Ptali jste se: Štěpán Kubišta

Dnes už bývalý ředitel Nové scény Národního divadla odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus


Dobrý den, můžete prosím shrnout důvody svého odchodu z Národního divadla? Odcházejí i nějací vaši spolupracovníci? (Alena Šimková)

Moje pracovní pozice, tedy ředitel Nové scény, byla k začátku roku 2014 zrušena. Nabídnuté náhradní místo bylo pouze splněním zákonné povinnosti Národního divadla něco mi nabídnout. Zrušení mé pozice mi bylo oznámeno osm pracovních dní před samotným zrušením. Vedení Národního divadla se ani do konce roku nestihlo sejít se všemi mými spolupracovníky, aby jim nabídli nové pracovní zařazení. Začínají nový rok bez informace, jaká bude jejich pracovní náplň. Někteří již nabídnuté místo nepřijali nebo jim byla nabídnuta dohoda na odchodu. Jiní čekají na to, co se bude dít.

Na Nové scéně jsme viděli docela dost souborů, působících mimo Národní divadlo. Tohle tedy už pokračovat nebude? (Petr K., Praha)

Ač jsem se na novou koncepci vedení Národního divadla opakovaně ptal, neznám ji. V tiskové zprávě Národního divadla se píše, že divák minimálně do konce této sezony změnu nepocítí. Není to pravdou, například všechna plánovaná zahraniční vystoupení do konce sezony byla zrušena.

Dobrý den, zdálo se mi, že jste se hodně snažili revitalizovat Laternu magiku. Jaké místo má v plánech současného vedení? (AV)

To bohužel nevím. Každopádně mnou plánované premiéry do dalších let byly zrušeny.

Dobrý den, co budete dál dělat? Přeji hodně úspěchů! (Marta)

Děkuji za přání. Jelikož mi bylo zrušení mého pracovního místa oznámeno těsně před odjezdem na zájezd s Laternou magikou do USA, věnoval jsem všechny zbývající dny po návratu do Prahy úkonům souvisejících s mým odchodem. Na plánování pracovní budoucnosti zatím nebyl žádný čas.

Dobrý den, patřím ke generaci, která na činohru na Novou scénu před listopadem pravidelně a ráda chodila, hodně komornějších her tam určitě vyzní lépe. Není toto proměna k lepšímu? (Josef Kopecký)

Nemohu hodnotit, zda tato proměna povede k lepšímu, jak píšete. S jistotou ale tvrdím, že Nová scéna není vhodným prostorem pro komorní představení. Naopak, je skvělou scénou pro tanec nebo multimediální projekty, kterým nyní bude takovýto prostor citelně chybět. Současné vedení Národního divadla tyto změny obhajuje vzorem Národního divadla v Londýně. Tam však postupují zcela opačným směrem. Cottesloe Theatre, které mělo kapacitu čtyři sta míst, stejně jako Nové scéna, v této době prochází výraznou rekonstrukcí, aby mohla být kapacita navýšena a divadlo mohlo sloužit pro širší paletu kulturních projektů. Tedy přesně takový prostor, který jsme se pokoušeli vytvořit na Nové scéně my.Dobrý den, byla jsem moc ráda, že se u vás na Nové scéně začali pravidelně objevovat 420PEOPLE. Když tam teď má být komorní činoherní divadlo, znamená to, že budou muset odejít? Víte o tom něco? (Odetka)

Dobrý den, do konce této sezony mají 420 PEOPLE na Nové scéně termíny naplánované. Co bude dál, je na rozhodnutí činohry Národního divadla. To já bohužel nevím.

Dobrý den, v debatách o změnách na Nové scéně jsem zaznamenala i opakující se názory, že v současné podobě by se Nová scéna měla osamostatnit. V opačném případě že je legitimní, že si na ni dělají nároky soubory Národního divadla. Je to přece logické, souhlasíte? (Vlasta Bartlová, Praha)

Dobrý den, v programu Nové scény dvě třetiny termínů byly tvořeny soubory Národního divadla, tedy Laternou magikou, Činohrou a Baletem Národního divadla. Poslední zbývající třetina měla vznikat a částečně vznikala ve spolupráci s těmito soubory. Zajímavá hostování, přehlídky, doprovodné programy, přednášky, diskuse a podobně. Program, který Národnímu divadlu chybí. Nová scéna tedy v této podobě naopak místo v Národním divadle má.

Dobrý den, jak to vypadá s připravovanou rekonstrukcí Nové scény? Možná se vám ji podařilo naplnit zajímavým obsahem, ale to prostředí je v mnohém ohledu docela tristní… Díky předem za odpověď. (Tom)

Po celou dobu našeho fungování na Nové scéně jsme paralelně řešili rekonstrukci. Připravili jsme velmi dobrou studii, která řeší většinu současných problémů tohoto domu a která by zároveň umožnila co nejširší možnosti inscenování. Opakovaně jsem nabízel současnému vedení, že tu studii i s jejími autory představíme. Z toho, že se tak nikdy nestalo, bohužel vyvozuji, že nové vedení má plány zcela jiné.

Předpokládám, že když se chystají změny, měly by být k lepšímu, pokud za nimi nejsou finanční úspory. Bude Nová scéna s novým programem lepší? Ušetří se tou změnou nějaké peníze? (DS)

Neznám plány Činohry Národního divadla, nemohu proto posoudit, zda chystané změny budou k lepšímu. Zcela jistě ale žádné úspory nepřinesou. Naopak, náš program byl postaven na spolupráci, a tedy i vícezdrojovém financování projektů. Pokud to ale bude cena za to, že Národní divadlo vytvoří nové špičkové divadlo, o které bude mít veřejnost zájem, budou to dobře investované finance.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Vizitka:
Štěpán Kubišta
(11. 2. 1978) vystudoval katedru produkce pražské DAMU a je absolventem European Diploma for Cultural Project Management. Od konce devadesátých let byl šest let spolumajitelem agentury Joe´s Garage a předsedou o. s. Pohyblivý klub. V roce 2004 absolvoval pracovní stáž v Castillo Theatre v NYC a poté nastoupil jako vedoucí obchodního oddělení Laterny magiky. Následně se stal vedoucím odboru vnějších vztahů a odboru produkce Národního divadla. Od ledna 2010 byl ředitelem Nové scény Národního divadla. Je členem o. p. s. Dny české státnosti. Role Prince v pohádce Čert ví proč (2003) byla jeho hereckým debutem. Jeho dvojče, bratr Ondřej, je produkční v Činoherním studiu Ústí nad Labem.
(Zdroj: www.prazskadivadla2012.idu.cz)

Foto archiv, Ludvík Hradilek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat