Rocc již od července uměleckým šéfem SOP

Již v průběhu příštího týdne dostane pražská Státní opera nového uměleckého šéfa. Stane se jím Rok Rappl, vystupující pod uměleckým jménem Rocc, dosavadní šéf Janáčkovy opery v Brně. Rocc tak začne šéfovat Státní opeře Praha již před ohlášeným spojením s Národním divadlem 1.ledna příštího roku, kdy má vystřídat ve funkci šéfa opery ND předčasně končícího Jiřího Heřmana.

Zprávu o jmenování Rocca uměleckým šéfem Státní opery Praha od 1.7.2011 zveřejnil ředitel Národního divadla, resp. pověřený ředitel Státní opery Praha Ondřej Černý dnes odpoledne. Tisková zpráva v celém znění následuje.

Dokument:

Novým uměleckým šéfem opery Státní opery Praha bude Slovinec Rocc
Tisková zpráva Národního divadla v Praze

Novým uměleckým šéfem opery Státní opery Praha se od 1. července stane slovinský režisér a scénograf Rok Rappl, který je známý pod uměleckým jménem Rocc. Jeho úkolem bude připravit SOP na transformaci, která má od 1. 1. 2012 vybudovat silný národní operní soubor.

„Mým dlouhodobým cílem je dramaturgicky zastřešit operní produkci ve třech pražských nejvýznamnějších divadelních domech,“ říká Rocc. „Dnes si mezi sebou v Praze konkurují dva operní soubory. Já jsem ale přesvědčen, že naši ambicí má byt schopnost konkurovat předním operním domům v Evropě.“

Plánem transformace je spojit operní domy Státní opery Praha, historické budovy Národního divadla a Stavovského divadla. Nový umělecký šéf SOP Rocc dosud pracoval jako umělecký šéf Janáčkovy opery Národního divadla Brno. V Brně též vystudoval JAMU a působil mimo jiné v Zurichu, Lipsku, v Lubljani, ve Varšavě a Offenbachu nad Mohanem.

„Mým hlavním úkolem se bude v následujících dnech detailně seznámit s uměleckými soubory a provozem obou oper a vytvořit odpovídající harmonogram transformace,“ doplňuje Rocc. „Chci posílit umělecký potenciál sólistů SOP a zajistit co nejkvalitnější průběh již naplánované sezóny 2011/2012. Těším se na práci, která nás čeká, a jsem rád, že ji mohu realizovat v týmu s ředitelem Ondřejem Černým.“

Ředitel Národního divadla a pověřený ředitel SOP Ondřej Černý k tomu dodává: „Kolem transformace opery v Praze vznikla řada dezinformací. Nehledě na tyto fámy, i po sloučení obou subjektů zůstanou dva sbory a dva orchestry, u nichž bude zachováno i jméno spojené tradicí s ND a SOP. Cíle transformace je zlepšit podmínky pro práci všech souborů, které jsou nyní podfinancované.“

Jmenování Rocca uměleckým šéfem SOP komentuje Ondřej Černý slovy: „Přesvědčil jsem se o tom, že má v sobě silné šéfovsko-umělecké uvažování, potřebnou flexibilitu a velký komunikační potenciál. Charakterizují ho pevnost a integrita osobnosti – vlastnosti tolik potřebné pro jeho nelehký úkol.”

 

Mohlo by vás zajímat


29
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
29 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Konečně nějaká pozitivní zpráva, snad se konečně SOP začne opět věnovat umělecké práci a ne pouze prázdným diskuzím. Přeji panu Roccovi i panu Černému, aby dokázali být nekompromisní v prosazování zvyšování umělecké úrovně obou divadel, která se v současné době pohybuje na klesající či stagnující křivce. Pevně věřím, že se jim to povede. SOP i ND potřebují mladou krev, což platí nejen pro vedení, ale i pro členy uměleckých souborů. To, že je možné sedět na jednom místě celý život, aniž by jednotlivci museli svá místa obhajovat při vnitřních konkurzech, je naprosto neslýchané. Doufám, že i změna tohoto bude součástí… Číst vice »

Anonymous

Pevně věřím jedině tomu, že pan s přezdívkou Rocc je nastrčenou figurkou. Nepřeji nic zlého těmto institucím, ale nemyslím si, že to oba pánové zvládnou se ctí. Jak to je připravené, o tom zasvěcení vědí své. JJ

Lucie

Vskutku světová kariéra Roka Rapla ho předurčuje do role "spasitele" opery v Praze… Bravo, Praha se tak zařadí v jeho životopise po bok metropolí jako jsou Brno, Ostrava nebo Maribor…
Vaše Lucie

Anonymous

s Lucií souhlasím, nicméně pro Prahu v zásadě není třeba světové jméno, jen trochu schopného organizátora, který to tam dá do pořádku. Bohužel jimi nejsou ani pan Černý ani pan Rappl :-(

Anonymous

Lucie, očekáváte snad, že do Prahy půjde někdo ze skutečných světových metropolí? Proč by to dělal? Pan Rocc ani pan Černý se ani nestaví do role spasitelů pražské opery, činohry a baletu – zastávají managerské posty a to je celé. Pokud jim zaměstnaci či veřejnost od začátku nedůvěřuje či dokonce hází klacky pod nohy, tak ale opravdu nemají jakoukoli šanci zvednout slabou úroveň (v porovnání se zahraničím) SOP či ND. Nejvíce mne facinuje, kolik neuvěřitelných konspiračních teorií se zde okolo spojení SOP a ND objevuje. :-)

Anonymous

Lucie myslím nic neočekává :-) Jen parafrázuje a velmi dobře ví, jak schopný je pán s přezdívkou Rocc. Manažeři? Jeden je archivář a badatel z ústavu a druhý vystudoval režii – takže o manažerech nelze ani náhodou hovořit :-)

Anonymous

Černý je takový "top manažer", že neumí řídit ani ND, aby nebylo v červených číslech. Dělá všechno, co chce Besser, aby se na své šéfovské židli udržel. Osobně si myslím, že mu to nebude nic platné. Mouřenín udělá své a bude odejit ve prospěch nějakého Zdráhala či jiného týpka.
Karla

Anonymous

A opět zde máme další prázdnou diskuzi. Ještě se nic nestalo, ještě ani pan Rocc nesedí na šéfovské židli a podle této diskuze je již nyní všechno špatně. Pro poměrně zásadní obvinění zde nikdo nepředkládá žádné argumenty, natož důkazy. Obávám se, že přispěvatelé jsou z řad nekvalitních umělců obou insitucí, kteří se ve víru nadcházejících změn bojí o svá místa. Administrátorům bych doporučoval, aby u článků o ND či SOP raději neumožňovali diskuzi, neboť se vždy zvrhne na nepodložené obviňování příznivců či odpůrců umělecké nekvality obou institucí.

Anonymous

Anonymní řekl(a):21. června 2011 19:37 Pokud máte dojem, že se nic nestalo, nic se neděje, tak Vám na oplátku mohu ve Vašem stylu odpovědět, že jste zřejmě neschopný ministerský úředník, který není schopen argumentů a analýz, proč slučovat ND a SOP. Zbývá Vám jen ubohá možnost provokace na operaplus. Vzhledem k tomu, že SOP končí sezónu 4.7., snad si pan Rocc najde čas k seznámení se se zaměstnanci. Zatím se 6.6. (Galakoncert za zachování SOP v původní podobě) projevil jen svým pobaveným smíchem (v zákulisí) během čtení prohlášení zaměstnanců SOP k divákům. Potom během potlesku diváků ve stoje zůstal chladně… Číst vice »

Anonymous

Pro anonyma 19:14>
Do SOP mohl prijit na post sefa svetove uznavany umelec – pan Koenig. Besser to mel od Dolanskeho naservirovane na taliri az pod nos. Stacilo kyvnout. Ale jesitnost a osobni nezralost tohoto spatneho ministra napovida, ze svetove osobnosti nechce. Kdo by je pak ukociroval, ze?
Alena

Anonymous

to první příspěvek (21. června 2011 17:45)
Kumštýři konkurz vykonali a svá místa musí obhajovat před posluchači, diváky a kolegy při každém představení nebo koncertu.
Mohl(a) byste prosím uvést typově srovnatelný soubor (orchestr, sbor), kde se běžně dělají vnitřní konkurzy, když je podle Vás tak neslýchané, že v SOP toto ještě není.

Anonymous

No jestli se v Praze budou dělat představení na takové úrovni, jako za Roccova šéfování v Brně, tak už opravdu bude lepší jezdit z Prahy za operou třeba do Drážďan. Vzpomeňme jen Roccovy brněnské "úspěchy":
Popelka a Kráska a zvíře (ve vlastní režii), Šárka, Turandot, Figarova svatba, Lékárník, Výlet pana Broučka do měsíce (v režii spřízněných osobností)- no bude to krása! V čele SOP i ND a nakonec SOP+ND by měl být zkušený divadelník a ne začínající kandrdas, který sám ještě nikde nedokázal, že něco umí (spíš ukázal, co neumí). Pokud by byl soudný, nikdy by tuto funkci nepřijal!

Anonymous

Pan O.Černý již ukázal co umí (či spíše neumí) a přesto ho zaměstnanci ND dosud nevypoklonkovali i se šéfem opery z naší první scény. Ve Státní opeře byl vypískán a přesto zde "instaluje" šéfa opery, kterého nevypoklonkovali pro změnu v Brně.
Kdy se vláda věcí Tvých zpět k Tobě navrátí, lide operní?

Anonymous

Úrovenň oper Popelka, Lékárník, Figarova svatba, Nížina,Turandot je na vysoké úrovní. Kolik oper má na vysoké úrovní SOP a ND. ND jen Parsifala a Její pastorkyni, SOP se trochu přiblížila Trubadúrem a Toscou. Tak si pražáci zameťte před svým prahem,než začnete pomlouvat Brno.
Brno za Nížinu a Popelku získalo l Thálii a l úzší nominaci.

Slavík

velmi, velmi podobnou Nížinu s panem Haanem v titulní roli jsme v SOP hráli už před lety. Tehdy byl na Thalii rovněž nominován. Kdo šéfoval divadlu? Akad. arch. Dvořák.

Anonymous

22. června 2011 12:28
Nebuďte vztahovačný. Brno nikdo nepomlouvá. Řeč je zde o personách, nikoli městech.

Anonymous

Anonymní 22.6.12:28 je stejný demagog jako ministr kultury Besser, který v ČT tvrdil, že Rocc dostal cenu Thálie. Nedostal, ani nemůže, protože tam katogorie pro režiséry prostě není (pouze jako výjimečná cena kolegia za celoživotní práci nebo mimořádný projekt) – na Cenu Thálie byla nominovaná paní Kapustová za svůj výkon, byť v špatné inscenaci. Tak si, prosím, srovnejte pojmy!Inscenace Popelky, Lékárníka, Figarovy svatby, Šárky i Turandot jsou v Brně příšerné, stejně jako impotentně naaranžovaný Trubadúr v SOP. Pokud si někdo myslí, že jsou to dobré inscenace, pak opeře vůbec nerozumí!Nížina se v Brně povedla, ale asi to byla výjimka, stejně… Číst vice »

Anonymous

Pokud působil Rok Rappl v Lipsku, nebyla to Lipská opera.

Anonymous

22.6. 16.16 Za to vy opeře rozumíte. Jste jako paní Drápelová, u nás se umění dělá špatně,zato v Německu úchylné režie jsou vynikající. Naštěstí v Brně na zmíňované opery chodí diváci, a to je podstatné.

Anonymous

Nikdo doufám netvrdí, že se umění v ČR dělá špatně. Pokud máme ovšem hodnotit kvalitu operních domů, je bohužel pravdou, že za zahraničím zaostáváme, ba možná dokonce se rozdíl v úrovni zvětšuje. Je to dáno především tím, že za prvé na odpovědných místech sedí nekompetentní lidé a za druhé nekvalitním uměleckým vzděláváním (máme některé dobré pedagogy, nicméně školy nefungují jako instituce, které vychovávají skutečně silné umělecké osobnosti). Završujícím problémem je poté typický český rys, a to hledat co možná nejsložitější řešení problematických situací. Transformace operních domů v Praze je klasickou ukázkou. Bohužel platí, že v ČR jsou velmi nadaní umělci,… Číst vice »

Jan

Anonym 22. června 2011 20:57: Myslíte, že brněnská Popelka byla skvostem klasické režie? Byl to paskvil, který šel jak proti hudbě, tak proti libretu. Diváci to nepoznali anžto Popelku neznají, takže byli spokojení se střešťenými kostýmy a příběhem odehrávajícím se v McDonald's. Takhle se kvalitní režie nedělá. V režii by měla být myšlenka, výklad, pojetí. Ty úchylné režie v Německu toto vše většinou mají. Kolikrát vás z nich mrazí, ale přemýšlíte nad nimi nezapomente na ně jen tak lehce. A proto jsou tam daleko dál nejenom inscenačně, ale daleko dál jsou také diváci. Jsou velmi erudovaným a náročným publikem. To… Číst vice »

Wolfram von Eschenbach

Tak oni toho Rapla už i z Brna vyhazují? Není přece možné, aby najednou skončil s koncem sezony, když tam měl být do konce kalendářního roku! Kulturní koncepce musí být plánována dlouhodobě dopředu a ne hýbat se škatulaty ze dne na den. Nepřipravenost čehokoli je pro ČR naprosto typická, vše řídí amatéři a břídilové!

Anonymous

Přesně tak! Absolutní nekompetentnost odpovědných lidí v kultuře je tragédií. Česká kultura postrádá jakoukoli koncepci a strategii. Jak řekl výše v diskuzi pan Hollman, čeští umělečtí manageři hledají vždy ta nejsložitější řešení, která ovšem problémy ještě více komplikují.

VlaM

Koukám, že tady je většina lidí chytřejší než rádio Jerevan. Nic dalšího se k tomu nedá napsat, tak nesmyslné diskusní příspěvky aby člověk jind pohledal.

Anonymous

Vážený Wolfram von Eschenbachu… Rocc z Brna neodchází z toho důvodu, že ho tam nechtějí, právě naopak….. ale už sa na to v Praze nemohl dívat a proto odchází už tak brzy….. Protože přiznejme si… to co se v Praze děje.. to by nás všechny mělo urážet….(myslím jak po personální, tak i po umělecké stránce)…..

Anonymous

Jan Na Popelku v Brně chodí hodně mladých lidí a nezdá se jim ztřeštěná a věřte,že nejsou hudebně nevzdělaní. Např. Popelka z Londýna se jim zdála příliš studená,nenadchla je ani paní M. Kožená. A nevím, co přemyšlíte nad Rusalkami v Belgii,v Drážďanech nebo ve Vídni. Ono Rusalka na smetišti, nebo homosexuální vodník ,Rusalka prostitutka, to opravdu myslíte,že měl Dvořák s p. Kvapilem na mysli,když dílo tvořili? V Německu neznají pravý význam Rusalky,protože jinak by na ni nešli. Se svými dětmi jezdí na Rusalku do Prahy,aby si mohli vychutnat krásnou hudbu a děj.

Anonymous

Kdo umí,ten umí,kdo neumí hloupě mluví,případně píše trapné komentáře. A že jich tady je! Umělci,to je vážně ostuda!

Anonymous

to 23. června 2011 17:21
A úplně nejhorší jsou Ti, kteří začnou moralizovat a hodnotit komentáře jiných.

Anonymous

No jo!Nic dobreho necekejte od tech-to dvou panu!V Brne pan Rocc dokazal udelat reformu!Snizil plat zamestnancum orchestru a sboru.Duvod?Chybejici prostredky na vlastni reziji.