Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Rekordman Valerij Gergijev a petrohradské stopy Eduarda Nápravníka
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Rekordman Valerij Gergijev a petrohradské stopy Eduarda Nápravníka

V čele Orchestru Mariinského divadla v Petrohradu je světoznámý dirigent Valerij Gergijev už třicet let. Jeho éra bude a už i teď asi je rekordem. A v dnešní době, kdy se hvězdní umělci střídají u významných těles po pár letech, už je zcela výjimečným jevem. V pátek se společně představí v Obecním domě v Praze, a to s Čajkovského Patetickou, s Debussyho Faunovým odpolednem a Stravinského Ptákem Ohnivákem.

Petr Veber
Publikováno 20/03/2018
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Valerij Gergijev (zdroj commons.wikimedia.org / David Shankbone)

Získat rozhovor s tímto umělcem – ředitelem a skutečným vládcem divadla a současně častým a žádaným hostem festivalů i světových metropolí a jejich těles – byť rozhovor krátký, bývá nadlidský úkol. Pamatuji si, přes jasné potvrzení, na marné postávání před šatnou o přestávce jeho brněnského koncertu před několika lety. A nezapomenu na anabázi v Petrohradu před více než deseti lety. Přísliby se během tří dnů měnily – ano, o přestávce, ne, až zítra po opeře… Měl za sebou šestihodinové představení Wagnerova Soumraku bohů na festivalu Hvězdy bílých nocí. Unaveně seděl u svého stolu, řešil s tajemnicí telefonáty a korespondenci, sledoval v televizi sportovní přenos, zajímal se o přípravu další premiéry a vyprávěl si s několika lidmi. To vše najednou. Desítky minut strávených na chodbě, v předpokoji a pak už i přímo v pracovně nakonec přece jen korunovalo úspěšných deset minut. Odpovědi na otázky byly jednověté, televizi sledoval jedním okem dál a občas ještě telefonoval. Bylo hodinu a půl po půlnoci. Venku už se po chvíli setmění zase rozednívalo.

Mariinské divadlo Petrohrad (zdroj flickr.com / Sergio Calleja)

I nyní před pražským koncertem Valerij Gergijev potvrdil, že si je dobře vědom české stopy ve svém divadle. Eduard Nápravník, jehož busta je v interiéru s mnoha dalšími umístěna, i u něj požívá vážnosti – a zmiňuje to opakovaně.

Eduard Nápravník (zdroj commons.wikimedia.org)

Eduard Nápravník, vlastně jeden z jeho předchůdců, působil u orchestru Carského divadla od první poloviny šedesátých let. Od roku 1869 až do své smrti v roce 1916 byl prvním kapelníkem, tedy šéfdirigentem. Sám také komponoval, ale především jeho rukama prošly při premiérách operní i symfonické partitury mnoha autorů.

Eduard Nápravník nastudoval na osmdesát oper, víc než polovinu z toho od ruských skladatelů, včetně děl od Dargomyžského, Musorgského a Rimského-Korsakova a všech oper Petra Iljiče Čajkovského. A dirigoval v roce 1893 také definitivní podobu Čajkovského Patetické symfonie – nedlouho po její premiéře a pár dní po skladatelově náhlém úmrtí.

Naproti „Mariince“ je konzervatoř, vlevo od ní pomník Korsakova, vpravo Glinkův. Na dohled odsud je dům, v němž jako dítě bydlel Stravinskij… Mariinské divadlo, za sovětské éry nesoucí název Státní divadlo S. M. Kirova, se pod Gergijevovým vedením stalo v devadesátých letech magnetem západních pódií a protagonistou kultovních nahrávek ruské hudby, zvláště řady operních kompletů. A pověst neztrácí. Pražský koncert je součástí dalšího turné orchestru po významných evropských sálech, které zahrnuje březnové koncerty v Basileji, Mnichově, Berlíně, Praze a Paříži.

U orchestru, který od roku 1988 nepřetržitě vede, se vůbec poprvé objevil Gergijev jako vítěz Karajanovy dirigentské soutěže před čtyřiceti lety, v lednu 1978. O deset let později se stal hudebním ředitelem orchestru a v roce 1996 generálním a uměleckým ředitelem celého divadla s orchestrem a s operním a baletním souborem. Vedle petrohradského působení byl v letech 2007 až 2015 hlavním dirigentem Londýnských symfoniků, od roku 2015 je šéfdirigentem Mnichovské filharmonie, s níž teď v polovině března účinkoval v jejím domovském městě a ve Vídni. Pravidelně spolupracuje s Metropolitní operou a dalšími divadly v Evropě a Americe, i s filharmoniky v New Yorku, ve Vídni a v Berlíně a mnoha dalších metropolích.

Valerij Gergijev (zdroj en.kremlin.ru)

Pro Gergijeva, stále ještě jednoho z nejdůležitějších dirigentů současnosti, je na stupínku charakteristické sugestivní vedení s náročnými nesmlouvavými pohledy, provázené celkovou naléhavostí, přesným sledováním a vynucováním proměn, jemnými rychlými návodnými pohyby prstů i nervním potřásáním rukou. Někdy diriguje s legendárním párátkem v prstech pravé ruky. Média jeho projev nazývají geniálně nepředvídatelnou muzikálností. Valerij Gergijev, to je zarostlá tvář, charakteristický přerývaný a chraplavý hluboký hlas, uhrančivé oči… Dirigentský mág.

TémataDie Münchner PhilharmonikerEduard NápravníkMariinskij těatr PetrohradSimfoničeskij orkestr Mariinskogo těatraValerij Gergijev
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Novým partnerem festivalu Pražské jaro se stal Mastercard
Další článek Höschl, Rochová, Maciuchová, Hybnerová, Vaculíková, Lábus, Vichnar. Videospot Pražského jara
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up