Ptali jste se: Pavel Drábek & Tomáš Studený

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Umělecký vedoucí Ensemble Opera Diversa Pavel Drábek a režisér souboru Tomáš Studený odpovídají na otázky čtenářů Opery Plus 

Už několikrát jsem viděla vegetariánského Démona, který včetně vaření nemá chybu a je z celé Ensemble Opery Diversy bezkonkurenční! Chystáte něco nového podobného? (Ála, Brno)

Tomáš Studený: Díky, Álo, rád bych vás potěšil, ale musím přiznat, že zatím žádná naše nová věc nebyla nic moc podobná něčemu předtím, takže popravdě – sám se nechávám kolikrát překvapit. 🙂 Jestli jste ještě neviděla Ponavu, tak určitě zkuste, i když to je z úplně jiného soudku. Na podzim bude nová hra s písněmi Leviatan na motivy prózy Josepha Rotha – to je zatím trochu neznámá, a na jaro chystáme obnovenou premiéru starší opery Společná smrt milenců v Šinagawě (premiéra 2009), ta má ale také úplně jinou poetiku. Je to tedy hozená rukavice autorům…

Pavel Drábek: Díky za pochvalu, to máme velkou radost. Démon nás všechny dost překvapil. Když jsme ho psali a tvořili, tak jsme jen měli jistotu jednu, totiž že je to střelené. Že se z toho stalo tak oblíbené a hojně navštěvované představení, je samozřejmě velké zadostiučinění. Při psaní se snažíme vždy zahrát na nějakou strunu, která snad bude s obecenstvem rezonovat – ať už je to komedie, nebo vážněji laděná věc. Snažíme se také žánry střídat – jednou lehčí múza, jednou vážnější, ale rozhodně z toho nechceme dělat železné pravidlo. Často je to tak, že je opera o tom, co nám zrovna tak nějak nejvíc leží na srdci – a tak to bylo i u Dýňového démona. To se týká obsahu, ten je u Démona podle mého velice závažný. Poetika představení je pak věc jiná, ta může být rozverná, nebo naopak vážná.

Naše zatím nejnovější opera Ponava (Zmizelé řeky) hraje na notu temnou a já se osobně velice těším, až se představení pořádně usadí – tak jako třeba právě Dýňový démon – a rozezní se naplno. Rozhodně to nebude dožínkový Démon, ale je to také ryvná duchařina. Leviatan bude asi v podobném stylu jako Everyman čili Kdokoli – intimní hra se zpěvy, kde je sice hodně komedie (a Everyman je komediantské představení), ale zároveň jsou to smrtí tance. Co bude dál, je velká neznámá… Máme s Ondřejem v plánu dvě větší opery, jednu podle Cervantesova Dona Quijota, druhou podle románu Stefana Heyma Zpráva o králi Davidovi. Jaká bude poetika těchto představení, je také ve hvězdách.

Tedy v kostce: něco podobného, jako je Démon, neplánujeme. Ale něco podobně živelného ano.Jak jste spokojeni s podmínkami pro práci Ensemble Opera Diversa? (BK)

Tomáš Studený: Momentálně je situace relativně dobrá, řekněme uspokojivá, permanentní napětí a stres patří v naší branži ke standardu, tak si nechceme stěžovat. Velmi nám v poslední době pomohla partnerská spolupráce s Národním divadlem Brno a většina produkcí se tak může odehrávat v Redutě, což je skvělé a nejen to. Vypracovali jsme se myslím v celkem respektovaný soubor. Nejvíce se momentálně potýkáme s problémy, jak naše fungování kvalitně personálně zabezpečit. Všichni z vedoucího týmu Diversy jsme velmi zaneprázdněni povinnostmi, zaměstnáními, rodinami a tak dále. A někoho zaměstnat na organizační a produkční činnost si nemůžeme dovolit, nemáme na to zdroje (zatím). Naše činnost stále progreduje, ale na to, dělat to celé ve volném čase a z nadšení, už docházejí síly a časové možnosti. Umělecky jsme se profesionalizovali už před časem a řekl bych, že celkem úspěšně, teď zbývá ta organizačně produkční sféra. Hledáme usilovně cestu, jak najít do týmu schopné lidi a jak je hlavně zaplatit.

Pavel Drábek: Máme velkou radost z podpory, které se nám dostalo od Národního divadla Brno. Nový ředitel Martin Glaser už se s námi sešel a zdá se, že obě strany stojí o větší a hlubší spolupráci. Jinak divadlo – jak se říká – musí být neustále v krizi a v nedostatku, jinak se přestává snažit. Ovšem i ten nedostatek musí mít svou míru, že…

Dobrý den, má váš soubor na programu také nějaké představení pro starší generaci? Jsme vděční návštěvníci oper, ale zatím nikdy, když jste hráli v Praze, jsme nenašli odvahu na vás jít. (Balounovi, Praha)

Tomáš Studený: My se nesnažíme, alespoň jsem o tom přesvědčen, úplně cíleně mířit na nějakou konkrétní věkovou skupinu. Pokud někam cílíme, tak snad jen na diváky, kteří budou přístupní a vnímaví. Když se podívám do publika, tak vidím povětšinou velmi různorodou společnost od seniorů přes střední generaci po studenty i děti občas. Možná nechceme být úplně staromilští, ale rozhodně ne ani pubertální. Snažíme se být mladí duchem, aspoň, a v to tak nějak tajně doufáme… 🙂 Muziku a divadlo se snažíme ale brát velice vážně, sebe už tolik ne. Určitě tedy seberte odvahu, a až budete mít příležitost, moc rádi pro vás budeme hrát a zpívat. Věřím, že mi pak dáte za pravdu, že odvaha je to poslední, čím je třeba se na Diversu vyzbrojit.

Pavel Drábek: Tak to určitě přijďte. Činnost Diversy – ať už je to opera, nebo jsou to koncertní programy – je veskrze přístupná… A jak říká Tomáš Studený, rozhodně nejen pro mladé. Já to osobně pokládám za jeden z největších našich úspěchů, že jsme sociálně „zdraví“ v tom smyslu, že naše obecenstvo sestává ze všech skupin kulturní veřejnosti.Dobrý den, pane Drábku, chystáte něco podobného, jako byl váš kontroverzní a tolik diskutovaný překlad Dalibora? Kdybyste ho dělal dnes, bylo by v něm něco jinak? (Zdena F., Olomouc)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat