Ptali jste se: Radim Otépka
Ředitel PKF – Prague Philharmonia (donedávna Pražská komorní filharmonie) odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus
Dobrý den, jak se Vám daří v dnešní globálně finančně nepříznivé situaci zajistit dostatek financí k úspěšnému fungování PKF? A jak Vám to jde dnes na poli zahraničním, kde už ČR nepatří k nejlevnějším? Děkuji za odpověď a přeji Vám mnoho úspěchů. (L.)
Dobrý den,ano, máte pravdu, ta situace není na dnešním kulturním poli vůbec příznivá. Chcete-li naplňovat své vize, dopřávat našemu publiku významné umělce, motivovat hudebníky či kolegy kolem sebe, je potřeba kromě jiného vytvořit fungující stabilní finanční prostředí. Je opravdu velmi těžké stabilizovat finanční zdroje, především v dnešní době, v období škrtů v oblasti veřejných financí, stejně tak, jako v privátní sféře. Posluchači, kteří nás znají a chodí na naše koncerty, však vyžadují stejnou porci kvalitních koncertů a projektů, jako tomu bylo dříve. Pochopitelně, a rozumíme tomu, každý chce za své peníze dostat skvělý produkt. Proto se musíme naučit přizpůsobit novým podmínkám, přijít s novými technikami a novými cestami, jak saturovat tyto peněžní deficity. To je situace, kterou dnes řešíme, snižující se finanční subvence se zachováním kvality a šíře činnosti. Na poli zahraničním je naštěstí o PKF velký zájem, dokonce takový, že musíme koncertní turné či projekty odkládat již do sezony 16/17 a potěšující je fakt, že ta poptávka je i přesto, že nepatříme k levným orchestrům.
Dokázal byste říci, v čem se liší Vaše šéfovské období od Vašeho předchůdce pana Šmída? Mám totiž pocit, že se v posledních letech PKF dost změnila. Nechám schválně na Vás, zda k lepšímu či horšímu… Přeji dobrý den! (AN)
Domnívám se, že by nebylo ode mne seriózní posuzovat šéfovské období pana Šmída v PKF, když nemá možnost se k tomu vyjádřit či reagovat. Odvedl spoustu skvělé práce, na kterou se v něčem snažíme navázat a v něčem jdeme jinou cestou. To je naprosto v pořádku a legitimní. Nutno zdůraznit, že naše období jsou naprosto rozdílná, poněvadž každá ta perioda měla či má zcela odlišné podmínky a to jak sociální, ekonomické, společenské, tak kulturní. Nechám na posouzení dotazovatele, zda ty podmínky jsou lepší nebo horší. Myslím, že to vyhodnocení musí udělat posluchači, diváci, veřejnost, nikoliv já. Obecně si myslím, že se PKF vyvíjí, jde dopředu a to je dobře.
Dobrý den, jaký je věkový průměr vašich hráčů, kolik jich máte a jaký jejich průměrný plat? A můžete uvést porovnání s ostatními našimi orchestry? Děkuji, přeji vše dobré (Pepa V., Praha)
Děkuji za přání. Věkový průměr hráčů PKF je 39 let, máme 48 hudebníků a jejich průměrná měsíční odměna je cca 22 300,- Kč. Co se týká porovnání s ostatními orchestry, tak nemám k dispozici nějakou oficiální relevantní tabulku, tudíž bych nerad spekuloval o těchto citlivých věcech.
Jak to vypadá s působením pana Hrůši na místě šéfdirigenta? Dokdy má smlouvu a máte už vyhlédnutého nějakého jeho nástupce? Přeji hodně dalších úspěchů. (Alena L., Praha)
Děkuju za přání. Již na tiskové konferenci minulý rok jsem ohlásil dohodu a prodloužení smlouvy pana šéfdirigenta Jakuba Hrůši do sezony 2014/2015 včetně. Hledání šéfdirigenta orchestru je velmi zdlouhavý proces, který má velmi mnoho aspektů a podléhá velkým vnitřním diskusím a jednáním. V PKF je toto nastartováno a ten výběr probíhá. Určité možnosti jsou na stole, které bedlivě zvažuji.
Dobrý den, jaké novinky chystáte do příští sezony? (Anna Schollarová)
Těch novinek je celá řada, ale ve zkratce mohu říci, že zásadní proměnu zaznamenal vizuál, logotyp a změna názvu společnosti na PKF – Prague Philharmonia. V umělecké rovině jsme přistoupili k radikální modifikaci koncertů pro rodiče s dětmi v Rudolfinu, přicházíme s novinkou koncertů pro děti v angličtině, pokračujeme v úspěšném projektu cyklu Krása dneška, který pod vedením Petra Kofroně získal novou dynamiku a v neposlední řadě nabízíme našim posluchačům významné umělecké osobnosti v naší hlavní abonentní řadě. V letošní sezoně budeme realizovat první koncert naší série PKF – de luxe, jehož záměrem je získat finanční prostředky a podpořit orchestr PKF. Tohoto projektu se zúčastní vynikající kytarista Milos Karadaglic a dirigovat bude Jakub Hrůša. Připravujeme také audiovizuální koncertní show se souborem Clarinet Factory a mnoho dalších zajímavostí. Všechny informace můžete nalézt na našich webových stránkách.
Dobrý den, budete i v příští sezoně mít nějaké podobné akce, jako bylo vystoupení s Annou Netrebko? Jaký ekonomický přínos to pro PKF znamená? (AB, Praha)
Pokud máte na mysli takový typ koncertu, jako byl s Annou Netrebko, tedy více zpěváků v rámci jednoho koncertu, tak to ne. Máme však naplánováno prostřednictvím producentů, se kterými spolupracujeme, několik operních projektů v podobě, jejichž tvar je zejména v Praze dostatečně znám. Jistě tyto koncerty mají ekonomický přínos, především v zahraničí, ale jde také o reklamu a marketing, který je s tím spojený. Pečlivě se svými kolegy přemýšlíme o tom, za jakých podmínek takový koncert uskutečnit a jaký bude mít pro nás přínos. Někdy se stává, že takovou nabídku odmítneme z hlediska profitability akce či neprofesionálního a arogantního chování pořádající agentury, se kterým se setkáváme.
Hrajete sám ještě? Nestýská se Vám? Držím palce! (Eva Hellerová)
Děkuju za dotaz, setkávám se s ním poměrně často. Upřímně řečeno – nehraji. Bohužel mi na hraní, byť jen pro potěšení, nezbývá čas. Ale jsem přesvědčen, že v případě nutnosti bych byl schopen se během několika měsíců dostat do koncertní formy. A když budu ve své upřímnosti pokračovat dále, tak nepociťuji ani nějaký významný stesk po koncertování. Byla to jedna kapitola mého profesionálního života, která byla uzavřena a je potřeba jít dále. Jsem ten typ, co zavře dveře a neohlíží se zpět.
Dobrý den, jak to máte s financováním vašeho orchestru? Mohl byste přiblížit rozpočet orchestru a to, odkud dostáváte dotace a kdo patří k vašim hlavní sponzorům? Děkuji. (AV, Olomouc)
Velmi úzce to souvisí s tou první otázkou, ale pravděpodobně se ptáte na systém financování. PKF je nezisková organizace bez zřizovatele. Její ekonomika je založena na principu tak zvaného vícezdrojového financování, jehož výnosy tvoří více pilířů. Rozpočet celé organizace je přibližně čtyřicet pět milionů. Jsme příjemci víceletého grantu hlavního města Prahy (cca 18% celkového rozpočtu), grantů MK ČR (cca 14%) a zbytek (cca. 68%) tvoří naše vlastní výnosy, to znamená zisky z koncertů pro jiné organizátory, prodeje vstupenek, prodeje služeb – reklama, nahrávání a podobně. Naše soběstačnost dosahuje výše zmíněné procentuální výše, což se odvažuji říci je obdivuhodné číslo u orchestrů, ale je vykoupeno nesmírným pracovním vytížením, a to jak členů filharmonie, tak zaměstnanců managementu.
Jménem čtenářů Opery Plus děkujeme za odpovědi.
Vizitka:
Radim Otépka (1968) nastoupil do funkce ředitele Pražské komorní filharmonie v roce 2006. Bývalý člen orchestru, hráč na kontrabas přešel na vrcholový manažerský post v orchestru v nelehké době odchodů ředitele Ilji Šmída z PKF do čela FOK a dirigenta Jiřího Bělohlávka do Londýna, k symfonickému orchestru BBC. Jmenování Radima Otépky ředitelem Pražské komorní filharmonie předcházelo jeho vítězství v konkurzu. Od založení orchestru v roce 1994 Radim Otépka působil též jako inspektor orchestru a zástupce členů orchestru Pražské komorní filharmonie v otázkách autorsko-právních. Orchestr pod jeho vedením ohlásil před nedávnem zásadní proměnu svého vizuálního stylu a také změnu názvu na PKF – Prague Philharmonia.
Foto archiv, Sára Saudková
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]