Roomful of Teeth: Propojení extrémů ve vokální sféře

Roomful of Teeth pravidelně boří ustálené předpoklady toho, co je možné a nemožné ve sborové tvorbě. Vokální oktet pocházející z Ameriky letos poprvé zavítal do Prahy 15. listopadu na pozvání festivalu Prague Sounds. Jejich koncert rozezvučil podzemní prostory Divadla X10 a vyvolal bouřlivý potlesk vestoje.
Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)
Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)

Málokdy se stane, že světem vokální hudby něco otřese. Přes inovace v současné vážné hudbě jsou přístupy ke sborovému dílu často zakořeněny ve tradici. Festival Prague Sounds se pyšní tím, že respektuje minulost a směřuje do budoucnosti. V tomto ohledu splňují Roomful of Teeth zadání ve všech ohledech. „Skrze experimentování, zkoumání a řadu neúspěchů skupina zjistila, že hranice lidského hlasu nikdy nejsou takové, jak se zdají, že pravidla lze ohýbat, dokonce i porušovat – a možná by se to mělo dělat,“ uvádí o sobě Roomful of Teeth. Jejich koncert v rámci letošního ročníku tohoto festivalu nelze popsat lépe než jako syntézu předešlého a nadcházejícího na poli vokální hudby.

V posluchačích vyvolávají fascinaci pro svou neotřelost. Zatímco si posledních patnáct let budovali renomé jako jedna z nejslavnějších vokálních skupin na světě, získali ocenění Grammy a zároveň stále redefinují pojem sborového koncertu. Soustředí se nejen na excelentní kvalitu zvuku, ale i na projev a na práci s dechem a slovem jako součástí jejich hudebního projevu.

Propojují staletí zažité a funkční vokální techniky s moderními technologiemi a posouváním hranic toho, co je hudba, co znamená zpívat a jak může znít lidský hlas. Nebojí se používat netradiční a cappella techniky, které hraničí s principem beatboxu, jódlováním a recitací. Součástí jejich uměleckého provedení je pečlivá práce s mluveným slovem. Kombinují různé vokální techniky přes klasickou operu až po více muzikálový a hrdelní projev. Mají dokonalou intonaci a každá jejich píseň plynule přechází v další.

Ještě před začátkem vystoupení se v Divadle X10 začali scházet noví i stálí fanoušci této americké vokální skupiny. Přestože byli v Praze poprvé, měli na listopadovém festivalu věrné posluchače, které fascinoval jejich alternativní přístup k pěvecké tvorbě.

Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)
Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)

Atmosféru a pocit novosti podtrhovalo zvolené festivalové prostředí Divadla X10, jehož undergroundová atmosféra doplňovala celkový experimentální hudební ráz. Na pódium vstoupilo osm zpěváků všech hlasových skupin od sopránu až po bas. Nezahájili koncert úvodním slovem ani zpěvem, ale pevně deklamovali slova „To the side“. Tak začala Allemande z Partita for 8 Voices.

Skladba, kterou předvedli jako první, měla na koncertě svou českou premiéru. Na míru souboru Roomful of Teeth ji napsala Caroline Shaw a vysloužila si za ni Pulitzerovu cenu za hudbu. Skladbu tvoří čtyři odlišné věty. Každá z nich nese název historického tance a společně nechávaly posluchače ve stálém napětí.

První část přinesla proplétání hlasů a opakování textu jako mantry. To vyústilo až na pokraj křiku, než přišla změna ve strhující zpěv. Společná síla všech hlasů rozezvučela celé podzemní divadlo a táhla posluchače stále kupředu. Jednalo se o živý a akční začátek koncertu, ve kterém se střídaly různé vlny intenzity a napětí. Ve druhé části, která nese název Sarabande, se stíraly hranice mezi zpěvem, dechem, mumláním a dalšími hlasovými projevy. Klidný začátek, ve kterém si předávaly hlavní roli mužské a ženské hlasy, vytvářel kontrast k první větě skladby. Něžné a prolínající se akordy Sarabande vystřídal velmi odlišný styl třetí části Courante. Roomful of Teeth zde poskytli unikátní zážitek v podobě velmi intenzivního rytmického ostinata, které vytvářeli pomocí hlasitých a ostrých nádechů a výdechů. Poslední část Passacaglia kombinovala klasické harmonie v přelévající se harmonii s výrazovým zpěvem, recitací a pokřiky.

Další z repertoáru Roomful of Teeth byla Bits torn from words. Volba čtvrté věty této skladby je netradiční už kvůli jejímu názvu, který kombinuje náhodné slabiky. V interpretaci této skladby, která vznikla jako způsob nahlížení na úzkostnou poruchu, pracoval soubor nejen s vlastním hlasem, ale i s akustikou a ozvěnou. Obtížnost tohoto díla vyžadovala velkou kontrolu dechu a vokálního projevu. Roomful of Teeth zvládli nejen dokonalou hlasovou interpretaci, ale i obrovský emoční projev, který skladbu povznesl nad pouhé zpívání tónů a slabik.

Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)
Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)

U skladby On Stochastic Wave Behaviour, v doslovném překladu O stochastickém chování vln, vysvětlil jeden ze členů souboru její historii. Opět se jedná o dílo, které bylo napsáno na míru Roomful of Teeth. Leilehua Lanzilotti ho vytvořila v rámci výzkumu oceánských vln. Celou skladbou se nese atmosféra moře, lodí, pláží a provází ji meditační charakter. Celá skladba je v havajském jazyce ‘Ōlelo Hawaiʻi. Roomful of Teeth se v interpretaci této skladby zároveň stávají jejími tvůrci, skladba je přizpůsobena pro jejich hlasové schopnosti a styl.

Math the one that is sweet je podle Roomful of Teeth o lásce a matematice. Byla součástí projektu v roce 2019 ve spolupráci s Newyorskou filharmonií a jedinou skladbou, ve které nezněly pouze vokály členů souboru. Posledním oficiálním bodem na programu koncertu byla „ptačí píseň“ Vesper Sparrow. Při zpěvu ptačí písně Roomful of Teeth kombinovali vokální a rytmická ostinata, jódlovací techniku s čistým operním zpěvem a vytvářeli charakter hlučného lesa, který je plný života, a zároveň se dokáže zklidnit. Jako přídavek následovalo komorní trio, které vedl Jodie Landau, jenž za doprovodu dvou zpěvaček zazpíval a cappella verzi písně Helplessness Blues, kterou původně vydala kapela Fleet Foxes. Jednalo se o něžnou interpretaci plnou emocí a zvukomalebné harmonie. Posledním přídavkem bylo Fall Into Me, v němž měl sólovou melodii opět Jodie Landau, zatímco zbytek zpěváků dokresloval hudbu meditativními zvuky, které byly na pomezí psychedelického žánru hudby.

Skladby, které si vokální oktet vybírá a interpretuje, často vypráví příběh a zároveň existují samy o sobě mimo program. Poslech jejich koncertu zanechával posluchače ve stálém stavu napětí. Podstata hudby se mohla ve kterémkoli okamžiku změnit, ale zároveň nechyběly opakující se motivy hudby, kterých se mohli posluchači držet. Součásti jejich uměleckého provedení je pečlivá práce s mluveným slovem. Kombinují různé vokální techniky od klasické operní až po muzikálový a hrdelní projev. Mají dokonalou intonaci a každá část písně plynule přechází v další. V rámci koncertního repertoáru zvládli obsáhnout široké spektrum hudebních a kulturních stylů.

Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)
Prague Sounds: Roomful of Teeth, 15. listopadu 2024, Divadlo X10 (foto Petra Hajská)

Prague Sounds: Roomful of Teeth
15. listopadu 2024, 20:00 hodin
Divadlo X10

Program
Caroline Shaw: Partita for 8 Voices
Peter S. Shin: Bits torn from words, Mvt. 4
Leilehua Lanzilotti: On Stochastic Wave Behaviour
Angélica Negrón: Math the one that is sweet
Missy Mazzoli: Vesper Sparrow

Účinkující
Roomful of Teeth

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments