Rossiniho Popelka v Brně bude pohádka, slibuje režisér

Už tento pátek má v brněnském Mahenově divadle premiéru nové nastudování Rossiniho opery La Cenerentola. Jde o její vůbec první uvedení v moravské metropoli. Hudebním nastudováním byl pověřen Jakub Klecker, v titulní roli Angeliny, tedy Popelky, se budou střídat Michaela Kapustová a Terezia Kružliaková. Donem Ramirem budou Tomáš Kořínek a Otokar Klein, Dandinim Roman Janál a Jakub Tolaš, Donem Magnificem Jiří Sulženko a Jevhen Šokalo. Jako Clorinda se představí Andrea Priechodská a Daniela Straková-Šedrlová, jako Tisbe Václava Housková a Jana Wallingerová.

Režisérem (a současně i autorem scény a spoluautorem kostýmů) nové brněnské Popelky je Rocc (vlastním jménem Rok Rappl), třicetiletý slovinský režisér a výtvarník, který je šéfem Janáčkovy opery brněnského Národního divadla. I přes závěrečné zkoušky si na rozhovor s Operou Plus udělal čas.

Rossiniho Popelka se v posledních letech objevila v řadě skvělých inscenací. Čím hlavně chcete zaujmout vy? V čem bude vaše Popelka jiná?

Rossini příběh o Popelce poněkud odpohádkovatěl, to znamená, že ponechal stranou klasické pohádkové symboly, například i nejznámější střevíček. Tímto Rossini zároveň nabízí obrovský prostor pro interpretaci a vytvoření vlastních inscenačních pohádkových symbolů. Naše Popelka rozhodně pohádkou bude. Ale divák bude muset pohádkové symboly v naší inscenaci také trochu sám hledat a objevovat. Divadlo by mělo především komunikovat a pulzovat s divákem své doby. Snažíme se tedy o pohádku aktuální, svěží a hýřící barvami, která komunikuje s dnešním publikem. Výtvarně čerpám i ze současné estetiky, částečně se inspiruji pop-artem.

Co vás osobně na Rossiniho Popelce nejvíc zaujalo?

Jsem naprosto fascinován hudbou maestra Rossiniho. Jedná se totiž o neuvěřitelný operní fenomén, kde hudba je nekonečným proudem pozitivní energie! Celá Rossiniho opera je z podstaty své hudební stránky jakýmsi marionetním divadlem. Rossini byl obrovským milovníkem tehdy aktuálních strojních vynálezů. Právě jakási motoričnost je v jeho hudbě znát. Režisér pracuje s lidmi a zároveň figurami, kterým musí vymyslet patřičnou „znakovou řeč“. Pak samozřejmě vždy zaujme kouzlo pohádky :-)

Upravovali jste nějak libreto či partituru?

 

Operu hrajeme s originálním italským libretem Jacopa Ferrettiho a s titulky českého překladu. Učinili jsme jen menší úpravy – tak zvané „škrty“, které se ale používají více méně běžně. Jinak by bylo dílo pro mladšího diváka příliš dlouhé.

S čím jste měl při zkouškách nové brněnské Popelky největší práci? Co vám dalo nejvíc zabrat?

Předpoklad pro dobře provedenou inscenaci je výborné pěvecké obsazení. Myslím si, že v případě naší Popelky se nám podařilo najít mimořádné interprety, kteří mezi sebou skvěle komunikují – a tím už je polovina práce hotova :-). Pak se setkáváme s náročnými pěveckými ansambly, kde pohyb skoro není možný a největší umění je vytváření energie skrz koncentrovanou statičnost.

Je to vaše první setkání coby režiséra s Rossinim? Neměl byste chuť na nějakého dalšího?

Ano, je to mé první režijní setkání s Rossinim. Je snad náhoda či osud, že první opera, kterou jsem jako dítě shlédl, byl Rossiniho Lazebník. Pravdou je, že Lazebník bývá více hraným dílem Rossiniho, ovšem osobně si myslím, že Popelka je po hudební a dramaturgické stránce snad dílem ještě geniálnějším. K Rossinimu se vždy rád vrátím, i k Popelce znovu!

Díky za rozhovor. Přejeme, aby návštěvníci páteční premiéry byli spokojeni.

foto ze zkoušek: J.Hallová

Hodnocení

Vaše hodnocení - Rossini: Popelka (ND Brno)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


16
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
16 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
operomaniak

Fotky vypadají dobře, režisér taky:-)Jen mám trochu strach, že když v mládí shlédl Lazebníka a teď "přičichl" k Popelce a říká, že Popelka je ještě lepší než Lazebník (a tímpádem by se dalo odvodit, že kdyby viděl Armidu, řekne že Armida je ještě lepší než Popelka…), že moc nemá dílo Rossiniho nastudované a zmáknuté. R. není jen Popelka a Lazebník. Zdaleka ne a jako operní režisér by to měl vědět a vědět o tom za jakých souvislostí a v jakém duchu tu či onu operu R. napsal, aby ji mohl správně interpretovat a podat dnešnímu publiku. Z rozhovoru mám trochu… Číst vice »

Anonymous

pro operomaniaka: a jak to tedy je?

Anonymous

To se ho právě musíte zeptat. Píše, že se k ní rád vrátí, tak už asi tuší, že to nebude ono :-)))))

Anonymous

To tedy asi nebude.Je smutné, že člověk, který nemá ani zkušenosti ani umělecké renomé, režíruje v NDB – a co je k uzoufání, že je dokonce šéfem opery.

Anonymous

Nevšimla jsem si, že by Rocc v rozhovoru tvrdil, že zná z Rossiniho jen Lazebníka a Popelku. Řekl, že první opera, kterou kdy viděl, byl shodou okolností Lazebník, a že Popelka v NDB je jeho první režijní zkušenost s Rossinim. To neznamená, že nemá nakoukané a naposlouchané jeho další věci. A umělecké renomé myslím už taky nějaké má, rozhodně v rámci své generace. Nebo jak velké renomé a jak velké zkušenosti musí mít člověk, aby byl hoden režírovat v NDB (mimochodem Rocc režíroval už i v ND a příští sezónu bude režírovat např. v NDM)? Nezáleží spíš na tom, jaké… Číst vice »

Eduard

Ředitel Dvořák potřeboval figurku. Tak ji má. Neodsuzujme inscenaci dopředu. Třeba bude plná nápadů. Ale rozhovor mne také nepřesvědčil, že ten dotyčný má jasno v tom co režíruje (myslím, že na některé otázky odpovídal spíše jako v lidušce).

Anonymous

Ty vaše argumenty jsou opravdu legrační, Barboro. Že bude pan Rocc režírovat v Ostravě příští rok, protože je takový talent?? Víte, to je taková menší reciprocita pana Nekvasila, aby si ten zase zarežíroval v Brně.Já na bráchu brácha na mě. Takhle to chodí. Takže nějaké ideály o "umění" pusťte stranou. Spojená divadla moravská – Dvořák – Moša – Nekvasil

Anonymous

To neměl být argument, který by obhajoval režijní schopnosti Rocca. Ano, i do ND byl pozván ještě za Dvořáka a Nekvasila. Tohle mi dochází. Jen jsem polemizovala s názorem, že mladý režisér, který má za sebou jisté výsledky, nemá právo režírovat v NDB, protože nemá dost zkušeností a "renomé". (Nehovořím teď o jeho šéfování tamnímu souboru, to nedokážu posoudit.) Osobní vazby hrají roli všude, každý má někoho, s kým si rozumí pracovně, lidsky, s kým chce spolupracovat, s kým ne. Nevidím na tom vlastně nic špatného, pokud to vede k dobrým výsledkům a nepřesahuje to rozumnou míru. Klidně může Rocc… Číst vice »

Anonymous

Tady ale nikdo nic takového neříkal Barboro. Nevšiml jsem si, že by někdo řekl, že nemá právo režírovat v NDB. Jenom ten rozhovor s ním poodhalil, že toho moc o Rossinim asi neví. Ale je zajímavé, jak Barbora ze všeho dokáže prostřednictvím svých názorů udělat "kauzy" :-)

Anonymous

Drazí a vážení, prosím, přestaňte toto polemizování o věcech, kterým vůbec nerozumíte. Divila bych se, kdybyste v jednom z příštích životů vůbec dokázali vystudovat operní režii a mít desítky dalších velmi dobře propracovaných a geniálních projektů jako Rocc. Stydím se za vás, protože nevíte, o čem mluvíte. A taky proto, ze Rocca znám a vím, že je to člověk na svém místě a my všichni se máme od něj co učit. Tak hodně zdaru, umělci!

Jan

Anonyme, bez ohledu na to, jaký mám na Rocca názor, bych od Vás čekal nějaké argumenty. Jan

Anonymous

Nikdo to neříkal? A co Anonym 18. května 21:30. OK, pardon, nenapsal, že nemá právo, ale že je to "smutné".
No nic, Popelka měla včera premiéru a už jsem slyšela velmi pozitivní ohlasy, takže se na ni těším.

Barbora

Jan

A copak nezazněly pádné a logické argumenty proti? Pokud se někdo chce do debaty přidat, měl by Barboro přijít se svými konkrétními námitkami. To bych mohl napsat i já Vám, že tomu nerozumíte a ať toho necháte:-) Jan

Libor Jareé

Inu dali mu prostor k vyjádření se formou rozhovoru. Ten vyzněl (a asi nejenom pro mě), jako rozhovor s žákem provního ročníku konzervatoře, který se chce profesorovi zalíbit. Takže ti co ho znají by nám možná měli vypsat seznam jeho geniálních operních projektů a překvapí. My, co ho moc neznáme se musíme zajít kouknot na jeho režie. O velkém uměleckém přehledu ve svých odpovědích nepřesvědčil. Když jsem googloval, tak jsem taky na žádné geniální projekty nenarazil.
Inu, to je život a k profesionalitě patří i dobrá selfpromotion. Možná mu s ní mělo NDB trchu pomoci :-)

Anonymous

To Libor J.: Naprosto přesné!

Roman

Představení se mi nezdá moc podařené. Hudebně jde o velmi solidní nastudování, ale poněkud prvoplánový laciný humor mě příliš neoslovil. A to nemluvím o spoustě věcí, které mi nepřipadají srozumitelné, když se dočítám v titulcích naprosto něco jiného, než co se děje na jevišti. Svícení je velmi nenáročné, až neumělé. Ale připouštím, že si jistě inscenace najde své diváky.