Ptali jste se: Pavel Černoch

Přední český tenorista odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Dobrý den, zdokonalujete se stále u nějakého pěveckého pedagoga? Co byste doporučil začínajícím zpěvákům pro to, aby se jim také podařilo uchytit se v zahraničí? (fan)

Zdokonaluji se neustále, mám to štěstí, že jsem si našel jednoho pedagoga, který mně vyhovuje, a stále se posouváme kupředu, pan Paolo De Napoli z Florencie, jsem u něj již dvanáct let.

No a doporučení jsou těžká věc, každý by si měl především dobře rozmyslet, jestli vůbec do zahraničí chce jít, no a když ano, tak se domnívám, že dnes není velký problém získat různá stipendia v rámci programů Evropské unie anebo jako hotový zpěvák absolvovat řadu předzpívání… Je to ovšem vždy spojeno se značnou finanční zátěží a bez záruky úspěchu. Musíte si vše hradit sám, cesty, letadlo, ubytování a podobně.

Dobrý den, jakou rád posloucháte hudbu kromě té vaší? (Sabina L.)

Zdravím vás, Sabino, jestli tou „mojí“ máte na mysli operu, tak tu téměř neposlouchám. Nejraději mám klasický jazz. Běží mi doma v rádiu přes internet pořád.

Dobrý den, velmi vás zdravím, vyjadřuji obdiv vaší dosavadní kariéře, kterou průběžně sleduji a držím palce. Před časem jsem ale v rozhovoru s vámi, tuším na Opeře Plus četl, že připravujete Dalibora. Při vší úctě k vám myslíte, že to je role pro vás? Srdečně vás pozdravuji. (KP, Praha)

Ano, myslím si, že je to role pro mě, kdybych si to nemyslel, tak bych do toho nešel. Podotýkám jen, že se jedná o dva koncerty a záznam na CD, nikoli operní produkce na jevišti. A to je velký rozdíl. Dalibora na jevišti bych si rozmýšlel.

Vystupujete taky na písňových recitálech? Fandím vám a držím palce! (Libor Hruška)

Dobrý den, Libore, rád bych, ale zatím není moc času a ani příležitost. Snad se něco podaří v Praze v příštím roce. Chystáme nějaké projekty s festivalem Dvořákova Praha a tam by se to mohlo povést. Sledujte můj web.

Dobrý den, v první řadě vás srdečně zdravím a přeji mnoho zdraví i úspěchů nejen v tomto roce. Za pár dnů se chystáme na představení Káti Kabanové do Berlína, proto se nemohu nezeptat, jaké bylo zkoušení s takovými kolegy a kolegyněmi, jakou jsou Simon Rattle, Eva-Maria Westbroek či Deborah Polaski. A jak jste srozuměn s režijní koncepcí (zatím jsem viděl bohužel jen fotky a krátký televizní spot…). Děkuji. (Pepa)

Pepo, i vám vše nej a hlavně zdraví v tomto roce a i do všech dalších.:-) Tato spolupráce se zařadila v mé dosavadní kariéře po bok Rusalky v Glyndebourne a to znamená, že to bylo to nejkrásnější, co jsem doposud po lidské stránce zažil. Eva-Maria je moje krevní skupina, jsme velicí kamarádi a máme se opravdu rádi a Simon Rattle je pro mě zjevení, tak krásný člověk a milý, a takový profesionál a veliký umělec. Jsem upřímně nadšený a pořád na to vzpomínám a smutním, že už je to pryč. Ne každý projekt je tak krásný. A režijní koncepce mně nevadila, naopak, považuji ji za zajímavou. Vy už jste to dnes asi taky viděl, tak mně třeba napište, jak se vám to líbilo…

Dobrý den, prozradíte svůj hlasový rozsah? Ať se vám i nadále daří! (operomanka)

Není to žádné tajemství, použitelně od malého c po vysoké cis, to znamená dvě oktávy…

Dokázal byste přijmout roli v muzikálu nebo nějakém koncertu napříč žánry? (Lada)

O tom jsem zatím nepřemýšlel. Asi bych si dovedl představit klasický muzikál, jako je West Side Story, ale potřeboval bych značnou taneční průpravu. V obou případech, to jest muzikál nebo koncert, by ale velice záleželo, co že je to za projekt – s kým, kde a podobně… To je pro mě dnes moc důležité.  A jestli se ptáte, zda-li jsem zarytý „operák“, tak to vůbec nejsem. Míchání žánrů mně připadá zajímavé.Poprvé jsem vás měla možnost slyšet až na Benefičním koncertu pro Operu Plus a od té doby toužím vás slyšet v některém z pražských operních představení. Je něco ve výhledu? Moc vám fandím a držím palce. (Květa)

Milá Květo, mrzí mě to, ale ve výhledu v Praze nic není. Přijeďte do Milána do La Scaly, budu tu do půlky března.:-)

Dobrý den přeji, u koho jste se učil zpívat? (Radek)

Dobrý den Radku, vše co umím, mám od Paola De Napoliho.

Dobrý den, máte nějaký vzor? A koho ze svých kolegů – tenorů si nejvíc vážíte? (Dana Š.)

Milá Dano, jednoznačný vzor nemám, ale upřímně si vážím a obdivuju každého, kdo má tu odvahu a výdrž toto povolání dělat na profesionální úrovni. Vše, co je s mezinárodní kariérou spojené, není jenom příjemné.

Jak kompenzujete velké vypětí, které vaše profese přináší? (ZP, Plzeň)

Těch kompenzací je hodně, ale zpěv sám o sobě mně zase takové vypětí nepřináší, spíš často okolnosti.

A jak relaxuji? Chodím pravidelně do posilovny, sauny a plavat, minimálně třikrát týdně, a to kombinuji s dobrým vínem, to mám moc rád a těším se často na svou večerní sklenku, nebo i více.:-)

Co si myslíte o současném stavu pěveckého školství u nás doma? Velmi mě váš názor zajímá. Děkuji a přeji hodně dalších úspěchů. (PJ, Brno)

Tak to vás zklamu, nemyslím si o něm nic, neboť o něm nic nevím. Často se mluví o mých negativních zkušenostech na JAMU, ale to bylo před dvaceti lety, a navíc jsem v té době nebyl zcela objektivní. Dnes ani nevím, kdo tam učí a jací jsou absolventi.

Dobrý den, je v zahraničí mezi tenoristy velká rivalita a boj o role v prestižních divadlech? Bohužel tady u nás je dobrých tenorů pořád málo… Děkuji předem za odpověď. (Eva K.)

Dobrý den Evo, nemyslím si, že by byla rivalita ve velkých divadlech. Zde je vše dáno několik let dopředu smluvně. Víme přesně, co budeme dělat v roce 2016, 2017… , jaké premiéry, jaké role. Neexistuje tu něco jako dvojí obsazení a čekání do poslední chvíle, kdo dostane premiéru. Ten systém ve velkých operních domech je dnes jiný, jsou to uzavřené projekty a byznys našich agentů.

Dobrý den, pamatuji vás ještě jako skvělého Ernesta v Donu Pasqualovi ve Stavovském divadle, bylo mně moc líto, že jste pak odešel. Jaké role patří mezi vaše nejoblíbenější a co nového chystáte? Uslyšíme vás zase někdy v Praze? (HS)

Zdravím vás, jsem rád, že se vám Ernesto líbil. Já na něj moc hrdý nejsem. Nebyl jsem v té době ještě úplně na takovou roli připravený. Nejoblíbenější role moc nemám, mám spíš více rolí, které mám rád, a to je Princ v Rusalce, miluju to umírání na konci a taky Alfredo v Traviatě, ale i Boris v Kátě Kabanové. Na příští sezonu chystám čtyři nové role, poprvé budu zpívat Gregora v Janáčkově Věci Makropulos v Mnichově, potom zkusím poprvé Lacu ve Stuttgartu, potom koncertně Dalibora v Londýně a celé léto se budu zabývat Donem José v Carmen na festivalu v Glyndeborune. A co se Prahy týče, tak momentálně nic domluveného není. Mrzí mě to moc, ale nějak se to nedaří.

Zbývá vám při vašem profesním vytížení ještě nějaký volný čas a jak ho trávíte? Jaké záliby mimo zpěv máte? Prozradíte něco o vašem soukromí? Děkuji. (Květa, Sokolov)

Květo, zbývá a poměrně dost. Rád cvičím, posiluju a rád chodím běhat. A co se soukromí týče, co by vás zajímalo? Rád si to nechávám spíše pro sebe.:-)

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

Vizitka:
Brněnský rodák Pavel Černoch (2. 5. 1974) je absolventem tamní JAMU oboru hudební management. Operní zpěv studoval soukromě u italského mistra Paola De Napoli ve Florencii. Svůj jevištní debut Pavel Černoch absolvoval v roce 1998 v Mozartově Kouzelné flétně na scéně brněnské Janáčkovy opery. Následovala vystoupení v Národním divadle v Praze, Lotyšské národní opeře v Rize, vídeňské Volksoper, Grazu, Athénách, Helsinkách, Seville, Varšavě a dalších.

Na sezonu 2013/14 jej ke spolupráci přizvali mimo jiné dirigenti Daniel Barenboim a Simon Rattle na role Lykova (Carská nevěsta) a Borise (Káťa Kabanová), které připravují v novém nastudování berlínská Státní opera a milánská La Scala.

Od roku 2010 je Pavel Černoch stálým hostem předních evropských operních domů: berlínská Státní opera, Státní opera v Mnichově a v Hamburku, Opera ve Stuttgartu, Opéra Bastille v Paříži, Opéra de Nice, Teatro Real v Madridu, Opera La Monnaie v Bruselu, v rolích světového i českého operního repertoáru – Alfredo, Adorno, Rodolfo, Pinkerton, Faust (Gounod, Berlioz), Lenskij, Vademon (Iolanta Petra Iljiče Čajkovského), Števa, Boris, Princ (Rusalka), Jeník.

Pravidelně vystupuje na festivalu v Glyndebourne (Števa 2010, Princ 2011, Don Jose 2015) a s City of Birmingham Symphony Orchestra a dirigentem Andrisem Nelsonsem (Rodolfo v Pucciniho Bohémě a tenor ve Verdiho Requiem).

(Zdroj: www.pavelcernoch.cz)

www.pavelcernoch.cz

Foto archiv Pavla Černocha

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat