Ptali jste se: Richard Samek

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tenorista Richard Samek odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Dobrý den, pamatuji si dobře na roli, ve které jsem vás viděl poprvé – Faust v Boitově Mefistofelovi v Brně. Myslím, že to dokonce byla vaše vůbec první role, pro začátek kariéry je určitě dost těžká. Jak na to představení vzpomínáte? Budete Fausta zpívat i v Praze příští sezonu, kdy tu Mefistofela mají hrát? (Radek Kříž)

Dobrý den, pane Kříži. Děkuji za otázku, která mi připomněla opravdu pro mě nezapomenutelný večer. Tuším, že to bylo někdy v lednu 2005, kdy jsem tuto roli poprvé zpíval. Dodnes vidím, jak jsem večer před představením seděl na pračce v koupelně a zkoušel zpívat snad všechno, co šlo, až do půlnoci. Jistě, že jsem zrovna nepral… Měl jsem štěstí, že jsem byl do této role obsazen jako třetí a mohl jsem do ní vstoupit, až když jsem měl alespoň částečnou jistotu, že tuto roli zazpívám, protože o stoprocentní jistotě v té době jistě mluvit nešlo. Ale dle mého názoru je v naší profesi naprosto nezbytné na začátku kariéry překonat tento hrozný pocit mnohem vícekrát než pouze jednou. Jistě, že z dnešního pohledu to vnímám jako ukvapenou volbu, ale vzhledem k počtu představení, kterých bylo v průběhu dvou let opravdu velmi málo, jsem naštěstí o hlas nepřišel a dnes na to naopak vzpomínám s úsměvem a jsem rád, že jsem se tak rozhodl. Krásné vzpomínky na Brno, pana režiséra Václava Věžníka a pana dirigenta Jana Štycha jsou pro mě velice cenné.

Příští sezonu v nové inscenaci Boitova Mefistofela vystupovat nebudu. Dnes je to pro mě role, která vyžaduje dramatičtější vedení hlasu, než kterým bych se chtěl několik dalších let ubírat. Ale pokud budu mít čas, tak si premiéru, popřípadě reprízu určitě nenechám ujít. Vždycky když tuto operu slyším, mám pocit, že právě začínám. (smích)

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké nové role vás čekají novou sezonu? Děkuji. (Honza)

Milý Honzo, díky posledním třem měsícům se mi příští sezona poměrně zkomplikovala, i když už to v prosinci 2013 vypadalo jako téměř hotová věc. Definitivní je pouze hostování v Theater Magdeburg v roli dona Césara z opery Zdeňka Fibicha Nevěsta messinská. Dostal jsem také nabídku hostovat jako Macduff v inscenaci Guiseppe Verdiho Macbeth v pražské Státní opeře, kterou jsem potvrdil. Další tři produkce v zahraničí jsou v jednání a jedna v pražském Národním divadle. Do některých nových rolí budu v příští sezoně také vstupovat, ale bohužel o těchto věcech, které nejsou definitivně uzavřené, nemohu předem mluvit. Ale v každém případě se bude jednat minimálně o čtyři pro mě úplně nové role.Při návštěvě Drážďan jsem si všimla, že tam zpíváte v operetě. Jak k tomu došlo, co všechno jste tam už zpíval a má drážďanská opereta stejně dobrou úroveň jako tamní opera? (Věra)

Milá Věro, na jednom operetním koncertě v Praze byl přítomný známý šéfdirigenta z drážďanské operety, který se o mně zmínil a po úspěšném konkurzu, kde jsem podle jejich názoru nezpíval vůbec německy, jsem dostal nabídku nastudovat Cikánského barona (Johann Strauss ml., role Barinkay) a od té doby (2009) – čehož si velmi vážím – mi bylo každou sezonu nabídnuto nastudování nové role. Pravděpodobně měli představu, že Maďar umět německy nesmí. (smích) Každopádně ale každý zkouškový proces provázely hodiny a hodiny výslovnosti a s přibývajícími zkušenostmi mi naopak připadalo těžší a těžší se k alespoň pro mě uspokojivému výsledku dopracovat. Od té doby jsem tam již nastudoval operety Hrabě z Lucemburku (Franz Lehár, role Reného), Noc v Benátkách (Johann Strauss ml., Herzog von Urbino) a momentálně zde studuji Jeníka z Prodané nevěsty. Premiéra je už 2. května 2014, jistěže německy. Tento soubor je podle mého názoru na velmi vysoké profesionální úrovni, vzhledem k rozsahu repertoáru, který je schopen v jednom měsíci velmi kvalitně odehrát, a jistě, že má v Německu navíc opereta velmi silnou tradici. Srovnávat operní a operetní divadlo není možné, protože každé má svou jasnou úlohu a absolutně odlišný repertoár a jistě také rozpočet. Nicméně tento pátek se začalo stavět nové moderní, a doufám, že i krásné, divadlo v centru Drážďan a mělo by být dostavěné v roce 2016, takže se tomuto souboru dle mého názoru dílo daří.Dobrý den, docela jste mě překvapil, že jste se pustil do Walthera v Tannhäuserovi. Jak se vám zpívá a chcete časem přibrat i další wagnerovské role? Přeji hodně dalších úspěchů! (Petr V.)

Vážený pane Petře, pro mě je tvorba Richarda Wagnera srdeční záležitost, bohužel nemohu do svého repertoáru přibrat jinou roli než právě Walthera, protože wagnerovský pěvec opravdu nejsem. Momentálně se věnuji oboru lyrický tenor a ten mi mnoho příležitostí u Richarda Wagnera, kromě menších rolí, nenabízí. Pokud se jednou dožiju toho, že si zazpívám Lohengrina, tak bych byl velmi rád, ale minimálně dalších deset let tomu tak nebude.

Dobrý den pane Samku, vystupujete u nás v řadě divadel – jste někde v trvalém angažmá, nebo na volné noze? A jaká zahraniční hostování za sebou máte? Moc jste se mně líbil jako Jeník z Prodanky v Ostravě, držím palce v kariéře! (Blanka K.)

Milá Blanko, v současné době nejsem v žádném angažmá, donedávna jsem byl členem opery Národního divadla. Již několikrát jsem měl možnost v zahraničí hostovat, jako například v Bonnu, Drážďanech (jak jsem již psal), Rennes, Limoges, Reims, Tokiu. Před pár dny jsem se vrátil z Říma, kde jsem zpíval Dvořákovo Stabat Mater s orchestrem Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod taktovkou Tomáše Netopila. Poslední dobou tyto nabídky přibývají a jsem za to velice rád, zejména v příští a přespříští sezoně to vypadá velice zajímavě. Děkuji za Prodanku a za palce. 🙂Dobrý den, ráda bych se zeptala, kolik představení tak asi míváte v měsíci? Zdá se mně, že musíte hodně jezdit od jednoho divadla k druhému, neunavuje vás to? Řídíte sám? Neunaví vás to před představením nebo zkouškou? Srdečně vás zdravím! (EB, Praha)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat