Ptali jste se: Václav Kuneš

  1. 1
  2. 2

Dnešní rozhovor s tanečníkem, choreografem a v neposlední řadě uměleckým šéfem taneční skupiny 420PEOPLE Václavem Kunešem je dalším z řady těch, v nichž otázky kladete vy sami, čtenáři Opery Plus. I tentokrát se sešlo dotazů víc než dost, od těch vážnějších až po humorněji laděné. I ty ovšem na straně tázaného našly až nečekaně spontánní odezvu.  
V kolika letech nejpozději se s baletem musí začít, aby byla šance se dostat na vrcholovou úroveň? (Alena)

Záleží na tom, jestli chcete být primabalerínou či se chcete věnovat jinému stylu tancování. Což samozřejmě dítě v deseti letech neví 🙂 A samozřejmě ani rodiče…

Obecně by se dalo říct, že klasický tanečník na vysoké úrovni určitě začínal někdy kolen deseti až dvanácti let, mnohdy I dřív. Jako ve všem jsou ale různé výjimky. Znám mnoho tanečníků, kteří začínali v šestnácti nebo až dokonce v osmnácti letech. Samozřejmě nedělají balet, ale dokázali v sobě najít “něco svého” a díky tomu jsou také na velmi vysoké úrovni. Je to jako se vším – umět se ve správný čas postavit před “zrcadlo” a říci si, na co mám a na co ne, co mě vlastně baví a zejména proč to dělám. V nejideálnějším případě by tohle zrcadlo mohli a snad měli do jisté miry suplovat profesoři na školách.

Hrajete na nějaký hudební nástroj? (Karla P.)

Umím trochu na klavír. Nazpamět zvládnu Křemílka a Vochomůrku a Yesterday. V návalech nostalgie bych si vzpomněl na hlavní melodii z filmu Piáno.

Kolik hodin denně trénujete? (Kryštof, Praha 6)

To se nedá tak přesně říct. Když jsem byl v NDT, tak pracovní den byl od 11 do 17:45. S 45-timinutovou přestávkou na oběd. V sobotu potom do 16 hodin, na oběd 30 minut. Teď když pracujeme se 420PEOPLE, tak zkoušíme 3 až 5 hodin denně. O víkendu déle. Je to dané zejména tím, kolik času máme na Nové scéně k dispozici. A když delší dobu nehrajeme a nepotřebujeme zkoušet, tak sidám rád volno 🙂  V létě když bolo volna moc, začal jsem běhat. A I Bikram Yogu jsem zkusil 🙂Proč se už tak často neobjevujete na Nové scéně a stáhli jste se zase do Archy? (K.M.)

My jsme se nikam nestáhli. Ani nás nikdo z Nové scény nevypudil. To je shoda náhod. Naopak jsme rádi, že se vedení Nová scény a Divadla Archa domluvila na spolupráci, koprodukci. To je teď v těchto (celosvětových) nelehkých podmínkách důležité, dělit se o produkci. Tím se rozloží náklady jednotlivých subjektů a všichni z toho mohou jen profitovat. Pokud tedy vědí jak 🙂

Dobrý den, pane Kuneši. Nemám žádný dotaz, jen vás chci pozdravit a popřát vám hodně dalších úspěchů! V Máji s panem Prachařem a dalšími jste byli skvělí! (Míša Machová)

Tak to vám moc děkuji. Všem to také určitě vyřídím. Jsem rád, že se vám Máj líbil, byla to a stále je nádherná symbióza lidí zapálených pro stejnou věc, pro stejný cíl – něco zkusit bez ohledu na výsledek. Samozřejmě jsme chtěli udělat skvělé představení 🙂 Ale tam šlo zejména o tu “neznámou”… Přijďte na některá další představení nebo novu na Máj 🙂Choreografie Jiřího Kyliána jsou podle mě opravdu nádherné. Proč přesně ale odešel z vedení NDT? Nemůžu se pořád zbavit dojmu, že ho předčasně odstavili… (Vlasta T., Brno)

To by bylo na dlouhé povídání. Můžu vám ale s klidným svědomím říct, že pan Kyliána nikdo neodstavil – to by se totiž ani nikomu nepovedlo, je to přece jen silná osobnost. Pan Kylián byl ředitelem NDT tuším přes třicet let. Je úplně přirozené, že se časem vaše představy o tom, co vás baví vice a co méně, začínají měnit. A věřte, že pan Kylián nezahálí – projektů připravuje mnoho tanečních, divadelních I filmových. A my se opět budeme snažit ty úplně nejnovější v Čechách představit!

Dobrý den pane Kuneši, Zuzko, je něco, čeho jste se kvůli baletu musel vzdát a litujete toho? (Hanka, Vinohrady)

…teď nevím, co s tou otázkou 🙂 Buď je to překlep a nebo… Znal jsem jednu Hanku z Vinohrad, která když zjistila, že dělám balet, začala mi říkat Zuzko :–) Zde nutno podotknout, že ani jeden z nás tenkrát neznal Petra Zusku 🙂

Později mi Hanka z Vinohrad poslala na absolventském představení velikou kytku, respektive všechno to zelený kolem kytek, květy žádný 🙂

Ahoj Vašku, při prohlídce kulturních akcí jsem narazila náhodně na tvé jméno a zvědavost mi nedá, abych se nezeptala. Jsi to ty, ten roztomilý kluk, který chodil do školy prvního stupně na Bílou Horu? Pokud ano, věz, že tě oslovila p. učitelka Marcela, která s vámi nacvičovala v rámci tanečního kroužku jakési legračnosti v podobě pohybových ztvárnění písniček Hany Zagorové a tak. Jestli jsi to ty, tak byť tenkrát prvňáček, možná jsem ti nepatrně uvízla v paměti? Mám velikou radost, že se ti v životě daří a svůj pohybový talent jsi dokázal využít. Někdy si na tu dobu zavzpomínám, (samozřejmě s patřičnou nostalgií na mé první pracoviště 🙂 a na dětičky, které jsem měla moc ráda. Měj se krásně a pokud se jedná o omyl, omlouvám se. S pozdravem Marcela Severová

Jééé, tak to mám strašnou radost, že jste se ozvala – to budu já! Všechno sedí. Já si tedy nejvíce pamatuji Pomádu 🙂  A často s oblibou vyprávím historky o tom našem tanečním kroužku, kam jsme (kluci) chodili kvůli krásné paní učitelce Marcelce, se kterou jsme neváhali trávit odpolední a víkendový čas 🙂  Takže díky Opero Plus za zprostředkování tohoto nádherného setkání! A vás paní učitelko s radostí zvu na nadcházející představení Máje 26.11. na Nové scéně Národního divadla!

Zažil jste nějaké vážnější zranění? A sportujete taky? (baletomanka)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat