Ředitel FOK Daniel Sobotka: Našemu publiku děkuji, kudy chodím

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK má štěstí na svého ředitele. Daniel Sobotka šéfuje obrovské kulturní instituci a spoustě lidem, řeší nečekané dramatické situace, shání peníze na provoz orchestru, na program, na vynikající dirigenty a sólisty, jedná s úřady a představiteli moci. Udržuje a na vysoké kvalitativní úrovni rozvíjí tradici, která tu je od roku 1934, kdy orchestr vznikl. Není to jednoduchá pozice, přesto je většinou usměvavý, empatický, vstřícný a ochotný odpovědět prakticky na jakékoliv otázky. Přesně takový byl i při rozhovoru pro Operu Plus.
Daniel Sobotka (zdroj archiv FOKu)

Začněme velkou událostí, kterou Praha zažije právě díky vašemu orchestru. 9. července vystoupí s vaším tělesem ve Smetanově síni Obecního domu v Praze světoznámá renomovaná sopranistka Renée Fleming. Jak se podařilo dostat ji do Prahy?
Je to jako s každou hvězdou, dlouhou dobu ji musíte lákat. Často to není ani tak o výši honoráře, takhle to nefunguje. Ti lidé samozřejmě čekají patřičné ohodnocení, mají své nároky, i finanční, ale především v nich musíte vyvolat zájem. Nám v tomto případě pomohly dvě věci. Byl to dirigent Elli Jaffe, velký přítel našeho orchestru, který byl obrovským hybatelem tohoto projektu. A za druhé: Renée Fleming náš orchestr už zná, koncertovala s námi v listopadu roku 2003.

To byl památný koncert, který byl uspořádán k výročí Listopadu 1989. Dodnes se na něj vzpomíná!
Renée Fleming je velkou vyznavačkou Václava Havla a znalkyní naší moderní historie. Máte pravdu, ten koncert – to byla neuvěřitelná událost. Renée tehdy zpívala Rusalku, a předvedla ji tak, jak ji zpívává, tedy česky, a zazpívala i Masarykovu oblíbenou píseň „Ach synku, synku“. Po koncertě ještě dlouho zůstala s Václavem Havlem v Obecním domě, povídali si – a měli si co říct. To všechno pomohlo k tomu, že se k nám Renée Fleming vrací, byť už svou oficiální operní kariéru ukončila.

I ten letošní koncert vzpomene Václava Havla a předznamenává výročí Sametové revoluce, tentokrát kulaté…
Je první z akcí, které věnujeme výročí Listopadu 1989. Jak se bude blížit, akcí bude přibývat. Rozprostřeli jsme je do delšího časového období, koncert s Renée Fleming výroční sérii odstartuje. Řekli jsme si, že na přelomu dobíhající a následující sezony už nemusíme otálet.

Program pro své pražské vystoupení si Renée Fleming vybrala sama nebo ve spolupráci s dramaturgickým oddělením orchestru?
Větší část sama, samozřejmě s nějakým naším komentářem, nebyl v tom žádný ultimativní přístup. Vždycky jde o dialog. Renée Fleming přistupuje ke koncertu velmi citlivě, se znalostí událostí v Československu, chápe jeho smysl. I proto je věnován Václavu Havlovi.

Jaké další projekty FOKu třicáté výročí Listopadu připomenou?
Na koncert Renée Fleming navážeme hned při prologu 85. koncertní sezony koncertem ve Valdštejnské zahradě, kde jako hosté vystoupí mimo jiné Michael Kocáb, Jaroslav Hutka, Spirituál kvintet a další. Zazpívají písně, které jsme pojmenovali jako „sametové“.

Akcí ke zmíněnému výročí pořádáte ale víc, mimo jiné Koncert pro republiku nebo Čtení pro demokracii.
Jedna akce by sváděla udělat ji monstrózní, se zbytečným patosem, a to jsme nechtěli. Jsme institucí specifického druhu a myslíme, že připomínat si důležité události a naše moderní dějiny je správné. Děláme to „po našem“. Jan Potměšil bude číst texty o demokracii v Divadle Viola. To je naše další tvář. Samozřejmě vedle orchestrálního koncertu, který se od nás čeká, a vedle zmíněného večera s Renée Fleming. Pořádáme taky crossoverový projekt se skupinou minus123minut. Půjde o klasickou fúzi orchestru a této kapely, s aranžemi a pod dirigentským vedením Martina Kumžáka. Ten se k našemu orchestru s různými speciálními projekty vrací pravidelně.

A FOK se, jak jste zmínil, zase vrací do Violy. Asi to tam máte rádi…
Už dlouhé roky děláme v Anežském klášteře v Praze cyklus Obrazy a hudba, je to jeden z nejstarších cyklů, které naše koncertní jednatelství pořádá. Spočívá v tom, že na pódiu je vystaven obraz z depozitáře Národní galerie, před koncertem je k tomu obrazu popularizační přednáška, a pak se hraje. Řekli jsme si, že se rozkročíme ještě víc a spojíme s hudbou i literaturu. I tohle je totiž přirozený můstek mezi kulturními oblastmi. Tak se zrodila naše spolupráce s Violou.

Ohlédněme se za právě končící sezonou, kterou vám zkomplikovalo měsíční uzavření vašeho domova, Smetanovy síně Obecního domu. Na které programové body z ní jste nejvíc pyšný?
Tahle sezona byla díky zmíněnému uzavření velmi netypická. Byla totiž uprostřed rozťata, stalo se to na přelomu února a března tohoto roku, a bylo to nepříjemné. Nedávno jsem si vzal do ruky programový katalog sezony a koukal jsem na její začátek, ten se povedl. Zahajovací koncert Pietariho Inkinena s Lise Lindstrom, skladby Richarda Strausse a Gustava Mahlera, to byla velká událost, jak to na zahájení sezóny má být. Pak jsme se propracovali k výročí republiky, k živému doprovodu k filmu Svatý Václav. 28. října Koncert pro republiku – Má vlast s Tomášem Netopilem. A dál: dirigent Andrej Borejko, Petr Altrichter s Nikolajem Děmiděnkem… Sezona se rozběhla hezkým způsobem, v lednu jsme odjeli na japonské turné. Až potud všechno v pořádku. Vrátili jsme se – a začaly se dít věci. Když jsem teď otevřel programový katalog, měl jsem najednou pocit, jako by ta první půlka sezony byla před sto lety, strašně dávno. Uzavření Smetanovy síně byla nepříjemná záležitost, ale byl to ohromný test týmu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Řešili jsme, co s tím, jaké koncerty přeložíme, jestli najdeme v příští sezoně náhradní termíny. A to všechno v době, kdy jsme byli těsně před uzávěrkou a tiskem programového katalogu na následující sezonu! Období února a března je pro nás vždycky velmi složité, a to i bez uzavření Smetanovy síně. A to, jak říkám, nám sezonu rozetnulo. Ale všechno jsme vyřešili, postupně se zase dostali do toho správného koncertního rytmu, a teď budeme finišovat. 7. července budeme zakončovat Smetanovu Litomyšl, 9. července se těšíme na koncert s Renée Fleming.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na