Ředitelka brněnské filharmonie Marie Kučerová: Hudba zahání stres i strach

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Filharmonie Brno je spolu s pražským FOK druhým největším symfonickým orchestrem v zemi a v jejím čele stojí křehká žena, Marie Kučerová, která přistupuje k problémům s úsměvem a s klidným, pozitivním pohledem. Všechno bude dobré, my se nebojíme hrát! S těmito slovy zahájila náš rozhovor.
Marie Kučerová (zdroj Filharmonie Brno)

Koronavirová „dovolená“ trvala tři měsíce, jak se to podepsalo na hudebnících i na Filharmonii?
Hudebníci mají od dětství zafixované návyky samostudia, proto pro ně bylo samozřejmé, že se udržovali ve formě či studovali nové věci. Dnes, po uvolnění pravidel, se konečně schází velký orchestr k natáčení. I když doma hráli, chyběla jim samozřejmě společná komunikace a tvorba. To ale neznamená, že ještě stále nemají obavy, co by se mohlo stát. Proto jsme udělali řadu opatření, která by měla hudebníky ochránit a umožnit jim nerušenou práci.

Natáčíte co a pro koho?
Natáčíme pro dlouhodobého britského partnera a pak pro náš vlastní label, chceme po sobě něco zanechat do budoucnosti. Vybrali jsme spolu s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem tituly, které nejsou běžně k dispozici, budou to rarity. Jednak titul dvořákovský, na kterém se objeví Symfonie č. 1 Antonína Dvořáka „Zlonické zvony“, s níž jsme vstupovali do první sezony našeho šéfdirigenta. Tato symfonie se v podstatě vůbec neuvádí, protože existuje jen v nekorigované verzi mladičkého skladatele. Dennis Russell Davies, který je známý svým partnerským přístupem ke skladatelům, ji upravil do podoby, kdy se stává repertoárovým číslem. Vedle ní se na nahrávce objeví i Dvořákovy Bagatelly/Maličkosti, které pan šéfdirigent již před lety zaranžoval pro orchestr a rádi je hrajeme doma i v zahraničí. Druhým titulem je geniální Rejchova Lenora, která zazněla v Brně na koncertě v únoru a zbývá nám dotočit několik částí. Bude to mimo jiné také dárek posluchačům k naší nadcházející 65. sezoně.

Festival Špilberk má za sebou dvacet let, bude i letos?
Už jsme se rozhodli, festival bude! Festival Špilberk bude mít 21. ročník a nabídneme pět živých koncertů a dva kinokoncerty na velkém nádvoří hradu. Věříme, že již bude možné dělat koncerty pro 1000 lidí. Zahajujeme 11. srpna efektně, beethovenovské výročí připomeneme Wellingtonovým vítězstvím, pak zazní Čajkovského Slavnostní předehra 1812 a hlavním titulem večera budou Carmina Burana Carla Orffa s Českým filharmonickým sborem Brno. 19. srpna uvedeme Musorgského Obrázky z výstavy, Martinů Fresky Pierra della Francesca a Hindemithova Malíře Mathise s vizualizací, tedy koncert, který už jsme kvůli koronaviru nemohli předvést publiku, ale jako první jsme ho tehdy streamovali. Ke slovu přijdou i hosté, Vojenský umělecký soubor Ondráš, Moravia Brass Band zahraje Planety Gustava Holsta v úpravě pro žesťový orchestr a nezklame jistě ani Český národní symfonický orchestr s Pražským výběrem.

Dennis R. Davies a Marie Kučerová (zdroj Filharmonie Brno)

Sezona samotná začne v katedrále na Petrově?
Ano, zahajujeme 11. září a zazní zde 5. Symfonie Antona Brucknera, na něhož je náš šéfdirigent specialista. Také to ale bude koncert k 85. narozeninám Arvo Pärta, který je slaví přesně téhož dne. Uvidíme, zda se skladatel koncertu zúčastní osobně.

Jak je to s abonentními řadami, vrátíte se do Janáčkova divadla?
Ano, po tříletém azylu na Stadioně, který si vynutil experimentování, se vracíme ke dvěma řadám velkých symfonických koncertů v Janáčkově divadle, a jedna řada zůstává doma, tedy v Besedním domě. Bude i řada mimořádných koncertů, Rodinné abonmá, série Jazz &World Music a také koncerty Kantilény. Sezony se týkají dvě menší změny – zrušili jsme veřejné generálky, které nemohou nahradit plnokrevný koncert a ke kterým můžeme sáhnout v případě velkého zájmu. Na druhé straně vycházíme vstříc posluchačům, kteří se obávají pozdních návratů domů z koncertů sjednocením začátků na 19. hodinu.

Nabídnete nějaké hvězdy?
Myslím, že největším lákadlem bude letos francouzský houslista Renaud Capuçon, který dnes patří ke světové špičce. Hostuje s nejprestižnějšími orchestry, jako jsou Berlínští či Vídeňští filharmonikové, Newyorská filharmonie, Londýnský symfonický orchestr a dalšími a spolupracuje se špičkovými dirigenty. Pro nás je důležité, že bude hrát Houslový koncert D dur Ericha Wolfganga Korngolda, brněnského rodáka. Už se těším, až ho překvapím a ukáži mu dům Koliště 1, kde se skladatel narodil. Mimochodem na tomtéž koncertě zazní také světová premiéra 3. symfonie Thomase Larchera, která bude bezpochyby událostí sezony. Capuçon ale nebude sám, přijede třeba Jess Gillam, vycházející saxofonová hvězda z Británie, francouzský fagotista Guilhaume Santana nebo pianistka Lauren Zhang, čínská vítězka soutěže BBC, která s námi pojede také na britské turné.

Uslyšíme také třeba nějaký pěvecký objev?
V sezoně vystoupí hodně skvělých zpěváků, ale obzvláštní lahůdkou asi bude lednový koncert v Janáčkově divadle s názvem Prsten beze slov, kde vystoupí německý tenorista Christoph Prégardien. Přednese výběr z písní Franze Schuberta v orchestrálním aranžmá velkých skladatelů. Vedle tohoto cyklu zazní i symfonická zkrácená verze Prstenu Nibelungů v úpravě wagnerovského dirigenta Lorina Maazela.

Myslíte i na klasicky založené publikum?
Jistě, ostatně zmíněné tituly jsou určeny právě jim. Jsou to naši skalní návštěvníci, pro které máme připraveno například v listopadu Dvořákovo Requiem, v únoru to budou skladby Vivaldiho, v dubnu Dvořák, Janáček, Rachmaninov, myslím, že je na co se těšit. Na mimořádných koncertech vystoupí členové dechové sekce s Kvintetem Es dur Ludwiga van Beethovena, dechovým kvintet Pavla Haase a Sextetem pro dechové nástroje a klavír Bohuslava Martinů. A ke klavíru usedne opět náš šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Marie Kučerová (zdroj Filharmonie Brno)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na