Ptali jste se: Petr Zuska

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Šéf Baletu Národního divadla v Praze, tanečník a choreograf Petr Zuska odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 

Foto Diana Zehetner

Dobrý den, pane Zusko, ráda bych se zeptala, kdy se konečně zase objeví na programu balety Oskara Nedbala? Už léta se nehrají a přitom dřív bylo po každé plno. Moc mě mrzí, že na ně své vnuky nemůžu vzít, je to přece česká klasika. Zvlášť v Národním divadle by přece chybět neměly. Moc se za ně přimlouvám. (Dana M., Praha)

Já začnu tak trošku všeobecně. Vždycky je to o tom, že v podstatě každý z diváků někdy v historii něco viděl a líbilo se mu to. A nemusí to být ani nějaká vzdálená historie, může to být i střednědobá nebo krátkodobá historie. Takže část diváků se zkrátka dožaduje některých věcí, které jsme hráli jen třeba před pěti šesti lety a které už nehrajeme. Všeobecně vzato my nemůžeme hrát všechno, my musíme tvořit dál.. Co se týče přímo Oskara Nedbala… Já nevylučuji, že se třeba některý z jeho baletů někdy v budoucnosti objeví. Nicméně musím k tomu ještě dodat, že to nemohu slíbit. Ale co se týká konkrétně dětských představení, tak si myslím, že Balet Národního divadla jich má v současném repertoáru hodně. Ať už to je spousta představení Louskáčka v zimě, kterých hrajeme skutečně mnoho. Nebo Zlatovláska ve Stavovském divadle nebo v tuto chvíli Čarodějův učeň v Národním divadle nebo Šípková Růženka ve Státní opeře. Těch pohádek nebo inscenací, které jsou určeny pro ty nejmenší nebo pro větší děti, je skutečně hodně a je na nich rovněž úplně plno. Vezměte tedy vnuky na něco z této nabídky a jsem si jist, že se jim to bude líbit.

Dobrý den, jaký si myslíte, že jste šéf. V čem je vaše silná a naopak slabá stránka? (Viktor)

Je docela těžké na to odpovídat, protože si myslím, že by na to měli odpovídat jiní. Nevím, na kolik jsem schopný se sám posuzovat. Myslím si, že jsem vcelku dobrý šéf. Myslím, že určitý talent pro to mám.. Umím jednat s lidmi, jednám s nimi otevřeně a férově a to je asi ta přednost. Vím také, že disponuji určitým osobnostním charismatem (alespoň mnozí to tvrdí), což je pro práci šéfa rovněž velice důležité. A co je má slabost? Celých těch už jedenáct let vnitřně bojuji s konfliktními situacemi, kdy je třeba udělat nepříjemná rozhodnutí, bouchnout pěstí do stolu, říci ne a být nekompromisní. Mému naturelu to není přirozené, ale i to zvládám. Musím. Šéfování to s sebou přináší v hojné míře. Akorát to neprožívám lehce, což mi bere energii. To pochopitelně mluvím o věcech čistě souborových, tedy vnitřních, které se týkají maximálně 115 „mých“ lidí, a asi proto, že vím, jak tvrdě pracují. Pokud ovšem mému souboru a mně někdo zvenku ubližuje, nechová se k němu tak, jak by měl, a negativně tím ovlivňuje naši práci, pak dokážu být velice tvrdý a neberu si servítky, a to naprosto přirozeně. To jsou ale jen takové střípky. Šéfování je o mnoha a mnoha dalších věcech. Pokud chcete vědět, jaký jsem šéf, navštivte pár našich představení. To je asi to podstatné.

Dobrý den, byl jste se podívat na Světlaně Zakharové a Freidemannu Vogelovi? Jak se vám oba líbili? Moc děkuji za možnost, vidět je u nás v Praze. Jak vůbec dochází k pozvání a probíhá hostování takových baletních hvězd? Kým nás překvapíte příští rok? Přeji jen to dobré. (Dana)

No samozřejmě, to víte, že se mi Světlana Zakharová líbila, stejně jako i Friedemann Vogel. Friedemanna Vogela už jsme tady měli, ten už u nás hostoval před nějakým časem, dělal Lenského v Oněginovi. No a Světlanu Zakharovou jsem já osobně předtím ještě nikdy neviděl, takže si myslím, že to bylo velmi příjemné. Jak pro náš soubor, že mohl tancovat s takovými hvězdami, tak pro diváky, kteří si to vychutnali. Líbili se mi oba dva stejně. A jak dochází k takovému pozvání? Je pravda, že toto konkrétní hostování jsem neinicioval přímo já, participovaly na tom různé ruské instituce. Jinak tomu bylo s jinými předchozími hostováními, například když sem třeba jezdil Filip Barankiewicz – první sólista Stuttgartského baletu – jako stálý host do Oněgina, do Labutího jezera nebo ještě předtím do Zkrocení zlé ženy. To probíhalo samozřejmě přes moje osobní kontakty. Možná jste si všimli, že k tomu již nedochází, protože máme čím dál tím míň peněz. Takže to znamená, že ani gala představení už nemůžeme dělat, protože kdybychom je dělat chtěli, tak bychom nemohli uskutečnit jednu ze dvou nebo ze tří premiér. Ten finanční stav je velice vážný, takže vám ani nemůžu říct, koho vám představíme příští rok, protože nevíme, jestli vůbec budeme mít peníze na premiéry, které chystáme. Ano, velice tristní bilance.

Proč už v posledních letech není Balet Gala? Moc ráda jsem chodila. To mě strašně mrzí, že už se nekoná. Nebude ani příští rok? Děkuji. (Eva Klimtová)

Právě jsem na to odpověděl. Balet Gala jsme dělali téměř pravidelně, ale poslední byl tuším v roce 2008 nebo 2009. Od té doby začaly razantní škrty v našem rozpočtu a ty pokračují bohužel dál, takže je to tak, jak jsem odpovídal v té předchozí otázce. Samozřejmě když mám na miskách vah to, jestli udělám dvě premiéry, anebo jednu premiéru a gala, tak pochopitelně upřednostním svůj soubor a udělám premiéry dvě. Na gala prostě nejsou peníze. Je to špatně, ale je to tak.

Foto Pavel Hejný

Co si myslíte o tom, že lidi spoustu baleťáků považují za homosexuály? (Amande)

Já si o tom nemyslím nic. Nebudeme nic předstírat, balet je obor, ve kterém je počet homosexuálů vyšší než třeba u zedníků. Ale jsou i jiné profese, myslím si, že mezi umělci speciálně se homosexualita vyskytuje častěji. Já nevím, čím to je. A že si to lidi o tanečnících myslí, to je samozřejmě docela oprávněné, už z toho, co jsem řekl. Nicméně je špatné si myslet, že co tanečník, to homosexuál, to samozřejmě zdaleka tak není.

Dobrý den, slyšela jsem, že jste měli dávat Bajadéru a nakonec jste ji odložili. Proč? Jsem velice zklamaná. (Míša M., Praha)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments