, v níž vystupuje sopranistka Anna Netrebko, se Villaume v červnu 2015 vydá na evropské koncertní turné, při němž bude dílo uvedeno v Lucernu, Kodani, Monte Carlu a londýnské Royal Albert Hall. Netrpělivá očekávání se v této sezoně také upínají k dalšímu vystoupení Villauma v Metropolitní opeře v New Yorku, kde uvede operu Manon. V minulé sezoně po představení Manon v londýnské Královské opeře deník Financial Times napsal: „Na tomto představení je vůbec nejlepší práce dirigenta. Emmanuel Villaume udržuje elegantní tempo a zároveň nechá vyniknout jemnému a smyslnému jádru opery.“

V říjnu byl Villaume jmenován do funkce hudebního ředitele a šéfdirigenta PKF – Prague Philharmonia, jíž se ujme v září 2015. S PKF spolupracoval například na nahrávce s Annou Netrebko pro Deutsche Grammophon nebo na nahrávce s Bryanem Hymelem pro vydavatelství Warner Classics a řídil orchestr při sezonních koncertech a na několika evropských turné. V letošní sezoně s orchestrem vystoupí při speciálním silvestrovském gala v Royal Opera House Muscat. V říjnu se Villaume znovu objeví v newyorské Avery Fisher Hall v rámci Richard Tucker Gala 2014, kde bude dirigovat vystoupení současných největších operních hvězd. V únoru 2015 bude opět řídit Juilliard Orchestra při koncertu v Alice Tully Hall, a naváže tak na triumfální úspěch, kterého v uplynulé sezoně dosáhl s operou Popelka v Juilliard Opera.

Maestro Villaume často spolupracuje s předními operními divadly ve Spojených státech, v Metropolitní opeře vystupoval v představeních Madam Butterfly, Samson a Dalila a Carmen, v chicagské Lyric Opera dirigoval Bohému, Manon, Veselou vdovu a Samsona a Dalilu a ve Washingtonské národní opeře Vlaštovku, Normu, Cida a Hoffmannovy povídky. Kromě toho dirigoval Madam Butterfly a Werthera v Sanfranciské opeře, Hoffmannovy povídky, Vlaštovku a Vévodkyni z Gerolsteinu v Losangeleské opeře, Vlaštovku a Fausta v Opera Theatre v Saint Louis a Lovce perel a Vévodkyni z Gerolsteinu v opeře v Santa Fe. Než se ujal role hudebního ředitele v Dallaské opeře, vystoupil zde ve vysoce ceněných představeních Faust a Figarova svatba. Stejně příkladná je jeho účast na hudebních festivalech. Připomeňme například četná vystoupení na prestižním americkém festivalu Spoleto, kde v letech 2001 až 2010 působil jako hudební ředitel.

Na mezinárodní scéně se maestro Villaume dále objevil v londýnské Královské opěře v Covent Garden, kde dirigoval opery Manon, Hoffmannovy povídky a Vlaštovka, v Montrealské opeře s Pařížským životem, v tokijské Bunka Kaikan s Růžovým kavalírem, v Teatro Colón s operou Pelleas a Melisanda nebo v Bastilské opeře s Rigolettem.  Mezi jeho další vystoupení ve Francii patří Mignon v toulouském Théâtre du Capitole, Faust v Opéra de Nice a Pelleas a Melisanda, Samson a Dalila, Carmen a Norma v Opéra Marseilles. Maestro Villaume dirigoval mnohá operní tělesa v Německu, zahrnující představení Hoffmannových povídek v Bayerische Staatsoper, Toscy v berlínské Deutsche Oper, Bludného Holanďana v Hamburg Staatsoper, Děvčete ze Západu v Bonnské opeře a Bohémy a Werthera v Opeře v Kolíně nad Rýnem. Mezi jeho další významná vystoupení v Evropě patří Thais a Křižáci v Egyptě v benátském Teatro La Fenice, Ariana a Modrovous a Hoffmannovy povídky v Teatro Regio di Torino, Velkovévodkyně z Gerolsteinu na Operním festivalu Martina Franca, Hoffmannovy povídky a Werther v madridském Teatro Real, Perikola a Werther v Opéra de Monte-Carlo a Don Quichotte a Menottiho Goya s Plácidem Domingem na vídeňském festivalu Klangbogen.

Během Villaumovy dosavadní významné kariéry vystoupily pod jeho taktovkou přední symfonické orchestry jak na území Spojených států, tak mimo ně. Villaume odvedl neuvěřitelný kus práce ve funkci uměleckého ředitele a šéfdirigenta Státní slovinské filharmonie a ve funkci šéfdirigenta Slovenského filharmonického orchestru. V Severní Americe dirigoval taková tělesa, jakými jsou Quebec Symphony Orchestra, Montrealský symfonický orchestr (vystoupení proběhla v Montrealu a v Carnegie Hall), Chicagský symfonický orchestr, Losangeleský symfonický orchestr a Julliard Orchestra. Dále vystoupil mimo jiné se Sanfranciským symfonickým orchestrem, Houston Symphony a Bostonským symfonickým orchestrem v bostonské Symphony Hall a na hudebním festivalu v Tanglewoodu. Mezi hudební tělesa, s nimiž vystoupil mimo území Spojených států, patří londýnská Královská filharmonie, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestr Beethovenhalle Bonn, Mnichovský rozhlasový orchestr, Duisburger Philharmoniker, Dánský národní symfonický orchestr, Norský rozhlasový orchestr, Kungliga Filharmonikerna a PKF – Prague Philharmonia. V Austrálii dirigoval koncerty s orchestry v Sydney, Melbourne a Brisbane a v Asii se objevil spolu s Tokijským symfonickým orchestrem NHK, s Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem a orchestrem Čínské státní opery, který dirigoval u příležitosti Olympijských her v roce 2008.

Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku a vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg.  Posléze pokračoval ve studiu na pařížské přípravce na École normale supérieure a na Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a muzikologie. Coby autor pozoruhodných článků o muzikologii byl ve věku jednadvaceti let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. Je držitelem čestného doktorátu z University of Indianapolis. Maestro Villaume žije střídavě v Paříži a v Dallasu.
(Zdroj: PKF – Prague Philharmonia)

www.emmanuelvillaume.com

Foto Pavel Hejný

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat