Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ring v MET: Jsem nervóznější než obvykle, říká Gelb
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Ring v MET: Jsem nervóznější než obvykle, říká Gelb

redakce
Publikováno 24/09/2010
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Když Robert Lepage podepsal před řadou let s Metropolitní operou smlouvu na nový Ring, měl už tehdy o své koncepci jasno. Chtěl vytvořit režii a scénografii, která vtiskne tomuto hudebnímu dramatu jedinečný vizuální styl a navíc bude High-tech. To pro něho znamenalo najít vizuální ekvivalent hudebních leitmotivů Wagnerova superdíla. „Všechny motivy jsou jako barevné pastelky,“ řekl Lepage v nedávném rozhovoru během technických zkoušek. „Naleznete-li vizuální ztvárnění jednoho tématu, musí být takové, aby plynule navazovalo další téma tohoto velkolepého příběhu. Vždy máte dojem, že hudba je nová a že situace je nová, ale to je ošidné, hudba je napsána tak, aby evokovala v tomto rozsáhlém díle už prožité a vracela se zpátky k dějovým situacím, již proběhlým. Takže jsme hledali scénografické ztvárnění, které by dokázalo být stále nové a zároveň umělo navázat v každém okamžiku díla na již odehrané. “

Celý cyklus přišel MET na horentní sumu a jeho první díl bude představen veřejnosti poprvé v pondělí večer. Hvězdné obsazení je výjimečné. Basbaryton Bryn Terfel jako Wotan a americká mezzosopranistka Stephanie Blythe jako jeho žena Fricka i ostatní protagonisté se budou pohybovat před a za kovovou konstrukcí těžkou 45 tun, skládající se z 24 nezávisle se pohybujících lamel. Lamely se pohybují ve všech stupních volnosti (otáčejí se podél podélné i příčné osy a ohýbají ve středu) tak, aby mohly přijmout téměř nekonečné množství tvarů a úhlů. S pomocí počítačové projekce se na pohybující se konstrukci vytváří iluze prostředí, ve kterém se děj v danou chvíli odehrává. Stejná dekorace bude použita pro každou ze čtyř oper cyklu.
„Dali jsme té dekoraci mnoho různých přezdívek,“ řekl kanadský režisér, který dohlížel na celý průběh výstavby a technických zkoušek. „Na začátku každé z prken vypadalo jako obří HOUPAČKA, ale pak se dekorace stala důmyslnější a pohyblivější. Takže teď teď jí přezdíváme STROJ. Někdy, jako vtip jí říkáme také NETVOR.“ Někteří zpěváci byli režisérem požádáni i o akrobatické výkony, například tenorista Richard Croft, který bude ztvárňovat Logeho, musí běhat dozadu po prudce nakloněné rampě a pomáhat mu budou lana připevněná k jeho tělu. Ostatní bude naznačeno pomocí kostýmů nebo vizuálních efektů. „Nechci, aby Bryn Terfel zpíval hlavou dolů,“ řekl Lepage. „Chci, aby byl ve formě a zpíval co nejlépe.“ A opravdu, hlavní postavy oblečené v kostýmech, které jsou velmi tradiční, tráví většinu svého času spolu navzájem velmi blízko pódia a zpívají, zatímco akrobaté dělají své kousky jakoby na pozadí děje. Lepage svým scénickým provedením zcela záměrně a provokativně nahradil již staromódní produkci Otto Schenka.

Šéf MET Petr Gelb doufá, že režisér Lepage našel správnou rovnováhu. „Mám rád kontrast mezi vizuálním a efektním divadlem a intimním, téměř kabuki provedením, jako niterným vyjádřením charaketrů postav,“ řekl. „Postavy jsou tak pochopitelnější a přijatelnější pro diváky. Velké a monumantální vizuální efekty zase vyjádří, o jaké drama v hudbě jde.“ Přesto Gelb připouští, že před premiérou cítí vždy nervozitu a před tímto Ringem možná větší, než obvykle. „Je to projekt, který stál více času, péče a pozornosti, než cokoli jiného,“ řekl, sedící v hledišti při jedné z posledních zkoušek. „Byl jsem tu skoro na každé zkoušce, abych se přesvědčil, že je to to, co MET potřebuje, tedy novou vizuální koncepci, nový směr…“


I přesto, že marketingová podpora nového Ringu ze strany MET je velmi silná a očekávání od scénického a režijního pojetí jsou veliká, jedno je jisté: MET opouští svoji image klasické výpravy a pouští se na pole moderní scénografie a inscenačních postupů. Jestli tuto změnu s novým Ringem definitivně přijme i konzervativní americké publikum, bude jasné už v pondělí.

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Kühňata zvítězila v prestižní sborové soutěži v Itálii
Další článek Jedné z bayreutských valkýr se v Praze líbilo
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up