Rossiniho Popelka v Salcburku: Happy Birthday, Cecilia!

  1. 1
  2. 2

Rossinissimo! Takto jednoduše pojmenovala umělecká ředitelka Cecilia Bartoli letošní hlavní téma salcburského Svatodušního festivalu. Město nad řekou Salzach je pokryté plakáty s rozpustilou malůvkou dirigujícího a zároveň na klavír hrajícího Gioachina Rossiniho, a nad programem pětidenní hudební přehlídky se jen tají dech. Nová inscenace Popelky, hostování úspěšného Otella z Curychu, koncerty Franca Fagioliho a Joyce DiDonato, a k tomu ještě téměř neuvěřitelná nabídka na neděli 8. června… Ve zmíněný den totiž zazní v poledne ve Velkém festivalovém domě Mistrovo Stabat mater v obsazení Maria Agresta, Sonia Ganassi, Piotr Beczała a Erwin Schrott, orchestr a sbor Accademea di Santa Cecilia z Říma bude dirigovat Sir Antonio Pappano. Už v sedmnáct hodin pak bude následovat v Mozarteu koncert možná ještě zajímavější – jako jeden z pianistů ve zřídka slýchané verzi pro dva klavíry a harmonium se Pappano ujme i řízení provedení Petite messe solennelle. Vedle římského sboru se představí pozoruhodný kvartet sólistů: Eva Mei, Vesselina Kasarova, Lawrence Brownlee a Michele Pertusi (Opera Plus chystá z tohoto koncertu vlastní recenzi). A večer od dvaceti hodin propukne opět v Grosses Festspielhaus velký rossiniovský galakoncert, mezi jehož protagonisty nebudou kromě paní ředitelky chybět například José Carreras, Ruggero Raimondi, Alessandro Corbelli, Juan Diego Flórez a celá řada dalších hvězd operního nebe. Svatodušní festival neboli Salzburger Pfingstfestspiele zkrátka není žádný nenápadný předskokan svého velkého letního sourozence, ale umělecky i dramaturgicky stále pozoruhodnější kulturní podnik.

Vraťme se však k zahajovacímu večeru festivalu ve čtvrtek 5. června. V takzvaném Domě pro Mozarta (Haus für Mozart) se odehrála premiéra Rossiniho Popelky, pod níž se jako tvůrci podepsali dva z největších mladých talentů současného hudebního divadla: dirigent Jean-Christophe Spinosi a režisér Damiano Michieletto. První z nich si velmi rychle získal přízeň publika a kritiky se svým špičkovým komorním tělesem Ensemble Matheus, druhý vstoupil mezi inscenátorskou špičku zejména svými neotřelými a výtvarně působivými výklady Pucciniho Bohémy (2012) a Verdiho Falstaffa (2013) pro salcburský letní festival. Kdo věřil, že tak silná kombinace „rodných otců“ nemůže zklamat, vsadil tentokrát skutečně na správnou kartu. Spinosi vykouzlil se svým orchestrem příjemně intimní a až salonně elegantní zvukové pojení, jemuž zůstal věrný v celém rozsahu partitury. Takto ukázněný Ensemble Matheus samozřejmě nikdy nepřekrýval pěvce, ale zároveň nezůstal Rossiniho partituře nic dlužen. Spinosi navíc zjevně akceptoval, že hudební doprovod je tentokrát především ve službách opulentního scénického pojetí.

A že opravdu bylo na co se dívat! Michieletto přišel s jednoduchým, ale bravurně rozehraným nápadem: Don Magnifico je majitelem současného fast-foodového bufetu, pojatého velmi realisticky jako zelenobíle vykachlíkovaná velkovýkrmna. On i jeho dvě líné a chamtivé dcery Clorinda a Tisbe doslova terorizují Popelku – Angelinu, upracovanou servírku a uklízečku v puntíkovaných šatech a zástěře. Od počátku je tu však doslova z nebe spadlý sympatický anděl strážný, Amor i deus ex machina v jedné osobě Alidoro, který ze svého kouzelného kufru vytahuje nejrůznější převleky (kostýmy navrhl Agostino Cavalca) a s pomocí jich i nejrůznějších kouzel určuje Popelčinu příběhu správný směr. Nechá tedy zasáhnout do jejího osudu majitele exkluzivního nočního klubu Palace, prince Ramira. Ten posílá pod svým jménem hledat do světa tu pravou manželku sluhu Dandiniho, a sám incognito čeká na výsledek (a občas mu trochu napomůže).

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Rossini: La Cenerentola (Salzburger Pfingstfestspiele 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
orlovsky

Neberu nikomu nazor. Michielettova nscenace – az na nekolik gagu (Amorove sipy, boure) – se mi nelibila asi tak, jak se mi nelibila jeho Bohema.
Hlasove: Camarena, souhlasim s hodnocenim vysek, dole hlas stracel barvu. Bartoli mne jako Popelka neoslovila ani typove, ani hlasove. Vzpomenme si jenom na Popelku z MET v podani Joyce DiDonato. To byla Popelka.
Hodnoceni 90% je znacne prehnane.

Jinak jiz 5.6.2014 vymenili obsazeni a namisto nemocneho Beczaly bude zpivat Lawrence Brownlee.