Ptali jste se: Richard Samek

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Dobrý den, minulou sezonu jsem vystupoval ve dvaceti dvou různých inscenacích v různých divadlech. Máte pravdu, že je to někdy velmi náročné a při studiu nových věcí se můžou vyskytnout poměrně problematické a složitě řešitelné týdny nebo i delší období, když do toho započtete i různá koncertní vystoupení. Vím, že jsem jeden měsíc zpíval šestnáct představení, ale to byl opravdu extrém vzhledem k tomu, že jsem do toho ještě studoval novou operu. Už bych to znovu absolvovat nechtěl, jedině kdyby se zavedl v divadlech playback nebo aspoň mikroporty. (smích) Díky tomu, že jsem teď na volné noze, mohu si kalendář plánovat obezřetněji. Průměrně je to kolem osmi představení za měsíc. Jistě se shodneme na tom, že v případě opery by měla kvalita převažovat nad kvantitou, a z tohoto důvodu je dle mého názoru ku prospěchu věci méně cestování a představení a více času na přípravu. Co se mého cestování týče, vždy řídím sám, jsem na to zvyklý a více než pět set kilometrů za den není nic neobvyklého, cestování v autě je pro mě odpočinek.

Dobrý den, moc jste se nám líbil jako Ladislav ve Dvou vdovách, neuvidíme vás v Praze také jako Jeníka? (Ludmila Redlová)

Milá paní Redlová, děkuji vám za pochvalu, je to od vás hezké, potěší to a doufám, že se budu mít možnost k této roli v budoucnu ještě vrátit s patřičným odstupem a nadhledem. Příští sezonu bohužel z časových důvodů do role Jeníka vstoupit nestihnu, což mě velmi mrzí, i když tato možnost byla. Snad to vyjde sezonu další.V kolika letech jste se začal učit zpívat a měl jste nějaký vzor? Které tenoristy nejvíc uznáváte? (AP)

Začal jsem chodit ve třetí třídě základní školy do pěveckého sboru a paní učitelka mi nařídila zpívat sólo, protože jsem vážil nejvíc a v té době to bylo ještě kritérium pro výběr sólisty, dnes je to naopak. (smích) To mi bylo asi devět let. Od té doby jsem chodil na zpěv na Lidovou školu umění v Náměšti nad Oslavou, k paní ředitelce Pechové, kterou tímto zdravím a děkuji jí za trpělivost. Následovalo gymnázium a potom JAMU v Brně… Jistěže jsem měl spoustu vzorů a ty mi zůstaly až dodnes, i když se ta původně poměrně úzká základna velice rozrostla. Dnes díky internetu a snadné dostupnosti nahrávek z celého světa je těch, které obdivuji, opravdu velice mnoho, včetně vynikajících českých a slovenských interpretů. Nejsou to jen tenoristé, spíš od každého něco. Jsem obdivovatel toho pro mě nepopsatelného světa opery, který plyne už stovky let, a v něm se pravidelně zjevují tito nás všechny inspirující lidé.Které opery máte jako posluchač sám nejraději? A posloucháte i jiný druh hudby? (DŠ, Brno)

Když mi bylo asi patnáct let, tak jsem měl nejraději Bohému a Tannhäusera, ale teď už nic takového říct nemůžu, protože je to v mém případě podle období, nálad a hlavně času, který když mám, bohužel poslechu opery moc nevěnuji. Někdy se stane, že si pustím část, na kterou mám momentálně chuť. Ale že bych věnoval hodinu nebo i více poslechu jednoho díla, které zrovna nestuduji, to se stává opravdu velmi výjimečně. Pokud cestuji autem, rád si pustím rádio.

Dobrý den pane Samku, jak byste reagoval na pozvání od ženy (po představení například) na skleničku a popovídání (bez postranních úmyslů z její strany samozřejmě)? Nevím, jestli se mám já a případné jiné obdivovatelky vašeho zpěvu bát vás oslovit :-). Přeji Vám hodně úspěchů! (Mariana R.)

Milá Mariano, tato otázka mě velmi pobavila, a kdybyste mě znala, jako že mě asi neznáte, tak určitě nepůsobím dojmem, že by se mě měl bát někdo oslovit. Jsem průměrně upovídaný člověk ve středním věku, co se po představení rychle odlíčí, skočí do auta a snaží se alespoň do půlnoci dostat domů. Pozvání na skleničku samo o sobě je jistě velmi příjemné, ale nevím, co by na to řekla moje žena, i když by šlo jen o rozpravu o tempech, která byla příliš rychle, nebo naopak pomalu! Pravděpodobně bych slušně poděkoval a omluvil se, že mě zítra ráno čeká náročná cesta do Afriky. (smích)Dobrý den pane Samku, prozradíte nám něco o svém soukromí? Jste zadaný? Bydlíte v Praze? Jaké koníčky máte? (Hanka)

Milá Hanko, velmi rád vám řeknu vše, na co se mě ptáte, protože na tuto otázku znám konečně přesné odpovědi. Se svou ženou bydlíme v Plzni, máme dvě krásné holčičky, jedna je podobná mé ženě a druhá taky. Někdy je to těžké, když jsem delší dobu pryč, ale o to je to hezčí, když se po té době vidíme a já jen koukám, o kolik zase vyrostly. Snažím se také, abychom cestovali hodně spolu. Naštěstí cestování snášejí velmi dobře. Koníčků mám celou řadu, sice mi na ně zbývá čas od půlnoci do svítání, pokud neusnu, ale snažím se vždy s nějakým alespoň začít. Na střední škole jsem si přivydělával jako programátor a tento koníček mě baví pořád, stejně jako cestování, čtení různých knih s vědeckou tématikou, sci-fi. V létě rád sportuji, kolo, plavání, běh, in-line… Teď se už i holčičky začínají poměrně sportovně vyžívat, takže se na léto moc těším.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za vaše odpovědi.

Vizitka:
Richard Samek (1978) se narodil v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, obor operní zpěv ve třídě prof. Anny Barové. Po zakončení studia soukromě studoval u Natalie Romanové.

Je laureátem řady mezinárodních soutěží, mimo jiné Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka a pěvecké soutěže M. S. Trnavského. 

V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně v roli Fausta v Boitově opeře Mefistofeles. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla Praha a vystupuje v rolích jako Rodolfo (G. Puccini, La bohème) Ismael (Verdi, Nabucco), Cassio (Verdi, Otello), Alfredo (Verdi, Traviata) Princ (Dvořák, Rusalka), Belmonte (Mozart, Únos ze serailu), Tamino (Mozart, Kouzelná flétna) a Ladislav Podhajský (Smetana, Dvě vdovy).

Pravidelně také zpívá v Divadle J. K. Tyla v Plzni, Národním divadle Brno, Divadle F. X. Šaldy v Liberci a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.  

Hostoval v roli Števy (Janáček, Její pastorkyňa) ve francouzské produkci v Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges a Opéra de Rennes. Je stálým hostem Staatsoperette Dresden, kde ztvárnil Barinkaye (Strauss, Cikánský baron), Luxemburga (Lehár, Der Graf von Luxemburg), Herzoga von Urbino (Strauss, Die Nacht in Venedig) a právě chystá Jeníka (Smetana, Prodaná nevěsta).

Poměrně dlouhá je už řada režisérů, se kterými pracoval: R. Alföldi, Andreas Böge, J. Burian, P. Constant, O. Havelka, J. Heřman, B. Hončarivová, J. Kališová, L. Keprtová, V. Morávek, M. Oldag, M. Otava, R. Schaller, L. Štros, J. Štych ml., Z. Troška, V. Věžník, A. Žargas.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na