Ptali jste se: Mário Radačovský

Umělecký šéf baletu Národního divadla Brno odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 

Dobrý den, pane Radačovský, jaké jsou hlavní důvody toho, že jste vzal šéfování v Brně? A co se vám na brněnském souboru líbí a co byste naopak chtěl vylepšit? (Hana Davidová, Brno)

Důvody mého působení a proč jsem řekl ano, jsou velmi jednoduché… Byl jsem osloven, a protože tento soubor dobře znám, nebylo o čem přemýšlet. Pracoval jsem tu před čtvrtstoletím jako tanečník, nedávno jako choreograf. Myslím si, že je zde neuvěřitelně vysoký potenciál a můžeme společně s mým týmem a samozřejmě s tanečníky hodně dokázat. Máme nádherná divadla – Janáčkovo, Mahenovo a Redutu, která nabízejí prostory pro rozmanité a velmi zajímavé produkce. Změnit chceme hodně věcí a s nejdůležitější jsme již začali – blokovým hraním. Změnit bych třeba chtěl i systém plánování, zkoušení, propagace nebo odměňování tanečníků, ale samozřejmě to nezáleží jen na mém přání, vše se děje v rámci diskuse a podléhá rozhodnutí ředitele divadla Martina Glasera, který baletu a tanci fandí. Spousta věcí již probíhá, ty neviditelné i viditelné, jako třeba vzkříšení projektu Choreografický ateliér, kde se představí naši tanečníci jako tvůrci. Další změny budou následovat, protože chceme jít kupředu a být nejlepší.

Dobrý den, pane Mário, chtěla jsem se zeptat, zdali počítáte se spoluprací s panem Liborem Vaculíkem, který v minulosti vytvořil mnoho nádherných představení pro naše divadlo. Děkuji za odpověď. (A. T., Brno)

Pana Vaculíka máme samozřejmě ve výhledovém plánu našeho souboru, i když na dvě sezony dopředu máme již téměř hotovo. Ale změny jsou možné a samozřejmě nemalou roli hraje i možné finanční krytí našich záměrů. Libor Vaculík patří dlouhodobě k nejlepším choreografům v České republice a na Slovensku a určitě spolu budeme v budoucnu spolupracovat, i když v tuto chvíli nemohu blíže specifikovat jak. Jsem si samozřejmě vědom úspěchů tohoto tvůrce, kterého brněnské publikum velmi uznává a jehož produkce zde měly velký ohlas a návštěvnost.

Dobrý den, pane Radačovský, jaké nové klasické balety pro Brno připravujete? Velmi jsme měli rádi Korzára nebo Dona Quichotta, Giselle, která bohužel končí, milujeme Bajadéru. Chystáte něco podobného nového? Děkujeme. (Tomkovi)

Klasické balety… Určitě, klasika je velmi důležitá a nadále i zůstane. Osobně miluji klasický repertoár, ale je velmi důležité mít skvělé produkce klasických baletů a my se budeme snažit v tomto pokračovat. Brno má v klasice velkou tradici, ale vyslovím opět myšlenku, že Národní divadlo nesmí být Národním muzeem… Takže ano, Labutí jezero, Bajadéra a nový Louskáček jsou důkazem toho, že balet Národního divadla Brno bude uvádět klasický repertoár. Důležitá je kvalita tanečníků i celých produkcí a tady musím zodpovědně říci, že se budeme snažit nabídnout jinou kvalitu klasiky, na vyšší úrovni. Nový Louskáček je příkladem, jak má vypadat klasika i po vizuální stránce. Budeme se snažit scénograficky obnovit velmi dobře navštěvovanou Bajadéru, ale určitě přijdeme i s novou verzí baletu Giselle, kterou právě stahujeme z repertoáru jako ne příliš vydařenou inscenaci ve více ohledech. Budeme se ji snažit navrátit zpět v té kvalitě, jakou si tento nejkrásnější romantický balet zaslouží. Určitě se můžete v budoucnu těšit na Spící krasavici a pracujeme na tom, abychom mohli již příští sezonu uvést choreografii velikána baletu dvacátého století George Balanchina. Takže klasika za mě velké ano, ale znovu opakuji, že jde o to, jakou verzi, neboť jde o velmi nákladné produkce. Chceme, abyste měli okamžitý zážitek ihned po otevření opony, tak jak je to nyní v případě kanadského Louskáčka.

Pan majster, chýbate nám, kedy prídete do Bratislavy zas niečo superperfektne predviesť? Mate na Slovensku (anie len tu) vela fanušikov. Ďakujem aj za to čo ste doteraz dokázal a predviedol dúfajúc, že eště dokážete toho veľa. Budem sa tešiť. (Eva)

Děkuji za vaše slova, i mně chybí Slovensko. Ale jsem teď velmi rád, že jsem v Brně. A víte, jak se někdy říká „doma není nikdo prorokem“, váží si vás jinde víc… I tak mě velmi těší podpora ze Slovenska od mnoha lidí. Pokud nastane příhodná doba, velmi rád se jednou vrátím, ale to záleží na mnoha věcech. Ale myslím, že už v příští sezoně přijedeme do Bratislavy s baletem Národního divadla Brno, pokračujeme ve spolupráci, kterou jsme započali v době mého působení v Slovenském národním divadle s bývalou šéfkou Lenkou Dřímalovou. Rádi bychom přivezli na Slovensko projekt Black and White, moji moderní verzi Labutího jezera, která bude mít premiéru 20. března 2015 v Brně, všechny srdečně zvu! Do Bratislavy zavítá i Pražský komorní balet, pro který jsem vytvořil jednu část nové premiéry Tři kvartety, takže budete mít možnost vidět další mou choreografii.

Dobrý den, jako babička s pěti vnuky bych uvítala, kdyby na programu bylo více představení pro ty nejmenší. Co nového pro ně plánujete? Určitě velký ohlas by měly například balety Oskara Nedbala. Děkuji. (Anna Maštová)

Představení pro děti určitě, malý divák je naše budoucnost. Máme Sněhurku a sedm trpaslíků, kterou postupně plánujeme „obléct do nových šatů“, aby tato čtyřiceti letá produkce stále zářila jako doposud. Máme již vzpomínaného Louskáčka a velmi rádi bychom uvedli, snad se podaří již v příští sezoně, balet typu Broučci, Krteček nebo Ferda Mravenec, abychom rozšířili celoroční nabídku pro rodiče s dětmi. Souhlasím s vámi, rádi bychom měli na repertoáru alespoň tři produkce pro děti. Opět chceme klást důraz na vizuální stránku a kvalitu provedení, aby si dětský divák od nás odnesl úžasnou zkušenost s divadlem. Pokud ji bude zažívat společně s rodiči, bude se k nám pravidelně vracet.

Dobrý den, pane Radačovský, na jak dlouho máte v Brně smlouvu? Přeji hodně úspěchů! (Zdeněk)

Smlouvu mám tuším na pět sezon, nastoupil jsem loni 1. listopadu, takže je to už rok, co pracuji v Brně. Jsem velmi rád, že mám příležitost ovlivňovat budoucnost baletu, který má tak velkou historii. Velmi si toho vážím.

Dobrý den, budeme vás moci v Brně vidět také na jevišti jako interpreta? (I. Machek, Brno)

Jako interpret se na jevišti už neobjevím, tato kapitola je už ukončená, pohybuji se, jen když zadávám trénink nebo na zkouškách. Kariéru jsem ukončil po krásných třiadvaceti letech, které byly opravdu nádherné. Je potřeba jít dál. O mnoho víc mě teď naplňuje sledovat, jak soubor roste, nebo moje vlastní tvorba.

Dobrý den pane Radačovský, opravdu velmi jsme zvědavi na nové Labutí jezero. Proč ale nepřipravíte novou klasickou verzi? Jaké důvody vás vedou k tomu, že ji předěláváte? Pokud si myslíte, že o klasický balet není v Brně zájem, velmi se mýlíte. (Vlasta Bauerová)

Labutí jezero zůstává v současné verzi a určitě zainvestujeme do scény, aby byla stále krásnou, protože tato verze Roberta Strajnera je, dovolím si tvrdit, nejkrásnější minimálně ve střední Evropě. Black and White je moderní verze tohoto baletu a budeme ji hrát v Mahenově divadle. Takže se mýlíte, pokud se domníváte, že klasická verze končí. Právě naopak, nikdy bych nezrušil inscenaci tak dobře udělanou. Ale jak jsem již odpovídal výše, Národní divadlo nesmí být Národním muzeem, a proto nabídneme modernější zpracování, které budou mít diváci možnost zhlédnout s klasickým zpracováním v rámci jednoho bloku. Jsem strašně zvědavý, jaký bude mít tato produkce, kterou jsem vytvořil osobně a která měla velký úspěch v USA, ohlas v Brně. Jde o jiný pohled, a tak jsem zvědav na reakci diváků a doufám, že je inscenace osloví nebo minimálně rozproudí diskusi. Jsem si vědom, že brněnské publikum miluje klasiku, ale chci nabídnout k tomu milovanému i něco nového a postupně odkrývat horizont poznání a možná i měnit předsudky. Tradice je velmi důležitá a nezpochybnitelná, ale občas je i svazující a může zadusit tvořivé prostředí. Představení, které právě odkrývá tyto nové horizonty, je například jarní premiéra Game Over. Má výbornou návštěvnost a je skvělé mít na repertoáru takovouto produkci.

Velmi mě zaujal váš nový videoklip se dvěma tanečnicemi. Čí to byl nápad a co dalšího pro popularizaci baletu a tance v Brně chystáte? (Marek)

Videoklip je skvělý počin našeho marketingového člověka našeho baletu, Michala Kořínka, který celý tento koncept vymyslel. Já jsem jej schválil, aniž bych tušil, jakou reakci vyvolá. Kde všude se teď díky tomuto klipu o nás hovoří, kolik má kliků nebo lajků, chcete-li. Způsobil poplach v Brně i u konkurence a my samozřejmě budeme v takovýchto věcech pokračovat. Budeme dělat věci, které jsme dosud nedělali, a vy uvidíte náš balet tam, kde jste jej dosud vidět nemohli. Budeme vás nadále překvapovat a zatřeseme s vámi v tom dobrém smyslu slova. Doufáme, že se naše premiéry stanou součástí vašeho bytí a ani jedna vám neunikne. Doufáme, že budete hrdí na nás i na kulturu, kterou zosobňujeme.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Vizitka:
Mário Radačovský (1971) absolvoval Taneční konzervatoř Evy Jaczovej v Bratislavě a v roce 1989 nastoupil do baletu Slovenského národního divadla, kde po krátkém čase získal smlouvu jako sólista. Roku 1990 zvítězil v Československé baletní soutěži v kategorii A. V letech 1992–1999 působil v Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána v Haagu. V tomto souboru měl příležitost spolupracovat s nejvýznamnějšími světovými choreografy, mezi něž patří Jiří Kylián, Mats Ek, Nacho Duato, Ohad Naharin, William Forsythe, Édouard Lock a mnoho dalších.

V roce 1999 se stal hlavním sólistou souboru Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu. Účastnil se prestižních baletních galapředstavení, jakými jsou Gala des étoiles v Montrealu (2000–2006), Gala Stars v Torontě (2003), World Stars Gala v Budapešti (2005, 2007 a 2008) a Gala setkání v Praze (2003–2006). Tančil na významných divadelních jevištích, například v Royal Winnipeg Ballet (2005), Ballet British Columbia (2004, 2006), Toronto (2005) a Jacob’s Pillow (2007). Jako choreograf se představil v roce 2002 dílem The Letter. Následovaly choreografie děl Passage à l’eau trouble, Valse, Inšpirácia, Bolero, Shadows and Lights, Balansoire a další.

V sezoně 2010–2011 pracoval na dvou projektech: pro soubor Operety v rumunské Bukurešti vytvořil choreografii a režii inscenace Maria de Buenos Aires a balet Romeo a Julie pro Grand Rapids Ballet Company v Michiganu (USA). V následujících sezonách připravil premiéry inscenací Traja spolu, Queen, Osudové lásky, Romeo a Julia v Grand Rapids Ballet, Klavírní koncert Richarda Dubry pro Lotyšský národní balet, Bolero pro Grand Rapids Ballet či Compulsive pro Diablo Ballet San Francisco.

(Zdroj: ND Brno)

www.ndbrno.cz

Foto NDB

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat