Rozpačitý nový Tannhäuser v Bavorské státní opeře

  1. 1
  2. 2

Zatímco Christian Gerhaher i Anja Harteros měli své role zažité již z předcházejících inscenací Tannhäusera v jiných produkcích, nováčkem v přetěžké roli Tannhäusera byl Klaus Florian Vogt, který již má na svém kontě Lohengrina, Stolzinga, Siegmunda či Parsifala. Vogtův v podstatě lyrický hlas se dobře nese i v tak velkém domě, jakým je Bavorská státní opera, bylo zřejmé, že roli pečlivě několik let připravoval, má ji dobře zvládnutou, jeho hlas není přetížen náročností partu a zní vyrovnaně, klidně až do náročného konce (Romerzählung). Ale divák, který si přišel poslechnout hrdinný německý tenor, byl zklamán, Vogtův hlas i při vší jeho průraznosti zní dost chlapecky, svojí barvou zůstává mozartovským tenorem a hodí se maximálně na Lohengrina (který může být pojat lyričtěji). Představitelsky působil trochu strnule, ale to lze přičíst na vinu režie, která se více soustřeďovala na inscenování obrazů než na prohlubování interakcí mezi pěveckými představiteli (bohužel dnes nezřídkavý jev u mladé režisérské generace [!]).

Jako vždy perfektní byl drážďanský basista Georg Zeppenfeld, který v (záporně pojaté) roli Hermanna předvedl krásný pěvecký výkon. Ruská sopranistka Elena Pankratova, která v minulých sezonách nadchla mnichovské publikum jako Barvířka v Straussově Ženě bez stínu (produkce se vrací na jeviště BSO na počátku července letošního roku), se uvedla v nesnadné úloze Venuše. Nesnadné ne snad tolik pěvecky (vzhledem ke zvolené verzi se většina jejího partu odehrávala ve střední poloze), ale fyzicky – větší pohybovou akci jí znemožňoval předimenzovaný „kostým“ masivní ženské postavy. Ani hlas Pankratové nevyzařoval příliš sexuálního vábení, nezněl nepříjemně, ale působil jaksi sterilně.  V posledním aktu se v souladu s režijním pojetím v této inscenaci Venuše již neukazuje, je slyšet jen její amplifikovaný zpěv.

Výborně znějící sbor Bavorské státní opery byl tentokrát, co se týče scénické akce, potlačen, ale předvedl bravurní pěvecký výkon.


Hodnocení autora recenze:

hudební nastudování – 80%
režijní zpracování – 70%


Richard Wagner:
Tannhäuser
Hudební nastudování: Kirill Petrenko
Režie, scéna, kostýmy, světla: Romeo Castellucci
Sbormistr: Sören Eckhoff
Choreografie: Cindy Van Acker
Videodesign, asistent: Marco Giusti
Dramaturgie: Piersandra Di Matteo, Malte Krasting
Bayerisches Staatsorchester
Chor der Bayerischen Staatsoper
Premiéra 21. května 2017 Nationaltheater Mnichov
(psáno z reprízy 28. 5. 2017)

Hermann – Georg Zeppenfeld
Tannhäuser – Klaus Florian Vogt
Wolfram von Eschenbach – Christian Gerhaher
Walther von der Vogelweide – Dean Power
Biterolf – Peter Lobert
Heinrich der Schreiber – Ulrich Ress
Reinmar von Zweter – Ralf Lukas
Elisabeth – Anja Harteros
Venus – Elena Pankratova
Ein junger Hirt – Elsa Benoit
Vier Edelknaben – sólisté Tölzer Knabenchors

www.staatsoper.de

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Tannhäuser (Bayerische Staatsoper 2017)

[yasr_visitor_votes postid="256639" size="small"]

Mohlo by vás zajímat