Roman Válek: Situace je alarmující a bezostyšná

  1. 1
  2. 2

Neměl byste chuť se jiným partiturám, než těm staršího data, věnovat v širším měřítku? Třeba české opeře? V Národním jste před necelými deseti lety asistoval při nastudování Smetanova Dalibora, který se bohužel na repertoáru vzhledem ke své velmi kontroverzní scénické podobě dlouho neohřál, nedávno jste se tam také jen mihnul s Kyticí Bohuslava Martinů…

Realizace jakékoliv partitury – tedy hudby, jež mě zajímá – je pro mne výzvou. Odpuzuje mne velkovýroba, unilá stereotypní reprízovost, kde se vytrácí rysy tvůrčího přístupu hráčů i dirigenta. V našich operních „dírách“ i na symfonických koncertech je tato nemoc značně rozšířena. Otázka by tedy měla spíše znít ne jaké autory, ale s jakým ansámblem a v jakých podmínkách by se případné dílo chtělo, či nechtělo realizovat. Kytice s Pražskou komorní filharmonií, Hradišťanem a Pražským filharmonickým sborem na letošním Pražském jaru byla zrovna z rodu ideálních kreativních spoluprací. Škoda, že tam nezavítal žádný kritik. Možná by se divil, kolik krásných věcí se dá stihnout v tak krátkém čase. Dnes, kdy se škrtají peníze na kulturu, by v hledišti novináři sedět měli a měli by tepat do šíleného nepoměru miliard pro několik pražských kulturních subjektů při porovnání s ostatní českou kulturou. Situace je to alarmující, bezostyšná a co mě udivuje nejvíc, jaksi veřejně tajná.

Vaše plány pro nadcházející sezonu?

Po této stránce si nemohu stěžovat. Po srpnovém trojím uvedení Händelova oratoria Izrael v Egyptě v rámci naší Letní školy barokní hudby následuje v září Jesu, meine Freunde, provedení Händelova Mesiáše, Salieriho Requiem a také orchestrální hudba, pro příští staggionu ve Znojmě chystáme Myslivečkovu operu Farnace. Nesmím zapomenout na sérii „autentických Rybovek“ pro Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, Vánoce s Hradeckou filharmonií, Poulencův cembalový koncert s Monikou Knoblochovou. Hlavní prací příští sezóny, resp. sezón je však „nezadržitelná expanze“ mého souboru The Czech Ensemble Baroque, Orchestra & Choir v oblasti uvádění zajímavých titulů, ale také jejich financování, reprízovost atd. Zapomněl jsem na další reprízy scénického uvedení Martinů Kytice a na naše poslední vydařené „dítě“, tedy reprízy fascinující Purcellovy semi-opery King Arthur pro Janáčkův Máj…

Říká se o vás, že máte rád i rock a pop. Co vůbec posloucháte za hudbu v soukromí?

V poslední době zejména dvě hvězdy světového jazzu: Charlie Parker a Najponk.

Díky za rozhovor!

Ptal se Vít Dvořák

www.romanvalek.cz

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

kytici v narodnim jsem videl a bylo to opravdu zajimave a nadprumerne predstaveni … a je fakt ze prolitlo bez ohlasu … ;( smutne.
robert

Vandal

Situace je stále stejná. To poznáte z článku, ke kterému jsem přilepil tento komentář. Chci-li si pochutnat, musím si i sám uvařit. Roman Válek je na tom stejně. Chce-li si hezky zaposlouchat, musí si to sám i provést. A s tou „stodolou“ (jízdárnou) Louckého kláštera provedl něco podobného, jako Michelangelo s tou „jeho stodolou“ (Sixtinskou kaplí). V sobotu 27. 7. jsme si zajeli do Znojma na Handlova Saula. Pečlivě připraveni: posledních deset dní se u nás v kuchyni nehrál jiný Handl než Saul. Dirigent Válek zahrál Saula se stisknutým plynovým pedálem. Nepředvedl nějaké kňourání, ale dynamický kus, s přesným a… Číst vice »

GAMBETTI

Milý Vandale, jsem moc rád, že se Saul tak znamenitě povedl a že jste si letošní Znojmo náramně užil. Buďme rádi za každý takový záblesk v tuzemské kulturní temnotě! Jiná věc je, že Znojmo z hlediska dojezdové vzdálenosti i s ohledem na geografickou polohu už takřka cizinou stejně je, ale ještě jednou: Halelujá! A na dálku moje uctivá poklona panu Válkovi! Jelikož jsem představení neviděl, musím si vystačit s Vaším skvělým popisem, neb v ČT ho neuvidím a kdyby přece, tedy za obvyklých třicet let v noci na ČT ART. Tou dobou už ovšem nejspíš nepoznám, jestli je televize zapnutá,… Číst vice »