Robot Radius Laterně magice opravdu sluší
Robot Radius je virtuózním pohybovým sólem Radima Vizváryho, je duetem mima a kytarového mága Michala Pavlíčka nebo triem pro pohyb, hudbu a špičkovou moderní technologii. Robot Radius je událostí sotva otevřené sezony.
Velmi osvěžující a na české scéně málo viděná je excelence všech uměleckých i technických složek. Každý z hlavních prvků, tedy pohyb, hudba i propracované použití technologie real time motion capture by mohl fungovat jako umělecké dílo samostatně. Režisérka Miřenka Čechová však stvořila kompozici, která nechá každou disciplínu vyniknout, aniž by docházelo k pomyslnému překřikování, dala dění na jevišti srozumitelný dramatický oblouk a v neposlední řadě se i velmi chytře vypořádala s problematikou jazyka textových částí, takže je představení už v základu připravené pro mezinárodní publikum.
Robot Radius nastoluje celou škálu aktuálních témat jak celospolečenských, tak uměleckých. Velmi vkusně balancuje úzkostný pocit z nastupující digitální revoluce, klimatických hrozeb i třeba otázek okolo genetického inženýrství s velmi silným estetickým dojmem a nezpochybnitelně tak znovu dokazuje, že i krásná forma může přinášet děsuplnou zprávu o světě.
Radim Vizváry na jevišti představuje excelentní pohybový výkon mima a tanečníka. Má v sobě to kýžené charisma performera, který sálá, aniž by se dlouhé vteřiny pohnul. Jeho pohyb je vedený s milimetrovou jistotou, ale nepostrádá volnost a dynamiku. S hudebníkem Michalem Pavlíčkem, jehož kytarová kouzla netřeba představovat, pak vytváří velmi symbiotické duo, jako by spolu tvořili roky.
V inscenaci je použito hned několik reprezentantů těch nejmodernějších technologií, byla by ale veliká škoda je příliš popisovat a připravovat tak diváka o zážitky z jejich objevování a o pocity údivu nad dokonalou souhrou živého umění a digitálního světa. Ke cti tvůrcům hovoří také to, že všechny digitální prvky jsou použity s jasným vypovídajícím záměrem a nejsou pouhou demonstrací velikosti rozpočtu, jak tomu u podobných projektů nezřídka bývá. Některé momenty diváka doslova zatlačí do sedačky, jiné jsou jen krůček od nejistoty, co je ještě realita a co už je zcela virtuální. Světla a stíny vytváří skutečné kulisy, či dokonce rekvizity, a to s propracovaností dlouho neviděnou.
Představení trvá necelou hodinu, ale i při této délce je velmi dobře zvládnutelné i pro diváka, který není zrovna skalním fanouškem pohybového umění. Tvůrcům se podařilo vytvořit dílo, které sahá daleko za hranice žánru i domovské scény a může být skutečnou branou k tanci či současné pantomimě. Jediná škoda snad je, že k inscenaci nebyl přizván dramaturg, který by kus přeci jen o trochu zkrátil a nenechal gradaci vyprchávat v posledních lehounce rozmazaných minutách.
Robot Radius Laterně magice sluší a bude slušet i EXPU 2020 v Dubaji, kde bude uveden v Den vzniku samostatného československého státu 28. října 2021. Před i po tomto datu najdete titul v programu Nové scény. Doufejme, že tohle je jedna z cest, po které bude Laterna magika pod novým uměleckým vedením kráčet.
Robot Radius
Koncept: Radim Vizváry
Scénář a režie: Miřenka Čechová
Hudba: Michal Pavlíček
Vizuální dramaturgie: Amador Artiga
Kostýmní výtvarník: Marek Cpin
Light design: Karel Šimek
Sound design: Michal Pavlíček, Martin Tvrdý
Digitální technologie: Jan Hladil, František Pecháček
Účinkují: Radim Vizváry a Michal Pavlíček
Inscenace Robot Radius vznikla ve spolupráci s Kanceláří generálního komisaře účasti České republiky na Všeobecné světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji.
Premiéra: 10. 9. 2021, Nová scéna ND
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]