Radek Baborák a jeho soubor Orquestrina rozradostnili Rudolfinum
Hudba nás dokáže přenést do časového období jejích autorů, které přeci jen nabízelo více společenských příležitostí a umění díky této skutečnosti vzkvétalo. Úvodního slova se ujal sám hornista Radek Baborák, který provedl diváky okolnostmi vzniku skladby či jejího významu v hudební sféře. Jako první zazněla Kubánská předehra od George Gershwina, která je v podstatě jedním z latinskoamerických tanců – rumbou. Již při prvních tónech bylo znát, že tento večer bude především zábavný. Orchestr hrál energicky a na koncert se připravil nejen zvukově, ale i vizuálně. Červené doplňky jako třpytivé střevíčky, stuhy do vlasů či kravaty kontrastovaly s černým oblečením a podpořily tak atmosféru pohodové hudby. Během chvíle se objevila krásná melodie v hobojovém a flétnovém partu, poté se hlavní role ujal opět orchestr. Zlatým hřebem této skladby bylo okázalé sólo Radka Baboráka a sólového klarinetu, který vyzpívával působivě nádhernou klenutou melodii.
Další skladbou byla baletní suita Čarodějná láska od Manuela de Fally, kterou skladatel několikrát upravoval. Původní verze byla komponována pro hlas, herce a malý orchestr. Nicméně po redukci použil větší obsazení orchestru, kde ale byly vymazány mluvené role a zbyl pěvecký part, jež přednáší tři písně. Tohoto partu se zhostila mezzosopranistka Bella Adamova, která během zpěvu kombinovala operní a muzikálovou techniku zpěvu. Co každého diváka zaujalo, bylo vibrato, které nebylo tvořeno bránicí, ale především v krku, pravděpodobně kvůli vytvoření exotičtější atmosféry písně. Zpěvačka disponuje velmi pěknou barvou hlasu a ozdobné melodie se linuly sálem, jen místy byly přehlušeny vyšší dynamikou v doprovodu orchestru.
Následovalo klarinetové sólo s efektními glissandy, které uvedlo Gershwinovu Rapsodii v modrém, kde se naskytl sólový prostor pro klavíristu Václava Krahulíka. Aranžmá bylo také proložené jednolitými melodiemi celého orchestru. Jako celek působila skladba velmi slavnostně a svojí energií strhla publikum k velkému potlesku.
Druhá polovina koncertu se nesla v rytmu tanců. Nejprve zazněly Čtyři tance z baletu Estancia od Alberta Ginastery, který učil Ástora Piazzollu, ale v jehož skladbách chybí radostná jiskra jeho žáka. Poté se diváci ponořili do vážnější hudby Igora Stravinského prostřednictvím jeho Polky pro mladého slona a Habanery Maurice Ravela, kde se opět připojil zpěv – tentokrát melodickou linkou beze slov. Konec koncertu patřil Ástoru Piazzollovi, od jehož narození uplynulo sto let (1921–1992). Nejkouzelnější moment byla dojemná melodie skladby Adiós Nonino (Sbohem dědečku), která vznikla po smrti skladatelova otce přezdívaného Nonino. Ve finále zaznělo hlavní téma Libertanga a energicky ukončilo celý sváteční koncert.
Radost a nadšení z publika jen čišely, a tak přidal soubor výběr ze scénické hudby k Beaumarchaisově hře Figarova svatba Ondřeje Brouska.
Tento koncert byl příjemným slavnostním zážitkem, a pokud se bude příští rok opakovat, lze ho jen doporučit.
Český spolek pro komorní hudbu a Prague Sounds – Silvestr v Rudolfinu: Radek Baborák a Orquestrina
31. prosince 2021, 20:00 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň
Program:
George Gershwin: Kubánská předehra
Manuel de Falla: Čarodějná láska, suita z baletu
George Gershwin: Rapsodie v modrém
Alberto Ginastera: Čtyři tance z baletu Estancia
Igor Stravinskij: Cirkusová polka pro mladého slona
Maurice Ravel: Habanera
Ástor Piazzolla: Bordello 1900
Ástor Piazzolla: Adiós Nonino
Ástor Piazzolla: Libertango
Autoři aranžmá:
František Šterbák (Gershwin, Ravel)
Ondřej Brousek (Stravinskij)
Alexey Aslamas (Ginastera)
Tomáš Ille (Piazzolla)
Účinkující:
Radek Baborák a Orquestrina
Bella Adamova – mezzosoprán
Václav Krahulík – klavír
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]