Ptali jste se: Silvia Hroncová

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 

Dobrý den, rád bych se zeptal, z jakého důvodu došlo k dramatickému nárůstu cen vstupného na operní představení v rámci Národního divadla. Už od dob studií jsem si zvykl chodit v Národním divadle na galerii a činím tak dodnes, ale cena vstupenek asi tři sta až čtyři sta korun je podle mého názoru zcela nepřiměřená (i když vezmeme v úvahu inflaci a reálný růst cen a možnost slev). Myslím, že takto pouze „trestáte“ ty, kteří na domácí operní dění ještě plně nerezignovali a stále opakovaně na představení chodí ve víře, že se kvalita produkcí (zejména ve Státní opeře) v blízké budoucnosti přece jen posune k alespoň únosnému standardu. Děkuji. (Pepa)

Děkuji za vaši otázku a za možnost vysvětlit, jak o vstupném uvažujeme, a také upozornit na slevy, které nabízíme. Opera je nejdražší žánr, na tom bychom se nejspíše shodli. Tržby ze vstupenek jsou vedle příspěvku z Ministerstva kultury České republiky naším nejdůležitějším příjmem. Když bych se na věc podívala z opačné strany – větší část hodnoty vstupenky si obyvatelé České republiky a daňoví poplatníci obecně platí ve formě daní.  Naše nejdražší vstupenky (mimo mimořádných koncertů nebo hostování světových hvězd) stojí ve Státní opeře 1 190 korun, v Národním divadle a Stavovském divadle to je 1 100 korun a na Nové scéně 450 korun. Jedná se o vstupenky do nejžádanější části parteru. Takto by se cena mohla zdát vysoká. Nechci srovnávat s ostatními evropskými metropolemi, jistě není složité zjistit, že třeba v Amsterodamu zaplatíte 170 eur, v Bruselu 120 eur, v Drážďanech kolem 100 eur, nemluvě o Vídni, která prodává parter i za 230 eur. Naše divadla jsou relativně malá, a když se posadím v Národním divadle na první galerii nebo ve Státní opeře na druhý balkon, jsou to pořád velmi dobrá místa. Třeba Pád Arkuna je z mého pohledu nejpůsobivější právě z prvních řad první galerie. I scénografie je vytvořena tak, aby diváci na první galerii nebyli o nic ochuzeni.

Dovolte mi ale jiné srovnání. Když se podívám na ceny vstupenek do činoherního Studia Dva, prodávají se v ceně od 150 do 499 korun. Na muzikál Fantom opery jsou vstupenky od 349 do 799 korun. Muzikál Adams Family v Hudebním divadle Karlín se prodává za cenu 290 až 790 korun. Dovolím si tedy říct, že ceny za operní představení na scénách Národního divadla jsou přiměřené.

A nyní k slevám. Řada našich diváků využívá velmi výhodné ceny díky předplatnému. Slevy se u předplatného pohybují od 20 do 50 procent. Oblíbené jsou speciální slevy pro důchodce, to jest vstupenka na vybraná místa na druhém balkoně v Národním divadle a Státní opeře za 250 korun, respektive 350 korun. Stejně atraktivní nabídku jsme připravili ve spolupráci s obchodním oddělením nově i pro studenty. Výbornou spolupráci máme s Českou filharmonií – pokud jste předplatitel jejích koncertů, máte u nás 30% slevu. Další slevy si můžete prostudovat na našem webu.

Dobrý den, paní Hroncová, v čem přesně vy vidíte důvody odchodu Roberta Jindry z funkce ředitele Opery Národního divadla? Prosím o konkrétní odpověď. A už máte nástupce? (Milan P.)

Pan dirigent Robert Jindra své důvody zveřejnil na konci minulé sezony. Jeho rozhodnutí respektuji a jsem ráda, že se s ním jako dirigentem nadále potkáváme v Národním a ve Stavovském divadle. V této sezoně to je například Libuše, Příhody lišky Bystroušky, Figarova svatba, Così fan tutte. Robert Jindra nastuduje Janáčkovu operu Z mrtvého domu, od které si hodně slibujeme – hudebně i inscenačně (režie Daniel Špinar). V současnosti vykonává funkci hudebního ředitele Opery Národního divadla Petr Kofroň, umělecký ředitel Opery.

Dobrý den, paní ředitelko, jako Čecha mě trochu mrzí, že Národní divadlo má na svém repertoáru tak málo českých oper. Například zatímco se hrají pouze tři „Smetanové“, inscenací Verdiho opusů je tu hned devět. Domníval jsem se, že to je kvůli návštěvnosti ze zahraničí, že zahraniční návštěvníci, kteří tvoří podstatnou část publika, raději navštíví Traviatu než Hubičku, ale obsazenost hledišť při jednotlivých reprízách mi tuto domněnku vyvrací. Prozradila byste, na základě čeho se repertoár Národního divadla vybírá? :-) Děkuji a přeji pěkný podzim. (Vojtěch R.)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


26
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
21 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PeVos

Objasnění “cenové politiky” paní Hroncové má bohužel jisté mezery – pominu-li již pouhý fakt, že se vyhnula vysvětlení toho, proč došlo ke zvýšení cen vstupného v posledním roce či dvou (neodpovídá tedy na onu vtíravou otázku: proč to ještě před 1-2 roky šlo výrazně levněji a nyní už nikoliv) a píše spíše obecně o způsobu stanovení ceny vstupného. Konkrétní nedostatky se podle mého názoru týkají následujícího: A) srovnávání s Amsterdamem, Bruselem, Drážďany či dokonce Vídní od počátku značně pokulhává, neboť tyto operní domy jsou kvalitativně “zcela jinde” než Opera Národního divadla. Kdyby byla kvalita opery v Praze alespoň trochu srovnatelná,… Číst vice »

JP

Tohle čecháčkovství mě baví :-) Co nejmíň platit, ale přitom mít špičkovou kvalitu :-) Hlavně že za kinopřenosy jste 500 ochotni zaplatit 2x do měsíce…

PeVos

Kdyby se skutečně jednalo ve většině případů o “špičkovou kvalitu”, tak bych si velmi rád připlatil – jak píšu i výše. Na kinopřenosy osobně nechodím, protože je to opravdu něco zcela jiného než představení v divadle. To si raději koupím cd nebo dvd. Ale osobně proti přenosům nic nemám. Alespoň nějaká možnost slyšet naživo světovou špičku i pro ty, kteří nemají možnost jezdit za operou za hranice. A pokud jsou tyto názory projevem “čecháčkovství”, pak se k němu rád hlásím.

HanaS

Kvalita představení v ND se za nového vedení určitě zvedla. Bystrouška, Pád Arkuna i Salome jsou špičkové produkce, hodně rolí v reprizovaných titulech bylo nově a daleko kvalitněji obsazeno, hodně se zlepšil i orchestr, ze Státní opery byli vyprovozeni zpěváci, kteří dělali ostudu. Tak proč by se mělo platit stejně, jako za to často až šmíru v předchozích letech? To je sice pěkné, že na přenosy nechodíte, ale je to přece taky cenové srovnání, nebo ne?

Pavel Simacek

Ne, není. Kolik stojí lístek na přenos, je asi stejně relevantní, jako kolik stojí lístek na závod motorek nebo boxerský zápas. Stejně mimo je od paní Hroncové srovnávání s komerčními muzikály. Národní divadlo dostává příspěvek od státu, mimo jiné značně převyšující ostatní divadla, relativně relevantní srovnání je tedy s nimi. Paní Hroncová, jak píše PeVos, na otázku neodpověděla, něco nedořekla, něco zkreslila. Předně srovnává na prvním místě cenu nejdražších vstupenek, ale tam k “dramatickému” nárůstu (na který se dotyčný ptal) nedošlo. Zato galerie, v ND tradičně určené “lidu”, zdražily několikanásobně. Srovnání (ač jí samou údajně nechtěné) s vyjmenovanými světovými scénami… Číst vice »

HanaS

Demagogické řeči. Vy snad nezkreslujete, když tvrdíte podobné bláboly, jakože galerie zdražily několikanásobně?

Pavel Simacek

Hisgtorická budova ND – druhá galerie: 290 Kč, předtím něco nad stovku. To je dvojnásobně. Místa za sloupy (na galerii)byly za 50, dnes za 100. Místa k stání byla za 50, dnes za 150.
To není demagogie, to jen máte potíže s porozuměním textu. Sdělením bylo, že paní Hroncová na otázku neodpověděla, že došlo k razantnímu zdražení, jež se dotkne zejména tzv. chodičů (na galeriích dokola potkáte ty samé tváře), že v ND je menší rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší vstupenkou a že argumentovat cenou komerčních muzikálů provozovaných soukromými subjekty je mimo.

HanaS

:-) Mícháte dohromady různé cenové skupiny. Ale hlavně se naučte česky. Jednou tolik není několikanásobně :-)

PeVos

Pan Šimáček má naprostou pravdu, zatímco cena vstupnek do vyšších partií se zvýšila skokově asi o 100 %, ceny v přízemí zůstaly prakticky nedotčeny anebo se zvýšily jen velmi mírně (odhadem cca 20 %)… To hovoří samo za sebe a je to skutečně trest pro všechny operní “chodiče”.

Opera ND asi nestojí o to, aby na její představení chodili právě ti, kteří mohou srovnávat… :-)

Pavel Simacek

“Haničko, sluníčko,” cena zvýšená o 100% je 2x tolik, ne jednou tolik, tedy dvojnásobně vyšší. Z 50 na 150 je to pak trojnásobně

Jiří Vokoun

Ceny vstupenek budou vždy choulostivé téma.Já se přiznám,že dát za lístek 1200 Kč je pro mne ekonomický nesmysl.Ale chápu,že Praha není oblast a výše platů je tam na jiné,vyšší,úrovni. Konkrétně vstupné na operu do Šaldova divadla v Liberci na nejlepší místa činí od 260 – 310 Kč,a to je pro mne únosná cena.ALE opět připomínám,Praha je Praha,stát ve státě.Jak se zpívá “pražákúm,těm je tu hej….” A co se týče opery v kině,myslím,že je to dobrá věc.Jistě,divadlo je divadlo,ale pokud nejste zrovna bohatý rentiér a nemůžete si dovolit osobní návštěvu MET a jiných světových operních domů,je to cesta,jak vidět a slyšet… Číst vice »

burdal1

Přestože se tady v Praze máme vskutku královsky, nejspíš tak, že si to ani neumíte představit, tak já nyní třeba návštěvy SOP docela rozmýšlím. Začal jsem před pár lety chodit na postraní sedadla na druhém balkóně za stovku. Cca 30 představení v sezóně, dokonce jsme se tam s jedním kolegou chodičem přetahovali o sedadlo 132. Tuto sezónu jsem byl v SOP jen na premiéře Salome. Za 350 si skutečně klidně nechám Lehoťáka s Bogzou ujít. — Nicméně při ztrojnásobení vstupného to rozhodně nevypadá, že by se návštěvnost těchto sedadel snížila na třetinu. Co můžeme tedy vedení vyčítat? Že představení nemají… Číst vice »

Sarah

Dobrý večer,
děkuji za skvělý příklad pravdy a lásky (a tolerance) z Prahy. Předtím jsem si nějak nevšimla, že už nemáme demokracii…
Nemám důvod něco měnit na tom, co jsem napsala, protože nikoho neurážím, jen mám podobný názor jako recenzent. Do organizování levnější kultury se nemusím naštěstí pouštět – na to už přišli i někteří organizátoři v ČR a jde tu připravit skvělé koncerty i za několikanásobně nižší ceny než v centru….Je mi líto, že nemáte dostatek informací o mimopražských akcích….
Máte ještě nějaký problém?

burdal1

Když tedy máte dost cenově dostupných akcí, proč máte potřebu se navážet do pořadatelů těch předražených? Neodpovídalo by úrovni takové kulturní dámy spíše to, že byste tento byznys přehlížela? A to jak konta pořadatelů, tak diváky (zcela jistě zloděje)? Takovéhle kňourání patří spíše do IV. cenové. Já když třeba poprvé viděl ceny vstupenek na ty BF, tak se mi protočily panenky a v klidu jsem si řekl, že místo rád přenechám majetnějším. Tím to pro mě byla uzavřená záležitost. — ps: Ta demokracie to je podle vás to, že vy budete říkat, co uznáte za vhodné, ale když vás někdo… Číst vice »

Pavel Simacek

Pane Vokoune, výše platů je v Praze na jiné úrovni např. proto, že tu sídlí vedení mnoha úřadů a firem, ne proto že by tu každý nutně bral 50 tisíc. V ČR existuje značná část zaměstnanců, nesprávně nazývaných státních, kteří jsou placeni podle tabulek. Takže taková učitelka v Praze dostane svých 23 000 stejně jako v Liberci nebo Jablonném v Podještědí. Ale až si bude chtít zajít do divadla, bude ji to stát víc, stejně za nájem dá v Praze pravděpodobně víc než v onom Jablonném.

Thomas

Addams Family se hraje v Hudebním divadle Karlín, což není rozhodně privátní produkce, ale štědře městem Prahou subvencovaná scéna.

Jiří Vokoun

Dobrý den, já se v žádném případě nechci otírat o obyvatele Prahy.Je mi jasné,že v Praze jsou mnohem vyšší životní náklady,ale i o něco vyšší mzdy.Problém nebo výhoda Prahy je poměrně velká vrstva mohovitých lidí,kteří si návštěvu divadla,opery či koncertu mohou i za takovouto cenu dovolit.To je prostě fakt.Navíc je tu spousta turistů,kteří opět mají sdostatek peněz na takovéto vstupné.O to horší to pak samozřejmě mají normální,kultury chtiví,návštěvníci s průměrnými nebo podprůměrnými příjmy.Ale ruku na srdce,můžeme vedení ND Praha jejich cenovou politiku zazlívat,pokud bez problémů prodají většinu vstupenek ? Já myslím,že ne.Nelíbí se mi to také,ale nic s tím neudělám… Číst vice »

Karas

když máte takové pochopení pro tak razantní zdražování, pak byste měl také vysvětlit proč se rušily místa na stání ve Stavovském divadle, Rudolfinu, místa v ND nelze zrušit a tak se zdražily o 200%. Těch pár mohlo zůstat pro méně movité občany. Navíc to že se prodají vstupenky,tak velká většina z nich jde přímo hotelům,kde je dostávají cizinci, kteří to berou jako návštěvu Karlova mostu,měl jsem štěstí,že kdysi mi takto jedna slečna prodala lístky na Wágnera.

Sarah

Dobrý den,
když si srovnám, že za stejnou cenu jako v pražské opeře můžu mít celkem slušné sedadlo ve vídeňské opeře, tak si tam raději zajedu občas na kvalitní inscenaci se světovými operními zpěváky, než se „trápit“ v ND např. na inscenaci typu „Péleas a Melisanda“ (se mnou po prvním dějství odešly asi 2/3 publika).
Pro turisty ze zahraničí opravdu dát 10-30 Euro není moc a krásně tím „zabijí“ čas v Praze. Zažila jsem skupiny zahraničních teenagerů v ND, kteří celé představení hlučeli a nikdo z uvaděček jim nic neřekl… Moc hezký zážitek.

Jiří Vokoun

Krásný den,
máte pravdu.Cenou vstupenek se srovnaly rozdíly mezi Prahou a Vídní,ale i ostatními operními domy.Takže pro okrajové části republiky je výhodnější si zajet do Drážďan,Mnichova nebo Vídně.Bohužel to neplatí jen pro cenu vstupenek na operu,viz koncert Berlínských filharmoniků 17.listopadu v Obecním domě.
Já cenovou politiku ND Praha neobhajuji,taky se mi nelíbí,ale znovu musím napsat,že pokud mají i za stávajících cen plno,nelze chtít od ND jiný přístup.Bohužel.

Pavel Simacek

Dobrý den, pane Vokoune, samozřejmě že lze chtít po ND jiný přístup, i když mají za stávajících cen plno. Zejména se dost halasí něčím, co lze nazvat “veřejnou službou” atp. A funguje to i jinde, když už se paní Hroncová oháněla Vídní. 500 lístků k stání v ceně 3 (balkon, galerie) 4 eura (přízemí) se tam skoro před každým představení prodá během hodiny. Myslíte, že by je (na nějakou pěveckou hvězdu) neprodali třeba za 10? Prodali.
A jen na okraj: Opera ND na většinu svých představení plno nemá, i když to asi nebude souviset s cenami vstupenek.

hanka

tak samozřejmě že Vídeň by mohla vyrýžovat víc peněz, třeba zdražením lístků na stání, ale nevím, jestli by si troufli, lidi by si jistě stěžovali a ono jim to asi nestojí za to :))))))

hanka

já vydržela i Pelea, ale trpěla jsem…hodně!!!
Ve Vídni je teď prima inscenace Lovci perel na Vídeňce, a to i režijně pěkná. a vůbec ceny koncertů v Praze nejsou proti Vídni zrovna výhodné :(

hanka

Pokud budeme vše posuzovat jenom podle peněz… nejsem si jistá, že se to státu dlouhodobě celkově vyplatí. Je snad správné investovat z peněz všech do kvalitní kultury. Ovšem pokud vždy a všem půjde o peníze v první řadě a jenom o ně, tak tu za chvíli máme džungli.

Sarah

Ale to nás naučil náš ex-prezident – o peníze jde až v první řadě! Kultura s tím nemá moc do činění (bohužel). Ať se na mne nikdo nezlobí, ale 6900 Kč tady nebudu někomu cpát na jeho tučné konto už z principu, i když bych na to měla! A ano, bohužel v ČR při našich pokroucených vztazích a polovičních příjmech oproti té “lepší západní části Evropy” se musíme řídit i tím, na co reálně máme v peněžence peníze…. Možná se pan recenzent vyjádřil nešťastně, ale i mi tak nějak vychází, že většina naší společnosti, která má kulturní přehled a chodí… Číst vice »

burdal1

o peníze jde až v první řadě! Samozřejmě. Peníze potřebujete k dělání spousty věcí. Kulturu nevyjímaje. — Pokud se vám nelíbí, že je levnější zajet si na Berlínské filharmoniky do Berlína, či do Budapešti, než na ně jít v Praze, nic vám nebrání pustit se do organizování koncertů a trochu nám tady tu kulturu pozdvihnout a nenamastit si na tom kapsu. Jinak jsou takovéhle povzdechy k ničemu a ta narážka na poměry majetnějších lidí je přímo nechutná. Opravdu skvělá vizitka “kulturní a nezávistivé” dámy. — Jsem v poslední době opravdu v šoku, jak zjišťuji (třeba v diskuzi nad pořadem o… Číst vice »