Ptali jste se: Silvia Hroncová

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 

Dobrý den, rád bych se zeptal, z jakého důvodu došlo k dramatickému nárůstu cen vstupného na operní představení v rámci Národního divadla. Už od dob studií jsem si zvykl chodit v Národním divadle na galerii a činím tak dodnes, ale cena vstupenek asi tři sta až čtyři sta korun je podle mého názoru zcela nepřiměřená (i když vezmeme v úvahu inflaci a reálný růst cen a možnost slev). Myslím, že takto pouze „trestáte“ ty, kteří na domácí operní dění ještě plně nerezignovali a stále opakovaně na představení chodí ve víře, že se kvalita produkcí (zejména ve Státní opeře) v blízké budoucnosti přece jen posune k alespoň únosnému standardu. Děkuji. (Pepa)

Děkuji za vaši otázku a za možnost vysvětlit, jak o vstupném uvažujeme, a také upozornit na slevy, které nabízíme. Opera je nejdražší žánr, na tom bychom se nejspíše shodli. Tržby ze vstupenek jsou vedle příspěvku z Ministerstva kultury České republiky naším nejdůležitějším příjmem. Když bych se na věc podívala z opačné strany – větší část hodnoty vstupenky si obyvatelé České republiky a daňoví poplatníci obecně platí ve formě daní.  Naše nejdražší vstupenky (mimo mimořádných koncertů nebo hostování světových hvězd) stojí ve Státní opeře 1 190 korun, v Národním divadle a Stavovském divadle to je 1 100 korun a na Nové scéně 450 korun. Jedná se o vstupenky do nejžádanější části parteru. Takto by se cena mohla zdát vysoká. Nechci srovnávat s ostatními evropskými metropolemi, jistě není složité zjistit, že třeba v Amsterodamu zaplatíte 170 eur, v Bruselu 120 eur, v Drážďanech kolem 100 eur, nemluvě o Vídni, která prodává parter i za 230 eur. Naše divadla jsou relativně malá, a když se posadím v Národním divadle na první galerii nebo ve Státní opeře na druhý balkon, jsou to pořád velmi dobrá místa. Třeba Pád Arkuna je z mého pohledu nejpůsobivější právě z prvních řad první galerie. I scénografie je vytvořena tak, aby diváci na první galerii nebyli o nic ochuzeni.

Dovolte mi ale jiné srovnání. Když se podívám na ceny vstupenek do činoherního Studia Dva, prodávají se v ceně od 150 do 499 korun. Na muzikál Fantom opery jsou vstupenky od 349 do 799 korun. Muzikál Adams Family v Hudebním divadle Karlín se prodává za cenu 290 až 790 korun. Dovolím si tedy říct, že ceny za operní představení na scénách Národního divadla jsou přiměřené.

A nyní k slevám. Řada našich diváků využívá velmi výhodné ceny díky předplatnému. Slevy se u předplatného pohybují od 20 do 50 procent. Oblíbené jsou speciální slevy pro důchodce, to jest vstupenka na vybraná místa na druhém balkoně v Národním divadle a Státní opeře za 250 korun, respektive 350 korun. Stejně atraktivní nabídku jsme připravili ve spolupráci s obchodním oddělením nově i pro studenty. Výbornou spolupráci máme s Českou filharmonií – pokud jste předplatitel jejích koncertů, máte u nás 30% slevu. Další slevy si můžete prostudovat na našem webu.

Dobrý den, paní Hroncová, v čem přesně vy vidíte důvody odchodu Roberta Jindry z funkce ředitele Opery Národního divadla? Prosím o konkrétní odpověď. A už máte nástupce? (Milan P.)

Pan dirigent Robert Jindra své důvody zveřejnil na konci minulé sezony. Jeho rozhodnutí respektuji a jsem ráda, že se s ním jako dirigentem nadále potkáváme v Národním a ve Stavovském divadle. V této sezoně to je například Libuše, Příhody lišky Bystroušky, Figarova svatba, Così fan tutte. Robert Jindra nastuduje Janáčkovu operu Z mrtvého domu, od které si hodně slibujeme – hudebně i inscenačně (režie Daniel Špinar). V současnosti vykonává funkci hudebního ředitele Opery Národního divadla Petr Kofroň, umělecký ředitel Opery.

Dobrý den, paní ředitelko, jako Čecha mě trochu mrzí, že Národní divadlo má na svém repertoáru tak málo českých oper. Například zatímco se hrají pouze tři „Smetanové“, inscenací Verdiho opusů je tu hned devět. Domníval jsem se, že to je kvůli návštěvnosti ze zahraničí, že zahraniční návštěvníci, kteří tvoří podstatnou část publika, raději navštíví Traviatu než Hubičku, ale obsazenost hledišť při jednotlivých reprízách mi tuto domněnku vyvrací. Prozradila byste, na základě čeho se repertoár Národního divadla vybírá? 🙂 Děkuji a přeji pěkný podzim. (Vojtěch R.)

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments